Al een aardig tijdje ben ik bezig wat uit te zoeken over voorbestemming, in het engels predestination. Namelijk wat het precies is, en hoe het precies van invloed is op het leven, als het al bestaat. Een van mijn favoriete striphelden, namelijk Calvin van Calvin & Hobbes (Casper & Hobbes hier in NL), gelooft vurig in voorbestemming. Calvin's karakternaam komt van John Calvin, 16e eeuws pastoor en hervormer, die een groot verkondiger van was van voorbestemming, en alles wat daarmee samenhing.
Wat is voorbestemming precies? Vanuit de religie wordt het God's wil genoemd, alsook dat God de pure mensen met een gezonde en goede levensstijl uitkiest voor toekomstig geluk. Op deze pagina, over een boek van Thomas Paine, wordt het geval van predestination besproken, met een metafoor over de pottenbakker en de klei:
Even een stap opzij: Ik geloof al een aantal jaren niet meer in toeval. Door bepaalde gebeurtenissen in mijn leven, en ook glasheldere flash-forwards die ik heb gehad, is toeval voor mij gereduceerd tot iets waar je in gelooft, totdat het tegendeel gebeurt of wordt bewezen. Door die gebeurtenissen ben ik dus meer aan voorbestemming gaan denken, in de vorm van: 'het had zo moeten zijn'.
Maar dus niet op de religieuze manier, als in, het is God's wil, maar meer op de droge wetenschappelijke manier. Het tegenovergestelde van voorbestemming is vrije wil, maar allebei samen schijnt ook te kunnen. Meer daarover is hier te lezen.
Ik ben benieuwd wat andere mensen hun ideëen zijn over voorbestemming, vrije wil en toeval, omdat ik zelf aan de ene kant wel, en aan de andere kant weer niet zo zeker ben over voorbestemming in het leven
Wat is voorbestemming precies? Vanuit de religie wordt het God's wil genoemd, alsook dat God de pure mensen met een gezonde en goede levensstijl uitkiest voor toekomstig geluk. Op deze pagina, over een boek van Thomas Paine, wordt het geval van predestination besproken, met een metafoor over de pottenbakker en de klei:
Bij voorbestemming hoort God dus eigenlijk niet 'in actie' te komen, want alle gebeurtenissen, ervaringen etc in je leven liggen al vastgelegd. En dat is de andere beschrijving van het woord voorbestemming: Dat je hele leven, je lot zeg maar, van tevoren (nog voordat je geboren wordt) ligt vastgelegd. En dat je binnen die bakens je leven invulling kan geven. Zie voor nog een bijbelse definitie van voorbestemming deze page.... Paul could not have hit upon a more unfortunate metaphor for his purpose, than this of the potter and the clay; for if any inference is to follow from it, it is that as the potter selects his clay for different kinds of vessels according to the different qualities and degrees of fineness and goodness in the clay, so God selects for future happiness those among mankind who excel in purity and good life, which is the reverse of predestination
Even een stap opzij: Ik geloof al een aantal jaren niet meer in toeval. Door bepaalde gebeurtenissen in mijn leven, en ook glasheldere flash-forwards die ik heb gehad, is toeval voor mij gereduceerd tot iets waar je in gelooft, totdat het tegendeel gebeurt of wordt bewezen. Door die gebeurtenissen ben ik dus meer aan voorbestemming gaan denken, in de vorm van: 'het had zo moeten zijn'.
Maar dus niet op de religieuze manier, als in, het is God's wil, maar meer op de droge wetenschappelijke manier. Het tegenovergestelde van voorbestemming is vrije wil, maar allebei samen schijnt ook te kunnen. Meer daarover is hier te lezen.
Ik ben benieuwd wat andere mensen hun ideëen zijn over voorbestemming, vrije wil en toeval, omdat ik zelf aan de ene kant wel, en aan de andere kant weer niet zo zeker ben over voorbestemming in het leven