Toon posts:

[Debian] Apt-Get of dpkg ERROR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem tijdens het installeren van pakketen op m'n debian bakkie.

Het gaat niet om 1 specifiek bestand maar om alles. apt-get geeft allerlei error's. Naja vooral dpkg.

Ik heb van allerlei dingen staan op m'n pc van webmin :? en nu ken die niet geinstalleert worden omdat dat ding het programma "webmin" mist. Nu las ik even wat topics door en zag dat je met apt-get -f install de ontbrekende pakketen zou kunnen laten vinden/downloaden/installeren.

Maar mooi uitgevoerd krijg ik allerlei foutmeldingen.

Het geen dat ik te zien krijg is:
localhost:~# apt-get -f install
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
Correcting dependencies... Done
The following extra packages will be installed:
webmin
The following packages will be REMOVED:
webmin-usermin
The following NEW packages will be installed:
webmin
0 packages upgraded, 1 newly installed, 1 to remove and 0 not upgraded.
15 packages not fully installed or removed.
Need to get 0B/509kB of archives. After unpacking 2871kB will be used.
Do you want to continue? [Y/n] y
Preconfiguring packages ...
(Reading database ... 32915 files and directories currently installed.)
Removing webmin-usermin ...
/var/lib/dpkg/info/webmin-usermin.prerm: line 5: /usr/sbin/update-webmin: No such file or directory
dpkg: error processing webmin-usermin (--remove):
subprocess pre-removal script returned error exit status 1
/var/lib/dpkg/info/webmin-usermin.postinst: line 4: /usr/sbin/update-webmin: No such file or directory
dpkg: error while cleaning up:
subprocess post-installation script returned error exit status 1
Errors were encountered while processing:
webmin-usermin
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
nu dacht ik.. Laat ik gewoon die overige pakketten verwijderen zodat deze geen probleem meer geven.. Maar goed hoe moet ik dat doen?

Weer andere topics door gelezen en weer van allerlei dingen geprobeerd met "cat" of met "touch" of met "dpkg" zelf.. Maar nog steeds die error's...

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-05 12:12
Ik zou -volgens de melding- gewoon FF met het handje kijken in /usr/sbin wat er misschien mis is. apt-get kan zo te zien een bepaalde directory of file niet vinden, misschien helpt het om even een dummy directoryof bestand aan te maken en dan opnieuw apt-get -f install te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door zordaz op 29-07-2003 13:35 ]

Verwijderd

Het lijkt alsof webmin-usermin helemaal niet geïnstalleerd staat, maar dat apt denkt van wel ...

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:39

Valium

- rustig maar -

Removing webmin-usermin ...
/var/lib/dpkg/info/webmin-usermin.prerm: line 5: /usr/sbin/update-webmin: No such file or directory
dpkg: error processing webmin-usermin (--remove):
Webmin-usermin heeft als dependency webmin, wat je niet geinstalleerd hebt. Het remove-script kan niet succesvol uitgevoerd worden.

Hoe heb je deze situatie gekregen? Je kunt namelijk webmin-usermin niet installeren zonder webmin zelf...

In ieder geval, de oplossing is: installeer webmin. Forceer de installatie door:
code:
1
dpkg --force-all -i /var/cache/apt/archives/webmin-blabla.deb
te doen. Vervolgens verwijder je webmin-usermin met dpkg --purge webmin-usermin (door purge in plaats van remove te gebruiken worden alle configuratieresten ook verwijderd) en voor de zekerheid een apt-get -f install te doen. Je kunt daarna eventueel weer proberen om webmin-usermin te installeren met apt-get. Het zou dan weer gewoon moeten werken.

Wat je ook kunt doen (niet zo netjes) is het script "/var/lib/dpkg/info/webmin-usermin.prerm" openen en aanpassen zodat hij die opdracht niet uitvoert. Of achter iedere regel in dat script
code:
1
|| true
zetten zodat het script nooit faalt, maar dat is erg lelijk en er zouden dan dingen goed mis kunnen gaan.

Verwijderd

Valium schreef op 29 juli 2003 @ 14:22:
[...]

Webmin-usermin heeft als dependency webmin, wat je niet geinstalleerd hebt. Het remove-script kan niet succesvol uitgevoerd worden.

Hoe heb je deze situatie gekregen? Je kunt namelijk webmin-usermin niet installeren zonder webmin zelf...
Hij heeft op advies van een 'vriend' met -f de installatie geforceerd.... :+

Dat -f betekent niet 'find' maar 'force' van forceer...

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Inderdaad, Valium zegt het al:
probeer apt even te helpen, apt 'wacht' erop dat dpkg het pakket 'webmin-usermin' verwijderd heeft, wat dus om een of andere reden niet lukt. Als je nu met
code:
1
dpkg --purge (--force-all) webmin-usermin
(probeer het eerst zonder --force-all) webmin-usermin verwijdert zou die daarna met
code:
1
apt-get -f install

de dependencies rechtzetten / aanvullen en je kunt verder gaan. Mogelijk vervangt webmin het pakket webmin-usermin, of die twee zijn gemerged. webmin-usermin lijkt in elk geval niet nodig te zijn (of je wilde het zelf deinstalleren natuurlijk).

apt-get checkt en lost dependencies op en maakt voor de pakketinstallatie gebruik van dpkg. dpkg zelf is voor het handling van de packages, installatie enz. nodig. apt-get is als het ware een layer boven dpkg.

Die tweede optie van Valium zou ik maar niet gebruiken. :+

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Een goede gewoonte is ook om eerst "-s" voor simulate te gebruiken bij apt-get zodat er niet ECHT wat wordt veranderd, waarna je weet wat er dreigt te gebeuren.....
Pagina: 1