[W2KSRV] Welke domeinnaam kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
er zijn al meerdere topics over geweest waar ik in heb rondgeneust..jaja check de postingstijd :|
ik ben bezig om een simpel thuisnetwerkje op te zetten dat o.a. de volgende functie moet hebben

- ik moet op mijn werk met mijn laptop op mijn domein thuis in kunnen loggen
- ik wil op mijn werk misschien ook nog een server zetten
- ftp server
- webserver

belangrijk om te weten is dat ik een dynamisch ip adres heb dan iedere 36 uur automatisch veranderd wordt. Ik heb een Belgacom Skynet ADSL Plus abonnement dat via een analoge lijn inbelt! Ik heb bij "dynu.com" een account die mijn huidige ip adres iedere 30 sec controleert en koppelt aan "phoenix.dynu.com".

Bij de installatie van windows 2000 adviseerd windows om een geregistreerde domeinnaam te gebruiken. Zeker als je opties wil gaan gebruiken die internet gekoppeld zijn (ftp, webserver).

nu komt mijn vraag...
wat kan ik nu het beste als naam kiezen voor mijn domein? moet ik gewoon een eigen naam verzinnen zoals "home.nl.europe" en dan voor de andere server (op werk) "work.nl.europe" of kan ik het het beste koppelen aan mijn dynu.com account. Dus dan zou het "home.nl.europe.accountnaam.dynu.com" en "work.nl.europe.accountnaam.dynu.com

ik neem aan als ik het laatste neem dat mensen mijn ftp server aan kunnen d.m.v. ftp://ftp.home.nl.europe.accountnaam.dynu.com

zie ik het zo goed of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door shardphoenix op 30-07-2003 05:15 ]

• kauwgomballen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06-2025
bijna goed...

de domeinnaam die win2k je vraagt in te vullen is voor het domein van het netwerk. deze kun je gewoon zelf verzinnen. mijn domein heet "matrix".

als je IP adres gekoppeld is aan phoenix.dynu.com, dan kun je je ftp server bereiken onder ftp://phoenix.dynu.com. je moet dan natuurlijk wel zorgen dat je een ftp server hebt draaien, en dat de betreffende poort open staat in eventuele router/firewall.

voor op je werk kun je beter een ander dynu-adres nemen, bijvoorbeeld phoenixatwork.dynu.com. het zal dan hetzelfde werken als ik hierboven heb beschreven

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

mikevanrooijen schreef op 30 July 2003 @ 05:14:
- ik moet op mijn werk met mijn laptop op mijn domein thuis in kunnen loggen
Ik mag trouwens toch niet hopen dat je dit bedoelt zoals het er staat? Zomaar NBT openzetten over internet is namelijk niet zo handig.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:19
Wat voor domeinnaam je gebruikt moet je zelf weten.
Bij de installatie van windows 2000 adviseerd windows om een geregistreerde domeinnaam te gebruiken. Zeker als je opties wil gaan gebruiken die internet gekoppeld zijn (ftp, webserver).
Dit is waar, echter, het hangt er vanaf hoe je het wilt gaan gebruiken. Ik gebruik ook IIS voor http en ftp, maar dat is alleen voor mijn interne netwerk dus heb ik gewoon .local

Verwijderd

elevator schreef op 30 July 2003 @ 09:21:
[...]
Ik mag trouwens toch niet hopen dat je dit bedoelt zoals het er staat? Zomaar NBT openzetten over internet is namelijk niet zo handig.
Wat d8 je ervan om via VPN met je domain te verbinden?
VPN-server etc. zit al in je Windows 2000.
Of misschien heb je zelfs al een router die als VPN-server kan dienen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 09:46 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 09:45:
Wat d8 je ervan om via VPN met je domain te verbinden?
VPN-server etc. zit al in je Windows 2000.
Of misschien heb je zelfs al een router die als VPN-server kan dienen.
Die opties noemt TS niet in z'n openingspost, en dus ga ik er van uit dat TS van plan is die niet te gebruiken.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Het voordeel van het gebruiken van een geregistreerde naam is dat niemand per ongeluk jouw interne domein registreerd, wat verwarrend zou kunnen zijn met internetten vanuit je LAN.

Microsoft zegt verder dat het enige voordeel van identieke namen voor je site en voor je LAN is dat je users hun emailadres ook kunnen gebruiken om in te loggen, maar dat is ook op andere manieren te bereiken.

Kortom: verzin zelf een leuke naam :)

Bloed, zweet & koffie

• kauwgomballen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06-2025
elevator schreef op 30 juli 2003 @ 09:21:
[...]

hier kan Remote Administrator een oplossing bieden. www.radmin.com. klein tooltje waarmee je vanaf elke pc met een internetverbinding op je pc thuis kan inloggen. je kan de hele pc overnemen, of filetransfer doen. uiteraard wachtwoord beveiligd. voor complete lijst aan features, ff de webpage checken
Pagina: 1