EAC+LAME encode volgorde

Pagina: 1
Acties:

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10
Hello allen

ik heb thuis nu effe EAC geinstalleerd op WinXP [met ASPI layers etc] en encode me mp3'tjes met LAME

Nou hebbik de volgende settings:
Afbeeldingslocatie: http://pr0mpt.com/lame.JPG

hij encode netjes VBR +/- 192kbits en dat vind ik ook goed

MAAR het probleem ligt mij bij hetvolgende:

Als ik me CD netjes heb gekozen, en wil rippen, ript hij 1 nummer, en gaat hij die encoden... dan ript hij de volgende en gaat weer encoden.

Nou was ik net bij me vriendin, en die had DEZELFDE software etc, maar die ripte eerst alle nummers, en ging ze TOEN pas encoden... enig idee hoe ik dat ook voor mekaar kan krijgen?

ik gebruik:
EAC -> eac09b4.exe
LAME -> lame-3.93.1

ASPI settings:
Afbeeldingslocatie: http://pr0mpt.com/aspi.JPG
WinXP + SP1 etc

enig idee? alvast bedankt!

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

• pr0mpt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01 15:52
sorry mensen, was eigenlijk mijn vraag, maar me vriendin stond nog ingelogd |:(
vraag blijft wel hetzelfde

pr0mpt - It never hurts to help!

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10
file -> EAC options -> tools -> on extraction blablabla
en hij zet ze (bij mij) al naar MP3 voordat alles van de CD is gelezen, maar misschien gaat je CD-speler niet snel genoeg?

je mag me ook wel bellen hoor :P

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

• pr0mpt
nee, het gaat er dus juist om dat hij niet TIJDENS maar NA het rippen gaat encoden

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:59
Ik zie het voordeel daarvan niet zo in. Dan krijg je alleen maar een hoop ruimte-innemende WAV's op je HD. Beter is het gewoon om de boel de boel te laten en één voor één te laten encoden. Daarna heb je gewoon je mp3'tjes. Als je trouwens in VBR gaat encoden, is het raadzaam daarvoor de --alt-preset extreme -F optie te gebruiken wat je in EAC in kan vullen in "Additional command line options:". Dan krijg je topkwaliteit mp3's. Dit is een door-en-door getweakte switch die het allerbeste uit LAME haalt. Beter dan dat met een redelijk gemiddelde bitrate van zo'n 240kbps is niet mogelijk! Nagenoeg CD-kwaliteit. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tranquility op 29-07-2003 22:09 ]

Verwijderd

Ik moet eerlijk zeggen dat de VBR 192 ook aardig goed is, en dan alle filters uit...

• pr0mpt
het is voor mij een beetje grootte vs kwaliteit, en vind dat ik dan met 192 VBR al een aardig eind kom....
het moet namelijk over een week of 2 allemaal op me nieuwe Mp3 HDD speler komen, dus het moet niet te groot zijn, maar wel goede kwaliteit...

maar die command line opties die ik gebruik zijn ook wel goed?!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 14:24
Voor portable is 192 kbps meer dan zat. Het is waarschijnlijk niet zo dat je een hifi-koptelefoon gaat rondzeulen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• satcp
  • Niet online
Er zijn 2 methodes om EAC te laten encoderen: Met een externe compressor (bijvoorbeeld LAME.EXE), of met een codec (bijvoorbeeld Fraunhofer MP3) of ondersteunde DLL-encoder (bijvoorbeeld LAME_ENC.DLL.

EAC voorziet geen streaming naar de externe compressors. Dat betekent dat een track volledig ingelezen moet zijn eer EAC deze doorgeeft aan de encoder voor compressie. Afhankelijk van de optie "On extraction, start external compressors queued in the background" zal EAC een track inlezen, encoderen, track inlezen, encoderen,... of alle tracks in één keer inlezen, en vanzodra er een track ingelezen is deze encoderen (queued). In dit laatste geval wordt er dus afgezien van de eerste track, ook gecodeerd tijdens het rippen.

Bij de codecs of DLL-encoders kan EAC wel tijdens het inlezen encoderen! EAC geeft nu de ingelezen data rechtsreeks door naar de codec zonder deze eerst weg te schrijven als WAV-data op de harddisk. Zeer waarschijnlijk gebruikt je vriendin de Fraunhofer codec of de LAME DLL encoder voor haar mp3-bestanden.

Het nadeel aan de DLL-encoder (even in de veronderstelling dat je LAME wil gebruiken) is dat deze geen gevanceerde instellingen zoals de --alt-preset instellingen aanvaardt. Je kan dus nooit eenzelfde hoge kwaliteit bereiken met de DLL-encoder als met de externe executable LAME.EXE. Het gebruik van de LAME DLL-encoder is dus af te raden. je gebruikt beter de LAME executable met een --alt-preset instelling voor de hoogst mogelijke kwaliteit.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:59
pr0mpt schreef op 30 July 2003 @ 18:52:
het is voor mij een beetje grootte vs kwaliteit, en vind dat ik dan met 192 VBR al een aardig eind kom....
het moet namelijk over een week of 2 allemaal op me nieuwe Mp3 HDD speler komen, dus het moet niet te groot zijn, maar wel goede kwaliteit...

maar die command line opties die ik gebruik zijn ook wel goed?!
Als je --alt-preset extreme te groot vind kun je beter --alt-preset standard nemen. Die is ook gemiddeld 192kbps, maar heeft als voordeel dat deze switch, net zoals de extreme, door-en-door getest en getweakt is. Voor deze bitrate de beste keus dus! Bij de Hydrogen Audio forums is er heel veel informatie over encoding te vinden. Volg vooral de posts van Dibrom, de ontwikkelaar van de --alt-preset switches. Deze gast werkt samen met de ontwikkelaars van LAME, dus die weten echt wel het beste uit LAME te halen. CBR is verspilling van ruimte, VBR, en dan in het bijzonder de --alt-presets, is the way to go :)

• mbr
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 21:07

mbr

JazzySOB schreef op 30 juli 2003 @ 23:46:
[...]
Als je --alt-preset extreme te groot vind kun je beter --alt-preset standard nemen. Die is ook gemiddeld 192kbps, maar heeft als voordeel dat deze switch, net zoals de extreme, door-en-door getest en getweakt is. Voor deze bitrate de beste keus dus! Bij de Hydrogen Audio forums is er heel veel informatie over encoding te vinden. Volg vooral de posts van Dibrom, de ontwikkelaar van de --alt-preset switches. Deze gast werkt samen met de ontwikkelaars van LAME, dus die weten echt wel het beste uit LAME te halen. CBR is verspilling van ruimte, VBR, en dan in het bijzonder de --alt-presets, is the way to go :)
Mee eens ! Als je de vele topics daar doorneemt dan kom je erachter dat de HA recommend compile Lame versie 3.90.3 is:

Wat ik zelf gebruik om mp3'en te maken is de speciale build van CDex te vinden op:

http://home.iprimus.com.au/alexanderino/cdex/

Motivatie achter de build is te vinden op onderstaande HA-topic:

http://64.246.62.80/~hydr...%25EF%25BF%25BDentry88822

Met Eac krijg je uiteindelijke hetzelfde resultaat maar die gebruik ik alleen als een cd te veel krassen heeft en CDex het niet kan oplossen.

Ik vind Cdex heel wat gebruikersvriendelijker qua bediening en met de speciale build kan je geen onjuiste instellingen meer maken.

Ook een handig programma is lamedrop; d.m.v. drag&drop kan je de wav files omzetten naar mp3 formaat. Dan kan je de CD eerst extracten met EAC of Cdex en vervolgens naar mp3 omzetten. De defaultinstellingen van lamedrop staat al op --alt-preset standard.

http://rarewares.hydrogen...es/lamedropXPd-3.90.3.zip
Pagina: 1