[DialUp/VPN] Hoe zit het met subnet/gateway

Pagina: 1
Acties:

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
Korte inleiding: heb een discussie op mijn werk met wat collega's over het wat en hoe van subnetmaskers en gateways op een VPN of dialup-verbinding.

Mijn punt:
Voor een inbel- of VPN verbinding maken zowel subnetmasker als standaardgateway niks uit, omdat alles toch via een bekende weg naar buiten moet. Er is immers geen "subnet" om te browsen. Daarom zet windows het subnet op 255.255.255.255 en de gateway op het toegewezen IP-adres. Beiden worden toch niet actief gebruikt. Alle pakketjes gaan naar en komen van de server waarop wordt ingebeld.

Noot: voor een LAN verbinding boeien beiden natuurlijk wel, omdat dan met het subnet bepaald moet worden of iets kan worden gebroadcast of dat het naar de gateway moet.

Tegenpunt:
We merken wel vaak dat bij inbelverbindingen die andere SN-masks tonen, de verbinding niet werkt. Waarom in vredesnaam?? Staat dat er los van, ligt het aan de OS-versie, geeft het aan dat de TCP/IP stack naar z'n grootje is, is het toeval?

Kan iemand me hier aan een verhelderend verhaal helpen, of dan tenminste de trefwoorden die ik blijkbaar op google niet bedacht heb? :)

For the record: het gaat dus steeds om verbindingen waar de IP-instellingen automagisch worden toegewezen op het netwerk.

[EDIT]
Nog even enige verduidelijking aan de hand van een praktijkvoorbeeld:

Gegeven:
Windows (versie maakt niet uit: 98, ME, NT, 2k, XP)
ADSL USB modem (Alcatel), maar ook bij ethernetmodems
ISP: Planet Internet

Verbinding maken lukt zonder problemen, maar er komt geen data door de verbinding heen. Ipconfig geeft de volgdende informatie:
IP-adres: 1.2.3.4 (bla)
Subnet-mask: 255.255.255.255
Gateway: 1.2.3.4

Bel ik met deze informatie naar Planet, dan wordt gezegd dat het probleem in het subnetmasker zit, en dat de enige oplossing een herinstallatie van windows is (na formatteren).
Na de herinstallatie verschijnt ofwel hetzelfde subnetmasker en werkt het nog steeds niet, ofwel verandert het in 255.255.255.0. Als het subnetmasker verandert, werkt het wel weer.
Er zijn geen virusscanners/firewalls/p2p-programma's/spyware aanwezig.

Een mogelijke verklaring voor het verhaal zou kunnen zijn dat het bij een ethernet-modem niet misgaat, omdat dat modem - nadat er een IP is toegewezen - een ATM-verbinding met de NRP-centrale (wijkcentrale) maakt. Daarbij hoeft dan niet meer naar het subnet gekeken te worden.
De technische dienst van Planet geeft aan dat de herinstallatie eigenlijk niets zou moeten veranderen aan de situatie, maar vreemd genoeg blijkt het vaak wel de oplossing te zijn.
Als je nu kijkt naar mijn verhaal in het begin van deze post, zou het hele subnetmasker niet uit moeten maken. Maar waarom geeft de verandering van het subnetmasker dan wel aan of het gewerkt heeft of niet? Windows zou het toch gewoon moeten negeren?

Of zou het misschien zo kunnen zijn dat er ergens anders iets in windows de boel door elkaar schopt. deze mogelijke instelling wordt natuurlijk na herinstall windows weer op "default" gezet. het probleem komt het meest voor op winxp machines, dit vermoedelijk in verband met de leuke updates van Ome Bill :)

Kan iemand hier een verhelderend verhaal over geven: waar gaat het mis (verbinding, modem, OS), waarom werkt de oplossing?

[ Voor 46% gewijzigd door Reptile209 op 30-07-2003 18:17 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Reptile209
* kuch * ;)

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 10:17
Gezondheid ;)

Verwijderd

erm.. dit is momenteel echt een probleem en het zou enorm helpen als er iemand met een mogelijke oplossing c.q. verklaring kwam..
bvd.

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 21:28
Effe over dat subnet mask. ALs het subnet mask op de pc op 255.255.255.255 staat gaat dat nooit werken. In dat geval valt namelijk alleen je eigen pc binnen het subnet.

Als jouw pc met andere ip adressen wil communiceren gaat dat als volgt:

Pc kijkt naar het destination ip adres

valt het binnen zijn subnet ? : Ja stuur packetje rechtstreeks naar ip adres.
nee, stuur het pakketje naar de default gateway.

voorwaarde is wel dat de default gateway in hetzelfde subnet moet zitten.
Een pc kan alleen rechtstreeks communiceren met ip subnets waar ie zelf deel van uit maakt, alles wat daar buiten valt stuur ie naar zijn gateway.

Probleem is dus als het subnet op 255.255.255.255 staat je nooit je gateways kan bereiken deze dit dan immers niet in hetzelfde subnet, met als gevolgs dat niks te bereiken is.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• Reptile209
Snakeye: volgens mij gaat dat verhaal alleen op voor PC's binnen een LAN. Zoals in het begin van mijn post staat: een inbel- of VPN verbinding zou daar helemaal niet mee te maken moeten hebben, omdat die per definitie geen subnet heeft.
*Al* het verkeer moet dus naar de gateway waarop ingebeld werd.

[ Voor 14% gewijzigd door Reptile209 op 30-07-2003 19:45 ]

Verwijderd

UTFS !!!!

hehe, just kidding.

Als je een manier vind om het subnetmasker zelf aan te passen kan je uitsluiten of het echt daar aan ligt.

Verwijderd

ok, in wos zijn de reacties duidelijk, sorry. maar ik dacht zo van, geen replies, eens ergens anders proberen. 1000x excuses.

• Reptile209
offtopic:
Nog een subtiel kickje, hoesten helpt niet... :+

Pagina: 1