Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Auto naar Spanje. LCD en Epia mee. Voltages ed.

Pagina: 1
Acties:
  • 23 views sinds 30-01-2008

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Topicstarter
Tweakers,

Ik ga morgen (vanacht) naar Spanje op vakantie. Ik weet dat ik weer veel te laat ben met dit topic maar ik wil graag een aantal duidelijkheden hebben voordat ik een LCD + Procase + Epia als RMA-tjes de deur uit kan doen. Ik wil nl niet 2000 km me dood zitten te vervelen in de auto. Dus movietime :)

Ik heb heel wat topics gevonden over soortgelijke onderwerpen maar niet gevonden wat ik precies wil weten. Ook omdat de ene dit zegt en de andere dat.

Wat wil ik?

Ik wil graag een LCD monitor + Epia bak (beide 12 volt gelijkspanning) aansluiten en gebruiken in de auto. Ik heb een sigarettenaansteker met een zekering van 20 ampere achterin de auto. IMHO zou dat geen probleem moeten geven. Waar ik mee zit zijn de spanningen en stromen.

Ik heb de volgende informatie opgezocht:

Via Epia + Procase (max 4,58 A DC 12 V)
LCD IIyama monitor (max 3,5 A DC 12 V)
Ik laat die 4.1 set maar buiten beschouwing, dat wordt teveel van het goede.
Zekering sigarettenaansteker 20 A

Maaaar. Ik heb begrepen dat een accu 6 cellen heeft van 2 V. Dus 12 V totaal. Dat staat ook op de accu (Varta L400 12 V oid). Goed voor 70 Ah. Ooit heb ik gelezen dat deze spanning hoger uit zou kunnen vallen.

Dan de vragen die ik heb.

1). Is de spanning daadwerkelijk hoger dan 12 V?
2). Zo ja, is dit schadelijk?
3). Ik heb ooit eens geleerd dat de adaptervoedingen verreweg van ideaal waren, en dat ze 12 V leveren bij de maximale belasting. Dus dat zou betekenen dat het voltage hoger zou liggen als er minder stroom verbruikt wordt. Kan iemand mij dit bevestigen? (Mijn multimeter is stuk, dus ik kan het niet meten :{)
4). Zou de dynamo + airco + alles genoeg spanning kunnen leveren om alles aan te sturen?
5). Kan ik direct de spanning uit de sigarettenaansteker rechtstreeks op de monitor / procase doen of raad men stabilisatoren aan ed?

Ik zou graag duidelijk willen hebben over dit onderwerp.

Thnx in advance :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Verwijderd

als je de auto aan hebt dan laadt de dynamo met 13.8 volt .die staat dan ook op je accu en dus dalijk ook op je epia+lcd...
en dan heb ik de pieken nog niet eens gehad.als je bijv. de lampen aanzet dan trekken deze zoveel stroom dat de accu inzakt..de dynamo wilt dit compenseren door er weer een hogere spanning op te zetten..gaat niet goed....

Verwijderd

1 + 2: Ja
De spanning kan in een auto gaan pieken, het is aan te raden om een stabilisator/pieklimiter ertussen te zetten (of je moet een voeding hebben die een hele range accepteerd en stabiliseerd, zoals: http://www.zantech.com.au/zantech/dx250h.html)

3: dit geldt voor geschakelde voedingen, daarom wordt een Voltmod voor een ATX voeding niet aangeraden omdat je dan perfect je 12V afregelt bij volle PC/CPU belasting op 12,000V - maar zodra je systeem idle is gaat hij omhoog pieken >13½V. (daar zijn oa ook die 5% & 10% marges voor die de voedingslijnen mogen geven)

4 Dynamo geeft genoeg spanning / vermogen. Echter zodra jij gaat starten daalt het voltage sterk.

5: Zie 1+2

Over je LCD: kijk eens of er niet iets in de specificaties, handleiding, website etc staat over de range die hij accepteerd. Of neem contact op met de fabrikant:
iiyama benelux b.v.
Breguetlaan 10 b
1438 BC Oude Meer
Tel: 020 - 4460404
Service tel: 020 - 6532188
Fax: 020 - 4460268
e-mail verkoop: sales@iiyama.nl
e-mail: support@iiyama.nl

[rml][ CM] PC in je Auto. Info en How-to's.[/rml]
http://www.divx-car.com/
http://www.mp3car.com/

GoT is niet bedoeld voor haastklussen.

Neem in ieder geval voldoende rust voordat je op vakantie gaat. De start van een vakantie is toch al zo'n hectisch iets. Het laatste wat je dan kan gebruiken is een mod die fout afloopt of slaperig in de auto achter het stuur naar TFT's staren :z

Prettige vakantie in ieder geval ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 16:10 ]

Dit topic is gesloten.