[CAR AUDIO] Bluetooth carkit op Opel radio systeem.

Pagina: 1
Acties:
  • 428 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frankvanhoesel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-03-2024
Hallo, weet niet zeker of dit het goede topic is, maar car audio zit hier ook en ik wil graag geluid via mijn speakers.

Ik zou graag een Parrot CK3000 willen inbouwen in mijn Opel Corsa Sport 2002.

Normaal haal je gewoon de radio eruit en dan plug je de carkit gewoon tussen de ISO connectors van je radio en speakers. Alleen ik heb een nieuwe auto en dan leveren ze zo'n mooi onboard sound systeem. Dus niet standaard (DIN?) size radio. Kan dus ook niet een mooie MP3 speler erin zetten.

Maar mijn vraag is of ze bij Opel ook standaard ISO stekkers gebruiken. Want de carkitinbouw service kon daar geen antwoord op geven en ik moest het aan de dealer vragen, dealer wil alleen maar Opel carkits inbouwen en wil het dus ook niet zeggen. Iemand een idee ?

Of iemand die een nieuwe corsa heeft en iets soortgelijks heeft meegemaakt ?

Alvast bedankt !

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
Heb je zelf al gekeken?

• frankvanhoesel
Nou dat is het probleem, de autoradio zit vast met een raar soort schroefjes. Die kan ik er dus niet uit halen (een soort TORX idee van de gsm) en via de motorklep gaat ook niet omdat alles afgeschermd is (komt het geluid in de auto ten goede).

Dus kan er zelf niet achter komen, en de inbouwservice bedrijven ( Nemesys, GSM gigant ) weten het niet, en aangezien het inbouw op lokatie is, zouden het graag van te voren weten. En ik hoopte dat iemand hier op het forum er meer vanaf weet.

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Een beetje tweakert rukt die hele standaarmeuk (wat nou "mooi onboard sound systeem" :? ) eruit, haalt bij de dealer een DIN adapter voor het gat en trekt na vele vruchteloze pogingen met een multimeter desnoods zijn eigen draden naar speakers wel. Een beetje proberen kan in ieder geval geen kwaad, de ervaring leert dat topics over feitelijke bedrading bijzonder moeilijk lopen omdat iedereen natuurlijk niet fysiek eens kan kijken en proberen. Alleen met superveel input van TS en daadwerkelijke reactie op goedwillende users heeft een topic als dit echt kans.

ISO zou ISO moeten zijn, maar in de praktijk heeft elke fabrikant wel weer zijn eigen foefjes. Ga er in ieder geval niet zomaar van uit dat het wel goed zit. Kijk goed of bij beide ISO stekkers de draden enigzins bij elkaar lijken te passen.

• frankvanhoesel
ISO zou ISO moeten zijn ja. Maar daar ligt het probleem, ik ben er ondertussen achter dat Opel zijn eigen systeem gebruikt. Normaal heb je een ISO stekker voor je voeding en ééntje voor je speakers. Alleen opel heeft er nog ééntje bij voor de display, en dat zit allemaal op 1 ISO blok. Een mogelijkheid is dan om te zagen, dus die stukken apart zagen. En dan de carkit ertussen zetten en dan inpluggen. Want er zijn niet echt verloopstekkers voor.

Ook lijkt het me niet verstandig om aan die draden te gaan strippen en opnieuw te gaan leggen etc, want met de nieuwe auto's heb je allerlei zaken zoals motor management etc. Bijna de hele DTI wordt computer gestuurd, overal zie je chips zitten in het blok. Als ik daar iets verkeerd doe dan ben je gelijk de lul. Daarom doe ik het liever niet zelf.

Offtopic, mooi onboard sound systeem, dat was sarcastisch bedoeld, volgende keer zal ik een smiley gebruiken ;)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zou de stekkers zelf origineel houden. Je kan beter een stekker voor de andere kant erbij kopen en op de draden daarvan gewoon het zaakje proberen aan te sluiten. Zodra je de voeding te pakken hebt kan het haast al niet meer fout gaan. Speakeraansluitingen valt niet zoveel aan te slopen als je vanaf de kant van de radio werkt en niet 12v op die speakers zet ;)

• Raymond
  • Laatst online: 08-08 19:58
Je kan ook 2 verloopjes scoren: eentje van opel radio naar normaal iso en van normaal iso naar opel-auto iso.
Dan pleur je daar je carkit tussen.
Verloopjes zijn wel kneiterduur.
Dus mijn advies: gewoon opel carkitje in laten bouwen, staat vast ook leuker.
Kost wat, maar dan heb je ook wat :+

Of je zegt tegen die kerel van het inouwbedrijf dat je een opel corsa hebt. Als het een beetje inbouwbedrijf is, zullen ze wel vaker een corsa hebben gezien :+

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond op 29-07-2003 10:56 ]

• frankvanhoesel
He lampje, kijk verloopjes is ook geen probleem, geld is ook niet zo'n super probleem, alleen een opel radio ? Nee, want die hebben geen bluetooth carkit. En dat wil ik nou graag hebben, een beetje investeren voor een carkit die ook wat langer meekan is niet zo erg. En als opel hem zou hebben kost hij waarschijnlijk iets van € 800,- en dan is dit weer goedkoper!

• frankvanhoesel
Nou ik heb hem laten inbouwen (nemesys) en dat had ik zelf nooit kunnen doen. Het connector blok moest doorgezaagd worden, toen moesten er nog wat kabels gewisseld worden in het blok, omdat de constante plus niet zat waar hij hoorde, toen zijn er nog 2 zekeringen tussen gezet, omdat die van Parrot niet echt betrouwbaar waren, toen moest het frame van de radio nog bijgeknipt worden omdat anders de kabels niet pasten. En er moest nog een gat gevijld worden omdat je anders de afstandsbediening niet tussen de radio en het frame doorkwam.

Toch bedankt voor de reactie's, en mijn tip is als je ook een nieuwe corsa hebt, laat het doen :)

Verwijderd

dat van die constante plus komt wel vaker voor. Vandaar dat veel autoradiofabrikanten reeds voorzien dat je de permanente + en de ignition + makkelijk kan omswitchen dmv plugjes.

• frankvanhoesel
Nou opel had dat helaas niet, maar bij nemesys hadden ze het snel en makkelijk opgelost. Dat zijn van die dingen die je toch wel moet weten.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

En, volgende keer weer een Opel?

Voor mij zijn dit soort supersimpele dingen echt reden om een fabrikant een foute brief te schrijven en daarin duidelijk te maken dat mijn vertrouwen in hun kunnen er echt niet beter op wordt als zelfs het simpele standariseren van een autoradioplug niet eens mogelijk is :r

;)

Verwijderd

frankvanhoesel schreef op 31 July 2003 @ 10:57:
Nou opel had dat helaas niet, maar bij nemesys hadden ze het snel en makkelijk opgelost. Dat zijn van die dingen die je toch wel moet weten.
Probleem ligt niet bij opel alleen. Er zijn gewoon en aantal automerken die het volgens de ene manier doen en een aantal die 't volgens de andere anier doen. Komt er dus op neer dat de iso-standaard door een aantal merken niet exact gevolgd wordt. Welke goed en welke slecht zijn, weet ik ook niet.

Ik heb overlaatst een radio geplaatst (kenwood) in een bmw en moest de draden niet wisselen. Bij mijn astra met een blaupunkt, moest ik wel wisselen.
Pagina: 1