Toon posts:

AMD Duron probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn vriendin thuis hebben ze een AMD Duron, en met het weer van de laatste tijden is die onhandelbaar geworden.

PC is;
AMD duron 1300mhz 200mhz FSB
2x128MB ram
vga, sound & lan onboard
HB 40 gig western digital

Als de pc eventjes opstart start die vanzelf terug op, dus wellicht iets dat te warm wordt dacht ik meteen.

Heb de rams en HD getest op andere pc en werken perfect.

Als de pc net opstart en ik ga meteen in de bios heeft hij ongeveer een temp van 35°C (cpu), deze temperatuur stijgt bijna elke 2 a 3 sec met 1°C. Ik heb hem al laten gaan tot 60°C want verder durft ik niet.

De cooler die erop zit draait nog goed, en blaast de koude lucht op de koelplaat.
Ik heb reeds geprobeerd hem om te draaien (warme lucht weg) en 2 andere kleindere koelers te plaatsen maar het resultaat blijft hetzelde.

Zou het kunnen dat het MB of de CPU stuk is? Het is pas 6 maand oud, dus nog in garantie.

Of kan het zijn dat hij te scherp is afgesteld en reeds bij een temperatuur die hij kan verdragen al de instructie krijgt om af te sluiten?

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Voel eens aan de heatsink van de koeler hoe warm die wordt. Is die niet al te warm en kan je hem gewoon vastpakken, dan is de kans redelijk groot dat de temperatuursensor van het moederbord foute waarden aangeeft.
Een Duron kan maximaal 90 graden hebben, dus 60 graden is aan de voorzichtige kant.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik dat veranderen dat hij slechts bij een hogere temp opnieuw gaan opstarten?

Ik heb dat toch nog niet zien staan in de bios. Was eerst van plan zijn frequentie wat te doen dalen (moet niet altijd overclokken zijn ;)) maar ook dat lukte niet. Wellicht slechte bios versie.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

het kan ook zijn dat de koeler niet goed gemonteerd is (of verschoven ofzo) haal de koeler er eens af en installeer hem opnieuw met niet te veel prut etc. genoeg over te vinden.

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eventjes mijn vriendin vragen om er een paar fototjes van te nemen, kunnen jullie het eens bekijken.
Binnen half uurtje zullen ze er wel opstaan.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Met dit weer is dat niet eens zoveel. Heb je de koeler goedzitten? Laat hem eens doorlopen tot bv 75 graden, zit nog ver onder de grens en oudere athlons worden warm, ikn mijn server draait 24/7 een 64 graden (met dit weer al snel 68 graden) een Athlon 1GHz rete stabiel en al ruim 2 jaar ofzo :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dit dus allemaal lees is hij gewoon te schep afgesteld, hoe kan ik dit veranderen?

Verwijderd

misschien ook even 2 stille papst casefans erin zetten (12 dBa), heb je wat meer versie koelere lucht door je PC stromen en je hoort het vrijwel niet.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb hier een Duron 1200 staan. Met een goedkoop Coolermaster koelertje wordt die ook bij dit weer niet warmer dan 50 graden. Ik heb geen casefans, alleen in de voeding zit er een. Ik denk dat je processorkoeler niet goed werkt.

Verwijderd

Ik heb hier een Duron 1300 staan met Artic Slim Silent en die wordt met dit weer 60 graden idle en 75 graden stressed. Majah het is maar een Duron voor een paar tientjes heb je een nieuwe.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:35
Wat voor moederbord is het precies? En staat de fsb niet op 133? Of een te lage Vcore, of juist te hoog?

Verwijderd

Idd, kijk naar je Vcore en je FSB. Ik had vroeger me Duron 800 ook met een te hoge Vcore staan waardoor hij na een tijdje op dat niveau spontaan ging rebooten.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

als er nog garantie opzit: niet zelf gaan lopen prutsen. Terug naar de winkel zou ik zeggen :)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1