[UMTS] Vorderingen operators

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29
Dit topic is bedoeld voor informatie over de UMTS-netwerken die op dit moment wel/niet worden gebouwd door de operators.

De enige informatie die ik op dit moment heb is dat Vodafone behoorlijk hard bezig is met bouwen. Ik zie overal (zelfs in Brabant en Limburg!!!) kleine UMTS-antennetjes (te herkennen aan de kleine cijfertjes onderaan de antenne) uit de grond schieten.

Ik heb pas één antennetje voor UMTS van de KPN gezien, en wel in Amsterdam ergens in de buurt van station Amsterdam RAI (zelfde grootte als die van Vodafone, met de bekende kpn-streepjes onderaan en voorversterkertjes eronder).

Van de andere netwerken heb ik nog niets gezien/gehoord. Anyone?
Ook leuk om te weten wanneer Vodafone een UMTS-pakket introduceert trouwens :)

Zo zien die van Vodafone eruit, met kleine voorversterkertjes eronder:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~atron/gsm/vodafone/vodafone14.jpg

Iemand meer info?

[ Voor 6% gewijzigd door Sorcerer8472 op 29-07-2003 18:07 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zijn iets kleiner dan 'gewone' antenne's? Nu alleen maar afwachten totdat er weer mensen gaan klagen over hoofdpijn :)

Maar nu ff serieus. UMTS zit op de 2.0 Ghz toch? En ik denk dat het nog wel heel lang duurt voordat we daadwerkelijk gebruik kunnen maken van UMTS.

offtopic:
# Vodafone Klantenservice goedemiddag
* Met mevrouw Klaag, jullie hebben zo'n antenne ding dicht bij MIJN huis gezet ik heb nu al zeer ernstige hoofdpijn! De buurvrouw voelde het ook al.
# Maar mevrouw die antenne's zijn nog niet eens aangesloten
* Ow

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Volgens mij heeft KPN nu al best wel redelijke dekking in NL met UMTS. Er moeten er dus wel meer staan van KPN dan die ene. Die ene bij Amsterdam-RAI staat zeker aan de overkant van de A10 bij dat grote schakelstation van KPN?

Ik denk trouwens dat we de eerste UMTS abonnementen in een half jaar kunnen verwachten. Nederland is met dit soort dingen nooit zo snel dus pas 2004 zal het in NL echt voet aan de grond gaan krijgen denk ik, Duitsland is een stuk verder op dit punt.
De eerste Nokia UMTS toestellen worden overigens dit najaar verwacht.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
MauritsvanBaerle schreef op 29 juli 2003 @ 19:17:
Volgens mij heeft KPN nu al best wel redelijke dekking in NL met UMTS. Er moeten er dus wel meer staan van KPN dan die ene. Die ene bij Amsterdam-RAI staat zeker aan de overkant van de A10 bij dat grote schakelstation van KPN?

Ik denk trouwens dat we de eerste UMTS abonnementen in een half jaar kunnen verwachten. Nederland is met dit soort dingen nooit zo snel dus pas 2004 zal het in NL echt voet aan de grond gaan krijgen denk ik, Duitsland is een stuk verder op dit punt.
De eerste Nokia UMTS toestellen worden overigens dit najaar verwacht.
Zou kunnen Maurits, ik weet het niet. Ben er niet bekend...
Maar hoe weet je dat allemaal? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op 29 July 2003 @ 19:20:
[...]

Zou kunnen Maurits, ik weet het niet. Ben er niet bekend...
Maar hoe weet je dat allemaal? :P
Een deel is publiekelijk bekend, een deel kun je logisch beredeneren en een deel is 'inside-information'. Omdat ik me nu realiseer dat het voor mij heel moeilijk is om te herinneren welke info nou wel en niet publiek was vrees ik dat ik me een beetje op de vlakte moet houden.

Uit het feit dat operators klagen bij de telefoon-producenten dat ze niet opschieten met hun UMTS-toestellen kun je afleiden dat sommige operators duidelijk haast hebben. Sommige operators in sommige landen hebben veel geld moeten betalen voor zo'n licentie. Dat geld krijg je pas terug als je er abonnementen op kan verkopen. Ze zullen dus alles op alles stellen om zo snel mogelijk terug te gaan verdienen. Verder kan het snel aanbieden van een product je gebruikersaantallen positief beinvloeden. Als jij als aanbieder de eerste bent zijn mensen dus gedwongen bij jou het abonnement af te sluiten.

Overigens kan de introductiesnelheid per land sterk verschillen, in sommige landen is er bij de licentieverlening ook een uiterste datum voor ingebruikstelling gegeven. Die operators zijn dus contractueel verplicht op te schieten hoewel ik geloof dat er hier en daar wel uitstel is verleend. Als ik het goed heb is in België bijvoorbeeld geen termijn gegeven en daar worden de eerste diensten dan ook pas in 2005 verwacht.
Het is goed mogelijk dat de buitenlandse operators in Nederland (Vodafone, Orange en T-Mobile) een beetje voorzichtig zullen zijn. Nederland was met GSM al zo ongeveer het langzaamste jongetje van heel Europa met de massale vlucht (Italië bijvoorbeeld liep echt een jaar of vier voor met de hele hausse) dat ze misschien nu ook voorzichtig zullen zijn.

Edit: Foutje, in België was er juist wel een termijn maar daar is uitstel verleend tot December 2004 omdat de toeleveranciers van de apparatuur voor de netwerken niet snel genoeg kon leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door Maurits van Baerle op 29-07-2003 20:02 ]

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 19:07:
offtopic:
# Vodafone Klantenservice goedemiddag
* Met mevrouw Klaag, jullie hebben zo'n antenne ding dicht bij MIJN huis gezet ik heb nu al zeer ernstige hoofdpijn! De buurvrouw voelde het ook al.
# Maar mevrouw die antenne's zijn nog niet eens aangesloten
* Ow
offtopic:
LOL! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 12:52

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Ik heb al vernomen dat Vodafone een tijdje geleden al zijn eerste UMTS gesprekken heeft gevoerd tussen verschillende Vodafone kantoren.

En, zo kan ik me herinneren. Over de geluidskwaliteit waren ze erg te spreken.

Ik denk trouwens dat de managment-top van de verschillende providers allang die dingen aan het uit proberen zijn.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ginz schreef op 29 July 2003 @ 19:53:
Ik heb al vernomen dat Vodafone een tijdje geleden al zijn eerste UMTS gesprekken heeft gevoerd tussen verschillende Vodafone kantoren.

En, zo kan ik me herinneren. Over de geluidskwaliteit waren ze erg te spreken.

Ik denk trouwens dat de managment-top van de verschillende providers allang die dingen aan het uit proberen zijn.
Mja, dat klopt. Er was een gesprek tussen een manager ofzo in Maastricht (hoofdkwartier Vodafone) en een networkengineer in Mechelen ofzo? (paar kilometer van Maastricht af)

Het gaat nou niet echt om geluidskwaliteit maar om datasnelheid vind ik btw ;)

Maargoed, ik wil wel eens weten hoe ver KPN nou is, en wanneer de bedrijven UMTS nou willen gaan introduceren enzo... en tegen welke tarieven :P
Die van 3 in Engeland zijn namelijk wel redelijk vind ik: http://www.three.co.uk/ (in Engeland kun je in de grootste steden nu al via UMTS bellen :D)

[ Voor 19% gewijzigd door Sorcerer8472 op 30-07-2003 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Hmm, heb zitten toeren door Nederland met de trein, en nu zie ik inderdaad meerdere KPN-antennetjes waarvan ik denk dat ze voor UMTS zijn bij grotere stations (ik neem aan dat KPN niet 2 dezelfde antennes met 3 sectors naast elkaar zet anders :P)...
Maar echt niemand heeft een idee wanneer de zooi geïntroduceerd gaat worden en hoe ver ze nou daadwerkelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op NS station schiedam centrum is een Vodafone UMTS netwerk in de lucht zag ik op de UMTS mobje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Sorcerer8472 schreef op 30 July 2003 @ 01:16:
Die van 3 in Engeland zijn namelijk wel redelijk vind ik: http://www.three.co.uk/ (in Engeland kun je in de grootste steden nu al via UMTS bellen :D)
Even een lekker offtopic weetje:

3, dat in o.a. de UK en Italie in hoog (?) tempo umts-netwerken uitrolt, is hetzelfde bedrijf als Trekpleister en Kruidvat. :P
(Hutchison-Whampoa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 21:40:
Op NS station schiedam centrum is een Vodafone UMTS netwerk in de lucht zag ik op de UMTS mobje.
Kun je er ook al inloggen dan? :D En mee bellen? :D

Hutchinson 3G is van hetzelfde moederbedrijf als Kruidvat en Trekpleister? :D

Ze doen het in ieder geval wel goed in de UK:
Afbeeldingslocatie: http://www.gsmworld.com/cgi/imap_gsminfo.pl5?cou=gb&net=hu&x=0&y=0&z=0&frame=map

Wat minder in Oostenrijk:
Afbeeldingslocatie: http://www.gsmworld.com/cgi/imap_gsminfo.pl5?cou=at&net=ha&x=0&y=0&z=0&frame=map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Overigens kom ik nu ook ineens tegen dat 3 (Hutchison 3G) in de UK een joint venture is van Hutchison Whampoa (van de Trekpleister en Kruidvat), NTT DoCoMO en KPN Mobile.
KPN bezit nu 15% van de aandelen van Hutchison Whampoa 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigma01
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 16:25
Op de site van RANN (Radio Acces network Nederland) www.rann.nl is nog weinig te vinden over de vorderingen van T-mobile en Orange. Ze hebben al een tijdje terug dit bedrijf opgericht als hun netwerkbouwer en er lijkt nog niet veel gebeurd :(. Door de samenwerking van twee bedrijven zou dit best wel eens een goed netwerk kunnen worden!

P3 667 Mhz, 384MB ram, 20GB maxtor+60GB IBM (60GXP), Matrox G400 dh, asus mobo, Philips 109b10 + Philips 17B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm Vodafone is best ver met hun uitrol denk ik. In delft Pik ik ook hun signaal op.

Ik kan er niet op inloggen omdat ik geen abo heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas Jansen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-06 09:15
Hier in Rijen op het Ericsson gebouw staat ook een UMTS antenne. Geen idee voor welke provider eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
sigma01 schreef op 07 augustus 2003 @ 13:31:
Op de site van RANN (Radio Acces network Nederland) www.rann.nl is nog weinig te vinden over de vorderingen van T-mobile en Orange. Ze hebben al een tijdje terug dit bedrijf opgericht als hun netwerkbouwer en er lijkt nog niet veel gebeurd :(. Door de samenwerking van twee bedrijven zou dit best wel eens een goed netwerk kunnen worden!
Dat zegt op zich niks. KPN Mobile en Telfort werken ook samen aan hun netwerken. Gaan waarschijnlijk ook in het begin roaming op elkaars netwerken toepassen.
Verwijderd schreef op 07 augustus 2003 @ 14:38:
hm Vodafone is best ver met hun uitrol denk ik. In delft Pik ik ook hun signaal op.

Mja, vlak voor ik vanuit richting Den Haag Delft inrijdt met de trein zag ik inderdaad een UMTS-antennetje staan :P
Bas Jansen schreef op 07 August 2003 @ 15:17:
Hier in Rijen op het Ericsson gebouw staat ook een UMTS antenne. Geen idee voor welke provider eigenlijk.
Als er streepjes op staan issie van KPN, als er kleine nummertjes onderaan staan van Vodafone :P
Van de andere operators weet ik het (nog) niet.

Van Vodafone weet ik in ieder geval dat ze antennes voor UMTS hebben in:
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Delft, Zoetermeer, Vught en Den Bosch. Klinkt wel al behoorlijk uitgebreid. Ik heb nog geen kleinere geupgrade sites gezien.

KPN-sites heb ik alleen nog bij grote stations gezien, voor de rest niet. (zijn ook slecht te herkennen omdat ze lang niet allemaal voorversterkers hebben, heb ik gemerkt)

[ Voor 14% gewijzigd door Sorcerer8472 op 07-08-2003 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Verwijderd schreef op 07 August 2003 @ 14:38:

Kun je niet eens een simkaart van iemand met Vodafone abo in je telefoon gooien? Ben best wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op 07 August 2003 @ 16:06:
Dat zegt op zich niks. KPN Mobile en Telfort werken ook samen aan hun netwerken. Gaan waarschijnlijk ook in het begin roaming op elkaars netwerken toepassen.
Dat gaat niet meer door. Telfort doet niets met UMTS de komende tijd en KPN gaat het alleen doen. Dat is vorig jaar al bekend gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Verwijderd schreef op 08 augustus 2003 @ 16:00:
[...]

Dat gaat niet meer door. Telfort doet niets met UMTS de komende tijd en KPN gaat het alleen doen. Dat is vorig jaar al bekend gemaakt.
Op zich misschien wel verstandig, dan kunnen ze eerst hun gsm-netwerk goed afmaken (kleinste plaatsjes in NL) en daarna met UMTS beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wicher schreef op 06 August 2003 @ 23:11:
[...]

Even een lekker offtopic weetje:

3, dat in o.a. de UK en Italie in hoog (?) tempo umts-netwerken uitrolt, is hetzelfde bedrijf als Trekpleister en Kruidvat. :P
(Hutchison-Whampoa)
ehm ik wil niet veel zeggen maaruh Kruidvat, Trekplijster en ICI Paris zijn nog niet zolang geleden overgenomen door AS Watson.
Pagina: 1