[Internetcafé] Welke software voor senioren?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:25
Sindskort ben ik betrokken geraakt bij een verpleeghuis waar ze een internetcafé op willen gaan starten. Aangezien ik mensen graag Linux promote en er toch al erg weinig geld beschikbaar was, heb ik het idee geopperd om ipv Windows GNU/Linux te gaan gebruiken. Dus ik heb daar een kleine presentatie/demo gehouden mbv Morphix en men zag er afaik wel heil in om een alternatief OS te gaan gebruiken.

Hun vraag naar mij was echter hoe het zat met het gebruikersgemak en toegankelijkheid van de software tov vergelijkbare software in Windows. Belangrijke programma's waren browsers, email-cliënten en instant messaging progs (MSN). Welke software zou je volgens jou kunnen bestempelen als extreem gemakkelijk en toegankelijk in de bovengenoemde categoriën? En is er ook speciale toegankelijkheidssoftware voor Linux? Het moet allemaal erg straigtforward zijn voor de mensen daar.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 18:32
Je kan met themes heel veel, bijvoorbeeld XP DE

Verder is er een tweak voor GNOME, ximian, die maakt van je desktop ook een mooi geheel, maar is alleen wat moeilijk te tweaken.

[ Voor 23% gewijzigd door mocean op 29-07-2003 00:37 ]

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
msn, zoek maar ff op google naar al's messenger.
lijkt erg veel op msn ;)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik denk dat je als je kde pakt voor een groot deel al klaar bent, er zitten in elk geval bruikbare msn clients in (KMerlin, Kopete), een makkelijke mailclient (kmail) en een file / webbrowser (Konqueror).

Voor elk van de drie dingen zijn uiteraard alternatieven zat, je zou naar Gaim kunnen kijken, en naar mozilla (-mail) en Mozilla Firebird). Het plaatsen van duidelijke (en grote) icoontjes is ook erg makkelijk. Knoppix is misschien een goed voorbeeld.

De toegankelijkheid in kun je verbeteren door het geheel goed af te stellen, grote fonts, contrastrijke kleuren en een niet te hoge resolutie zijn je vrienden. Om het geheel wat makkelijker bruikbaar te maken (ik gok dat je het veel met leken te maken gaat hebben) is het denk ik aan te raden om het wat 'overzichtelijk' te houden. Als in '3 icoontjes zijn genoeg'.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

(programma's staan eigenlijk wel een beetje in de FAQ enzo, maar ok ik moet niet zeuren)

msn -> gaim - msn cloon, kan alles aan maar dat boeit niet echt. ziet er uit als msn, gedraagd zich als msn. tis alleen geen msn
IE -> Opera/Mozilla/Moz firebird - Tsja maakt niet zo veel uit, persoonlijk zou ik zeggen pak Moz firebird. dan heb je namelijk geen e-mail client er aan hangen.

veel spelletjes installeren :) (dan heb ik het over xbill, patience, hartenjagen, etc... de standaard meuk)

word -> Lyx - kunnen ze nette brieven typen en in pdf formaat opslaan.

e-mail -> geen - het is een internet cafe, daar gebruik je enkel webmail enzo. daar ga je toch geen mail account aanmaken?

optie: sane/xsane + gimp (mits scanner uiteraard)
optie: als ze klaar zijn met computeren moeten ze uitloggen. als je uitlogd word de home directory ge `ghost` (als in rm -r /home/gebruiker; cp -R /bck/gebruiker /home/) (oid)

Verwijderd

vergeet openoffice.org niet!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ik zou het zo doen
msn client = Gaim
Browser = Moz Firebird
office = Openoffice/Koffice
windowmanager = (afhankelijk van de pc's) KDE of met minder krachtige pc's windowmaker oid

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 19:30
Arme oudjes, weten ze na 10 jaar eindelijk internet explorer te vinden ga jij ze linux voorschotelen :)

Vergeet niet dat voor ouderen een pc zeer 'lastig' is, een 60 plusser die win98 kent en ineens 2000 voor zich krijgt is direct al in paniek

Verder heb je voor Windows tal van boeken als "windows voor ouderen in X stappen" dat heb je voor MS niet

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-04 15:47

Eijkb

Zo.

Verder heb je voor Windows tal van boeken als "windows voor ouderen in X stappen" dat heb je voor MS niet
8)7

Geen boeken voor linux bedoel je? Er zal toch wel iets zijn in de trant van Linux voor dummies of zo? En als de TS maar drie iconen gaat gebruiken dan lijkt me dat ook niet nodig.

.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik kom ook vaak in een verpleeghuis/zorgcentrum en daar staan sinds kort 2 PC's. Wat ik constateer is dat het vaak bezoekers/vrijwilligers zijn die de senioren helpen.

Als dit maatgevend is -en gezien het relatief kleine aantal Linuxgebruikers- kun je er vanuit gaan dat onder de groep 'hulpverleners' er hooguit een zeer klein aantal zal zijn wat enigzins met Linux overweg kan. Hierdoor lijkt het bijna voorspelbaar dat er problemen gaan ontstaan. De gehele groep die hulp gaat bieden moet zich gaan conformeren aan het Linuxsysteem terwijl men, in het algemeen, thuis MS Windows gebruikt.

Het is erg leuk dat je Linux wilt promoten maar ik denk niet dat je dat moet doen in een omgeving waar men niet echt vertrouwd is in de omgang met computers. De standaard Windowsprogramma's zijn nu eenmaal, al of niet terecht, bij het merendeel van PC-gebruikers bekend waardoor de kans van slagen op een Internetcafe vele malen groter is.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 29-07-2003 08:07 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 29 July 2003 @ 08:03:

Als dit maatgevend is -en gezien het relatief kleine aantal Linuxgebruikers- kun je er vanuit gaan dat onder de groep 'hulpverleners' er hooguit een zeer klein aantal zal zijn wat enigzins met Linux overweg kan. Hierdoor lijkt het bijna voorspelbaar dat er problemen gaan ontstaan.
mijn ervaring is dat dingen meestal kapot gaan DOOR zo'n groepje "hulpverleners" die er de ballen verstand van hebben.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Een browser is een browser. ZOlang het bij een briefje tikken of wat internetten blijft, zie ik het principiele verschil tussen Linux of MS niet, behalve de aanschafprijs. Een adresbalk in Mozilla invullen is even moeilijk als in IE. Het is toch niet de bedoeling dat gebruikers veel dieper het systeem ingaan?

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 22:29

JaQ

Aangezien het om een internetcafe gaat, heb je in principe aan alleen een browser genoeg. Uiteraard moet dat een browser zijn die wel alles ondersteund (dus geen gezeur van: installeer flash ff etc.) Ook moet je bij de keuze van je browser op de taal letten. (zijn er al nederlandse vertalingen van bepaalde browsers?)

Of dit alles op windows of linux draait is volgens mij niet zo belangrijk, aangezien het ook alleen maar om browsen gaat. Denk er alleen aan dat oudere mensen vaak wel wat gemakkelijker met Nederlands kunnen omgaan dan met Engels. Of er nederlandstalige browsers zijn onder linux weet ik niet, maar dat kan je vast wel zelf opzoeken. Een user aanmaken die automagisch in een willekeurige windowmanager inlogt en vervolgens automagisch alleen een browser voor z'n neus krijgt (en ook alleen de mogelijkheid heeft om een browser op te starten) is volgens mij niet zo moeilijk.

Misschien is het wel handig om een default startpagina in te stellen. Ik denk dat je die ook zelf moet maken (een soort nieuws portaal met handige links en uitleg en zo). De meeste "oude van dagen" hebben al moeite genoeg met het goed kunnen "sturen" van een muis, dus maak alles zo eenvoudig en groot mogelijk. Ook i.v.m. minder zicht.

Een IM client zou ik vooralsnog achterwege laten (hoe moet je zo'n oudje uit gaan leggen dat ie daar elke keer netjes in moet loggen, z'n wachtwoord en username onthouden etc. dat wil je niet!) Zelfde geldt voor software als open office of the gimp. Veels te moeilijk allemaal. Mail kan uiteraard via webmail (misschien zelf webmail appje installeren?) Lokaal zou ik geen mailclient toestaan (waarom wel? kan in een normaal internetcafe toch ook niet?)

Hoe dan ook, of je nou voor linux of windows gaat, je zal veel problemen hebben met uitleggen van hoe een browser werkt (sterker nog, wat het eigenlijk is). Aangezien de voorkennis in principe 0 is, is het zeker een mooi experiment om met linux te beginnen.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik ga binnenkort een pc bouwen voor een absolute leek, en kies om de volgende redenen voor linux:
- extreem configureerbaar: ik maak gewoon een kale desktop met een icoontje voor mail, voor text verwerken en voor internet, en een file manager. Verder niets (voorlopig)
- Ik kan zelf van afstand het systeem beheren
- De gebruiker hoeft zich niet bezig te houden met onzin als virusscanners etc.
- Het systeem blijft gewoon draaien.
- Het is goedkoop.

Dat wordt dus debian linux met gnome 2.4

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Eventueel kun je de ouderen die niet aan de beschrijving van DrFrankenstoner (labiel, dement en dom) wel een eigen login geven. Dat ze dan van de standaard desktop kunnen doorloggen naar hun eigen gebruiker om dan in die omgeving wel wat meer applicaties tot hun beschikking te hebben :)

Ik denk dat een aantal posters hier een te lage dunk heeft van de oudere van dagen. Natuurlijk zijn er mensen bij die niet zo leergierig meer zijn maar die heb je van onze leeftijd net zo goed.

.

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-05 12:19

stefklep

((Stefklepje))

Sir Isaac schreef op 29 July 2003 @ 09:25:
Ik ga binnenkort een pc bouwen voor een absolute leek, en kies om de volgende redenen voor linux:
- extreem configureerbaar: ik maak gewoon een kale desktop met een icoontje voor mail, voor text verwerken en voor internet, en een file manager. Verder niets (voorlopig)
- Ik kan zelf van afstand het systeem beheren
- De gebruiker hoeft zich niet bezig te houden met onzin als virusscanners etc.
- Het systeem blijft gewoon draaien.
- Het is goedkoop.

Dat wordt dus debian linux met gnome 2.4
Als ik jouw was zouw ik LindowOs gebruiken zit alles al in wat je zoekt en echt heel makelijk te gebruiken uit ervaringen, zelf me opa kan er mee werken dus.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51

samo

yo/wassup

Bedenk wel dat de kinderen en kleinkinderen tegen opa en oma zeggen dat ze MSN moeten installeren, en dat dat niet zal werken er niet bij wordt vermeld.
Je kan ze wel uitleggen dat als messenger hetzelfde doet, maar het is niet het zelfde!
Als kleinkind meld "open word", en jij hebt open office, dan werkt het niet!

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Als kleinkind meld "open word bestand" dan werkt het wel. Als oma leert dat messenger een synoniem is voor MSN dan is dat ook geen probleem. Je hebt niet met geestelijk gehandicapten te maken hoor. Hooguit mensen die iets trager van begrip zijn. Ik denk dat je dezelfde problemen tegen gaat komen als eender welke uitrol van software bij eender welk bedrijf. Maak daarom een redelijke handleiding voor de gebruikers! Misschien zijn die voor alle afhankelijke progjes wel te vinden op inet.

.

• HarmoniousVibe
stefklep schreef op 29 July 2003 @ 09:31:
[...]

Als ik jouw was zouw ik LindowOs gebruiken zit alles al in wat je zoekt en echt heel makelijk te gebruiken uit ervaringen, zelf me opa kan er mee werken dus.
True, maar het installen en configgen etc. doe o.a. ik en hoeven ze uiteraard niet zelf te doen.

Ik denk overigens dat een aantal pc's daar KDE niet zullen gaan trekken. Wat is de meest gebruiksvriendelijke lightweight WM? Ik heb al gekeken naar Fluxbox, Windowmaker en IceWM, m.i. de 3 beste opties. Iemand suggesties of aanmerkingen?

Volgens mij zal het 'niet lijken op windows' niet zo'n groot probleem vormen, aangezien velen nog nooit achter een pc hebben gezeten en ik ook al heb gezegd dat alles erg straightforward moet zijn qua gebruikersgemak, zodat zelfs de (spreekwoordelijke) oma ermee kan omgaan.

[ Voor 2% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-07-2003 10:40 . Reden: typo ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• HarmoniousVibe
GuardianAngel schreef op 29 July 2003 @ 08:03:
Ik kom ook vaak in een verpleeghuis/zorgcentrum en daar staan sinds kort 2 PC's. Wat ik constateer is dat het vaak bezoekers/vrijwilligers zijn die de senioren helpen.

Als dit maatgevend is -en gezien het relatief kleine aantal Linuxgebruikers- kun je er vanuit gaan dat onder de groep 'hulpverleners' er hooguit een zeer klein aantal zal zijn wat enigzins met Linux overweg kan. Hierdoor lijkt het bijna voorspelbaar dat er problemen gaan ontstaan. De gehele groep die hulp gaat bieden moet zich gaan conformeren aan het Linuxsysteem terwijl men, in het algemeen, thuis MS Windows gebruikt.

Het is erg leuk dat je Linux wilt promoten maar ik denk niet dat je dat moet doen in een omgeving waar men niet echt vertrouwd is in de omgang met computers. De standaard Windowsprogramma's zijn nu eenmaal, al of niet terecht, bij het merendeel van PC-gebruikers bekend waardoor de kans van slagen op een Internetcafe vele malen groter is.
Ja, maar zoals al iemand heeft gezegd is een browser opstarten niet erg moeilijk, zeker niet met handleiding.

• JaQ

JaQ

Eijkb schreef op 29 juli 2003 @ 09:31:
Eventueel kun je de ouderen die niet aan de beschrijving van DrFrankenstoner (labiel, dement en dom) wel een eigen login geven. Dat ze dan van de standaard desktop kunnen doorloggen naar hun eigen gebruiker om dan in die omgeving wel wat meer applicaties tot hun beschikking te hebben :)

Ik denk dat een aantal posters hier een te lage dunk heeft van de oudere van dagen. Natuurlijk zijn er mensen bij die niet zo leergierig meer zijn maar die heb je van onze leeftijd net zo goed.
Zo bedoel ik dat absoluut niet. Maar mijn persoonlijke ervaringen zijn wel dat oudere mensen minder snel computer gerelateerde zaken oppikken dan jonge mensen. Toen mijn vader op 63 jarige leeftijd zijn eerste pc kocht (na lang aandringen van mij) had ie echt moeite met de muis normaal besturen. Hij had ook in zijn hele leven nooit een pc aangeraakt (daar had ie een secretaresse voor). Wat voor ons vanzelfsprekend is, is dat niet automatisch ook voor andere mensen.

Ik wil dus zeker niet doen alsof oudere mensen dom of labiel zijn (met mijn oma van 90 heb ik ook gesprekken over wereldpolitiek), maar ik wil wel aanwijzen dat er bepaalde dingen zijn waar je rekening mee moet houden. Je moet anderzijds natuurlijk niet je doel voorbij schieten. Wil je een kantoor inrichten, of wil je een internetcafe inrichten? Volgens mij ging het in deze om een internetcafe en niet om een compleet kantoor. Waarom zou je de zaken dan moeilijker maken dan het is?

Uiteraard kan je er voor kiezen om een "beginners" en een "gevorderde" omgeving te maken, maar dan wil je daar wel duidelijk onderscheid tussen maken.

offtopic:
Eijkb --> het zal wel niet als flame bedoeld zijn, maar zo voelde t wel ff

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

LB06 schreef op 29 July 2003 @ 10:27:
[...]
Ja, maar zoals al iemand heeft gezegd is een browser opstarten niet erg moeilijk, zeker niet met handleiding.
Systemen willen wel eens instabiel raken en dan is het wel zo makkelijk als een willekeurig persoon de boel weer kan fixen. Ik denk dan bijv. aan de optie systeemherstel in XP.

Door voor Linux te kiezen zit men vast aan de persoon die het onderhouden zal en deze al dan altijd bereikbaar moeten zijn, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Dag in, dag uit tenzij er een 2e persoon is. Ik vind dat wat magertjes.

In geval van problemen kun je i.i.g. ook makkelijker iemand vinden met een behoorlijke kennis van Windows om de zaak weer draaiende te krijgen.

ARME AOW’er

• Eijkb

Eijkb

Zo.

offtopic:
DrFrankenstoner, idd no flame intended, excuses als het zo overkwam!
Door voor Linux te kiezen zit men vast aan de persoon die het onderhouden zal en deze al dan altijd bereikbaar moeten zijn, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Dag in, dag uit tenzij er een 2e persoon is. Ik vind dat wat magertjes.
24/7 onderstuening voor een internet cafe in een bejaardentehuis? Lijkt me wat onzinnig. Daarnaast is XP systeemherstel wel een leuke optie idd, maar wie wil je hiervoor inschakelen? De concierge? Is natuurlijk een mogelijkheid. Ik denk echter dat er niet te veel te verneuken valt als je alles een beetje goed afschermt dmv gebruikersbeheer. Dan zal een als noodoplossing een stop/start altijd afdoende zijn... Of zijn er nog 70+ hackers onder de bejaardentehuisbewoners (2x woordwaarde) welke op de hoogte zijn van de laatste SSH hacks e.d?

.

• JaQ

JaQ

GuardianAngel schreef op 29 July 2003 @ 11:27:
[...]

Systemen willen wel eens instabiel raken en dan is het wel zo makkelijk als een willekeurig persoon de boel weer kan fixen. Ik denk dan bijv. aan de optie systeemherstel in XP.
ik snap niet wat dat er mee te maken heeft. of je nou een "recovery cd" met een ghost van windows of een ghost van een willekeurig smaakje linux erin drukt, het blift next-next-done....
Dit is juist een van de mindere problemen in mijn optiek. Backups zijn nou ook niet echt verplicht of zo. Hoogstens wat bookmarks, het blijft een internet cafe...

Het grootste probleem blijft volgens mij taal. Ik zou alles persee in het Nederlands willen hebben op een computer in een bejaardentehuis (geldt overigens ook voor een jongerencentrum). Zijn een partij i-mac-jes geen goed idee? Die dingen kosten helemaal niet zoveel meer en zijn (naar ik altijd hoor) erg gebruiksvriendelijk (maar val me hier niet op aan, ik heb nog nooit langer dan 5 minuten achter een mac gezeten)

• balk
  • Laatst online: 15:51
je kan kde in kiosk mode starten. Dan zijn veel zaken onbereikbaar. Niet dat je erg bang hoeft te zijn voor hackpogingen door oudjes (hoewel? l33t Kl31nk1dd0s ;)) maar dan kunnen ze ook niks vern**ken. Paar grote iconen op desktop "INTERNET" "MSN" etc. Veel contrast en grote letters. Verder filesystem ro mounten oid (op temp na? staan wel howto's op internet), dan is je fs niet verneukt als een goedwillig hulpje slim denkt te zijn door te resetten.

Verwijderd

DrFrankenstoner schreef op 29 July 2003 @ 11:50:
[...]

Het grootste probleem blijft volgens mij taal. Ik zou alles persee in het Nederlands willen hebben op een computer in een bejaardentehuis (geldt overigens ook voor een jongerencentrum).
heb je je daar uberhaupt weleens in verdiept dan?

dit is juist iets wat in linux een stukje mooier werkt, je stelt je systeem in op NL en de programma's die het ondersteunen werken mee
ik had dit laatst voor de gein gedaan en de meeste programma's gnome, galeon, gaim en zelfs bash voor een deel waren in 1 klap nederlands

enkel export LANG="nl_NL@euro" in /etc/profile gooien

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 12:32 ]

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
volgens mij zijn zowel gnome als kde (hoe het met andere WM's en DE's zit weet ik niet) volledig vertaald naar het nederlands, dus dat hoeft in ieder geval geen probleem te zijn. als je de mogelijkheid hebt zou ik voor kde gaan, aangezien je dan ook met konqueror zit en ook in het nederlands staat en je alles (desnoods) een windows look kan geven.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Eijkb schreef op 29 July 2003 @ 11:34:
[...]
24/7 onderstuening voor een internet cafe in een bejaardentehuis? Lijkt me wat onzinnig. Daarnaast is XP systeemherstel wel een leuke optie idd, maar wie wil je hiervoor inschakelen? De concierge? Is natuurlijk een mogelijkheid.
Inderdaad, de receptioniste :)
(in het geval van het tehuis waar mijn moeder verblijft).

Gedoe met herstel-CD's lijkt me sowieso al uit den boze. DE CD-speler zou er sowieso na installatie (wat mij betreft) al uitgaan evenals een evt. FD.

ARME AOW’er

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 14:38

Apache

amateur software devver

[...]

In geval van problemen kun je i.i.g. ook makkelijker iemand vinden met een behoorlijke kennis van Windows om de zaak weer draaiende te krijgen.
de kans dat die oudjes als non-root een systeem gaan verneuken is vrij klein.

K'weet trouwens dat er een bedrijf is in België dat een gespecialiseerde linux distro levert (meestal wel met hardware (barebones)) d8 ik voor in rusthuizen.

Heb ze 2 jaar geleden ontmoet op cebit, is een bedrijf in Deurne, maar ik kan echt niet meer op de naam komen, Ik hoor wel eens rond.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• stefklep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-05 12:19

stefklep

((Stefklepje))

Wat je ook kunt doen, ik heb hier van die lindowsOS live cd liggen die stop je er in heb je gelijk mooi desktop in windows vorm, en zo draa iemand probeert iets te verminken reseten klaar is kees alle weer in de gewoonen staat. Kijk maar eens op deze site http://www.lindowsclub.nl/ .onder het onderwerp webstation :)
En zo draai ze echt iets willen opslaan geef je ze allemaal zo'n memory stick :)

[ Voor 12% gewijzigd door stefklep op 29-07-2003 14:09 ]

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

mocean schreef op 29 July 2003 @ 00:35:
Je kan met themes heel veel, bijvoorbeeld XP DE

Verder is er een tweak voor GNOME, ximian, die maakt van je desktop ook een mooi geheel, maar is alleen wat moeilijk te tweaken.
XPDE is geen theme, het is een Desktop Environment (vandaar dat DE erachter). Dat is niet een beetje iets anders, dat is iets compleet anders.
Daarnaast is Ximian geen 'tweak'! Ximian is een commerciele tak van Gnome, nix tweak! (Overigens:
Verder is er een tweak voor GNOME, ximian, die maakt van je desktop ook een mooi geheel, maar is alleen wat moeilijk te tweaken
:? :?)

TS: Blijf in vredesnaam van Lindows af, pak lekker een standaard distro, knal er KDE op met Moz, Gaim of Kopete en KMail. Plak er OOo 1.1 naast en klaar. Niet zo moeilijk doen. Dit gaat echt wel werken. Wat je wel kunt doen is een piepklein handleidinkje schrijven ervoor. Dat helpt wellicht enorm.

• JaQ

JaQ

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 12:28:
[...]
heb je je daar uberhaupt weleens in verdiept dan?

dit is juist iets wat in linux een stukje mooier werkt, je stelt je systeem in op NL en de programma's die het ondersteunen werken mee
ik had dit laatst voor de gein gedaan en de meeste programma's gnome, galeon, gaim en zelfs bash voor een deel waren in 1 klap nederlands

enkel export LANG="nl_NL@euro" in /etc/profile gooien
Ik heb me daar dus idd niet in verdiept. Vandaar dat ik het als een probleem zie. Als het echter zo makkelijk werkt, dan is dat dus geen enkel probleem.

• tvdleur
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Ik zou het niet doen. Zelfs in de bedrijfsomgeving die ik moet ondersteunen hebben we al gebruikers die het niet snappen omdat ze "thuis" geen NAL hebben en op het werk eigenlijk alles met de NAL gaat.

Zelfs de novell client update die als feitelijk zichtbaar verschil het novell beeldmerk wit weergeeft ipv rood bij het inlogscherm heeft onze helpdesk al overuren bezorgd.
En let op: ik heb het hier wel over HBO en universiteit geschoolde mensen (doktoren en professoren).

Het initiatief van jou is mooi, maar in de praktijk zal het alleen maar problemen opleveren (denk alleen al aan de kleinkinderen die bij oma even gaan internetten en windows gewend zijn, al niet te spreken over de oudjes zelf...)

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 03:47
Dat is allemaal heel leuk, maar wat heb je liever: _/-\o_ Volledig vloeiend Engelse programma's _/-\o_ , of een half Engels, half Nederlands systeem. :X

^ Wat hij zegt.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 13:49
Z-Dragon schreef op 29 July 2003 @ 18:45:
Dat is allemaal heel leuk, maar wat heb je liever: _/-\o_ Volledig vloeiend Engelse programma's _/-\o_ , of een half Engels, half Nederlands systeem. :X
Oh, over de vertaling onder linux hoef je niet te klagen, die is soms nog Nederlandser dan die van Windows :)

Ik denk dat je idd wat er gezegd werd KDE in Kiosk mode moet doen, met alle icon's die je nodig hebt erop, lekker groot lettertype, beetje teletubbie style. Mensen kunnen er dan echt makkelijker mee omgaan.

Sommige mensen zijn wel snel in het oppikken (ouderen) maar die zijn zeldzaam ;)

Zorg ook dat het personeel wat moet helpen weet om het draaiende te houden, dat wil zeggen dat ze weten hoe ze em opstarten, afsluiten en rebooten. Hoe ze alles moeten doen wat de ouderen ook doen daarnaast :P

|>

Verwijderd

LB06 schreef op 28 July 2003 @ 22:35:
...Belangrijke programma's waren browsers, email-cliënten en instant messaging progs (MSN). ...
KDE, Konquerer, en amsn

reden: KDE heeft relatief veel weg van windows. Andere windowmanagers wijken veel meer af.

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

Het hangt er geheel vanaf. Ga je die computers standaard ingelogd laten zijn, zodat je mensen een standaard, read-only profile geeft?

In dat geval is KDE goed te doen, en zeer geschikt hiervoor. Het is simpel, duidelijk, "mooie" :r kleurtjes. Een groot nadeel van KDE is dat het echt een kleine ramp is in netwerkomgevingen (waar mensen achter meerdere computers ingelogd kunnen zijn (al dan niet tegelijkertijd), mensen eigen netwerkshares hebben (~ bijvoorbeeld). Verder is het nadeel van zo'n opstelling dat mensen niets kunnen opslaan.

Als je mensen een eigen account gaat geven, en mogelijk eigen disk space op een centrale server, kijk dan eens naar gnome, of als je het jezelf echt makkelijk wil maken: ximian gnome. gnome is allereerst veel makkelijker in beheer als het om netwerk/multiuser omgevingen gaat. Met gconf kan je alles wat je wil dichtgooien/default instellen, en kan je zo applicaties distribueren over je netwerk (als je een redelijk package management tool gebruikt (zoals apt van debian, ports van *BSD of emerge van gentoo). Iedere goede GTK applicatie ondersteunt gconf tegenwoordig. Verder vind ik persoonlijk gnome er veel duidelijker uit zien.. minder frutsels, frobels, en allerlei nutteloze dingen.

Als je het jezelf helemaal makkelijk wil maken, gebruik je Ximian gnome. Een desktop environment die out of the box, met alle software included, in een keer goed werkt, en wat heel goed een systeem is wat je kan gebruiken. Het heeft office (openoffice), MSN/ICQ/whatever (gaim), internet (galeon afaik, een erg goede gecko-based browser), mail (evolution), en nog een hele reut applicaties.

Ximian gnome is specifiek gemaakt op jan-lul-gebruiker, dus dat zou (met een kleine cursus) niet zo veel meer moeite zijn dan KDE/Windows/vanilla gnome

Ik heb een WOS-post!

Verwijderd

het heet overigens Ximian Desktop (2) http://ximian.com/products/desktop/

• Sir Isaac
[...]

Lijkt de beste reden om voor Linux te kiezen. Het wordt niet vanzelf instabiel, tenminste als je een beetje geteste (lees: niet het nieuwste van het nieuwste) software hebt.

• T-Blizzard
  • Laatst online: 22-03 10:55
Ik had er persoonlijk niet voor gekozen....
(voor senioren zijn er zat beginners cursussen en boekjes, maar nie voor linux)
Het zal best kunnen met het voordeel van linux dat je alles zelf kan aanpassen.
Ik denk dat je alles vast zal moeten zetten en dat ze nie meer kunnen kiezen dan uit 4 icoontjes ofzo (groot)

INTERNET
EMAIL
MSN
enz :)

• Sir Isaac
stefklep schreef op 29 July 2003 @ 09:31:
[...]

Lindows??? Dat heeft iedere gebruiker root permissies. Brrrr. Het is juist de bedoeling dat de gebruiker *geen enkel* privilege meer heeft dan wat nodig is voor standaard desktop gebruik.

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 16:34
[...]

Een goed os wordt niet instabiel, daarnaast is het een kwestie van je rechten zo instellen dat er inderdaad gewoon niks te verkloten valt.

Anders zet je er een paar SPARCS neer met CDE erop, kan je er zelf ook nog wat leren. ;)
Daarnaast wat betreft support, de vragen die je krijgt zullen meer gaan in de trant van : ik heb een email gestuurd naar mijn kleinkind maar heb nog steeds geen reactie. Tja, hoe zou dat nu komen.

Of denk je gebruikers tegen te komen die eens lekker aan het downloaden gaan, wat zooi willen compileren en dan naar je toekomen met de vraag waarom libstdc++-libc6.2-2.so.3 niet te vinden is op hun systeem.

Anyway, beide gebruikers kan je nog steeds makkelijk bedienen door bijvoorbeeld een standaardpagina op te zetten met de meest gestelde vragen en oplossingen voor deze situatie.
Scheelt ook een hoop ellende met beantwoorden. Daarnaast kan je jezelf een hoop ellende besparen door goede hardware te kopen ipv troep.

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

• HarmoniousVibe
Bedankt voor de goede tips iedereen, maar op mijn vraag welke lichte GUI ik het best kan installeren op systemen die geen KDE/Gnome trekken, is nog niet beantwoord. Zelf zit ik erg te denken aan IceWM. Iemand op- of aanmerkingen of suggesties?

Verwijderd

xfce (weet niet of die licht genoeg is, nog niet op trage computers mee gewerkt)

• knopper
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

balk schreef op 29 juli 2003 @ 11:53:
je kan kde in kiosk mode starten. Dan zijn veel zaken onbereikbaar. Niet dat je erg bang hoeft te zijn voor hackpogingen door oudjes (hoewel? l33t Kl31nk1dd0s ;)) maar dan kunnen ze ook niks vern**ken. Paar grote iconen op desktop "INTERNET" "MSN" etc. Veel contrast en grote letters. Verder filesystem ro mounten oid (op temp na? staan wel howto's op internet), dan is je fs niet verneukt als een goedwillig hulpje slim denkt te zijn door te resetten.
Heb jij een direct adres waar ik kan vinden hoe dit moet?

Anders zoek ik zelf wel met google....

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 14:38

Apache

amateur software devver

K'heb de naam kunnen achterhalen, een vriend wist het nog.
Blijkbaar doen ze enkel nog trainingen, maar misschien hebben ze nog nuttige info:
http://www.qbian.be/ .

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

hmm.. een non-windows os is wel goedkoper, maar ik zou als ik jou was nog maar eens heel goed gaan nadenken of je dat wel wil.
Er zijn veel vervangers voor de meeste windows programma's, maar senioren (en dan vooral de mensen in een verzorginshuis, want die hebben al helemaal geen computer ervaring) zijn heel erg onhandig op computergebied. Ik doe zelf veel voor een seniorensite (zal geen linkje plaatsen) en je staat versteld hoeveel en vooral wat voor een soort vragen je krijgt. Ik kan me dus heel goed voorstellen, dat wanneer een senior bijvoorbeeld op een site komt en het bericht krijgt dat hun browser niet wordt ondersteund (bijv. rabobank.nl), dat ze dan al snel in paniek raken en de computer maar laten voor wat het is.

Verder krijgen ze vaak hulp van vrienden of familie (geven altijd onzinnige tips) en vrijwilligers. Als die niet met zo'n OS om kunnen gaan hebben de senioren ook weinig support. Want ze gaan niet op internet zoeken naar een support forum of een boek over hun OS lezen.

• balk
  • Laatst online: 15:51
knopper schreef op 30 juli 2003 @ 17:15:
[...]

Heb jij een direct adres waar ik kan vinden hoe dit moet?

Anders zoek ik zelf wel met google....
Ik heb er zelf eens naar gekeken maar nooit geimplementeerd. Kijk hier eens: http://dot.kde.org/997748764/
Let op dat je recente howto's leest, een paar versies geleden is eea veranderd afaik.

Google er maar eens op los :)

Hoe zwaar zijn die machines by the way? Als je zorgt dat alle fancy effecten uit staan zal het al aardig op mindere hardware draaien denk ik

heb je hier wat aan?
http://kiosk.mozdev.org/
http://www.ibiblio.org/mdw/HOWTO/Kiosk-HOWTO.html
http://www.shef.ac.uk/~kiosk/linux-kiosk.html

• knopper
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Hartstikke bedankt!

Ik zal die links eens bekijken.

De pc's trekken KDE allemaal wel, het gaat er meer om dat de mensen er niet mee kunnen pielen. Ook een soort internetcafeachtig iets....
Pagina: 1