Toon posts:

[digitale camera]constante verhouding resoluties?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn programma waarvoor ik enkele topics heb geopend op tweakers is eindelijk af. Mensen die niet weten wat het net inhield: ik moest een vol automatisch programma maken dat heel veel fotos zou verkleinen voor het web en daarna nog automatisch er een fotoboek van maken. Dat is nu eindelijk af geraakt dus. :)
Als je het resultaat wil zien kan je steeds naar http://www.lokersefeesten.be en volg de Live! link op de openingspagina.
Alles goed en wel tot nu plots de paniek toeslaat. Ik neem momenteel zelf nog alle foto's met een digicam in 1600x1200. Mijn resizeprogramma in PS is ingesteld om de hoogte van elke foto te veranderen naar 300. Nadien rekt hij het canvas uit tot een breedte van 410. Dit is geen probleem bij mijn cam. Als ik horizontale fotos heb krijgen die een resolutie 400x300. Nadien wordt het nog uitgeroken tot 410 (reden: zo komen verticale fotos centraal te staan). Ook verticaal levert dat geen probleem op.
Nu mijn paniek:
Op de feesten zelf krijg ik allerlei geheugenkaartjes binnen van zowel amateurcamera's als professionele (DLR camera van Nikon) toestellen. Het is dus niet op voorhand te zeggen welke resolutie de fotos zullen zijn, en daar komt mijn paniek boven.

Stel nu dat die DLR een heel hoge resolutie heeft maar de verhouding niet is zoals ik gewoon ben. Stel nu dat een horizontale foto een breedte krijgt van 450 pixels als de hoogte verandert wordt naar 300 pixels. Dan zit ik in grote problemen omdat rond die foto dan een rand komt, maar nadien wordt een stuk van het canvas afgesneden waardoor ik de zijkanten van de foto ga verliezen. :'(

Na een hele inleiding nu de vraag waarop ik graag een positief antwoord krijg:

Voldoen alle digitale fototoestellen altijd aan de verhouding 4 breed en 3 hoog :? (of een kleinere breedte)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:39
Normale digicams hebben een 4:3 verhouding. DSLR's hebben een 3:2 verhouding (net zoals de analoge camera's dus). Sim-pel :)

Enige uitzondering is de nieuwe Olympus DSLR die een 4:3 verhouding heeft maar die zijn nog niet echt op de markt.

Verwijderd

Phreak schreef op 29 July 2003 @ 17:42:
Normale digicams hebben een 4:3 verhouding. DSLR's hebben een 3:2 verhouding (net zoals de analoge camera's dus). Sim-pel :)

Enige uitzondering is de nieuwe Olympus DSLR die een 4:3 verhouding heeft maar die zijn nog niet echt op de markt.
Sommige digicams hebben ook een optie om op 3:2 resolutie te fotograferen. Waaronder mijn camera :)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als je programma een foto kan inlezen en verkleinen dan kun je aan de hand van de resolutie ook de verhoudingen aflezen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 29 July 2003 @ 17:59:
Als je programma een foto kan inlezen en verkleinen dan kun je aan de hand van de resolutie ook de verhoudingen aflezen.
Dat weet ik, maar ik heb nog geen DSLR foto's tot mijn beschikking. Bovendien werkt mijn programma vol-automatisch dus moet ik vooraf rekening houden met DSLR-camera's om problemen te voorkomen de avond zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 17:51:
[...]

Sommige digicams hebben ook een optie om op 3:2 resolutie te fotograferen. Waaronder mijn camera :)
Deze optie is niet handig voor mij. Maar moest omgekeerd mogelijk zijn om een DSLR in te stellen om 4:3 dan zou dat schitterend zijn.

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb net de exacte specificaties ontvangen, het gaat om een Nikon D1H die gebruikt zal worden. Dit is dus wel degelijk een DSLR. Zijn er mensen die dit toestel kennen en weten of er een optie op staat om in 4:3 te trekken ipv 3:2?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 10:40:
OK, ik heb net de exacte specificaties ontvangen, het gaat om een Nikon D1H die gebruikt zal worden. Dit is dus wel degelijk een DSLR. Zijn er mensen die dit toestel kennen en weten of er een optie op staat om in 4:3 te trekken ipv 3:2?
Ik verkoop zulke zut, en volgens mij kan de D1h dat niet...

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een Nikon Coolpix 995 kan het wel....

Nu maar hopen dat niemand die optie gebruikt. 8)7

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hmmm, om het je nog lastiger te maken, ik had ooit een Fuji MX600 Zoom,
en die deed vrolijk 1280 x 1024 ( 5:4 ). :p

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom lees je nou niet gewoon de verhoudingen van de foto uit en ga je aan de hand daarvan resizen? Dan is iedere verhouding 4:3/5:4/3:2 te resizen zonder problemen. Ik vind het maar vreemd dat je vraagt of de dure Nikon DSLR waar je pics van hebt gekregen niet op 4:3 kan (want dat kan hij niet), waarom zou zo'n fotograaf zich aan jou aanpassen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1