Volumeregeling niet te hoog ?

Pagina: 1
Acties:

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-08 19:51
Hoi

Ik loop al een tijdje mee op dit forum, en ik schaam me er eigenlijk een beetje voor dat ik deze vraag moet stellen, omdat het best wel een n00b-vraag is imo, alleen ik kon het nergens in de search vinden ;)

'Vroeger' had m'n eerste 16-bit geluidskaartje zo'n draaiknop achterop waarmee je je speakertjes harder en zachter kon zetten. Toen ik daar een cheap-ass setje met ingebouwt versterkertje op aansloot kreeg ik de waarschuwing mee dat ik die volumeknop op de geluidskaart absoluut niet te hoog moest draaien, ivm dat je dan je dat versterkertje wel eens op zou kunnen blazen.

Nu zat ik zo te denken; windows heeft z'n eigen volumeregeling, en stel dat je die op max hebt staan (master en wave), kan dat dan ook slecht zijn voor je versterker die je er aan hebt hangen, omdat dat het signaal wat uit je soundcard komt ook versterkt.

Bvd :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk dat een geluidskaart zo weinig vermogen aan signaal uit kan sturen maximaal, dat dat wel los zal lopen. Iedere versterker die ik heb meegemaakt kan mijn MD keurig aan, en die geeft een loeihard signaal op de tulpingang. De pc'tjes blijven daar ruim op achter.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 10:53

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zorg gewoon dat het geluidsniveau overeenkomt met datgene dat uit andere bronnen komt. De laptop van mijn vriendin heeft ook een versterkte uitgang (voor koptelefoon) en daarbij kijk ik altijd ff op de equalizer van de steriotoren of deze niet te hoog staat. Bij een line out (wat het in het geval van de laptop niet is, maar bij 99% van de geluidskaarten tegenwoordig wel) maakt het eigenlijk niks uit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-07 15:38

stefklep

((Stefklepje))

Die van mijn staat altijd 100% maar op mijn creative sound speakers heb ik zo'n draai knop. Die staat vaak zagt. Maar ik doe dit al mischien zo'n 3 jaar nooit last van mijn sound kaart gehad dus zal wel goed zijn denk :)

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
idd, ik denk dat het signaal wat uit je pc komt niet sterk genoeg is om een versterker mee op te blazen. Ik weet niet wat voor versterker jij precies bedoelt, maar toch denk ik dat een pc dit niet kan

Verwijderd

Ik heb mijn volumeregeling altijd op 50% staan, als je het harder zet, krijg je het effect van opgeblazen geluid, wat ik niet mooi vind klinken

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

vroeger hadden geluidskaarten nog een versterkertje meegebakken, ik heb er ooit eentje gehad die 2x6watt weer kon geven (wat vrij veel is) en daar moest je idd geen actieve speakers op aansluiten :o.

Tegenwoordig hebben geluidskaarten allemaal een echte line-out :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• spokje
Mwah, kep zo'n Labtec APX 4620 besteld :9 en dus wou even zeker zijn van m'n zaak.

Op die vroegere geluidskaarten sloot je je speakers idd aan op een speaker-out, en niet op de line-out, wat ik uit jullie antwoorden begrijp heeft de line-out zo weinig output (ook al staat alles op 100%) dat ie er nix mee op kan blazen. Das mooi, en dat vroeg ik me dus ook af :) bedankt voor de antwoorden. Ik kan m'n SBlive 5.1 volumeregeling dus mooi hoog zetten (zo nu en dan bij sommige divx/xvid filmpjes moet je het geluidsniveau ongelooflijk omhoog schroeven in windows wil je er een beetje volume uit hebben) :)

Beetje stom verwoord dit ^^ maar jullie snappen 't wel :)

Edit:
Heheh, JvS verduidelijkt de zaak nog een keer met minder woorden 8)

[ Voor 8% gewijzigd door spokje op 29-07-2003 12:21 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Je moet die volumeregeling van de windows mixer zien als verzwakkers. Je kan het signaal op volle sterkte naar de versterker sturen of eerst verzwakken. Met een cd speler stuur je ook het signaal altijd op volle sterkte naar de versterker toe. Kan dus helemaal geen kwaad, sterker nog, het is zelfs beter geluidstechnisch gezien.

En een headphone output is gewoon een line out die ook lagere impedanties aankan.

[ Voor 12% gewijzigd door Jag op 29-07-2003 15:04 ]

• spokje
Oh zo, ok bedankt! En iedereen die gereageerd heeft :)
Pagina: 1