Cross-platform authenticatie

Pagina: 1
Acties:

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
Ik heb hier een hybride netwerk, dat wil zeggen met linux, winxp, win98 en FreeBSD systemen (ja je moet toch je kennis up2date houden ;))

Nou word ik een beetje moe van al die verschillende accounts, dus ik wil graag 1 centrale database draaien, en kwam na wat zoeken tot de conclusie dat ik het best LDAP kan gebruiken.

Ik wil dus graag een OpenLDAP server draaien met PAM extensions, + pgina voor windows.

Na wat gelees kwam ik tot de volgende conclusie:

- ldap is het beste voor niet vaak veranderende gegevens
- er kunnen meerdere databases worden gebruikt op 1 server, dus 1tje voor authenticatie, 1-tje voor virtualmailusers en 1tje voor addressbooks.

mijn vragen zijn dus, of mijn conclusies kloppen, of er nog andere suggesties zijn (naast deze en active directory), en wat de min. specs zijn voor die ldap bak (heb hier nog een 486dx66 met 16 mb staan).

Compromises are for the weak

• Tha_Butcha
sgopje

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:04
Tha_Butcha schreef op 29 juli 2003 @ 11:16:
Na wat gelees kwam ik tot de volgende conclusie:

- ldap is het beste voor niet vaak veranderende gegevens
Tja, ook vaak veranderende gegevens (denk aan een groot bedrijf met veel users) zijn prima voor gebruik met ldap.
- er kunnen meerdere databases worden gebruikt op 1 server, dus 1tje voor authenticatie, 1-tje voor virtualmailusers en 1tje voor addressbooks.
Misschien dat je je wat meer moet verdiepen in ldap, maar de bedoeling is juist dat je één directory maakt en daarin verschillende soorten objecten maakt. Hoe jij dit gaat invullen moet je zelf bedenken. Ik heb geen ervaring met openldap, maar active directory bijvoorbeeld (ook ldap, daar kom ik zo op terug) kan ook virtualmailusers maken, in de zin van 'contacts'.
of er nog andere suggesties zijn (naast deze en active directory)
Ja, dat wou ik dus nog even zeggen, active directory is ook gebaseerd op ldap.

Trouwens, ik kan je van harte deze thread aanbevelen: [rml][ discussie] Directory Servers en Non-Windows OS'en[/rml]

• Tha_Butcha
deze was ik ook aan het volgen.

Is iig mooi dat ik dat weet, dat ik de hele zooi kan flikkeren in database. Toch nog 'es goed de HOWTO-s doornemen dan.

Ik weet dat AD een implementatie is van LDAP, maar dan wat verrotter met PAM verbouwd toch?

waar het mij vooral omgaat, is wat ik het beste kan gebruiken voor een hybride netwerk om gebruikers te authenticeren. Dus *nix/MacOS/Win* allemaal tegen 1 database, wat ik daar het beste voor kan gebruiken?

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

LDAP + Samba + nss_ldap + pam_ldap + openAFS + 2 kilo geduld.

[ Voor 17% gewijzigd door Hmzaniac op 31-07-2003 00:46 ]

Ik heb een WOS-post!