PC-voeding gebruiken voor TFT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om een houten pc-kast voor in de woonkamer te maken. Hiervoor heb ik een 15" TFT op de kop getikt en vervolgens gesloopt. Deze komt geintegreerd in de kast te zitten. Nou zou ik graag de pc-voeding willen gebruiken om dit scherm van stroom te voorzien. Dit scheelt een losse stroomkabel (pc-voeding heeft geen monitor-voorziening). Maar het scherm vraagt 3A bij 14V. Die 3A moet kunnen, de pc is een Athlon 1800+, maar geen grote videokaart en bv geen brander. Maar nu die 14 volt. Is het mbv bv een schakelingetje mogelijk die 14 volt te krijgen, of wordt het erg ingewikkeld? Ik ben geen electronisch wonder...

Is het trouwens ook mogelijk om die monitor op 12V te laten lopen? Elders kreeg ik de opmerking dat een monitor vaak 14 volt vraagt maar er intern 12 van maakt, zodat er gegarandeert 12 beschikbaar is. Daar zou een transitor met nummer 7812 voor gebruikt worden, maar die kan ik op het board niet terugvinden. En ik ben een betje huiverig om het te proberen, straks gaat ie kapot...

Dus, iemand ervaring ermee / ideeen erover? Ander moet ik nl een adapter gaan kopen (zat er niet bij), en die kost 70 euro ex BTW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er bestaan stroomsplitter-kabels.. je hebt een TFT zonder adapter en DUS moet je de restanten van de TFT aansluiten op de pc?

code:
1
2
3
                       |-aansluiting----pc
stekker----------
                       |-aansluiting----TFT

waarbij "aansluiting" gewoon zo'n aansluiting is als degene die achterin een pc-voeding gaat.
"Stekker" is dus de stekker voor de wandcontactdoos/stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meestal pikken die TFT's een hoop voltages, die van mij werkt tussen de 9 en de 25 volt (staat erop).

Maar waarom zou je dit willen doen? Is het zoveel moeite om die TFT voeding in de kast te flikkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die kabel had ik inderdaad ook al zien liggen, dat is een soort van laatste oplossing. Maar dan moet ik nog steeds een adapter hebben. Plus dat ik in de kast dan alsnog een gat moet maken om het adapter doorheen te steken om de stekker erin te kunnen steken. Veel mooier is natuurlijk om dat intern op te lossen.

Bij de onderwerpen over het bouwen van een tft in de zijkant van een bestaande case kwam ik eigenlijk niks tegen over de stroomvoorziening. En eigenlijk komt het op hetzelfde neer...

Belangijker is eigenlijk dat ik een eurootje of 85 uit kan sparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
je kan in ieder geval iets doen met een transformator (bijvoorbeeld 1:2 -> 12 V -> 24 V, en daarna een voltage regulator.. iemand hier wil vast wel een schematje maken..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Ik denk dat als ik jou was gewoon het zou proberen (net zoals Thorry zegt ze kunne veel hebben). Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat ie niet aan gaat :'(.

offtopic:
of zie ik dit verkeert Sine :p

[ Voor 18% gewijzigd door Steefph op 29-07-2003 21:16 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

ANdrode schreef op 29 July 2003 @ 20:54:
je kan in ieder geval iets doen met een transformator (bijvoorbeeld 1:2 -> 12 V -> 24 V, en daarna een voltage regulator.. iemand hier wil vast wel een schematje maken..)
Een transformator werkt alleen met wisselspanning (AC), en uit een pc-voeding komt gelijkspanning (DC), dat gaat dus niet werken.

Ik zou gewoon proberen 'm op 12 volt aan te sluiten, kapot zal ie daardoor niet gaan volgensmij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet ook even nagaan waarom de orginele voeding € 70,- kost.

Het kan zijn dat het een geschakelde voeding die, net als je systeem voeding, een rimpelvrije gelijkspanning afgeeft. Ga dus niet aan de gaan met een losse transformator, gelijkrichter en elco's, want er zal dan altijd een kleine rimpel blijven.

Als je het gaat proberen, doe het dan met de 12 volt van je systeem voeding. Een verschil van 2 volt moet opzich geen schade kunnen toe brengen, zeker niet als de spanning lager is dan aangegeven. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn tft scherm heb ik doorgemeten , tijdens het operabel zijn van het scherm.
Mijn scherm een IlYAMA vroeg gewoon om 12 Volt
dat kwam ook bij mij uit de voet van het scherm

Dus ik zou zeggen, pak gewoon 12 volt. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak worden er gewoon afwijkende voltages gebruikt om de consumenten op een dwaalspoor te zetten (en absurde bedragen voor losse adapters te vragen).

Wat voor type/modelnummer is dat scherm eigenlijk?
Is die 14Volt trouwens wissel (AC) of gelijk (DC)? Indien wissel: dan zou er intern in het apparaat waarschijnlijk een diodebrug zitten die je zou kunnen overslaan als je het scherm aansluit op DC.

Probeer het eerst uit (2 Volt is weinig verschil) en mocht dat niet baten dan kun je altijd nog kijken of je de voedingsspanning kunt ophogen (DC inverter of +12V & -xV te pakken die geschikt is voor 3A) of intern in het display wat kan veranderen zodat deze wel geschikt is voor voeding op de 12V.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

+ 12 en de - 3,25 volt lijkt me 15,25.. dit is niet zo erg dat het iets te hoog is.. anders plaats je er 2 grote diodes tussen = 15,25 - 1,4 volt = 13.85V

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:19

GigaTexel_BE

AMD MP²

ben er zeker van dat ie het op 12v ook zal doen, kan je mooi uit je pc halen :)

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor type/modelnummer is dat scherm eigenlijk?
Een Samsung Syncmaster 152S. Met 1 of andere design voet die lastig te slopen was :)

Het adapter had ik wel al besteld (kan alleen bij 1 specifieke, door de samsung helpdesk aangegeven winkel...), maar wordt onder rembours geleverd. Dus als hij het met 12 ook doet kan ik die mooi terugsturen...
Is die 14Volt trouwens wissel (AC) of gelijk (DC)?
DC

Ik zal vanavond eens kijken of ik hem aan de praat krijg. Wordt nog een heel gedoe, aangezien hij in diverse stukken ligt, en de stroonaansluiting moet een rare, grote stekker in, veel groter dan op universele adapters zit...

In elk geval bedankt tot zover...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd met een oude 486 met een 200W AT voeding. Met zowel met 5V als met 12V geeft de monitor een egaal wit beeld. Alleen met 12V een stuk helderder. Als ik de monitorkabel eruit trek wordt alles zwart, dus hij krijgt wel signaal. Komt dit nu door een verkeerde spanning, of doordat de pc te oud is, waardoor het scherm de binnenkomende signalen niet snapt? Wie van jullie heeft hier een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
3a @ 14 volt lijkt me toch geen geintje als je pc er ook al aanhangt. Dat de monitor wit wordt komt door een soort ccfl folie achtig iets. Dat ie licht geeft wil niet zeggen dat hij dus signaal krijgt. Voor hetzelfde geld is ie nu kapot, je moet niet meteen ergens stroom opzetten. Eerst alles ff goed na meten enz.

* ervaring mee heeft * ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ook maar eens op een p4 met 350 ATX geprobeerd. Zelfde resultaat. Het scherm flikkert wel op dezeflde manier als dat het normale scherm voor die pc ook doet. Dus in de bios even uit en dan weer aan, bij het opstarten van windows ook.

En ach, wat kun je je nou kapot maken door er te weinig spanning of te weinig amperes op te zetten? (let wel, ik ben geen electronicus...) Bovendien, wat zou ik anders moeten nameten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 19:52

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

door teweinig stropom erop te zetten kun je zover ik weet niets opblazen.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Kun je niet veilig zijn en gewoon in die kast die je bouwt gewoon je voeding kwartslag draaien, en dan in die kast een aansluiting maken voor je stekker (220) en dan daar splitten naar 2 keer 220V signalen. Je kunt natuurlijk op 12V laten werken, gaat iets meer stroom trekken (normaal werkt ie niet op spanning maar wel op stroom) en het zou in principe moeten werken (helderheid iets inboeten, targa dingen zullen instabiel worden, philips zal draaien)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eens even gezocht, en het lijkt erop dat als je een geheel wit scherm krijgt dat het scherm dan kapot is. En om nou veel geld uit te geven voor een kapot scherm is ook zo zonde...

Balen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Heb je de contrastinstellingen al eens nagekeken? Het is misschien een domme opmerking, maar een egaal wit beeld kan ook duiden op verkeerd contrast.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Normaal zou ik zo dom kunnen zijn ja... Maar dit keer niet!

Hij reageert niet op de knoppen, alleen de aan/uit doet het. Maar geen Menu, geen helderheid. En al die knoppen zitten op hetzelfde plankje. En aangezien de aan/uit het wel doet neem ik aan dat het allemaal wel goed vast zit...

Als ik vanavond thuis kom zal ik nog weer wat verder klooien. Misschien had ik moeten kijken wat hij deed VOORdat ik hem uit elkaar ging halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds niks. Ik las elders dat een wit scherm of een kapot scherm is, of dat een datakabel niet goed vast zit. Dus heb ik alles maar los gemaakt en opnieuw vastgemaakt. Zonder succes dus. Nu zit ik te twijfelen of ik nou dat adapter moet kopen en hopen dat het werkt of een nieuwe aan te schaffen...

Even een nachtje over slapen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 12:54

NEn

Zekersteweten

klinkt alsof het beestje behoorlijk overleden is jah.... zou (als je een nieuwe koopt) voor zekerheid gaan, en gewoon mijn TFT-trafo inbouwen, maybe iets onhandiger, maar wel veiliger!

SUCCES! (Btw; PICS!)

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sterk de indruk dat voeding voor TFT NIET uit de PC mag komen, waarmee je TFT aanstuurtt, maar zwevend moet zijn(dus apart)
Ik heb aan mij HP L1510 TFT losse 13,5V 5A (niet schakelend) gehangen zoals ze gebruikt worden voor 27MC bakjes; kostte iets van 40 gulden<ja, zo oud is ie al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AAAAAAAGGGGGGGGGGGHHHHHHHHH
Voor diegene die de afloop willen weten: er zat een stekkertje een beetje los. En die had ik steeds over het hoofd gezien. Hij doet het nu perfect, ook op 12 volt... En ik zou er blij om moeten zijn, maar ik ben meer pissed off...

Maar goed, hij doet het dus, dus deze kan wel op slot. En jullie weten het nu: Een tft kan op de interne voeding van een pc, maar dan moeten wel alle stekkertjes vastzitten..................
Pagina: 1