Toon posts:

PC loopt random vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de eigenaar van een leuke rekenmachine alleen ervaar ik de laatste tijd een paar probleempjes.

specs: :9~
koolance PC2-601BW case
2x amd MP 2000+
chaintech 7kdd
enermax 350watt
Maxtor Diamondmax Plus8 30 GB
dru500a (cdr/cdrw/dvdr/dvdrw)
chaintech ti4600 128mb
2x kingston 512 pc2100 registered ddr
simpele dvdspeler (type waarschijnlijk niet belangrijk)
simpele geluidskaart (type waarschijnlijk niet belangrijk)
2 blacklicht neonlampen :+ (vloeistof in de buizen reageerd met blacklight erg leuk onder de tafel)

ik merk dat mijn pc zoeens in de zoveel tijd gewoon fastloopt, niet crashed ofzo echt gewoon van het ene op het andere moment vast zonder dat ik iets speciaals aan het doen ben. soms doet hij dit tijdens het booten soms gewoon in windows zelf. Af en toe krijg ik ook een melding dat mn cpus niet compatibel zijn voor dual processing nadat het de hoeveelheid geheugen geteld is. amd MPtjes zijn daar dacht ik toch wel geschikt voor.
meestal boot hij gewoon zonder problemen maar dan blijft hij dus op een gegeven moment in windows hangen.

nou kan ik wel als een idioot spullen gaan bestellen maar waar zou ik beter terecht kunnen dan bij de GOT gurus _/-\o_ .
Nu is mijn logische vraag wat kan er in hemels naam mis zijn met een systeem als deze. Ik kan me voorstellen dat de exra cpu en de vga kaart iets wat harder aan de psu zouden kunnen trekken dan de gemiddelde pc maar 350watt zou toch genoeg moeten zijn voor een setup als deze?
naast de psu kan ik me namelijk niets indenken dat defect kan zijn aangezien alles nieuw is. Qua instellingen denk ik ook niet dat er iets mis is want alles heeft ooit vlekkeloos gedraaid.

mijn excusses als deze post niet in het juiste forum geplaatst is

mvg

Tony Wijnhard

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 13:23 . Reden: was geheugen vergeten :) ]

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

welkom op GOT
heb je al de moeite gedaan wat algemeen door de topics te zoeken ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je toevallig in je bios de optie "SMP version control for OS" staan?
deze veroorzaakte op mijn gigabyte dualplankje ook het nodige gezeur. Toen ik deze naar 1.1 had gezet was het probleem over.
Maar goed, het kon nog veel meer zijn. Begin gewoon met alles te troubleshooten en dan kom je vanzelf het probleem tegen.
uit de FAQ
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik denk dat je rekenbak toch echt iets meer power verstookt dan dat de voeding kan leveren. Vergis je niet met die procesoren, die verstoken VEEL en jij hebt er 2 :)

enermax is natuurlijk een goed merk, maar je kan redelijk makkelijk testen of je voeding het probleem is.

Je zou eens kunnen proberen om met motherboard monitor of een soortgelijk programma de voltages uit te lezen. Als de 12volt lijn meer dan +/- 0.1 Volt verschilt tijdens load/idle dan zou ik maar eens gaan kijken voor een nieuwe voeding voor je systeem.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Het direct vastlopen van een pc heeft bijna altijd met de CPU te maken. Waarschijnlijk een voltage of hitteprobleem.

Verwijderd

Topicstarter
zo hey haha en dat om 2 uur in de nacht 3 replys... bedankt
ik wacht nog even met instellingen veranderen tot er wat meer replys zijn dan zie ik sneller wat het gross denkt dat er mis is :) op dit moment staan de ramen open dus de kamer temperatuur is iets lager dan normaal maar de temperatuur van de main cpu is nu 30 graden normaal zal dat zo rond de 38 liggen maximaal

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 02:12 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die instelling die Terw_Dan aangeeft kan je iig. even proberen te veranderen, dat doet niet zoveel kwaad. Die optie kan je altijd even makkelijk terug zetten n.l.

Wbt de voeding: Check even de voltages. Deze mogen niet te veel afwijken. 350watt hoort idd. wel genoeg te zijn voor zo'n systeem, maar even controleren is kost amper moeite.
Ook kan je dan direct in de BIOS je CPU temps nachecken. Freezes kunnen hebben vaak een temperatuurprobleem als oorzaak.
Deze guide is ook wel handig om even door te nemen; hierin staan meer tips voor dit soort probelmen, en wat uitleg over de bovenstaande tips.

edit:
Ok, aan je CPU temps ligt het iig. niet. Zijn de overige dingen (zoals VRM2, mits je daar ook een sensor hebt) ook binnen de marge?

[ Voor 12% gewijzigd door Laurent op 29-07-2003 02:19 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

zoals al gezegt is meet de voltages, enne ik zie toch echt 4 replies en nu 5 (nu dus 6 ;)) natuurlijk :+

350 watt is voor een single proc genoeg maar een dual proc heeft al snel wat meer nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolfboy op 29-07-2003 02:16 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
heb het net even geprobeert maar die smp optie heb ik niet
verder fluctueerde de +5.o volt lijn volgens de bios maar dussen 5.02rn 5.05
en ik was vergeten dat er nog een probleem is en dat is dat hij helemaal niet meer boot monitor gaat niet eens aan maar fans enzo draaien allemaal wel. als ik hem dan reset doet ie het wel weer

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:38

Paulus0013

pom pom

wat een onzin dat er voor duel proc meer dan 350watt nodig zou zijn.
kijk eens wat verder als je neus lang is en lees iets meer topics.
het gaat om bepaalde aantal amperes dat op bepaalde volts geleverd kan worden
zelfs sommige 300 watt voedingen zouden volstaan.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Paulus0013 schreef op 29 juli 2003 @ 02:49:
wat een onzin dat er voor duel proc meer dan 350watt nodig zou zijn.
kijk eens wat verder als je neus lang is en lees iets meer topics.
het gaat om bepaalde aantal amperes dat op bepaalde volts geleverd kan worden
zelfs sommige 300 watt voedingen zouden volstaan.
P = U x I
350 = 12 x 29.17

Als de computer in een piek meer dan 29.17 ampere trekt op de 12 volt lijn dan gaat de U dalen. In het echt heb je rekening te houden met meer dan 1 lijn, maar je kan aan de voltages dus weldegelijk zien of je voeding het trekt. Eigelijk zou je moeten weten van welke lijn je mobo de stroom voor de procs haalt, als je die dan in de gaten houdt onder zware load dan kun je het beste vaststellen of je voeding het trekt.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
nou ik heb de gisteren niet erg veel achter de pc gezeten maar ik heb in ieder geval die 2 neonstaven uit gezet ik ben in de ochtend een beetje aan het 3d moddelen geweest met Maya smiddags was ik niet thuis maar tegen 12 uur savonds was ie nog niet vast gelopen

betekend dat
A: dat die neon buizen net de druppels zijn waar mn voeding niet genoeg spanning voor kan leveren
B: dat die neon buizen op de een of andere manier het spannings evenwicht verstoren of iets dergelijks
C: dat enermax tegenwoordig antimodding hardware maakt :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 08:01:
nou ik heb de gisteren niet erg veel achter de pc gezeten maar ik heb in ieder geval die 2 neonstaven uit gezet ik ben in de ochtend een beetje aan het 3d moddelen geweest met Maya smiddags was ik niet thuis maar tegen 12 uur savonds was ie nog niet vast gelopen

betekend dat
A: dat die neon buizen net de druppels zijn waar mn voeding niet genoeg spanning voor kan leveren
B: dat die neon buizen op de een of andere manier het spannings evenwicht verstoren of iets dergelijks
C: dat enermax tegenwoordig antimodding hardware maakt :+
A, hoeveel Watt verbruiken die neon buisjes trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
dat zou ik zo gauw niet weten, het zijn gewoon die standaard buisjes die je in elke moddingshop kan halen 2 buisjes die paralel op elkaar zijn aangesloten

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51

LopeZ

Too much is never enough

Titelfix :)

Verwijderd

Ik heb hier ook een 7kdd maar heb 2 voedingen in gebruik. Een enermax 350w en een 250w AT voeding. Aan de AT voeding hangen alle fans en SCSI schijven. Aan de enermax het mobo, drie IDE schijven en een DVD speler. De enermax alleen trekt het dus niet en draait hier zelfs met twee voedingen op het randje.

Ik denk dat in jou geval de enermax het inderdaad niet meer trekt.

Verwijderd

Ik heb sinds ik er een GF4 in heb gezet ook enorme temperatuur problemen.
De CPU en PSU blijven wel stabiel, maar sommige videokaarten blijken nogal gevoelig te zijn voor hogere temperaturen.
Uit pure ellende heb ik nu de zijkant van de kast er maar afgehaald, en er een grote ventilator op gericht.
De huidige weersomstandigheden zijn niet echt ideaal... :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 00:35 ]

Pagina: 1