Toon posts:

SCSI RAID 0: HD's op 1 of 2 LVD kabels?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte medetweakers,

Ik heb me rotgezocht in alle topics over SCSI i.c.m. RAID om mijn vraag te beantwoorden maar ik heb het antwoord niet kunnen vinden. Ook heb ik de websites van TYAN, Adaptec en Seagate gechecked.

Het is als volgt, ik heb:
- 2x Seagate Cheetah 10k.6 36GB 10krpm U320 SCSI harddisks
- TYAN S2665 UANF U320 DUAL XEON moederbord (Zero Channel RAID ready)
- ADAPTEC 2010S ZCR U320 RAID kaart

Nu wil ik een RAID 0 array maken. Is het dan verstandig om elke HD op een eigen channel aan te sluiten? Of kunnen allebei de HD's op dezelfde channel?
Ik weet dat bij IDE schijven het slimste is om elke HD op een aparte channel te zetten, maar of dit ook voor SCSI geldt...
Ik vraag dit omdat SCSI kabels nogal prijzig zijn.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het slimste is of waar ik hier meer info over kan vinden.

Alvast bedankt :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check hier mijn benches met een stapel Maxtor Atlas 15K U320 SCSI schijven, twee Adaptec U320 kabels en twee U320 kanalen van de Adaptec AIC7902 controller:
De 4-disk config is driemaal getest en wel met 4 schijven per kanaal; 3 schijven per ene en 1 schijf per andere kanaal; 2 schijven op beide kanalen. Deze schijven halen 80MB/s per stuk, met vier schijven zit ik in theorie dus al op de grens van een U320 controller/kabel en dan hou je ook nog geen rekening met de overhead binnen de kabel (ca. 10~15%). In de praktijk is 290MB/s over één U320 kabel heel realistisch. Een enkele Cheetah 10K.6 haalt (uit mijn hoofd) 70MB/s, dus wanneer je niet meer dan vier 10K.6's op één kanaal aansluit, dan zul je in principe geen problemen mogen/hoeven ondervinden :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 29-07-2003 21:17 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-03 21:06
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 20:56:
...
Nu wil ik een RAID 0 array maken. Is het dan verstandig om elke HD op een eigen channel aan te sluiten? Of kunnen allebei de HD's op dezelfde channel?
Ik weet dat bij IDE schijven het slimste is om elke HD op een aparte channel te zetten, maar of dit ook voor SCSI geldt...
Ik vraag dit omdat SCSI kabels nogal prijzig zijn.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het slimste is of waar ik hier meer info over kan vinden.
...
Bij IDE kan slechts 1 disk tegelijkertijd de kabel gebruiken, ook al gebruikt hij niet alle bandbreedte van de kabel op dat moment...

Bij SCSI kunnen meerdere apparaten tegelijkertijd de kabel gebruiken, zolang er nog voldoende bandbreedte over is...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 29 July 2003 @ 21:07:
Check hier mijn benches met een stapel Maxtor Atlas 15K U320 SCSI schijven, twee Adaptec U320 kabels en twee U320 kanalen van de Adaptec AIC7902 controller:
[...]
De 4-disk config is driemaal getest en wel met 4 schijven per kanaal; 3 schijven per ene en 1 schijf per andere kanaal; 2 schijven op beide kanalen. Deze schijven halen 80MB/s per stuk, met vier schijven zit ik in theorie dus al op de grens van een U320 controller/kabel en dan hou je ook nog geen rekening met de overhead binnen de kabel (ca. 10~15%). In de praktijk is 290MB/s over één U320 kabel heel realistisch. Een enkele Cheetah 10K.6 haalt (uit mijn hoofd) 70MB/s, dus wanneer je niet meer dan vier 10K.6's op één kanaal aansluit, dan zul je in principe geen problemen mogen/hoeven ondervinden :)
Aaah, zo moet ik het dus zien. Zolang je maar qua MB/sec onder de 320 zit dan kan ik gewoon 1 kabel gebruiken. Dan zit ik met 2 10k.6 schijven wel goed.
Maar twee op 1 kabel is aan je specs te zien wel trager dan elk op een aparte kabel?
- 4 Atlassen (4-0) ~250MB/s
- 4 Atlassen (2-2) >320MB/s
GarBaGe schreef op 29 July 2003 @ 21:17:
[...]

Bij IDE kan slechts 1 disk tegelijkertijd de kabel gebruiken, ook al gebruikt hij niet alle bandbreedte van de kabel op dat moment...

Bij SCSI kunnen meerdere apparaten tegelijkertijd de kabel gebruiken, zolang er nog voldoende bandbreedte over is...
Juistem, ik dacht al zoiets, maar weet niet zeker of de performance van de RAID 0 achteruit gaat als je beide schijven op 1 kabel zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 22:01 ]