Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LCD] Nan-Ya contrast probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat inmiddels een heleboel topics over het aansluiten van een LCD op de printerpoort een jaar oud zijn, dus ik hoop dat de tweakers die zo'n ding gemaakt hebben hier nog op kunnen voortborduren.

Een tijd terug was ik al begonnen met het maken van de LCD, maar dat wilde toen niet echt lukken... echter vorige week ging ik het toch maar weer proberen.
En ik heb em eindelijk werkend!!!

Maar met "werkend" is dan ook alles gezegd, want hij is nog niet zoals ie zou moeten wezen. Nu heb ik al alle topics gelezen, en er gaan er ook een heleboel over de backlight aansluiten, maar ik kom nu nog niet echt het probleem tegen dat ik heb.

Ik heb dus een Nan-Ya LCD (240*128) met een CCFL backlight.
Deze backlight heb ik aangesloten met een kant-en-klare inverter van TDK.
Dit werkt ook prima.

M.b.v. een schema (van Eelco Schijf) uit eerdere topics heb ik mijn LCD aangesloten op de printerpoort.
Afbeeldingslocatie: http://www.gracioso.net/external/images/t6963c.gif
Echter het probleem lag em steeds ik het maken van een negatieve spanning voor het regelen van het contrast.

Hiervoor heb ik dit schema gebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://www.gracioso.net/external/images/tweakers_voeding1.gif
Deze maakt van de aangesloten 12V nu een -12V voor het contrast.

Het probleem is nu dat wanneer ik de 10k potmeter volledig richting de -12V (-11,7V gemeten) draai ik op vol contrast zou moeten zitten. Echter zie ik vaag de letters op het scherm en wanneer ik schuin naar de display kijk zie ik ze iets beter.

Wanneer ik de potmeter verder vanaf de -12V draai verdwijnen de letters ook bijna meteen.

Het vreemde vind ik ook dat wanneer ik de reset-knop indruk (reset-pin naar gnd) ik de horizontale lijn over het display zeer duidelijk zie... En volgens mij moet de rest van de tekst wanneer de LCD in werking is ook op dat contrastniveau zitten.

Zou misschien het bovengenoemde schema niet helemaal goed zijn?
Het schermpje werkt iig wel goed met PowerLCD, alleen kom ik dus niet op "vol" contrast. Alle aansluitingen van het LCD zijn dus goed. Maar ik weet niet hoe het dus zit met het contrast.

Ik heb dus alle topics over LCD's hier al doorgelezen, maar kan dit probleem niet echt terug vinden... wel zag ik al een soortgelijke vraag van een jaar terug hier in een topic, maar hier kwam geen antwoord op.

Kort samengevat:
Hoe kom ik dus aan het volle contrast?

Nog even een korte vraag:
Weet iemand hoe warm de backlight kan worden? Ik kan er nog net me vinger op houden.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

je zegt zelf dat er een ccfl als backlight inzit.
die dingen worden niet warm.
dus ik heb het idee dat je wat verkeerds hebt aangesloten.

verder nog een opmerking.
je kan er niet zomaar van uit gaan dat een aansluitschema voor alle lcd's geld.
sommige lcd fabrikanten draaien weleens wat pinnen om.
zoek dus voor de zekerheid de data sheet op.
dan weet je zeker dat je de pinnen juist hebt aangesloten.

Verwijderd

je zegt zelf dat er een ccfl als backlight inzit.
die dingen worden niet warm.
dus ik heb het idee dat je wat verkeerds hebt aangesloten.
De eerste C van CCFL staat voor Cold, maar CCFL's zijn lang niet altijd zo "cold" hoor, dus het hoeft niet verkeerd aangesloten te zijn... :)

Verwijderd

Topicstarter
damster schreef op 29 juli 2003 @ 16:04:
ik heb het idee dat je wat verkeerds hebt aangesloten.
en
je kan er niet zomaar van uit gaan dat een aansluitschema voor alle lcd's geld.
Zoals je in mijn post had kunnen lezen IS alles dus goed aangesloten!!!
Het LCD werkt namelijk goed met PowerLCD.
En het bovenstaande schema IS ook voor mijn LCD... en alle pinnen zijn correct.

Het gaat mij om het 2de schema met de negatieve voeding voor het LCD.
Volgens de specs. van het LCD (èn volgens het schema van Eelco) moet hier 0V to -12V op komen om het contrast te regelen... echter bij -12V (-11.7 gemeten) zie ik nog maar heel lichtjes de letters. En bij -10V zijn ze al verdwenen.

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 14:57

Dr.Roelski

Walk on ....

//edit
oeps... was te laat met reageren....

Maar goed: op zich klopt dat wel: je hebt minimaal iets van -9V nodig wil je uberhaupt iets zien.
Jouw probleem is denk ik meer dat je zelfs bij -11,7 je niet vol contrast hebt?

[ Voor 89% gewijzigd door Dr.Roelski op 29-07-2003 16:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dr.Roelski schreef op 29 July 2003 @ 16:33:
//edit
Jouw probleem is denk ik meer dat je zelfs bij -11,7 je niet vol contrast hebt?
Jah... dat klopt.... gemeten krijg ik dus een spanning van -11.7
En wanneer ik aan de pot draai en de spanning tot ongeveer -10V stijgt dan zie ik dus al nagenoeg niets meer.
Bij het contrast op -11.7V moet ik ook schuin naar het beeld kijken wil ik het duidelijker zien dan dat ik er recht tegenaam kijk.

//edit
Waarom is eigenlijk de horizontale lijn die ik bij een reset krijg wel altijd duidelijk te zien?
Zelfs als ik helemaal geen negatieve spanning aansluit (lees: contrast aan GND leggen) t.b.v. het contrast.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 09:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
- voorzichtig schopje -

• Sine
  • Laatst online: 08:57
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 16:25:
[...]

De eerste C van CCFL staat voor Cold, maar CCFL's zijn lang niet altijd zo "cold" hoor, dus het hoeft niet verkeerd aangesloten te zijn... :)
jup de eerste 2 C's staan voor Cold Cathode

een normale TL- buis heeft een verwarmde cathode (gloeidraad) deze dus niet

die cold slaat dus puur op het fijt dat de cathode niet verwarmd wordt, het wilt helemaal niet zeggen dat het buiske koud blijft

Repareren doe je zo.

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Heb je al een lagere spanning geprobeerd dan de -12V?

Verwijderd

Dr.Roelski schreef op 30 juli 2003 @ 14:13:
Heb je al een lagere spanning geprobeerd dan de -12V?
Ik denk idd dat daar het probleem ligt, je moet naar -19 ....

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Je kan daar weer de 555 schakeling voor gebruiken, met een dubbele diode en C netwerk.
Kan schema'tje alleen even niet zo snel vinden.

//edit2:
Schema gevonden: http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mul/
Het gaat dus om de villard cascade.

[ Voor 88% gewijzigd door Dr.Roelski op 30-07-2003 16:27 . Reden: tekst klopte niet ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 15:50:
[...]

Ik denk idd dat daar het probleem ligt, je moet naar -19 ....
In de specs. van het LCD staat ook die -12V genoemt zoals ook in het schema... Als ik dan maar geen problemen krijg met het LCD...
Ik zal de specs nog eens nalezen, maar ik zweer toch dat er -12V staat.
Je kan daar weer de 555 schakeling voor gebruiken, met een dubbele diode en C netwerk.
Kan schema'tje alleen even niet zo snel vinden.

//edit2:
Schema gevonden: http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mul/
Het gaat dus om de villard cascade.
Hoe bedoel je dat? Dat ik de schakeling moet aanpassen als ik dus naar die -19V moet?
En zo ja... hoe komt die schakeling met de 555 er dan uit te zien?

Ik ben handig met solderen etc. maar hoofdzakelijk met kant-en-klare schema's. Dus als je kunt uitleggen hoe het schema er dan uit komt te zien, en waarvoor de aanpassing dient.

Eens kijken of ik iets met deze nieuwe info. kan. Ik ga het morgen nog eens proberen.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 22:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 22:36:
[...]

In de specs. van het LCD staat ook die -12V genoemt zoals ook in het schema... Als ik dan maar geen problemen krijg met het LCD...
Ik ga het morgen nog eens proberen.
Ja dat kan, maar je hebt er dan ook een potmeter van 10k tussen en dat is geen enkel probleem, nu blijf je namelijk onder de 12 vandaar dat je hem dus niet goed kan zien.... Hij is dus net iets te laag.... De meeste schermen die met negative voltage zijn geven een negatieve spanning van -16 ongeveer....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 22:42:
[...]

Ja dat kan, maar je hebt er dan ook een potmeter van 10k tussen en dat is geen enkel probleem, nu blijf je namelijk onder de 12 vandaar dat je hem dus niet goed kan zien.... Hij is dus net iets te laag.... De meeste schermen die met negative voltage zijn geven een negatieve spanning van -16 ongeveer....
Schopje naar boven >:)

Is het al gelukt'?

Verwijderd

Topicstarter
Is het al gelukt'?
Oke.... het volgende

Paar drukke dagen achter de rug, dus kon niet echt veel doen maarrrrr:

Na een lange middag googelen ben ik een pdf-je tegen gekomen met wat meer specs. over de LCD.
Wat er als driving voltage voor het contrast op moet komen te staan is 18.5 Volt,
dwz. het verschil tussen de +5V (aansturingsspanning LCD) en de negatieve contrast.
Gaan we rekenen, dan moet ik dus voor de negatieve contrastspanning (5 - 18.5 =) -13.5V hebben (tov. de GND).... dit staat ook in de specs.
Ook staat in de specs dan bij een spanning van -10V nauwelijks meer iets is te lezen. Dat klopt dus ook, aangezien bij mij rond de -10V a -10.5V de letters verdwijnen.

Ik heb er nu dus alle vertrouwen in dat het gaat werken met die -13.5V.
Echter, ik moet dus vanuit 12V naar -13.5V
Nu kan ik uit een oud projectje van me wel een paar onderdelen slopen om dit te maken, maar kan het niet makkelijker met een overbrengingstravo?
Ik heb een klein printtravootje liggen (windingen 1:3)

Aangezien ik dus al een spanning van 5V heb, wil ik deze met de travo opschroeven naar 15V.... bovenstaande omzetter naar -15V gebruiken, en deze via een spanningsdeler tot -13.5V terug bengen.
Of andersom: travo -> spanningsdeler -> omzetter naar negatieve spanning

Dit kan toch gewoon met een overbrengingstravo (1:3)???
Aan het aantal mA dat ik over hou aan de 15V kant zal het niet liggen... dit is te verwaarlozen.
Als dit nl. met dat simpele travootje kan, heb ik aan 1 onderdeeltje genoeg en flans ik het op een avondje wel ik elkaar.

• Sine
  • Laatst online: 08:57
Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 11:23:
[...]
Oke.... het volgende

Paar drukke dagen achter de rug, dus kon niet echt veel doen maarrrrr:

Na een lange middag googelen ben ik een pdf-je tegen gekomen met wat meer specs. over de LCD.
Wat er als driving voltage voor het contrast op moet komen te staan is 18.5 Volt,
dwz. het verschil tussen de +5V (aansturingsspanning LCD) en de negatieve contrast.
Gaan we rekenen, dan moet ik dus voor de negatieve contrastspanning (5 - 18.5 =) -13.5V hebben (tov. de GND).... dit staat ook in de specs.
Ook staat in de specs dan bij een spanning van -10V nauwelijks meer iets is te lezen. Dat klopt dus ook, aangezien bij mij rond de -10V a -10.5V de letters verdwijnen.

Ik heb er nu dus alle vertrouwen in dat het gaat werken met die -13.5V.
Echter, ik moet dus vanuit 12V naar -13.5V
Nu kan ik uit een oud projectje van me wel een paar onderdelen slopen om dit te maken, maar kan het niet makkelijker met een overbrengingstravo?
Ik heb een klein printtravootje liggen (windingen 1:3)

Aangezien ik dus al een spanning van 5V heb, wil ik deze met de travo opschroeven naar 15V.... bovenstaande omzetter naar -15V gebruiken, en deze via een spanningsdeler tot -13.5V terug bengen.
Of andersom: travo -> spanningsdeler -> omzetter naar negatieve spanning

Dit kan toch gewoon met een overbrengingstravo (1:3)???
Aan het aantal mA dat ik over hou aan de 15V kant zal het niet liggen... dit is te verwaarlozen.
Als dit nl. met dat simpele travootje kan, heb ik aan 1 onderdeeltje genoeg en flans ik het op een avondje wel ik elkaar.
De afkorting van transofrmator is trafo (travo is een andere afkorting :P )

En een transformator gaat niet werken op gelijkspanning, je zou idd zoals Dr.Roelski al zei je verdubbelaar naar een ver 4 voudiger kunnen uitbouwen

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 06 augustus 2003 @ 11:28:
[...]

De afkorting van transofrmator is trafo (travo is een andere afkorting :P )

En een transformator gaat niet werken op gelijkspanning, je zou idd zoals Dr.Roelski al zei je verdubbelaar naar een ver 4 voudiger kunnen uitbouwen
Dom dom dom.... je hebt gelijk.... ikke weer niet nadenken... die link van Dr.Roelski voldoet al.
Het zal allemaal wel lukken nu... ik was al dolblij dat ik het werkend had met PowerLCD... nu dus het contrast nog ff fixen

Anywayz... ik ga nog weer eens wat proberen als ik ff tijd vrij kan maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 12:05:
[...]

Dom dom dom.... je hebt gelijk.... ikke weer niet nadenken... die link van Dr.Roelski voldoet al.
Het zal allemaal wel lukken nu... ik was al dolblij dat ik het werkend had met PowerLCD... nu dus het contrast nog ff fixen

Anywayz... ik ga nog weer eens wat proberen als ik ff tijd vrij kan maken.
Je kan natuurlijk ook even proberen met 2 batterijen van 9v.....

Afbeeldingslocatie: http://ertw.dhis.org/Projects/GraphicLCD/ContrastVoltage.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 17:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 17:33:
[...]

Je kan natuurlijk ook even proberen met 2 batterijen van 9v.....

[afbeelding]
Ik heb het net bij een 128x128 geprobeerd en die werkte perfekt op deze manier... nu nog kijken hoe ik dus aan die negatieve stroom kan komen..vanuit de pc...

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Ik gebruik bij mijn Nan-Ya 240x128LCD schermpie een externe 15Volt adapter van 200mA, daar heb ik de plus-draad van aan de ground van een Molex aan gesloten, en de min-draad van de adapter aan de kontrast regeling (met potmetertje). Nu werkt de regeling van het contrast perfect, en het kostte bijna niks. Het kan met een veel lichter adaptertje dan 200mA ook, 50mA is al ruim voldoende.

Het contrast van die Nan-Ya's is regelbaar tussen de -12 en -18 Volt, en de oplossing van Mail.Eve werkt ook goed, want die contrast regeling verbruikt zeeeer weinig stroom (enkele mA's maar)

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Heb het schema'tje aangepast met de 555 om -18 .. -30V te maken (beetje knippen & plakken)!
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/dr.roelski/villard_cascade_555.gif

[ Voor 55% gewijzigd door Dr.Roelski op 07-08-2003 21:38 . Reden: plaatje staat er!!! ]

Verwijderd

Topicstarter
Hardstikke bedankt allemaal... ik heb vanmiddag het boeltje eventjes af gemaakt volgens het aangepaste schema (met vriendelijke dank aan Dr. Roelski) en het werkt prima.
Ik heb dus nu dit schema op een aansluitspanning van 12V waardoor ik -24V output heb.

Deze -24V output regel ik via een spanningsdeler met mijn pot tussen de -10V en -13.5V...
Als ik iets verder dan -13.5V ga dat wordt alles ook weer wat vager waardoor zwart niet echt meer zwart is.... het beste resultaat heb ik dus met het regelen tussen -10V (niets meer te zien) en -13.5V (volledig contrast).

En wat moet ik nu nog doen.... alles netjes inbouwen in een kastje. Ik had al rekening gehouden met het maken van het printje met de grootte van het kastje (alles past net).

Dit alles werkt nu dus op een aansluitspanning van 12V.... echter wil ik dit op een later moment op een aansluit van 5V hebben omdat ik van plan ben het geheel de voeden en te sturen via de USB-poort (als deze dit trekt met de backlight erbij).
Deze sturing via de USB moet dan gaan via de USB-module/chip van FTDI zoals eerder in draadjes van Zotty staat beschreven hier op Tweakers.

Maar zover is het nog niet... wanneer alles netjes in het kastje zit kan ik eindelijk gaan programmeren om een eigen proggie te maken voor de aansturing.
Daarna maak ik nog een keer een "netter" printje voor een aansluitspanning op 5V en wat meer ruimte te creeeren in me kastjeje want: daaaaarrrrna gaan we het geheel op USB zetten... dus die USB-module moet er ook nog in passen ;-)

Voorlopig heb ik dus nog wat te doen, maar wilde jullie tot dusver even bedanken omdat ik met jullie hulp het geheel toch nog goed werkend heb gekregen.
Ik heb een digitale fotocamera, dus wanneer het e.e.a. een beetje vorm krijgt kunnen jullie hier wel wat pics verw88.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 17:04:
Hardstikke bedankt allemaal... ik heb vanmiddag het boeltje eventjes af gemaakt volgens het aangepaste schema (met vriendelijke dank aan Dr. Roelski) en het werkt prima.
Ik heb dus nu dit schema op een aansluitspanning van 12V waardoor ik -24V output heb.

Deze -24V output regel ik via een spanningsdeler met mijn pot tussen de -10V en -13.5V...
Als ik iets verder dan -13.5V ga dat wordt alles ook weer wat vager waardoor zwart niet echt meer zwart is.... het beste resultaat heb ik dus met het regelen tussen -10V (niets meer te zien) en -13.5V (volledig contrast).

En wat moet ik nu nog doen.... alles netjes inbouwen in een kastje. Ik had al rekening gehouden met het maken van het printje met de grootte van het kastje (alles past net).

Dit alles werkt nu dus op een aansluitspanning van 12V.... echter wil ik dit op een later moment op een aansluit van 5V hebben omdat ik van plan ben het geheel de voeden en te sturen via de USB-poort (als deze dit trekt met de backlight erbij).
Deze sturing via de USB moet dan gaan via de USB-module/chip van FTDI zoals eerder in draadjes van Zotty staat beschreven hier op Tweakers.

Maar zover is het nog niet... wanneer alles netjes in het kastje zit kan ik eindelijk gaan programmeren om een eigen proggie te maken voor de aansturing.
Daarna maak ik nog een keer een "netter" printje voor een aansluitspanning op 5V en wat meer ruimte te creeeren in me kastjeje want: daaaaarrrrna gaan we het geheel op USB zetten... dus die USB-module moet er ook nog in passen ;-)

Voorlopig heb ik dus nog wat te doen, maar wilde jullie tot dusver even bedanken omdat ik met jullie hulp het geheel toch nog goed werkend heb gekregen.
Ik heb een digitale fotocamera, dus wanneer het e.e.a. een beetje vorm krijgt kunnen jullie hier wel wat pics verw88.
Heb je ook een overzichtje van de prijzen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 18:36:
[...]
Heb je ook een overzichtje van de prijzen?
Prijzen van wat?
Van de componenten die ik tot nu toe gebruikt heb? Dat lag allemaal nog op de plank en was sloopmateriaal van oude troep.
Vandaar het bovenstaande schema voor de negatieve spanning.... allemaal componentjes die idereen wel ergens heeft liggen of uit een oude radio kan slopen.
Alleen het kastje heb ik gekocht.

En natuurlijk de USB waarmee ik em nog wil uitbreiden... maar dat moet ik nog aanschaffen. Die modules/chips staan trouwens op http://www.ftdichip.com
Er is inmiddels een nederlandse leverancier, maar die heeft volgens mij geen prijzen op de website staan... op de site van de internationale leverancier staan ze wel.

Kostte me dus bijna nix.... behalve wat bloed, zweet en tranen.... ehhh... alleen veel zweet :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 21:04 ]

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Welke USB module ga je gebruiken?
De seriele (232) of de parallele (245)?
Ik wil eigenlijk nog iets gaan doen met de paralelle, maar ik weet nog niet of het mij wel gaat lukken om 'm te programmeren (nadat ik 'm gesoldeerd heb).

Succes in ieder geval!

Verwijderd

Topicstarter
Dr.Roelski schreef op 12 August 2003 @ 21:38:
Welke USB module ga je gebruiken?
De seriele (232) of de parallele (245)?
Ik wil eigenlijk nog iets gaan doen met de paralelle, maar ik weet nog niet of het mij wel gaat lukken om 'm te programmeren (nadat ik 'm gesoldeerd heb).

Succes in ieder geval!
Het gaat mij voor de LCD om de paralelle module DLP-USB245M(http://www.ftdichip.com/FTModule.htm)
Maar dan wil ik gelijk een seriele erbij bestellen om eens wat mee te experimenteren en later ook te gaan gebruiken dus.
En deze modules hoef je maar in een socket te prikken en je bent klaar... de conversie van USB naar parallel zit er compleet in.
En ook de drivers die je LCD onder je eigen naam in het apparaatbeheer zetten is natuurlijk een stuk cooler :)

En wat bedoel je met programmeren?
Als je de USB module bedoelt, dan kan ik kort zijn... je hoeft er geen PIC of wat dat ook voor te programmeren. De drivers die er bij zitten kun je naar je eigen hand zetten met bijgeleverde (of te downloaden) tools. Er zit trouwens ook een driver bij die een standaard LPT-poort voor je maakt, dus het zou met bestaande proggies als PowerLCD en LCD-Studio moeten werken zolang je die naar de goeie poort laat verwijzen.
Als je met programmeren soms "eigen" software bedoelt, dan zal het lastig worden als je niet kunt programmeren. Ik wil dus wel zelf software schrijven die wat dynamischer is dan de bestaande... een soort van combinatie tussen PowerLCD en LCD-Studio.
Hier mee bedoel ik... de gegevens die PowerLCD op het LCD kan toveren, maar dan met de flexibiliteit van LCD-Studio zodat ik de gegevens op het LCD zelf kan bepalen.
Dit programmeren is voor mij echt geen probleem aangezien ik mij hier al in verdiept had voordat ik ging solderen.

Maar die USB-uitbreiding zou ik helemaal super vinden aangezien ik een situatie wil waarin ik maar 1 kabel hoef in te pluggen (de USB) en ik zowel voeding als data over dezelfde lijn heb. En wie heeft er tegenwoordig nou geen USB?
Ook is de dikke printerkabel natuurlijk lastiger dan een dunne en flexibele USB-kabel.

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Volledige LPT met de 245?
Dat is dan nieuw!
Ik weet alleen dat de 245 en de 232 in feite hetzelfde intern werken, maar dat de 232 van de 8 bits data dit omzet naar serieel. De driver zorgt er voor dat dit rs 232 compatible is.
De 245 heeft dus maar 8 bits met nog 2 extra stuurlijntjes (buffer vol detectie geloof ik, fff opzoeken). Volgens mij heeft de LPT poort wel meer dan 8 bits lijnen. En die heb je ook nodig als je een LCD parallel aan wil sturen!
Ben benieuwd hoe je dat gaat oplossen.
Zelf dacht ik aan het multiplexen van de 8 bits data, of met een PIC er tussen die dit voor mij doet.

Verwijderd

Topicstarter
Dr.Roelski schreef op 14 August 2003 @ 00:19:
Volledige LPT met de 245?
Dat is dan nieuw!
Whoopssss.... beetje te snel geweest met linken.
Het klopt jah... die 245-module van FTDI geeft "maar" 8-bits data... te weinig voor volledige LPT functionaliteit.
Maar een kant-en-klare USB <-> LPT oplossing is er wel met dat chipje wat ze gebruiken op die module.
Het is iig een 3rd party module, en niet eentje van FTDI zelf, maar omdat die module (ongeveer) net als die andere USB modules van FTDI werkt, heb je wel dezelfde functionaliteit kwa drivers etc.
Ik kan die zooi alleen niet meer vinden op het web. Ik plak hier wel een linkje bij als ik em gevonden heb. Ze hadden ook een USB <-> LPT kabel oplossing weet ik nog waarbij alle componenten in de LPT-stekker zaten. Ik zoek et nog even op.

En mocht dat een te duur grapje worden, dan staat er nog een artikeltje in een Elektuur van 2002 over een universele USB module met 12-bits parallele data.
Dit artikel moet ik alleen nog doorspitten, dus ik weet niet of ik er wat aan heb.
Ik vond eigenlijk FTDI meteen interessant gezien je zelf de drivers kan configgen en ze uitgebreide mogelijkheden hebben mbt het zelf programmeren.
Zelf dacht ik aan het multiplexen van de 8 bits data, of met een PIC er tussen die dit voor mij doet.
Jah, maar ik wil dus ook niet zelf een PIC gaan proggen. Volgens mij moet een simpel schuifregistertje het klusje ook kunnen klaren. Alleen zul je natuurlijk aan de software-kant het een en ander moeten regelen.[/quote]
Pagina: 1