Toon posts:

Probleem instal./opstarten 98/XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb problemen met de installatie van 98SE/XP op mijn pc Config is:
Aopen AK33 , AMD 900Mhz
512 mb RAM
ASUS 7100 videokaart
WD hdd 4,3 gb

PC loopt vast zodra ie klaar is met de voorbereidingen van de installatie, zowel onder 98 als XP. Hdd is geheel geformatteerd (in NTFS en FAT32). Hij geeft dan een zwart scherm met een knipperende cursor linksboven en verder gebeurt er niets..ook niet na 10 min wachten.

Om te testen of het aan de hdd lag heb ik de HDD uit pc gehaald en in een andere pc gedaan en daar werkte de installatie van XP wel.
Afijn XP geinstalleerd en toen hdd weer in de oorspronkelijke pc gedaan.

Maar toen, zodra ie XP op gaat starten krijg ik weer het zwarte scherm met de cursor.

Iemand enig idee wat dit aan kan liggen????
(BIOS etc kan ik gewoon bij......misschien een instelling daar? Iemand idee welke?)

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je je geheugen al eens getest :?

www.memtest86.com :),

en deze al eens doorgenomen:
Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

suc6 :)

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 01:13
Heb je dit probleem al eerder gehad? Of is het net een nieuwe configuratie voor je?
Het kan aan de videokaart liggen. Probeer het ff met een andere videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart ligt het niet aan, is al eens gewijzigd.
Probleem is nieuw. Althans ik had WIN98 op HDD (en op dezelfde pc) staan en toen geformatteerd. Sinds ik die opnieuw wil installeren gaat het fout. Daarvoor werkte het systeem wel gewoon (en daar zat ongeveer 1 uur tussen).

P.S. BIOS heb ik geupdate met de laatste versie (van MB).

Ga nu memtest eens proberen.....thnks

• QSYS
kan toch aan de videokaart liggen, je moet hem dan ff met installeren met andere videokaart en daarna gewoon die asus er weer in.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik bedoel met gewijzijgd dat ik er al een andere in heb gedaan..........en dat werkte ook niet.
Maar waarom zou dat dan ineens zo kunnen zijn??? PC start wel gewoon met alles op? Todat WIN gestart wordt.

• QSYS
Welke videokaart zit er nu in? Als het die asus is, en als ik het goed begrijp blijft ie bij installatie van windows xp hangen met een knipperend scherm halverwege de installatie. Dus voordat ie gaat rebooten. Als dat het geval is moet je ff een andere videokaart pakken om windows te installeren, want windows staat met die Asus op antwoord te wachten waar je F8 moet drukken.
Als dit niet het geval is, dan weet ik het zo niet. In ieder geval ff memtest draaien dan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb HDD eruit gehad en in een andere PC XP geinstalleerd. Nu de HDD weer in de "probleem"pc gedaan. Dan geeft ie dus het knippervenster.

Vraagje met dat MEMTEST........las dat je ;m niet kan lezen na setup op flop. Hoe lang duurt dat booten, want ik zie niet dat ie iets doet........?

• Maarten
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 10:41:
Ik heb HDD eruit gehad en in een andere PC XP geinstalleerd. Nu de HDD weer in de "probleem"pc gedaan. Dan geeft ie dus het knippervenster.

Vraagje met dat MEMTEST........las dat je ;m niet kan lezen na setup op flop. Hoe lang duurt dat booten, want ik zie niet dat ie iets doet........?
erbestaat tegen woordig ook een bootable image voor memtest86 :)
als je die op CDRW brand, en probeerd zo te booten :?

memtest zelf kan enige tijd in beslag nemen :)

Verwijderd

Bij MemTest moet je wel activiteit zien op het beeldscherm. Download anders de ISO en brand die op CD. Kwestie van in de bios de CDspeler als startstation selecteren, CD erin leggen en laten lopen.
Test wel de Ramstripjes apart, anders weet je nog niet welke kapot is (indien meerdere).

Verwijderd

Topicstarter
Flop was kaduuk. Werkt nu wel. Duurt wel ff zag ik al.
Hopelijk vind ie iets......anders weet ik nog niets.

Verwijderd

Topicstarter
Met vlag en wimpel door de MEMTEST heen gekomen.
Opnieuw geprobeerd maar niks. Zodra ie WIN wil starten hoor je ineens de HDD niet meer doen en ook de lampjes van NUMLOCK enzo kan je niet meer aan en uitzetten.

Zou het dan toch het MB zijn?

Verwijderd

\Probleem is al volgens mij al eens eerder langsgekomen, zie [rml][ WIN XP] installatie problemen knipperende cursor[/rml]
Hoewel ik het probleem alleen bij WinXP had

\om je te helpen hieronder mijn oplossing even gekopieerd

Komt me erg bekend voor van de installatie op mijn oude Slot A athlon PC.
Bleef ook hangen op knipperende cursor of op het windows start up scherm.
Maakte niet uit wat voor installatie CD ik gebruikte.

Bij mij was het probleem als ik het goed herinner de power save opties in het Bios.
Was de eerste keer ook erg verbaasd. Dit omdat Win98 nergens problemen mee had. Maar Win2k of WinXP gaf problemen met de power save opties. (zijn wat kritischer)

Je kunt dus proberen die uit te zetten of om tijdens het opstarten van de installatie van WinXP of F5 te drukken. Dit moet je volgens mij doen als die vraagt om de F6 optie en dan ingedrukt houden tot na de F2 optie. Op deze manier kun je dan installeren zonder de powersave opties. Die moet je dan later weer terug zetten. Hoe precies herinner ik me niet echt meer, maar dat is wel te vinden op de microsoft site.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 12:26 ]

• Maarten
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 juli 2003 @ 12:16:
Met vlag en wimpel door de MEMTEST heen gekomen.
Opnieuw geprobeerd maar niks. Zodra ie WIN wil starten hoor je ineens de HDD niet meer doen en ook de lampjes van NUMLOCK enzo kan je niet meer aan en uitzetten.

Zou het dan toch het MB zijn?
heb je de HDD al eens getest met een diagnostisch tooltje :?
deze kan je vinden op de site van WD (www.wdc.com)

dit stukje voornamelijk: http://support.wdc.com/download/

suc6 :)

je geheugen is dus helemaal goed, das mooi, zo kunnen we gaan uitsluiten :) en uiteindelijk achter het probeleem (proberen) te komen :)

Verwijderd

Als eens F8 ingedrukt bij het booten?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het met de BIOS/powersave te maken heeft omdat als ik de ACPI optie in de powersave uitzet ik niet de cursor meer krijg, maar de pc reset zichzelf (ook heel prettig).
Is er ook een truc om dit te omzeilen als XP al op de HDD geinstalleerd staat?

Verwijderd

Topicstarter
Ja F8 ingedrukt en ik krijg dan al die opties........maar geen van alle doet iets goeds!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:42

momania

iPhone 30! Bam!

Je kan ACPI wel aanlaten in de BIOS, alleen de powersave uit, dat is iets heel anders nml.
Probeer anders even de default BIOS opties te laden.

En gebruik aub de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop als het laatste bericht nog van jezelf is ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
ACPI weer aan, maar verder POWERSAVE opties heb ik niet. Wel HDD en video en die staan wel uit.

Zal nog een proberen om HDD gewoon helemaal opnieuw te installeren.

MOMANIA: ik zal eraan denken!!

Verwijderd

Het is logisch dat als je ACPI uitzet in je bios je windows niet wil starten.
Immers je maakt gebruik van een andere Hall(hardware abstraction layer). Windows denkt dat je ACPI ondersteuning hebt, maar je BIOS staat uit. Dus IRQ etc. kloppen ineens niet . Kortom crash.

Powersave opties heb je ook als je geen ACPI hebt, maar dan gebruik je APM (de voorloper van ACPI). Maar dat kun je alleen tijdens de install van XP instellen. Of eventueel door driver in device manager te veranderen van de ACPI hall naar de standard hall (en dan pas de ACPI ondersteuning in het bios uit te zetten)

--> kijk in ieder geval eens bij de link die ik al eerder gaf!!
btw) mobo waar ik toen dit probleem had was de Aopen AK72 met zelfde video kaart e.d.

**) Dat een installatie van WinXP die je hebt gedaan op een andere computer niet werkt is meestal logisch. Bijvoorbeeld met een andere mobo type wil WinXP meestal gewoon niet booten. Focusseer je op de vraag waarom de setup niet wil werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jajajajajaja.

De F5-actie heeft gewerkt. XP opnieuw geinstalleerd zonder problemen _/-\o_

BEDANKT!!!!!

Verwijderd

Gefeliciteerd...... :)

zou je misschien nog heel even duidelijk kunnen samenvatten hoe de oplossing precies werkte voor iedereen die het tegenkomt bij het zoeken.

voornaamste vraag : kreeg je bij F5 een lijst met opties en zoja welke heb je gekozen?

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Bij setup zodra ie inderdaad onderaan het over de F6-toets heeft heb ik F5 ingedrukt totdat de optie F2-automatisch systeemherstel verdwenen was (ook in die balk onderin)

Ik kreeg toen een lijst waar ik uit kon kiezen:
- ACPI Multiprocessor PC
- ACPI Uniprocessor PC
- Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC
- Compaq SystemPro Multiprocessor of 100% compatibel
- MPS Uniprocessor PC
- MPS Multiprocessor PC
- Standard PC
- Standaard-pc met C-Step i486
- Overige

Gekozen heb ik voor: Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC (met ACPI in de BIOS nog aan) _/-\o_

En dat werkte gewoon. :)

Suc6 iedereen die dit probleem ook tegenkomt!
Pagina: 1