PC dood, maar wat is er stuk?

Pagina: 1
Acties:

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 21:59
Goed, mijn pc doet niets meer sinds ik een andere fan op de processor-cooler heb geschroeft doet hij het niet meer. Ik had de computer uiteraard uitstaan en toen heb ik (terwijl de pc rechtop stond, dus het moederbord verticaal) de
fan op de processor geschroeft. Na een herstart deed hij niets meer...

Wat heb ik al geprobeerd?

- Processor op een ander moederbord => geen resultaat. De processor bleef ook erg koud, dus ik dacht dat die eraan was. Andere processor gekocht. Nog steeds geen resultaat.

- Nieuwe procesor op een ander moederbord geprobeerd in dezelfde kast, geen resultaat.

- Andere voeding geprobeerd, geen resultaat.

- SD-RAM geprobeerd in plaats van DDR, geen resultaat.

- andere HDD geprobeerd, geen resultaat.

- rounded IDE kabel vervangen door een platte, geen resultaat.

- BIOS batterij eruit gehaald en toen er weer in. Toen kwam ik iets verder, maar het enigste wat ik in beeld kreeg was de info van videokaart, daarna viel de pc weer uit.

Het vreemde is ook dat de computer niet opstart en ook helemaal geen piepjes geeft. Met het ene moederbord (Asus A7V8X) start ie op en voordat er ook maar iets in beeld verschenen is valt hij alweer uit. Bij het andere moederbord (Asus A7A266) blijft de computer wel aanstaan, maar verder niets, hij start niet "door".
Ik moet er wel bij vermelden dat ik op het ene moederbord koelpasta heb gemorst, maar het probleem was er (volgens mij) al voordat dat was gebeurd, dus daar kan het volgens mij niet aan liggen.

Heeft iemand enig idee, want ik kom er niet meer uit...

Wat ik wel vreemd vindt is dat de processor koud blijft. Zowel de nieuwe als de oude. De computer heeft met dat oude moederbord (Asus A7A266) 10 minuten aangestaan en er zat een AMD Duron 1300 op. Maar de processor was koud nadat ik de pc uitzette. Zou dat morsen van die koelpasta dan toch kortsluiting in de processor hebben veroorzaakt, want deze nieuwe processor heeft eerst op het nieuwe moederbord met die koelpasta gezeten (Asus A7V8x).

Ik heb nog even de computer aan gezet zonder processor, maar dan gebeurd er ook niets, geen biepjes. Hij doet precies hetzelfde als met processor.

Een lang verhaal, maar misschien dat iemand een oplossing weet??

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Aller eerst zou ik een cooler nooit vervangen als de pc rechtop staat....

Verder kan het moederbord stuk zijn, of de cpu... Maar omdat je al een andere mobo hebt geprobeerd en cpu tjah...

Als de koelpasta maar niet in die brugjes is gekomen kan er nix gebeuren. Verder zou ik eerst maar eens een moederborden op een houten plank leggen met alleen video, geheugen en voeding en 1 van de cpu's.

Wees er zeker van dat de mobo's de cpu's ook daadwerkelijk ondersteunen (vooral nieuwe cpu uiteraard).

Reset de bios (lees handleiding hoet het moet kan echt verschillen per mobo.)

Als de bios niet de nieuwe cpu ondersteunt moet die opzich weer na een bios reset met de ouwe booten, doet die dat niet dan is mobo of cpu dood.

Verder als je er zo ook niet uit komt zou ik naar een winkel gaan en vragen of ze daar de cpu's en mobo's kunnen testen dan weet je zeker wat er dood is.

Tweakers Discord

Verwijderd

maak de hele setup nog een zoals eerst, dus met je oude FAN op het CPU koelblok.
Maybe doet die fan iets raars waardoor je mainboard denkt dat de fan kortgesloten is of dat hij temperature controlled is en dat je mainboard verwacht een toerental terug te krijgen.

Ik zou dus even die oude fan er op plaatsen, en inderdaad f fop een test plank je systeem opbouwen, heb ik vandaag hier ook nog gedaan. Scheelt een hoop geklooi in een kast.

Goodluck
B)

Verwijderd

Misschien dat de nieuwe fan te weinig toeren maakt waardoor het systeem in de errorstand schiet?

Te zware fan zodat de fanaansluiting van het moederbord overbelast en doorgebrand is?

"SD-RAM geprobeerd in plaats van DDR" -> je hebt een Ali Magic chipset mobootje?

• rimave
Ik had inderdaad al een andere fan geprobeerd, zonder resultaat. (was ik vergeten erbij te zetten :)) Ik probeer de processor morgen even te testen op m'n werk of anders bij de winkel.

Op de Asus A7A266 zit wel een Ali chipsetje.

[ Voor 14% gewijzigd door rimave op 29-07-2003 23:17 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als het nog kan disable ook ff alle fan-speed sensors. Scheelt weer een hoop gezeur...

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• rimave
De processor heb ik getest en die werkt niet. Hij doet in een derde computer ook helemaal niets, dus die gaat morgen weer terug. Daarnaast heb ik het moederbord naar de winkel teruggebracht. Ik ben geen n00b qua computers, maar ik had alles al geprobeerd, dus nu moeten zij er maar even naar kijken. Kost vedorie wel weer 45 euro, maar ja... 't is nait aans.

Nog een vraagje: Zou een XP 2500+ ook draaien op de A7A266? Standaard ondersteund hij tot een Athlon 1 Gig. Je kunt je processor er toch niet mee slopen als je hem daarin plaatst. Het lijkt mij dat ie gewoon langzamer gaat werken.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Check de site van je mobo voor zekerheid en evt. bios updates die het wel 100% ondersteunen.

Meestal boot die wel maar krijg je unknown cpu @ zoveel megaherz
De fsb staat dan ook standaard op 100.

Tweakers Discord

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Voeding dood?

Meh ...

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

CPU ff goed schoon maken. Heb het zelf ook 2x gehad. Anders ff wachten.

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-08 13:23

Thorne

Forrester

* Thorne heeft een keer 4 Pentium III-S processoren gesloopt door koelpasta te morsen in de sockets van een dual-bordje. De processoren bleven toen idd ook lekker koel...

>specs<

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

Asus A7A266 + XP2500?

Mobo ondersteund max "Athlon XP 2400+(Model 10)" of "Athlon XP 2600+(266 MHz FSB)(Model 8 )" mits je bios is geflasht naar versie 1012.

met een XP 2500+ zal ie waarschijnlijk dan als een 2400 draaien, omdat ie de 2500 niet kent

• rimave
Ik heb m'n bordje vanavond terug gehaald van de pc-boer. Het koste maar 22,50 dus dat viel mee. Bordje was in prima orde en werkt super. Het probleem was dus de processot, want toen ik alles weer aansluit werkte het weer, dus m'n probleem was de processor en m'n probleem is opgelost. :)

Ik heb trouwen gelijk ook even zo'n mooie Philips monitor gehaald bij de Mediamarkt voor maar 99 euro. Mooi ding! Hij geeft echt een haarscherp beeld.

Pagina: 1