[ADSL] Splitter -> gebruikt 2 of 4 draadjes?

Pagina: 1
Acties:

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:06
Zo. Verhaaltje :)

We hebben ADSL, gelijk daar waar de telefoonlijn het huis binnen komt een splitter aangesloten, van splitter gaat 1 kabel naar de telefoon, en 1 kabel naar het ADSL modem. Nou hebben we ooit de telefoons zo aangesloten dat de hoofdkabel maar met 2 draadjes naar een stekkerdoos liep, en vervolgens een volledige kabel van de stekkerdoos naar de telefoons. De splitter is na deze stekkerdoos aangesloten, en heeft dus maar 2 draadjes tot zijn beschikking.

Is het zo dat ADSL 2 draadjes van de 'harde' telefoonkabel gebruikt, en de huistelefoon de andere 2 draadjes, en dat de splitter dit regelt, of is het zo dat de splitter al het verkeer + telefoongebeuren over de 2 'standaard' draadjes laat lopen?

Want jullie raden het al: De telefoon ruist wanneer ADSL aan staat. Even benieuwd of we die andere 2 draadjes ook aan moeten sluiten :)

Tot zover het misschien warrige verhaal. Ik wil namelijk even weten of ik nuttig is dat ik die 2 andere draadjes aansluit voordat ik daar aan begin ;)

bij voorbaat dank :)

Peace is not simply the absence of war.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

het signaal staat allemaal op diezelfde twee draadjes. als de telefoon ruist, moet je ff checken of die niet voor de splitter aangesloten is (de splitter dus EERST aansluiten, dan telefoons en adsl) en of het zonder adsl aangesloen weer goed is.

als dat goed is, heb je een defecte splitter, bel dan de kpn

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• KroeT
We hebben al een nieuwe splitter, dus daar ligt het iig niet aan.

De splitter is voor de telefoons en modem aangesloten. :/

Verwijderd

Middelste twee draden staat adsl op.

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:40

Syzzer

Prutser

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 17:20:
Middelste twee draden staat adsl op.
Op de middelste 2 (meestal rood en blauw) staat al het verkeer (zowel telefoon als ADSL dus). Op een van de andere twee staat een lage spanning (weet nietmeer waarvoor het diende) en de vierde is ongebruikt.

Dit is wat ik me herinner ooit ergens gelezen te hebben, correct me if I'm wrong.

• KroeT
Hmz, dan is dat het dus niet. Nog iets vreemds: Het splittertje heeft drie in- of uitgangen.

Line
Phone
Modem

Het vreemde is, Line en Modem zitten aan 1 kant, en Phone aan de andere. Is dat niet tegenstrijdig? Ik zou een splittertje van A naar B en C toch zo ontwerpen dat B en C samen aan 1 kant zitten (de uitgang-kant) en A aan de andere kant in z'n eentje, voor de ingang van de hoofdlijn.

En ik neem aan dat de hoofdlijn op Line moet? Dan werkt ADSL namelijk helemaal niet. Als ik de hoofdlijn op Phone zet, en de telefoon op Line, werkt de telefoon, ADSL ook, alleen ruist de telefoon.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

dat splittertje is inderdaad een raar onlogisch ding (ericsson splitter toch?)
de binnekomde lijn moet iig op line en de telefoon op phone, dat is goed

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• KroeT
Hmz. Als ik dat op die manier (de goede manier dus) aansluit, werkt de telefoon prima, maar ADSL zegt dat er een poortfout oid is. ADSL kan dan geen verbinding maken :/

• KroeT
Correctie: Als ik het op die manier (de goede manier dus) aansluit, werkt ADSL prima, maar ruist de telefoon... Lastige zaak.

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 22:20

Nss

The Dude Abides

Brandt het linesync (adsl) lampje continue? Zo ja, welke foutcode? Zo niet, sluit modem rechtstreeks op is/ra punt aan en kijk of je dan wel linesync hebt.
Neem overigens aan dat je wel linesync hebt, anders had je ook geen last van ruis gehad...

• KroeT
Ja, het 'Line' lampje op het modem brandt continu. ADSL werkt dus perfect nu (snel en stabiel ook), maar die ruis op de vaste lijn krijgen we niet weg, ook niet met een nieuwe splitter...

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Dan is de bekabeling niet goed.... Heb je de telefoonkabels verlengd toevallig?? dat wil ook nog wel eens ruis opleveren n.l.

• KroeT
De bekabeling van splitter tot aan modem is nieuw, en niet verlengd. De bekabeling naar de telefoons kan het niet zijn, want de ruis is bij alle telefoons in huis (3 stuks) aanwezig en gelijk aan intensiteit en klank.

• Nss
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 22:20

Nss

The Dude Abides

ja sorry, had je correctie nog niet gelezen....

Je zegt dat je de splitter na de stekkerdoos hebt aangesloten. Uit je verhaal opmakend lopen vanaf de stekkerdoos meerdere vertakkingen naar meerdere toestellen. Dat betekent dus dat niet alle telefoons via de splitter lopen en dan heb je dus ruis op de telefoon. Je zal (als dit het geval is) dan dus de splitter voor de stekkerdoos moeten aansluiten.

• KroeT
Sorry, dan was mijn verhaal misschien nog niet geheel duidelijk. Het loopt als volgt:

Hoofdlijn -> Stekkerdoos (wandcontactdoosje) -> Splitter -> telefoons en modem

• KroeT
Hmz. Wat was het ook alweer, niet schoppen binnen 24 uur? Nou ja, bijna 24 nu.

Weet iemand alsnog wat het zou kunnen zijn?

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:20

Largo

Donderdraak

Ik weet niet wat de oorzaak van je storing kan zijn, maar de rode en de blauwe draden zijn de LINE draden, die andere 2 zijn schakeldraden die je kunt (kon) gebruiken om telefoons intern te schakelen. (Nogal overbodig heden ten dage.)
Misschien dat je ergens in een contactdoosje een afsluit weerstandje hebt of iets dergelijks?

edit: ruist het ook als je modem/computer uit staat, of als de kabels niet geconnect zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Largo op 30-07-2003 17:30 ]

• KroeT
Er was ergens een afsluitweerstandje, maar nu niet meer. Maakt helaas geen verschil.

Op de computer heb ik de mogelijkheid het modem 'uit' te schakelen, met een knopje 'Stop ADSL'. Zodra ik dat gedaan heb, of de computer staat uit, heb ik geen last van ruis. Zodra ik op 'Start ADSL' heb gedrukt (wat ook automatisch gebeurt als ik de computer aan zet) ruist de telefoonlijn, ook als ik geen verbinding met Zon heb gemaakt.

• Largo

Largo

Donderdraak

Dus het ligt waarschijnlijk niet aan je analoge lijnen.

Het kan zijn dat je modem stoort.....

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
offtopic:
Truc van KPN om Versatel dwars te zitten?

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

kan het niet zo zijn dat je pc de lijn beinvloed doordat deze niet geaard is?

• KroeT
@Largow: Het modem kan toch niet op de telefoonlijnen storen als er een splitter tussen zit? Tenminste, dat doet het uiteraard nu wel, maar het zou toch niet moeten kunnen lijkt me.

@zandpaddo: Inderdaad niet geaard, maar het probleem dook opeens op. Ik heb een half jaar lang nergens last van gehad, niets veranderd, en van de ene op de andere dag ruiste mijn telefoonlijn opeens.

• Largo

Largo

Donderdraak

KroeT schreef op 30 juli 2003 @ 18:47:
@Largow: Het modem kan toch niet op de telefoonlijnen storen als er een splitter tussen zit? Tenminste, dat doet het uiteraard nu wel, maar het zou toch niet moeten kunnen lijkt me.
Nou ja je modem heeft in principe een soort transmissie capaciteit.
Ik ben echter geen expert op dit gebied. Ik denk dat je als je je provider belt met deze info (storing alleen als adsl aan is, half jaar nergens last van gehad) dat ze je wel verder kunnen helpen. Overigens: ik heb op google gezocht met steekwoorden ADSL RUIS LIJN en kreeg veel hits, misschien moet je dat nog even nakijken.

Suc6

• KroeT
De provider wil alleen maar nog een nieuwe splitter opsturen. Ze duidelijk maken dat het daar niet aan kan liggen is schier onmogelijk (we hebben er immers al 2 geprobeerd). Lekkere service :/. De mensen hier geven betere antwoorden (maar goed, hier zitten dan ook de mensen met echte kennis, die zijn voor Zonnet te duur :P)

[ Voor 27% gewijzigd door KroeT op 05-08-2003 13:49 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:30

BoAC

Memento mori

Je kan wel telefoneren?
Ik heb thuis 2 telefoontoestellen. 1 ervan ruist zo nu en dan. De andere heeft nergens last van :?
Ja ik heb ook ADSL ;)

edit:
Daarvoor was dat ook zo met dat ene toestel (Misschien een keer gevallen 8)7 )

[ Voor 24% gewijzigd door BoAC op 05-08-2003 13:57 ]

Verwijderd

Mischien even je telefoons 1 voor 1 proberen ? mischien dat de ruis aan een ander toestel ligt omdat hij niet op tonen maar op pulse staat ? Ik zeg maar wat hoor maar je moet alles uitsluiten

• KroeT
Alle telefoons, stuk voor stuk, hebben dezelfde ruis als ADSL aan staat. Nu zelfs zo ver gegaan dat we alle telefoonlijnen over geheel aparte lijnen hebben lopen. Maakt geen drol uit :/

• Largo

Largo

Donderdraak

KroeT schreef op 05 August 2003 @ 14:52:
Alle telefoons, stuk voor stuk, hebben dezelfde ruis als ADSL aan staat. Nu zelfs zo ver gegaan dat we alle telefoonlijnen over geheel aparte lijnen hebben lopen. Maakt geen drol uit :/
Misschien moet je het modem en het stuk UTP kabel van iemand anders even lenen.

Ik heb ook ergens gelezen dat het voor kan komen dat het modem te dicht op de splitter zit. Dus misschien de UTP kabel langer maken?

Anders moet je net zolang een nieuwe splitter aanvragen totdat ze er gek van worden bij Zon........

Edit: je hebt ook verschillende modellen splitters, een voor analoog en een voor ISDN.

[ Voor 7% gewijzigd door Largo op 05-08-2003 15:43 ]

• KroeT
Het is een USB modem, dus er loopt slechts telefoonkabel naar toe. En dat is net vervangen. De afstand tussen splitter en modem is zo'n 5 meter, als het niet meer is. En het is de splitter voor analoog, die hebben we tenminste aangevraagd ;)

Het vreemde is: het probleem ontstond plotseling, zonder dat we er wat aan hadden gedaan, en het wil nu niet meer weg... Als we het nou van af het begin hadden gehad, snapte ik t nog. Maar nu... ik ben de weg kwijt :)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:04

Reptile209

- gers -

10 tegen 1 is de kabel tussen IS/RA (hoofdaansluiting) en de splitter te lang. Daar mag max. eens een 2 meter tussen zitten, hoe minder hoe beter. Als die kabel te lang is - en dat gok ik wel gezien je contactdoos e.d. - krijg je meer ruis. Die ruis wordt daarna versterkt door de splitter. Dus kijk eens of je die kabel korter kan maken (splitter gewoon naast IS/RA schroeven).
En als dat het idd is, mag ZonNet inderdaad terug naar school... ;)

Zo scherp als een voetbal!

• KroeT
Tussen hoofdaansluiting en splitter zit nu zo'n 40 centimeter. Helaas. Ik kreeg al even hoop, ging kijken, en dat was het ook al niet.

Bedankt voor de suggestie anyway :)

• BoAC

BoAC

Memento mori

Nog steeds ruis als je de usb-modem eraf gehad?
Of sluit de telefoon eens gelijk op de hoofd-aansluiting aan?

• Largo

Largo

Donderdraak

BoAC schreef op 06 August 2003 @ 10:06:
Nog steeds ruis als je de usb-modem eraf gehad?
Als het adsl modem niet aanstaat is er ook geen ruis, zie vorige pagina in dit topic.
Volgens mij ligt het dan ook aan het modem.
Of sluit de telefoon eens gelijk op de hoofd-aansluiting aan?
Als je hem rechtstreeks op de hoofdaansluiting zeg heb je zowiezo ruis want dat dat is waar de splitter voor bedoeld is......

• KroeT
Mja, ik zal maar ns kijken of ik iemand in de regio kan vinden die z'n Zonnet USB ADSL modem 5 minuutjes wil uitlenen om te kijken of het daar aan ligt :)

Verwijderd

KroeT schreef op 05 August 2003 @ 13:49:
De provider wil alleen maar nog een nieuwe splitter opsturen. Ze duidelijk maken dat het daar niet aan kan liggen is schier onmogelijk (we hebben er immers al 2 geprobeerd). Lekkere service :/. De mensen hier geven betere antwoorden (maar goed, hier zitten dan ook de mensen met echte kennis, die zijn voor Zonnet te duur :P)
Nee, die zijn op zich niet te duur voor Zonnet maar ze nemen ze niet aan daar dan er minder belminuten worden gemaakt (het probleem wordt voor de klant immers sneller opgelost.. ;) )en dus er minder verdient wordt.....
Niet voor niets bel je de Helpdesk van Zonnet voor 70 eurocent per minuut wat ongeveer dezelfde prijs is voor RTL's CALL TV.... :r

Beetje offtopic dit natuurlijk maar je "lieve woordjes" strelen ons Tweakers uiteraard zeer..... >:)

• BoAC

BoAC

Memento mori

[b][message=18449436,noline]Largow schreef op 06 August 2003 @ 10:53
Als je hem rechtstreeks op de hoofdaansluiting zeg heb je zowiezo ruis want dat dat is waar de splitter voor bedoeld is......
Kan ik bijna niet geloven. Tenminste ik had er geen last van toen mijn ADSL verbinding werd geactiveerd.

• KroeT
Mja. Ik denk dat de inspiratie van de tweakers nu ook wel op is :)

Ik ben het zat met Zon, maar ik geef ze nog een kans :). Als ze dit binnen 2 weken oplossen met ons, behoud ik t abonnement. Ik houd jullie op de hoogte (oei, spannend :P)

[ Voor 3% gewijzigd door KroeT op 07-08-2003 14:25 ]

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Zit jouw pc wel aangesloten op een stopcontact met randaarde ? Zonder deze randaarde werken de ontstorings-filters in je voeding niet. Mogelijk kan de storingen via je USB modem op je telefoonlijn gezet worden.

Het is maar een gedachte ;)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:01
Het is al een lange tijd goed weer, maar zou het kunnen dat misschien de bliksem in de telefoonlijn geslagen is :?

Probeer anders eens om je telefoon rechtstreeks aan je splitter te zetten en kijk of het nog ruist... zoniet, dan is er iets met je bekabeling naar de toestellen of een van de toestellen zelf.

[ Voor 47% gewijzigd door jurri@n op 07-08-2003 14:49 ]

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Syzzer schreef op 29 July 2003 @ 17:34:
[...]
Op een van de andere twee staat een lage spanning (weet nietmeer waarvoor het diende) en de vierde is ongebruikt.

Dit is wat ik me herinner ooit ergens gelezen te hebben, correct me if I'm wrong.
offtopic:
Die lage spanning is voor ouwe telefoontoestellen, die stroom van het telefoon netwerk jatten, als ik het me goed herrinner O-).
Pagina: 1