P4 Thermal throttling test (loopt P4 wel op volle snelheid)

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NtT6
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01-2024
Een tijdje terug ontdekte ik dat mijn P4 bij het gamen vrij snel tegen de 65 graden werd, maar nooit warmer werd dan 71 graden (volgens de probe in mijn Asus board). Dit leek me een beetje raar en ik ben erachter gekomen dat dit door de thermal throttling eigenschappen van de P4 komt. Voor degenen die niet weten wat dit is...Als je P4 boven een bepaalde temp komt wordt ie hardwarematig af en toe uitgezet om 'm koel te houden. Dit betekent dat je P4 bijv op 50% van zijn echte snelheid draait als ie erg warm wordt ;( Nu wil ik dus weten hoe vaak mijn P4 de snelheid verlaagt.

Ik heb zelf al gemerkt dat als ik eerst een tijdje Prime95 draai totdat de temp op 71 C zit en dan direct daarna Sisoft Sandra, dat ik dan lagere scores krijg dan wanneer ik Sandra draai wanneer mijn processor koel is. Echter, om een beter beeld te krijgen van het gedrag van mijn P4 zoek ik eigenlijk een programma wat real-time de performance van je processor weer geeft. Dus niet het aantal Mhz, maar het aantal MFLOPS bijv. Ik heb overwogen om naar de framerate van sommige games te kijken, maar door veranderende omstandigheden (bijv. opeens complexe achtergrond) krijg ik sowieso altijd schommelende framerates. Ook speelt dan de videokaart een grote rol, en ik wil alleen de CPU onderzoeken. Hopelijk zie ik dan dat bij bepaalde temperaturen opeens de performance steeds verder afneemt.

Idealiter zoek ik dus een text based CPU torture programma zoals Prime95, maar dan een die real-time de performance (FLOPS of zo) weergeeft. Ik heb me rot gezocht op internet, maar niks wat ik tot nu toe geprobeerd heb, geeft real-time performance. Kent iemand zoiets?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Weet niet wat voor P4 je hebt maar je weet het antwoordt op je echte probleem al wel.....beter koelen :)

En wees maar blij dat hij throttled, een filmpje van hardwarelabs ( ofzo ) liet zien dat als je het koelblok van een Pentium afhaalt dat hij het overleeft, en als je dat doet bij een AMD processer ( op een moederbord zonder beveiliging ) dat hij lekker 300 graden word en....tja....verkoold!

There is no place like ::1

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Heel simpel: zet een koe op je PC.
Als je bijvoorbeeld rc5 draait wordt je CPU 100% gebruikt (en dus warmer). Met de dnet client kan je ook de performance (mkeys/sec) zien; en dus zien wanneer je p4 throttled.

• NtT6
@Procyon: Dank voor de links, maar deze artikelen had ik uiteraard al gelezen. Helaas is die hier gebruikte testmethode (cryogenic cooling) voor mij niet reproduceerbaar en ben ik nog steeds op zoek naar een progje waarmee ik wel inzicht kan krijgen in het gedrag van mijn P4.

@Swapy: Ik weet het, maar ik heb er een intel retail cooler opzitten die lekker stil is. Waterkoelen gaat me een beetje ver. En ik vraag me af hoeveel een Zalman uit kan maken.Als ie over een jaartje dood gaat koop ik wel een nieuwe ;)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

NtT6 schreef op 29 July 2003 @ 18:50:
@Procyon: Dank voor de links, maar deze artikelen had ik uiteraard al gelezen. Helaas is die hier gebruikte testmethode (cryogenic cooling) voor mij niet reproduceerbaar en ben ik nog steeds op zoek naar een progje waarmee ik wel inzicht kan krijgen in het gedrag van mijn P4.

@Swapy: Ik weet het, maar ik heb er een intel retail cooler opzitten die lekker stil is. Waterkoelen gaat me een beetje ver. En ik vraag me af hoeveel een Zalman uit kan maken.Als ie over een jaartje dood gaat koop ik wel een nieuwe ;)
Zalman 7000 is leuk spul hoor!

Heb zelf de AlCu versie en ...tja..hij koelt niet zoals een superkoelding van termal take, daartegen...zelfs in 2500 RPM mode...hoor je er niets van!

Hij koelt beter als de boxed cooler...met duidelijk minder geluid! Helaas...hij is HEEL ERG GROOT! En heeft behoorlijk wat ruimte ROND je socket nodig, dus hij zal niet passen in een te strakke behuizing!

Maar een goede koeler die fluisterstil is...helaas...nu zijn de rest van mijn fans zo luids 8)7 ;) :D

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

als jij je p4 op 71 graden krijgt dan doe je aardig wat mis.
waamee koel je dan??
heb je er teveel pasta zitten?
heb je misschien zowel de zwarte pad als de pasta er op zitten? het bescherm velletje vergeten te verwijderen?

wordt je koelblok eigenlijk wel heet?
als je cpu 71 graden is, dan is je koelblok wel heel heet.

• ferdinand
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-02-2025
Erg vreemd dat ie zo warm word ja. Ik zit hier met een 40% overclocked P4 die maximaal 48 graden word met lucht koeling.

• NtT6
Thanks for all the feedback! Ik ga toch inderdaad maar eens kijken of ik wat verkeerd heb gedaan. Ik heb zelf de pasta aangebracht na het weghalen van die zwarte sticker, en het is niet de eerste koeler die ik monteer, dus het zou in principe ok moeten zijn (pasta met creditcard tot flinterdun laagje uitgesmeerd). En ik ga de koe gebruiken om de throttling te testen. Binnenkort dus de resultaten.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

Rannasha

Does not compute.

Als je Seti@Home draait icm het monitor-progje SetiHide, dan krijg je een mooi grafiekje van de crunch-snelheid als functie van de tijd.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• NtT6
@Species: wat is de tijdseenheid in dat grafiekje? Kun je variaties over seconden of minuten waarnemen?

Verwijderd

Zo raar hoog is 71 graden niet hoor. Als je het tenminste hebt over een 800Mhz fsb uitvoering bij flinke belasting (seti@home en dergelijke). Heb al diverse P4 CPU's gestressed op die temperatuur gezien (de 800Mhz FSB uitvoeringen). De idle temperatuur ligt dan meestal rond de 55 graden.

Overigens twijfel ik aan de uitlezing van de temperatuur sensors.

Het koelblok van de P4 (dat absoluut goed kontakt maakt met de CPU) is namelijk nog best goed beet te pakken. Ook draaien de systemen prima stabiel.

Tot welke temperatuur kan je iets nog met blote handen vasthouden? Iemand?

Verwijderd

Species5618 schreef op 29 July 2003 @ 21:13:
Als je Seti@Home draait icm het monitor-progje SetiHide, dan krijg je een mooi grafiekje van de crunch-snelheid als functie van de tijd.
Dat is inderdaad zo. Die grafiek fluctueerd echter wel. En per pakketje is dat weer anders. Hangt af van de hoeveelheid signalen en de sterkte van die signalen. Er zijn nog meer factoren maar dat gaat mij net wat te diep :o.

Gebruik dus bij het testen iedere keer hetzelfde SETI pakketje. zo kan je de grafieken onderling van 1 pakketje vergelijken. Ideaal is het echter nog niet.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 23:22:
Zo raar hoog is 71 graden niet hoor. Tot welke temperatuur kan je iets nog met blote handen vasthouden? Iemand?
Het is wel hoog. Voor een PIV die op stock draait is het abnormaal hoog. En 70 graden pak jij niet graag vast hoor. Casefannetje doet wonderen voor TS.

Die Zalman HP80 zorgt ook voor een hogere temp in je kast. Je moet meer beweging in je kast hebben. 70 graden kan, maar het is echt niet nodig.

Ik heb een aantal casefans , gemod naar 5V, is nu bijna niet hoorbaar en temp is nu 34.

TS: Test: 3dmark test puur en alleen de CPU mark test doen.
Dan warm laten worden en nog een keer doen. Nog steeds niet nauwkeurig om te meten wat de CPU exact doet, maar je kan ieg zien of er gethrottled wordt.

{signature}

Verwijderd

Voutloos schreef op 29 July 2003 @ 23:32:
[...]

Het is wel hoog. Voor een PIV die op stock draait is het abnormaal hoog. En 70 graden pak jij niet graag vast hoor. Casefannetje doet wonderen voor TS.

Die Zalman HP80 zorgt ook voor een hogere temp in je kast. Je moet meer beweging in je kast hebben. 70 graden kan, maar het is echt niet nodig.

Ik heb een aantal casefans , gemod naar 5V, is nu bijna niet hoorbaar en temp is nu 34.

TS: Test: 3dmark test puur en alleen de CPU mark test doen.
Dan warm laten worden en nog een keer doen. Nog steeds niet nauwkeurig om te meten wat de CPU exact doet, maar je kan ieg zien of er gethrottled wordt.
Ik beweer uiteraard ook niet dat die 71 graden ook de echte temperatuur is.
Ik geef echter wel aan dat ik die temperatuur uitlezing al vrij vaak heb geconstateerd. Als ik het koelblok nog gewoon kan beetpakken en in het BIOS lees ik een temperatuur van bijvoorbeeld 70 graden dan geloof ik niet dat die uitlezing klopt.

Als die temperatuur klopte zou ik me wel zorgen gaan maken.

Overigens worden de 800Mhz FSB P4's bij dezelfde kloksnelheid wel een stuk warmer dan de 533Mhz versie. Dat zal je zelf ook al ervaren hebben aangezien ik in je sig zie dat je er ook ééntje hebt.

• FragFrog
  • Laatst online: 10:15
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 00:15:
Als die temperatuur klopte zou ik me wel zorgen gaan maken.
Wie weet klopt die temperatuur wel, heeft'ie iets fout gedaan bij het bevestigen, en is het contact tussen koelblok en proc wel slecht. Zou in ieder geval verklaren waarom bij een retail koelblok je P4 al in de remmen gaat :)

//edit
Dolphin: jammer maar helaas, helderziendheid is een gave >:) :+

[ Voor 12% gewijzigd door FragFrog op 31-07-2003 02:21 . Reden: ik sul ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

FragFrog schreef op 30 July 2003 @ 00:32:
[...]
Wie weet klopt die temperatuur wel, heeft'ie iets fout gedaan bij het bevestigen, en is het contact tussen koelblok en proc wel slecht. Zou in ieder geval verklaren waarom bij een retail koelblok je P4 al in de remmen gaat :)
Naja... ik ben niet helderziend... maar ik ga er vanuit dat ie goed zit ;)

• NtT6
Damn, de resultaten lieten even op zich wachten en het was geen sine cure. Laat ik bij het begin beginnen. Met behulp van de dnet client (thanks Tweakertje) kwam ik er achter dat mijn P4 inderdaad throttle-de. Dus toen heb ik mijn kast opengemaakt en eerst flink wat stof weggezogen. Ik had inmiddels wat koelpasta gekocht en haalde HEEEEL voorzichtig met minimale kracht en een schroevendraaier het koelblok van mijn CPU. Hoor ik opeens een lichte tik... Ik kijken, zie ik dat G*d gloeiende t*ring een van de pootjes van de P4 koeler mount is afgebroken. *diepe zucht*. Koeler klemt niet meer goed op de CPU. Maar toen kreeg ik een tweaker ingeving. Zie hieronder het resultaat:

http://soliton.wins.uva.nl/~mrtaal/fix/nylonfix2.jpg

Het nylon touw houdt het anker van de koeler en fan op zijn plaats en met een zo'n spanningsding voor je halogeen kabeltjes heb ik de boel strak gezet :)

En na het schoonmaken van de CPU en het koelblok en het aanbrengen van nieuwe koelpasta is de stressed temp van mijn CPU na ruim een uur Prime95 slechts 51 C. Wohaaaa!!! :)

Ik denk dat mijn koelpasta opgedroogd was of zo(???) want vroeger werd ie nooit 70 C. Nu heb ik ook een wat dunnere laag aangebracht en dat blijkt dus perfect te werken.

Tot slot: lang leve Intel _/-\o_ en clock gating/thermal throttling, want anders had ik zeker mijn core gebakken!

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:52
ik zou kijken voor een defect p4 bordje om die mount te vervangen

of bedoel je dat je mount van de koeler zelf is afgebroken in dat geval zou je een keer een andere koeler kunnen aanschaffen

[ Voor 50% gewijzigd door _Drake_ op 31-07-2003 01:50 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 22:15
Tomshardware had een mobo test waarbij msi bij 100% load de fsb omhoog gooide.
Iig om dat te registreren had ome tom een proggie geschreven om de cpu snelheid te meten op bepaalde momenten.
http://www.tomshardware.com/cpu/20030521/index.html :)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

WCPUID kan het aantal Mhz realtime, op 0,01Mhz nauwkeurig weergeven.
Moet toch lukken om daarmee het gedrag van je processor in de gaten te houden ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• NtT6
@Drake: Geinig, ik wist niet dat je die mounts (het gaat dus om de mount die op het moederboard vast zit) kon vervangen. Ik meen me te herinneren dat ie met een soort plastic pinnetjes vastzit in het MB. Kun je er dan gewoon een ander voor in de plaats zetten zonder die plastic pinnetjes te verkloten?

• zakjapanner
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 20:14
MadMarky schreef op 31 July 2003 @ 02:24:
WCPUID kan het aantal Mhz realtime, op 0,01Mhz nauwkeurig weergeven.
Moet toch lukken om daarmee het gedrag van je processor in de gaten te houden ;)
Volgens Toms Hardware zijn die niet helemaal betrouwbaar, bij de bespreking van de MSI moederbord besprak men dat. Ook hadden ze bij diezelfde bespreking met die verborgen overclock hadden ze een tooltje geleverd die de CPU MHz nauwkeuriger leest dan die van bv. CPUID. Ook kan je met het tooltje in totaal 4 metingen weergeven dacht ik

• NtT6
Volgens mij heeft de selectieve clock gating geen effect op de klokfrequentie van de P4. Slechts delen van de processor worden uitgezet en de klokfrequentie verandert dus in principe niet. Bij Ome Tom ging het om een FSB die van 200MHz naar 216Mhz ging. Dat kun je uiteraard wel meten.

• connected
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

ik heb het hier net ff getest met een celeron 2.0 :)
rc5 aan en dan de fan uit :)

rond de 75 graden ging de p4 ongeveer naar een derde van de snelheid maar wcpuid gaf aan dat de clocksnelheid gelijk bleef :?

• NtT6
Overigens misschien leuk om te weten dat je met het geintje van connected je CPU temp sensor kan ijken. Op de intel site kun je de temperatuur vinden waarbij je P4 gaat throttlen. Deze vergelijk je dan met de temp die je sensor aangeeft en viola. Ik geloof dat je dan in Motherboard Monitor zelfs je temperaturen kan corrigeren.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

connected schreef op 31 July 2003 @ 17:03:

rond de 75 graden ging de p4 ongeveer naar een derde van de snelheid maar wcpuid gaf aan dat de clocksnelheid gelijk bleef :?
Om de ACTIEVE snelheid van de processor te zien heb je andere tools nodig.

WCPUID is ongeschikt om te " tracken"

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 17:37
connected schreef op 31 juli 2003 @ 17:03:

Dat komt omdat de kloksnelheid van de P4 helemaal niet daalt! De CPU slaat gewoon af en toe klokpulsen over, zo werkt hij minder, maar behoudt hij zijn aantal Mhz. Kzal het artikel posten alsek het terug vindt.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Verwijderd

Mmm ik vind het maar raar dat jullie aan 70-75°C geraken vermits het bij mij max 50-55°C wordt bij full load en overclocked.

Ik heb een 2.8C (800MHz Bus) ...

• FragFrog
  • Laatst online: 10:15
Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 15:32:
Mmm ik vind het maar raar dat jullie aan 70-75°C geraken vermits het bij mij max 50-55°C wordt bij full load en overclocked.

offtopic:
• geraken? vermits? Beetje normaler taalgebruik wordt hier wel geapprecieerd ;)
• Dat jij een lagere temp haalt kan duizend en een oorzaken hebben, zoals daar zijn airflow, andere koeler, lagere kamertemperatuur, meer warmteproducerende onderdelen. Weinig raars aan :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• connected
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 15:32:

ik ben aan die temps gekomen door simpelweg de fan los te koppelen :P

• NtT6
@FragFrog: Phyro is waarschijnlijk belgisch en dan is zijn taalgebruik helemaal niet ongewoon. Beetje zeikerig om iemand terecht te wijzen op zijn taalgebruik (helemaal als het ten onrechte is).

Verwijderd

NtT6 schreef op 31 juli 2003 @ 00:59:

Tot slot: lang leve Intel _/-\o_ en clock gating/thermal throttling, want anders had ik zeker mijn core gebakken!
Dat zal ook allemaal wel meevallen hoor. Ik heb hier een XP 1600+ in mijn server gehad die passief gekoeld werd en die werd stressed 90+ volgens AMD is dat te heet, maar hij kan het makkelijk hebben hoor. Die beveiliging die tegenwoordig op de meeste moederborden zit schakelt ook pas in bij 135 graden.

Als je CPU te heet wordt raakt ie onstabiel, voordat je core ook echt gebakken is zal je toch aan de 150+ moeten komen.
FragFrog schreef op 08 August 2003 @ 16:10:
[...]
offtopic:
• geraken? vermits? Beetje normaler taalgebruik wordt hier wel geapprecieerd ;)
offtopic:
Volgens mij is het een Belg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 13:06 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:39

Dark

who tweaked the light?

met het progje ctp4 (van het duitse ct magazine) kan je thermal monitoring uit schakelen, dan moet je wel zeker zijn van een goede koeling natuurlijk anders kan de cpu eruit fikken.
ctp4 V1.1, kleines WindowsTool, um Pentium-4-Features wie Hardware Prefetch, Fast Strings, Old FPU Adress Store, SplitLock Thermal Monitor etc. zu überprüfen und ein/oder abzuschalten.
URL: ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/ctp4.zip
Pagina: 1