Toon posts:

utp kabel probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
sindskort staart er een modem/router bij ons in de meterkast. De speedtouch 510i...

er staan op meerdere plekken computers, en bij de bouw van het huis zijn ze gelukkig zo slim geweest om naar alle kamers alvast utp kabels te trekken...deze zitten aangesloten op een wandcontactdoos. helaas klopt de volgorde van de 8 draadjes niet. het is als volgt aangesloten.
[img]src=http://c0redump.ocp-s.tudelft.nl/got/muur.gif[/img]
deze gaat dus door de muur, naar de meterkast waar ik er op de normale manier een pluggie opgezet heb:
[img]src=http://c0redump.ocp-s.tudelft.nl/got/plug.gif[/img]
pas later kwam ik erachter dat het andere eind in de contactdoos dus verkeerd gedaan was. Om dit op te lossen heb ik van de utp kabel die van de wand naar de computer gaat ook 1 kant normaal aangesloten, en de andere kant zoals in de contactdoos:
[img]src=http://c0redump.ocp-s.tudelft.nl/got/alles.gif[/img]
Nou lijkt mij dat dit gewoon moet werken..echt een verschil is er namelijk niet. Maar helaas, ik kan de router niet eens pingen...de router zelf werkt prima, want met een kabel buitenom die nu dus dwars door de kamer ligt werkt t allemaal perfect...
Op de router geven de ledjes die aangeven of er een kabel inzit en of ie werkt overigens gewoon licht en ook windows geeft aan dat de verbinding niet verbroken is.

ik heb voordat we hier dat modem hadden de kabels die door de muur getrokken zijn gebruikt voor een netwerk tussen twee computers. in de meterkast de draadjes 1 op 1 met elkaar verbonden, en van de ene computer naar de wandcontactdoos een normale kabel en van de andere computer naar de contactdoos een cross linked kabel...dit werkte ook zonder problemen...

heeft iemand dit ooit meegemaakt??...en er een oplossing voor gevonden??...

Verwijderd

Je moet er zeker van zijn dat alle kabels die je aan je router/switch/hub zitten cat5 zijn en niet crossed want dat gaat anders niet werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 22:55 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 10:57

DaRoot

Some say...

Je moet gewoon ff de kabels opnieuw knijpen, in de juiste kleurenvolgorde (zie FAQ). Wat jij nu hebt werkt electrisch wel, maar met die hoge frequenties dus niet. Vandaar dat de led's branden, maar je geen data-verkeer hebt.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
dat knijpen is dus een probleem...het zit op een hele vage manier in die wandcontactdoos...ben bang dat als ik dat lostrek het nooit meer vast gaat...

maar die volgorde moet dus iig ten allen tijde behouden blijven ivm de hoge frequenties??..

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat je het beter even normaal (cat5) kunt aansluiten, en met een goeie tang en punchtool moet je op zich niet veel kunnen verprutsen lijkt me :)

Tweakers Discord

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 23:12:
maar die volgorde moet dus iig ten allen tijde behouden blijven ivm de hoge frequenties??..
Ja, de kleur-paren moeten ALTIJD bij elkaar blijven. Het is niet voor niets TWISTED PAIR. Als je paar niet getwist is lukt het niet meer om het signaal van de storing te onderscheiden. Geen verbinding dan dus.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
little_soundman schreef op 29 juli 2003 @ 03:06:
Ja, de kleur-paren moeten ALTIJD bij elkaar blijven.
(Wit)Groen en (wit)blauw zijn dat normaliter niet hoor.... :?

WitOranje
Oranje

WitGroen
Blauw

WitBlauw
Groen

WitBruin
Bruin

Ik denk dat je je niet helemaal goed hebt uitgedrukt en iets anders bedoelt dan je zegt ;)

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 29-07-2003 03:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
RobIII schreef op 29 July 2003 @ 03:10:
Ik denk dat je je niet helemaal goed hebt uitgedrukt en iets anders bedoelt dan je zegt ;)
3 en 6 zijn een paar, dus die blijven netjes gemonteerd prima bij elkaar :)

Bij elkaar niet in de zin van 123454678, maar met de normale volgorde.

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
RobIII> Kom op, je weet best dat bedoeld wordt dat de paren bij elkaar moeten blijven in de zin van: 1/2, 3/6, 4/5, 7/8.

TS heeft 3/4 en 5/6, waarmee het dus hartstikke mis gaat! Overigens zijn alleen 1/2 en 3/6 noodzakelijk voor de verbinding, maar als je toch gaat klussen, doe dan direct alles goed.

MAAR: Wat TS feitelijk doet is misschien niet netjes; het zou wel moeten werken. In de kabels zijn de paren namelijk correct bij elkaar. Slechts op de overgang bij de wandcontactdoos zijn even andere pinnetjes gebruikt, maar feitelijk zijn de correcte draden aan elkaar "geknoopt". Dit is duidelijk weergegeven middels het laatste plaatje.
Het uiteinde van de kabel tussen computer en wandcontactdoos moet natuurlijk wel duidelijk gelabeld worden, maar volgens mij zou het moeten werken!

PS: Zijn beide wandcontactdozen op dezelfde manier "fout" aangesloten (vanuit de muur)? Ik vind het sprongetje van blauw wel erg vaag (bovenop natuurlijk de fout van de paren).

[ Voor 63% gewijzigd door Velthuis op 29-07-2003 10:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, beide contactdozen zijn zo aangesloten. t viel mij ook op dat blauw en wit/blauw een beetje vaag zitten dan. en wat je zegt, alleen bij de overgang in de contactdoos zit t ff anders, voor de rest is er geen verschil. in de draad zelf zijn de paren nog gewoon zoals ze horen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de contactdozen er volledig tussenuit gehaald, het zijn van die dingen die de kabels vanaf het aansluitpunt vervangen met een printplaatje, ik denk dat het daar ergens misgaat...

nu werkt t iig...bedankt!!
Pagina: 1