Toon posts:

SNR Marge verhogen: splitter of ook router dichterbij?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb sinds een week PowerADSL, en bij te hoge downloadsnelheden valt hij dus uit, nu blijkt dus dat mijn SNR marge te laag is (6-7), hebben wel meer mensen last van als ik dat zo lees :(, hij moet boven de 10 komen, aldus xs4all.

Maar nu heb ik gehoord dat je dat kan verhogen door de splitter dichterbij het telefoonpunt in je huis aan te sluiten.
Want bij ons komt de telefoonlijn beneden binnen, maar hij ligt boven open (vanwege een isdn centrale die daar toen zat).
Dus nu is mijn missie om ergens die muur open te breken en het zaakje daar beneden ergens aan te sluiten :)

Mijn vraag is nu:

1)Hoef ik enkel de splitter beneden aan te sluiten bij het beginpunt, en kan ik dan zo een telefoonkabeltje doortrekken naar mijn router die boven ligt.

2)OF moet de afstand tussen splitter+router ook zo miniem mogelijk zijn, dus m.a.w., moet mijn router ook naar beneden toe?

zoja dan wordt het een stuk lastiger qua bekabeling

tia ;)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
afstand tussen binnenkomst telefoonlijn (isra) en modem zo klein mogelijk.

Het gebruik van een goede telefoonkabel (getwist ipv plat !!) is in veel gevallen ruim voldoende om de afstand tussen moden en isra te overbruggen, ook als dit een aantal meter is. Er zit immers al enkele honderden meters kabel tussen je huis en de telefoon centrale.

Bij gebrek aan een 2 of 4 aderige getwiste kabel kan je gewoon utp cat5 gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
little_soundman schreef op 30 July 2003 @ 02:32:
afstand tussen binnenkomst telefoonlijn (isra) en modem zo klein mogelijk.

Het gebruik van een goede telefoonkabel (getwist ipv plat !!) is in veel gevallen ruim voldoende om de afstand tussen moden en isra te overbruggen, ook als dit een aantal meter is. Er zit immers al enkele honderden meters kabel tussen je huis en de telefoon centrale.

Bij gebrek aan een 2 of 4 aderige getwiste kabel kan je gewoon utp cat5 gebruiken.
bedankt voor de info ;)

• shotputty
  • Laatst online: 29-09-2025

shotputty

I'll be back

Excuus voor deze late reactie op dit topic. :7
Bij mij hangt de SNR margin tussen de 1.5 en de 4.5 en het maakt bij mij helemaal NIETS uit als ik dichterbij het isra punt ga zitten. Het is nogal wat dat ze bij XS4all zeggen dat het minimaal 10 moet zijn. Ik heb her en der gelezen dat het minimaal 6 moest zijn, maar goed mijn verbinding kapt er dan ook regelamatig mee... :( :(

Bij ons op het werk hebben we switches waarbij je de power per poortje aan of uit kan zetten. Ik vraag me af of ze dat ook kunnen bij de apparatuur van BBned, dus zeg maar dat mijn 'power' nog uit staat. Of is dat een raar idee? :?

Ik gebruik overigens een cat6 kabel om het telefoondraadje totaan mijn router te verlengen, misschien dat het daarom niks uitmaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door shotputty op 11-02-2004 13:34 ]

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

• Coen Rosdorff
  • Niet online
BBned houd minimaal 6db aan dacht ik. Onder de 3db gaat het zowieso niet werken.
Telefoon te slecht of te lang voor adsl dus. (Beschadigd, ooit brak gelasd enz)

• shotputty

shotputty

I'll be back

little_soundman schreef op 12 februari 2004 @ 01:02:
BBned houd minimaal 6db aan dacht ik. Onder de 3db gaat het zowieso niet werken.
Telefoon te slecht of te lang voor adsl dus. (Beschadigd, ooit brak gelasd enz)
Ik heb een jaar lang 1024/512 gehad, nooit _/-\o_ een probleem. Ik baal er van dat ik toen nooit naar de SNR margin heb gekeken. Het enige wat ze nu hebben gedaan is afgesloten en vervolgens een maand later weer aangesloten. Misschien zit ik nu wel op een rotte "adsl-switch(?)"?

Het werkt op zich wel, ook bij 1,5dB maar gewoon niet stabiel, je ziet dan ook een upstream van 992000, maar vaak haalt ie op speedtest dan 'maar' 30kb/s en 10 minuten later is het weer een keer 92kb/s.

Overigens zit ik maar 620 meter van de centrale dus te lang zal het niet zijn. Ik weet wel dat ze ooit alle telefoonlijnen doormidden hebben gebuldozerd en toen had ik ineens een ander telefoonnummer, maar dat was nog van voordat ik een 1024/512 verbinding had. |:(

• shotputty

shotputty

I'll be back

Ik heb een sweex modem gehaald, deze lijkt beter om te kunnen gaan met mijn lage SNR waardes. Mijn resultaten op speedtest zijn nu ineens constant en ook nog iets sneller.

Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Sun Feb 15 2004 om 02:57:06 UTC+0100)

Download : 784.1 KByte/sec
Upload : 70.6 KByte/sec
Connection : 710.0 Conn/min

Dit modem geeft 2 waarden voor de SNR margin, namelijk downstream en upstream. Het rare is dat alleen de waarde voor downstream fluctueert, van 1.5 tot 5.5. Die van de upstream is gewoon constant 6.0. Ik ga morgen kijken of ik nog verbinding heb en dan hoop ik blij te worden. thank you sweex. _/-\o_

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

mijne zit op 3.5 à 4
en werkt wel goed
Download
723.3 KByte/sec
(=5786 kbps)
Upload
90.3 KByte/sec
(=722 kbps)
Connection
1,020.0 Conn/min
Ping test Nederland
18.0

[ Voor 53% gewijzigd door Ra5a op 15-02-2004 03:04 ]

Imperfectionist.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Down SNR : 8.5 dB
Up SNR : 5 dB
Down attenuation : 9 dB
Up attenuation : 14.5 dB

En zo stabiel als een huis de lijn ;)

Je wilt bij SNR geen 0 zien. Dat gaat niet lekker vaak. En het liefst zo hoog mogelijk.

De attenuation wil je zo laag mogelijk zien. Wanneer deze bij de 30 komt wordt het vervelend.

Somige modems hebben de neiging om de de Up SNR op bijna 0 te zetten en de Down SNR lekker hoog. Dus daar zou ik mij ook niet te druk om maken.

bekabeling

Sluit het liefst alles zo dicht mogelijk bij het isra punt (binnekomstpunt van de lijn) aan. Dus kort kabeltje van isra --> splitter en kort van splitter --> modem.

Mocht het nodig zijn om iets te verlengen gebruik dan telefoondraad met harde kern. En niet van dat platte spul.

Let ook op hoe je de boel koppelt. Een kroonsteentje is not-done geeft teveel demping en kaatsing op de lijn.

Owja, aarde draad los halen, wil nog wel eens een storingsbron zijn ;)

[ Voor 36% gewijzigd door bjck op 15-02-2004 11:14 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 23:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

code:
1
2
3
4
5
Operation Data | Upstream | Downstream
---------------------------------------
Noise Margin   | 5 dB     | 7 dB
Output Power   | 12 dBm   | 12 dBm
Attenuation    | 11 dB    | 21 dB

Zou dit een verklaring kunnen zijn voor het feit dat mijn modem maar op 864kbps upload traint? (Heb 8192/1024 BBned verbinding.) Ik kan namelijk nergens op internet vinden welke upload mijn SMC 7404WBRA maximaal zou moeten kunnen halen.

Tesla Model Y RWD (2024)

• bjck
--MeAngry-- schreef op 15 februari 2004 @ 13:52:
code:
1
2
3
4
5
Operation Data | Upstream | Downstream
---------------------------------------
Noise Margin   | 5 dB     | 7 dB
Output Power   | 12 dBm   | 12 dBm
Attenuation    | 11 dB    | 21 dB

Zou dit een verklaring kunnen zijn voor het feit dat mijn modem maar op 864kbps upload traint? (Heb 8192/1024 BBned verbinding.) Ik kan namelijk nergens op internet vinden welke upload mijn SMC 7404WBRA maximaal zou moeten kunnen halen.
Is afhankelijk van type modem (en chipset daarin) en de apparatuur in de centrale (en chipset daarin).

Maar ga nu niet een ander modem kopen, bbned gaat die apparatuur vervangen en dan pakt het weer anders uit. Veel modems komen niet hoger dan 864kbps of 896kbps upload. Is vrij normaal.

Welke firmware (runtime-code-version) heb je erin draaien? En welke boot-code versie?

[ Voor 6% gewijzigd door bjck op 15-02-2004 16:02 ]

• N_e_0
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-05 13:45
bjck schreef op 15 februari 2004 @ 11:12:
Down SNR : 8.5 dB
Up SNR : 5 dB
Down attenuation : 9 dB
Up attenuation : 14.5 dB

De attenuation wil je zo laag mogelijk zien. Wanneer deze bij de 30 komt wordt het vervelend.
Attenuation: Measures how much the signal has degraded as it travels from the DSLAM to the modem and vice-versa. In this case, the lower the number, the better. Usually the maximum attenuation that can occur and still have a readable signal is about 60-65dB.

Die van mij is 42dB en heb nergens last van

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:09

Wildfire

Joy to the world!

bjck schreef op 15 februari 2004 @ 11:12:

[..]

Let ook op hoe je de boel koppelt. Een kroonsteentje is not-done geeft teveel demping en kaatsing op de lijn.

[..]
Serieus? M'n modem zit via een draad-met-kroonsteentje aan de splitter gekoppeld, m'n verbinding werkt probleemloos. Ik haal dan ook gewoon 90 kilobyte/sec upload... :)

Maar binnenkort wordt m'n 2048 down naar 8192 geupgrade, misschien dat ik dan toch maar eens een telefoonkabel uit één stuk moet gaan aansluiten. Komende week maar eens de stad induiken voor zo'n ding... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• bjck
N_e_0 schreef op 15 februari 2004 @ 19:50:
[...]

Attenuation: Measures how much the signal has degraded as it travels from the DSLAM to the modem and vice-versa. In this case, the lower the number, the better. Usually the maximum attenuation that can occur and still have a readable signal is about 60-65dB.

Die van mij is 42dB en heb nergens last van
Klopt zoals de tekst ook al aangeeft is 60 wel beetje de max. Maar hoe lager hoe beter.

De SNR is echter hoe hoger hoe beter ;)

• shotputty

shotputty

I'll be back

Ik heb weliswaar geen disconnects meer sinds mijn nieuwe sweex modempje :D maar in 2 dagen heb ik wel zo'n 12610 8)7 crc errors. Is dat een probleem? Ik zal vanavond een screenshot van het statusschermpje hier neerzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door shotputty op 18-02-2004 20:48 ]

• shotputty

shotputty

I'll be back

Dit is 'm dan

Afbeeldingslocatie: http://img21.photobucket.com/albums/v62/shotputty/crc_errors.jpg

is nie best he? :/ :|

• shotputty

shotputty

I'll be back

Om te laten zien dat er niks aan de hand was met mijn vigor heb ik hier een screenshot van het statusscherm zoals hij nu is, bij mijn broer:

Afbeeldingslocatie: http://img21.photobucket.com/albums/v62/shotputty/vigor_zonder_crc.jpg

zoals je ziet heeft hij geen enkele error, maar zijn SNR waarde is dan ook 10 keer zo hoog!!! :7

Pagina: 1