[debian] installatie: netwerkkaart niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• Dextro
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
Ik probeer dus debian te installeren. Er zit een asus p4pe mobo in met een broadcom BCM5702 Gigabit Ethernet controller.
Deze zou zover ik gevonden heb moeten werken met een tg3 driver.
Ik gebruik dus de bf2.4 diskettes. De drivers laadt ik van de 4 diskettes en de bedoeling is de het base system van het internet te halen.
Maar deze driver staat dus niet in de lijst van drivers. Ook met andere drivers krijg ik hem niet aan de praat.

Iemand een idee?

Verwijderd

ik heb het destijds gehad met een mycom ethernet kaart en een netinstall, die netinstall heeft voor zover ik weet meer een beperkt aantal netwerkkaarten zooitje 3com, intel, ne(2000). Ik heb dus de basis installatie gedaan zonder netsinstall maar gewoon de cd downloaden en branden, dan heb ja al veel meer kaarten, mocht ie daar niet bij staan dan wil een kernelupdate ook wel eens helpen.

maar mocht er een andere optie zijn. ik volg dit bericht met spanning

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
Ik ga er strax een gewoon realtek kaartje insteken, gewoon voor de installatie te doen. Dit lijkt mij de simpelste oplossing.
Eénmaal debian dan draait, dan de gewone driver erbij steken.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik denk dat je het beste er even een realtekje bij kan gooien voor de install. Niet het mooiste maar je hebt waarschijnlijk toch geen internet verbinding van 100mb +. Daarmee installen daarna kaartje eruit trekken of laten zitten als je er toch geen last van hebt.
Wat je ook kna proberen is een minimal install cd te branden maar ja zit er een cd in ?

dextro 2 zielen een gedachte :)

[ Voor 5% gewijzigd door TrailBlazer op 29-07-2003 14:20 ]

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Topicstarter
nope, een gewone Belgische kabelverbinding :)

great minds .... ;)

had idd al die testing minimal cd gebrand, maar was nu met disketjes bezig, in de hoop dat die tg3 daar wel op stond. Je weet nu éénmaal nooit, ik had ze toch liggen.
Maar strax zal het terug met de cd zijn ze.

[ Voor 62% gewijzigd door Dextro op 29-07-2003 14:32 ]

Verwijderd

Het is al weer een tijdje geleden dat ik floppies gebruikte om Debian te installeren, maar zijn er niet verschillende versies van de boot-floppies die je kunt gebruiken als je "afwijkende" hardware hebt.

Ik weet niet hoe obscuur jouw netwerkkaart is en of er een open source driver bestaat, maar misschien moet je een andere image gebruiken.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Als ik me niet vergis is support voor die broadcom chip pas heel recentelijk toegevoegd, en is dus nog niet in de Debian installer aanwezig. De makkelijkste oplossing is waarschijnlijk vanaf CD installeren of even (zoals je zelf al voorstelde) een ander netwerkkaartje te gebruiken.

Afaik is het kaartje in de recenste kernels wel ondersteund, dus na de installatie zou je het wel aan de praat moeten kunnen krijgen :)

Verwijderd

Mjah, de normale netinstall herkent ook geen Realtek 8139, dus pas een beetje op.

De BF2.4 Netinstall CD van uhh 'dinges' wel. flip, hoe heet die nu, met een afdelinkje op debian.org. *ehum*
(Nu moet ik weer naar windhoos booten om dat terug te vinden , hehehe. )

*ehum* ;)
Blade, hij heet Blade.. :)
http://people.debian.org/...loppies/netinst-full-pre/

offtopic:
als er intussen al iemand een oplossing heeft gezien voor het probleem onder Debian SID/unstable dat je niet kunt " gksu / sudo *programma* " onder grafische mode, houd ik mij aanbevolen...

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 17:48 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

de gewone netinstall geen realtek. Hmm vaag had toch wel verwacht dat die er in zou zitten ondertussen. Is toch een van de meest gebruikte chipsets tegenwoordig

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 17:40:
Mjah, de normale netinstall herkent ook geen Realtek 8139, dus pas een beetje op.

...
rtl8139 of 8139too

kun je ergens in de installatie ingeven dat ie die moet gebruiken voor een realtec 8139

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 17:40:
Da's gek, ik heb toch al herhaaldelijk Debian geinstalleerd via een Realtek 8139 ;)

Wat karpax zei klopt btw ook niet helemaal:
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 14:00:
die netinstall heeft voor zover ik weet meer een beperkt aantal netwerkkaarten zooitje 3com, intel, ne(2000)
De netinstall (als in: de vanilla installflops die 4 driverflops telt) ondersteunt een waslijst kaarten. Maar kaarten die nieuwer zijn dan die Debian release (dat is bij die broadcoms het geval afaik) zijn natuurlijk niet ondersteund ;)
als er intussen al iemand een oplossing heeft gezien voor het probleem onder Debian SID/unstable dat je niet kunt " gksu / sudo *programma* " onder grafische mode, houd ik mij aanbevolen...
Hier geen problemen met sudo?

Verwijderd

SUDO en GKSU geven altijd een fout hier, met toegang tot het scherm. (screen 0,0)

Zover ik weet en heb ervaren zit er bij de standaard net-install van Woody (floppies) geen 8139too driver, wel bij de complete CD-distro.

Maar ik wilde uiteindelijk naar SID, vandaar dat ik uiteindelijk maar de blade CD-ISO BF2.4 net-install heb geprobeerd, die werkt.. ;)

offtopic:
Overigens zit dat probleem bij SID ook op de /dev/mixer en /dev/dsp hier. Dat was simpel genoeg op te lossen, omdat alleen root toegang had. chown voor RWX voor alle users zetten loste dat op.

Maar dat screen probleem met SUDO en GKSU, geen idee hoe ik dat weer moet oplossen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 23:51 ]

Verwijderd

deadinspace heeft gelijk ik heb ooit ook met flavours een install gedaan (normale cd ?)en daar was de keuze een stuk uitgebreider, die verschillende flavours kan ik niet kiezen met mijn official businesscard testing image cd's
Pagina: 1