Stomme vraag, maar verschil 12x - 2x branden

Pagina: 1
Acties:

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:20

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Het klinkt misschien stom, maar wat is het verschil tussen een copy met 2x gebrand, en eentje op 12x gebrand? En nou niet komen met "de snelheid--->lol" want het is nog een beetje te vroeg.

Is die op 2x gebrand een betere copie, die langer "goed" blijft?

XBL: theArthurrrr

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

nee, hoe het precies zit weet ik niet,
maar sommige audiocdspelers weigeren cds die op hoge snelheid gebrand zijn af te spelen! Dat kan voorkomen worden door op lagere snelheid te branden!
Het is ook niet met elke cdspeler zo...

Erg onduidelijk...

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-06 23:24
Bij audio/video ruilhandel schijnt het ook een halve doodzonde te zijn als je een CD snel Write, snap het niet want het gaat er toch gewoon om dat elke bit erop staat. Als je software met 12 x schrijft staat elke bit er toch ook goed op? waarom dan langzaam branden? Mochten mensen problemen ervaren met hun audio apparatuur zouden ze hem toch zelf ook op lagere snelheid kunnen branden?

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

in principe is het zo, dat hoe sneller je brandt, hoe scherper wordt de rand tussen een 0 en een 1 (dus een gat of geen gat).
Bij lagere schrijfsnelheden staat de laser langer op een plekje te branden. Hierdoor wordt de omgeving van dat gaatje ook warmer, kan ook nog wat 'nagloeien' en dan krijg je dus minder scherpe randen.

Aan de andere kant is het zo dat als je sneller brandt, de gaten misschien ook wat minder diep worden.
Mijn ervaring is ook dat lastige cd spelers beter langzaam geschreven cd's kunnen hebben.

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Dus hoe sneller je bakt, hoe beter je compje de data zou kunnen lezen, afhankelijk van de kwaliteit van je cd speler ?

En is een cdromspeler in je comp. "moeilijker" dan je audioset? (misschien ander forum?)

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Iemand ?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 15:48
Hoe sneller je brand, hoe minder tijd de laser heeft om te branden en hoe slordiger er wordt geschreven. Mede afhankelijk van je brander en van je merk CDR's.
Hoge snelheid CD's zijn dus over het algemeen minder netjes schreven, dus moeilijker te lezen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Als je langzamer brandt met audio-extractie (dus audio-cd kopieren) dan heb je minder kans op 'tikken' in de kopie.

Verwijderd

dat tikken is volgens mij ook grote onzin, gewoon een goeie brander en goeie cd's, daar komt nog eens bij dat je hele system gewoon lekker moet draaien, en dan heb je ook geen last van getik

• BIM
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 08:22

BIM

Nothing interesting

Het schijnt ook dat bepaalde audiofielen het
verschil kunnen horen tussen een cd gebrand op
1x en een cd gebrand op 12x (ik niet :) )

Laatst (vandaag) nog iets gelezen over cd branders
(audio decks) en het schijnt dat je met tests
kunt meten dat er verschil in weergavekarakteristiek
ontstaat. :? (analoog en digitaal) Ook hoogafval
(wat dat ook moge zijn) verschilt.

enz

Verwijderd

Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk. Als je een BRAK van een CD-ROM of DVD speler hebt (zoals ik had) is het voor dat kreng "moeilijker" om snel gebrande data cd's te lezen.
Als je dan ook nog eens brakke cd's gebruikt is het al helemaal een ramp.Maar als je een goede cd-rom speler hebt is het allemaal geen probleem.Met audio apparatuur geen ervaring mijn PC is mijn radio (4 point herrie :9)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 09:22

mutsje

Certified Prutser

tikken in cd's zijn geen onzin. verschil tussen 2X en 12X is er wel als ik op 12X loop te fikken komen er soms tikken in maar die omzeil ik door een image te maken voor tijdswinst het scheelt me maar 4 minuten meestal dus niet veel tijdsverlies maar de kopie wordt beter luisterbaar :-)

greatings
mutsje

• MerijnB
  • Laatst online: 23-08 16:44
ik denk dat tikken bij snel branden eerder komen omdat de cd lezer het audio rippen niet bij kan houden...

Merijn

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Dé antenne-innovatie voor de korte golf

Verwijderd

Hoe kan geluid nou veranderen op een cd-r? Dat snap k niet helemaal. Een 1 blijft toch een 1 en een 0 een 0. Hoe kan dan het geluid veranderen? :?

• MerijnB
  • Laatst online: 23-08 16:44
Audio CD's staan over het algemeen vol met fouten, je hoort het alleen niet (tenzij het heeeel veel fouten zijn).

Bij data CD's wordt dat door een flinke berg foutcorrectie opgevangen.

Ook het lezen gaat lang niet altijd goed, dus ja, een 1 is een 1 en een 0 is een 0, en nee, het is niet een 100% kopie, en bij sneller branden zal het vaker fout gaan (alhoewel ik persoonlijk niet denk dat een mens dat kan horen)

Merijn

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Dé antenne-innovatie voor de korte golf

• Patser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 23:11

Patser

this.Close();

Volgens mij zit 't in de belichtingstijd. Dus net als bij foto's. Als de laser langer op een plekje kan inbranden dan wordt dat bitje beter belicht en is later beter terug te zien.
Daarom ook 't verschil in CDR's. Sommige zijn fotogeoeliger dan anderen en kunnen dus op hogere snelheid beschreven worden.

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Bedankt allemaal, maar heel veel wijzer wordt ik er ook niet van. En,inderdaad, als je tegen iemand zegt dat je een cd even 12x gebrand hebt, kijken ze je aan alsof je gek bent !

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op woensdag 29 november 2000 17:02 schreef Tweaky het volgende:
Hoe kan geluid nou veranderen op een cd-r? Dat snap k niet helemaal. Een 1 blijft toch een 1 en een 0 een 0. Hoe kan dan het geluid veranderen? :?
De 1-en en 0-en worden op de CD-R weergegeven door het smelten van een stukje van de CD-R. Hoe sneller dit gebeurt (of hoe slechter je recorder is), hoe "rafeliger" het resulterende gat. Als dan je CD-reader wat "gevoelig" is, dan wordt het onderscheid tussen een 0 en een 1 niet meer trefzeker ... he presto, slecht geluid.

Vraagje aan de kenners : ik heb in een serieuze discussie met iemand die CD's mastered van hem gehoord dat als je van een CD een kopie van een kopie van een kopie enz. brandt, hij het verschil tussen de eerdere en de latere kopieen kan horen, ook als deze kopieen rustig op top-kwaliteit branders zijn gemaakt. Hij kon het niet verklaren, ik ook niet, suggesties ?

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 12:26
Het antwoord op die vraag geef je eigenlijk zelf al.
In een kopie van het origineel zitten fouten, ook als deze op een laag tempo is gebrand.
In de volgende kopie zitten deze (lees)fouten en weer nieuwe (schrijf)fouten.
enz. etc. and so on.

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:11

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Even een argument voor de waarheid van het "hoe sneller hoe beter"-standpunt (dat hier overigens amper aangehangen wordt moet ik zeggen :D): in de laatste Consumentengids staat een onderzoekje over cdr's en cd-writers... hieruit bleek o.a. dat als het om de Plextor 12x gaat, de op 12x gebrande cd's van betere kwaliteit zijn dan de op 8x gebrande cd's!!!

Heeft er iemand hier iets zinnigs over te zeggen (iets dat nog niet is gezegd ;))

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

Als een cd op 12X wordt gebrand dan zal de laserstraal ook sterker zijn dan bij 2X branden. Dus de putjes zullen niet minder diep moeten zijn.
Dat de cd bij het branden met 2X plaatselijk heter wordt dan met 12X zou niet waar moeten zijn, doordat het vermogen van de laser varieert.

Ik heb verder echt geen flauw idee hoe het nou precies zit.

Iemand stop ff een 2X en een 12X gebrande CD onder een microscoop en kijk welke putjes het beste zijn!
probeer het ook met een IR microscoop ofzo, omdat dat data gedoe alemaal met IR gaat.

btw, geen electronenmicroscoop, dan zie je niets omdat die niet door de doorzichtige laag van de cd heen kan kijken.

edit:

2x btw staat zo stom, dat wil je ook niet op je bonnetjes tegenkomen :)

Verwijderd

wat wordt hier weer een onzin uitgekraamd.
Een cdr bestaat uit een reflective layer en een organic dye layer
De reflective layer heeft een groef en reflecteerd maar een deel van het licht de rest laat ie door (een gekochte cd heeft ook een reflective layer). De groef in de reflective layer houd de cdrom of cdspeler on track want dan weet ie waar de betreffende track is (vgl gootje in een lp).
Onder de reflective layer heb je een organic dye layer en onder die organic dye layer heeft de cd een pre-groef. Deze pre groef heeft exact dezelfde eigenschappen als de 1 groef van een gekochte cd (diepste groef). De organic dye layer zit op de hoogte van de 0 groef van een gekochte cd.
De brander maakt een gaatje in de organic dye layer waardoor het licht niet weerkaatst wordt door de dye layer maar door de pregroef die daaronder zit. Dit is dan een 1-tje. Daar waar er geen gat in de dye layer zit is het dan een 0-etje.

Dus het heeft niets met diep te maken. Een brander die op 12x kan branden kan op die snelheid de dye layer wegbranden zodat de pregroef bereikbaar is.

Hoe langzamer er gebrand wordt hoe langer dat gat in de organic dye layer nagloeit wat grotere gaten veroorzaakt dan eigenlijk hoort. In principe is sneller branden beter dan langzamer aangezien het gat er met een hogere intensiteit en korter ingebrand wordt. Dus nauwkeuriger, met de opmerking erbij dat elke cdwriter ontworpen is op een optimale brandsnelheid waardoor een 4x gebrande cd op een max4x writer beter kan zijn dan een 4x gebrande cd op een 8x brander.

De volgende zin is speculatief:
Het zou kunnen zijn dat de wat "mindere" cd audio spelers juist die wat uitgerektere gaten makkelijker kunnen lezen dan de preciezere.

Niet meer speculatief:
Dan vraag je je natuurlijk af waarom een gekochte cd het dan wel doet. Dit komt doordat een geperste cd meer licht weerkaatst dan een cdr.
Een cdr met een blauwe of groene dye absorbeert ongeveer 15% van het laserlicht wat een probleem kan zijn bij de wat minder gevoelige sensors die het gereflecteerde licht moeten opvangen en interpreteren. Daarom dat ook bijna overal aangeraden wordt om in ieder geval op Goude Dye cd's te branden aangezien die maar tussen de 5% en 8% absorberen. geperste cd's zaten onder de 3%.

De tests die ikzelf heb gedaan is met een grote varieteit aan cdr's. Arita/mmore/that's write/philips/sony/kodak/mitsui/tdk
en zo mogelijk ook van elk merk een cyanine (blauw of groen) dye en of pytocyanine (goud).

Van de goedkope cd's sloegen alleen de cyanine over. Arita Gold deed het prima.
Van de duurdere deden de meeste cyanine het wel met wat moeite (zagen er ook wat lichter van kleur uit). Perfect deden de kodak golden dye en mitsui golden dye.

Dit alles getest op 3 verschillende cdspelers: jvc, philips en samsung
philips pakte alle kleuren en merken, jvc was kieskeuriger, samsung pakte alleen de gouden dye's

Ik gebruik dus alleen maar golden dye's van de wat duurdere merken en sindsdien geen problemen meer met cdspelers en audio. behalve de uiteraard zeer nekkige spelers (zoals sony autocdspelers, die vreten alleen gekochte cd's. Sony hifi cdspelers lezen wel alles.. vreemd heh?)

• DeWaanzin

DeWaanzin

Topicstarter
Aha een kenner------>at last. Want ik vind dat er veel gespeculeerd, en dat heb ik van horen zeggen, of dat zal wel zo zijn verkondigt wordt.

Zou iemand van een record company/BUMA Stemra zijn licht eens over deze topic willen laten schijnen ?

Pagina: 1