Toon posts:

dv kaart welke???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een leek wat dv kaarten betreft. goed ik heb gisteren een jvc camera gekocht en nu wil ik ook na de vakantie graag wat capturen enzo. via dv out en in

waar moet ik op letten? ik heb net ff wat FAQ zitten doorlezen maar vreemd genoeg kan ik niks vinden?

en wat een dv kaart allemaal nog meer?? zijn er bv ook kaarten die dingen van m'n pc kunnen overnemen (wat bewerking betreft)

ik heb win xp; athlon 600 mhz 384 mb geheugen.

7200 toeren 100 gb harddisk

moet wel lukken toch?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

dv kaart.
dat is toch gewoon een firewire kaart?
zoja, koop een simpel kaartje.
q-tec bijvoorbeeld die voldoen prima.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb voor de rest niks nodig?? ik dacht dat ik zo'n fokking dure dv kaart nodig had. is idd firewire; kan ik dan zowel binnenhalen als zenden?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Is er wel een firewire aansluiting op je camera? Anders moet je die specifieke dv aansluiting teweten komen welke poort ie op je pc gaat gebruiken (tv-in, serieel, usb, firewire) en zo je aankoop richten.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Guru Evi schreef op 29 juli 2003 @ 18:29:
Is er wel een firewire aansluiting op je camera? Anders moet je die specifieke dv aansluiting teweten komen welke poort ie op je pc gaat gebruiken (tv-in, serieel, usb, firewire) en zo je aankoop richten.
het is een GR-d70 camera (JVC)

dv in/out usb svhs

waarom zou ik eigenlijk uberhaupt dv uit gebruiken?? als ik alles met usb ook kan overzetten?? of is dan de kwaliteit niet goed ofzo?

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:36
USB is er toch alleen maar voor om je foto's over te zetten naar pc :?

En Firewire voor de Video.
Zo gaat dat iig met onze Sony hiero :)

[ Voor 39% gewijzigd door Hoyden op 29-07-2003 18:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Features:

MiniDV camcorder with 16x optical zoom, 700x digital zoom, image stabilization
2.5-inch fold-out color LCD screen and color viewfinder
Takes digital stills (1024 x 768) and stores them on MMC card (not included)
Includes fun photo software: Presto! ImageFolio and Presto! Mr. Photo 3
Connects to PCs and Macs via Firewire (IEEE1394) and USB (for photos)
See more technical details

bron: http://www.amazon.com/exe...-1582687-9858269?v=glance

Verwijderd

Topicstarter
SandeR schreef op 29 July 2003 @ 18:35:
USB is er toch alleen maar voor om je foto's over te zetten naar pc :?

En Firewire voor de Video.
Zo gaat dat iig met onze Sony hiero :)
nee hoor kan er ook video mee overzetten. wat ik me nu afvraag is of ik dmv die firewire poort ook dv in terug kan zenden?

• Hoyden
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 18:36:
[...]

nee hoor kan er ook video mee overzetten. wat ik me nu afvraag is of ik dmv die firewire poort ook dv in terug kan zenden?
Het verhaal staat zelf toch in je text :?

quote : Connects to PCs and Macs via Firewire (IEEE1394) and USB (for photos)

:P

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je firewire op je camera DV in is dan kan dat gewoon.
Verdiep je eens een beetje in de materie en je zult er veel over vinden.

• job

job

er staat dv in/out.
dus dan neem ik aan dat je je geedite filmpjes ook weer op terug kan zetten.

met een firewire kaart ben je in elk geval klaar wat de hardware kant betreft.
dan zul je nog software moeten kopen. bijvoorbeeld adobe premiere (kost je alleen wel 700 euro).

Verwijderd

hmmm, niemand heeft er iets voor gezegd maar ik denk toch wel dat je specs zeker niet voldoen. Je voldoet wel nog aan de pinnacle studio deluxe systemvereisten maar het gaat enorm traag gaan en happeren.

Verwijderd

Topicstarter
beter dus... zo'n firewire ding kost geen fuck. de rest is software dus. wat zijn de beste programma's???
adobe premiere 6.5? of zijn er nog meer (betere)?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 juli 2003 @ 18:41:
hmmm, niemand heeft er iets voor gezegd maar ik denk toch wel dat je specs zeker niet voldoen. Je voldoet wel nog aan de pinnacle studio deluxe systemvereisten maar het gaat enorm traag gaan en happeren.
is het geheugen dan te weinig ofzo? of processor?

• Hoyden
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 18:43:
[...]

is het geheugen dan te weinig ofzo? of processor?
CPU en geheugen.
Ik denk dat je toch richting de >1000MHz en 521Mb Mem moet gaan, voor leuk werken.
Meer is natuurlijk altijd beter.

Ook moet je HD snel zijn, en aardig wat GBtjes over hebben, voor leuk knippen,plakken etc.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Tennisbal, wat misschien makkelijker is, is om aan Pinnacle Studio 8 te komen, die is "simpeler" om mee te beginnen. Of Pinnacle Edition, een stuk geavanceerder al.
Studio 8 is redelijk betaalbaar, eventueel zou je de Pinnacle DV Studio kunnen nemen, dat is een pakket met FireWirekaart, DV kabel en het programma Studio 8.
Heb je alles in een keer...

Verwijderd

Topicstarter
tja programma's kan ik wel aan komen, das geen probleem. ik heb een half jaar geleden wat zitten kloten met een i-mac. is deze kwa snelheid te vergelijken met mijn pc?

• Hoyden
BredeP schreef op 29 July 2003 @ 18:47:
Tennisbal, wat misschien makkelijker is, is om aan Pinnacle Studio 8 te komen, die is "simpeler" om mee te beginnen. Of Pinnacle Edition, een stuk geavanceerder al.
Studio 8 is redelijk betaalbaar, eventueel zou je de Pinnacle DV Studio kunnen nemen, dat is een pakket met FireWirekaart, DV kabel en het programma Studio 8.
Heb je alles in een keer...
Studio is niet aan te raden.
Zeer onstabiel, werkt uitermate onhandig zo, en erg frustrerend.

Verwijderd

Ik ben net (sinds 2 weken) ook met deze materie aan de slag geweest.

Een firewire kaart is voldoende om je DV-camcorder opnamen op harde schijf te zetten; reken maar op 10 -15 GB per uur. Daarnaast moet je een leuk progie hebben om te gaan editen, ik zou zeggen begin maar met winxp moviemaker 2, die is heel simpel en kan de meeste aspecten van het werk wel aan. Ikzelf gebruik Ulead Mediastudio 7.

Het echte probleem komt bij het verwerken van de DV opnamen naar een algemeen formaat zoals dvd/ vcd. Als je alleen firewire kaart neem t kan dit wel ff duren, op mijn dual p3-700 duurt het omzetten naar vcd van een 40 minuten filmpje ongeveer 3.5 uur.

De dure video-editing kaartjes (DV raptor/ matrox RT serie) hebben hardwarematige acceleratie van het mpeg encoderings proces. Daar zit dus de hoge prijs in. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de prijzen in eerste instantie ook te hoog vond maar omdat ik nu hel vaak vcd's (en in de toekomst dvd's) ga maken; wordt de aanschaf van zo een kaartje bij m'n nieuwe pc wel het overwegen waard.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 19:00:
Ik ben net (sinds 2 weken) ook met deze materie aan de slag geweest.

Een firewire kaart is voldoende om je DV-camcorder opnamen op harde schijf te zetten; reken maar op 10 -15 GB per uur. Daarnaast moet je een leuk progie hebben om te gaan editen, ik zou zeggen begin maar met winxp moviemaker 2, die is heel simpel en kan de meeste aspecten van het werk wel aan. Ikzelf gebruik Ulead Mediastudio 7.

Het echte probleem komt bij het verwerken van de DV opnamen naar een algemeen formaat zoals dvd/ vcd. Als je alleen firewire kaart neem t kan dit wel ff duren, op mijn dual p3-700 duurt het omzetten naar vcd van een 40 minuten filmpje ongeveer 3.5 uur.

De dure video-editing kaartjes (DV raptor/ matrox RT serie) hebben hardwarematige acceleratie van het mpeg encoderings proces. Daar zit dus de hoge prijs in. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de prijzen in eerste instantie ook te hoog vond maar omdat ik nu hel vaak vcd's (en in de toekomst dvd's) ga maken; wordt de aanschaf van zo een kaartje bij m'n nieuwe pc wel het overwegen waard.
ah ok, dus dit is zeg maar te vergelijken met het maken van een divx film (heb ooit wel es wat dvd -> divx's omgezet en was daar 13 uur mee bezig :D

het bewerken zelf (en overgangen enzo erbij gooien gaat dus prima?)

ohja kan ik alleen met de usb kabel ook video overzetten?

het is me tot nu toe nog niet gelukt, en de gebruiksaanwijzing is sumier (wat usb betreft).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 29 juli 2003 @ 18:22:
dv kaart.
dat is toch gewoon een firewire kaart?
zoja, koop een simpel kaartje.
q-tec bijvoorbeeld die voldoen prima.
is lees wel in m'n boekie net dat ik een dv kabel moet gebruiken?? een dv kabel stop ik dan in de firewire kaart?

• job

job

je zegt eerst zelf dat er een firewire aansluiting op zit: :)
Verwijderd in "dv kaart welke???"
bij de meeste firewire kaarten krijg je er een kabeltje bij.

dus meer heb je niet nodig (behalve software dan)

en dv staat volgens mij voor digital video.
ik heb nog nooit een dv aansluiting gezien waar geen firewire kabel inpast.

[ Voor 30% gewijzigd door job op 29-07-2003 21:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ok :) maar wist nou niet of ik die dv kabel kon gebruiken (ik las namelijk net in m'n jvc bijbeltje dat er een speciale dv kabel voor aangeschaft moet worden??? afhankelijk van het soort aansluiting 4- of 6- pens. is daar ook al verschil in???

Verwijderd

Je moet de firewire kaart kopen van dynalink, daar zit ook een kabetje bij die wel op je jvc camara past. Het kost in totaal maar 25.

(Ik kan het weten, heb zelf ook een jvc camara ¬_o.)
Ik zou voor adobe premiere 6 gaan, versie 6.5 vind ik minder pertig werken. Maarja dat is natuurlijk persoonlijk.

• GoeGie
  • Laatst online: 01-07 08:03
Het is wel zo dat Adobe Premiere of Ulead Mediastudio een overkill is voor een beginnende editor. Dan moet je ook eens denken aan wat wil je editen. Simpel vakantie videootje, met wat overgangen, titeltjes en muziekje ? Neem dan een simpeler pakket.
IK ben zelf nu bezig met Pinnacle Studio 8 (icm laatste patch) en die is toch best stabiel op mijn AMD XP 1600+. Las je de smaak te pakken hebm kun je altijd een duurder, geaveranceerder pakket kiezen.

Een must is er zeker: Zorg dat je een dedicated hd heb voor het grabbeb van de film naar de pc. Die moet min. 7200rpm zijn, en liefst een AVV Model.

• GoeGie
  • Laatst online: 01-07 08:03
Oh ja, zelf heb ik zo'n goedkoop firewire kaartje van Dynalink. Nul problemen met installatie en gebruik. En het kost maar 20 euro.

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zelf heb ik pas ook een firewire kaartje gekocht van sitecom, daar zat Adobe Premier LE bij...is echt perfect (alhoewel het misschien moeilijk is als je weinig ervaring met editen hebt (heb zelf al wat ervaring met muziekprogramma's, alhoewel dat natuurlijk niet hetzelfde is).

Verwijderd

Tennisbal,

Maak je over je hardware geen zorgen.
Tijdens het monteren hoeft je PC niet alles door te rekenen. Dit gebeurt pas in de render fase, dus als wat jij in elkaar hebt gedraaid in volledige kwaliteit omgerekend moet worden.
Ik ben 2jaar geleden begonnen met Pinnacle Studio DV op een Celeron 433 met 256 MB en 40 GB HD. Monteren was geen probleem en zodra hij gaat renderen ga je gewoon andere leuke dingen doen.
Studio heeft een duidelijke interface met daarbij (zeker in versie 7 en 8) ook uitgebreide mogelijkheden. Premiere is misschien wel de standaard, maar om eerst een beetje te oefenen vind ik het niet echt toegankelijk.

Je moet ook in de gaten houden dat je nu net gaat beginnen met DV monteren. Speel er eerst eens mee, ga dan evt kijken naar andere spullen.

Nodig zijn:
FireWire kaart
FireWire kabel (waarschijnlijk 4pins (camera) naar 6pins (kaart)
Software (Studio, Premiere, Media/Videostudio o.i.d)

Zoals reeds eerder vermeld is Studio DV een pakkeet waar dit allemaal in zit.

Verwijderd

Je kan ook met ulead media studio beginnen,
De infra komt wat overheen met primiere maar is wel stukke makelijker.

Daarna kan je makelijk overstappen naar primiere, het voor deel dat primiere ook heeft is dat de systeem eisen niet zo zwaar is van dat programma om mee te kunne werken ¬_o.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-08 16:34
Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 08:55:
Maar er is een duidelijk verschil tussen een softwarepakket met bijgeleverde kaart (is vaak heel duur) of een losse Firewire kaart, daar krijg je vaak de kabel bij en tadaa... meestal ook wel een simpel videobewerkingspakketje.
Ik heb voor 30 euro zo'n Dynalink gekocht (het heet tegenwoordig geen Dynalink meer, maar ben de naam ff kwijt) en daar zat ook Ulead VideoStudio bij. Werkt heel aardig, simpel en intuitief.

Ja, Premiere is mooier en uitgebreider, maar is voor de gewone gebruiker zwaar overkill (en duur, als we het op de nette legale wijze doen)

Ik zou gewoon bij verschillende computerzaken kijken wat voor software er bij de firewire kaartjes geleverd wordt.

En nog 'n tip: USB 2.0 is nogal in opmars. Voor een paar cent meer heb je een Firewire/USB2.0 kaart. Kan in de toekomst wel handig zijn.

Punctuality is the politeness of kings

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Niemand hiero die gebruik maakt van Sonic Foundry Vegas 4.0 ? Kan ook zeer leuke dingen op een redelijk eenvoudige wijze. Frisse layout, overzichtelijk en kan imho alles wat het moet kunnen. (Makkelijk binnenhalen, makkelijk edite, laten renderen wanneer jij wil en terug wegschrijven wanneer jij wil) ...

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 08:55:

Of bijvoorbeeld Magix VideoDeluxe met kaartje. :Y)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
weet niet of het al gezecht is maar je kunt gewoon de meest goedkope firewire (ook wel 1394 genoemd) kaart bestellen van tweakers pricewatch en dat gaat werken icm met bewerkingssoftware, pinnacle studio 8 , pinnacle expression, adobe premiere etc.

reden dat een b.v. pinnacle dvkaart (firewire in principe) duurder is omdat er vaak een softwarepakket bij zit.

pricewatch: Sweex 3 ports Firewire pci firewire kaartje van 17 euro

Verwijderd

Topicstarter
dreamscape schreef op 30 July 2003 @ 09:07:
[...]

Maar er is een duidelijk verschil tussen een softwarepakket met bijgeleverde kaart (is vaak heel duur) of een losse Firewire kaart, daar krijg je vaak de kabel bij en tadaa... meestal ook wel een simpel videobewerkingspakketje.
Ik heb voor 30 euro zo'n Dynalink gekocht (het heet tegenwoordig geen Dynalink meer, maar ben de naam ff kwijt) en daar zat ook Ulead VideoStudio bij. Werkt heel aardig, simpel en intuitief.

Ja, Premiere is mooier en uitgebreider, maar is voor de gewone gebruiker zwaar overkill (en duur, als we het op de nette legale wijze doen)

Ik zou gewoon bij verschillende computerzaken kijken wat voor software er bij de firewire kaartjes geleverd wordt.

En nog 'n tip: USB 2.0 is nogal in opmars. Voor een paar cent meer heb je een Firewire/USB2.0 kaart. Kan in de toekomst wel handig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 08:55:
Tennisbal,

Maak je over je hardware geen zorgen.
Tijdens het monteren hoeft je PC niet alles door te rekenen. Dit gebeurt pas in de render fase, dus als wat jij in elkaar hebt gedraaid in volledige kwaliteit omgerekend moet worden.
Ik ben 2jaar geleden begonnen met Pinnacle Studio DV op een Celeron 433 met 256 MB en 40 GB HD. Monteren was geen probleem en zodra hij gaat renderen ga je gewoon andere leuke dingen doen.
Studio heeft een duidelijke interface met daarbij (zeker in versie 7 en 8) ook uitgebreide mogelijkheden. Premiere is misschien wel de standaard, maar om eerst een beetje te oefenen vind ik het niet echt toegankelijk.

Je moet ook in de gaten houden dat je nu net gaat beginnen met DV monteren. Speel er eerst eens mee, ga dan evt kijken naar andere spullen.

Nodig zijn:
FireWire kaart
FireWire kabel (waarschijnlijk 4pins (camera) naar 6pins (kaart)
Software (Studio, Premiere, Media/Videostudio o.i.d)

ah prima, zoiets hoopte/verwachte ik al. Het renderen kan idd gewoon snachts ofzo. Top!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 12:41

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik zei niemand XP moviemaker 2.0 noemen.

Het is redelijke software, r om een vakantievideotje te monteren voldoet het toch heel aardig. Bovendien kun je het GRATIS downloaden bij MS als je al XP hebt.

Affijn, daar ben ik op uitgekomen toen de meegeleverde prehistorische ulead software niet voldeet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Weet iemand toevallig of die trial versie van adobe premiere ook via een andere site te downloaden is, via de adobe site moet je eerst registreren om het te kunnen proberen en dat is toch wat minder (wil even kijken wat de verschillen zijn in relatie tot LE en of dat nog interessant is)

Verwijderd

Ik had windowsmmoviemaker2 gedownload en geprobeerd en het zag er heel goed uit.

Het enige probleem was dat het eruit knalde als ik een project probeerde te saven of de output naar vcd formaat wilde wegschrijven. Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik niet alle XP service packs heb en ik heb begrepen dat het bij het grootste deel van demensen stabiel draait. De software zelf zag er voor mij ruim voldoende uit. Ik ben alleen niet aan het dvd/vcd authorathing gedeelte toegekomen aangezien het eruit knalde.

Als de videos toch teruggeschreven worden naar DV zal dat geen echt bezwaar zijn. Waarschijnlijk zal er dan ook minder renderingtijd nodig zijn omdat de DV opnamen niet naar mpeg omgezet hoeven te worden en alleen de effecten verwerkt hoeven te worden.
Pagina: 1