Analoog heb ik een Pentax spiegelreflex camera. Op digitaal vlak weet ik echter niet wat het beste merk is. Ik ben nu op zoek naar een goede prijs/kwaliteit digitale camera. Ik heb een budget van 500 euro. Hiervoor wil ik een digitale camera aanschaffen inclusief toebehoren (extra CF-kaartje van min. 256 mb, oplaadbare batterijen + lader en tas indien niet meegeleverd).
Waar wil ik de digitale camera voor gaan gebruiken?
Ik wil de digitale camera gaan gebruiken voor hobby en vooral fun. Hierbij kun je denken aan:
- websites
- digitale bewerking (Photoshop, etc): hoge resolutie nodig
- buiten opnames en binnen opnames (dus liefst meerdere iso waarde instelbaar)
- ik wil de foto's kunnen laten afdrukken: hoge resolutie nodig dus. (afhankelijk van formaat, maar stel dat ik eens een mooie afdruk op fotoformaat of zelfs een A4 afdruk wil, dan moet dat kunnen).
Wat voor soort foto's wil ik gaan maken?
Ik wil in ieder geval de volgende foto's kunnen maken:
Buiten opnames:
- Landschappen, vergezichten, de einder (horizon), aan zee, in steden (gebouwen, skylines, etc)
- Mensen, bijvoorbeeld op vakantie
Binnen opnames:
- Mensen: bijvoorbeeld op een feest
- Gadgets, bijvoorbeeld inzomen op een Breezerflesje of op een horloge
Sport:
- Sportwedstrijden, waaronder voetbal, tennis, autosport
Snelheid:
- Bijvoorbeeld auto's 's nachts en dat je dan van die gekleeurde streepen krijgt (weet niet of dat mogelijk is met digitale camera).
Foto's voor op websites:
Dit kan natuurlijk van alles zijn, hangt van de website af.
Portret fotografie:
Ik wil natuurlijk mensen mooi op de foto kunnen zetten
Verder moet hij natuurlijk zowel overdag als 's nachts goed uit de voeten kunnen.
Welke opties moet de digitale camera hebben?
- minimaal 3 megapixels
- een kwalitatief goede lens
- moet goed zijn met diverse lichtomstandigheden (veel iso-waarden instelbaar)
- hij moet ver kunnen inzomen, 3x of 4x (optisch).
- hij moet een bepaald object kunnen scherp stellen van de achtergrond (bv Breezer flesje scherper dan de tafel waar hij opstaat).
- de behuizing vind ik erg belangrijk, het liefst een metalen behuizing dus.
- de foto's moeten te maken zijn door door de lens te kijken, zoals altijd bij een fotocamera (dus niet door op een LCD'tje te kijken!).
- hij moet een optische zoeker hebben
- hij moet een goede optie voor macrofotografie hebben
- hij moet op batterijen werken omdat oplaadbare batterijen goedkoper zijn en mij handiger lijken dan een accu die ook nog erg duur kan zijn.
- geheugentype moet Compact Flash zijn
Welke 7 digitale camera's heb ik met elkaar vergeleken?
* Canon Powershot A70:
+ redelijk veel iso-waarden in te stellen, scherpstelling auto en handmatig, gedeeltelijk metaal, geluidopname
* Canon Digital Ixus V3:
+ redelijk veel iso-waarden in te stellen, scherpstelling auto en handmatig, erg compact, geheel metaal
- maar 2 x optische zoom, iets te compact om goed vast te houden.
* Minolta Dimage S414 (4 megapixels):
+ 4 megapixels dus hogere resolutie, scherpstelling auto en handmatig, 1.8 LCD
- minder iso waarden in te stellen,
* Nikon Coolpix 3100:
+ meeste iso-waarden in te stellen, naast 3x optische zoom ook 4x digitale zoom,
- scherpstelling alleen automatisch, alleen USB
* Olympus u [mju:] 300 digital:
+ naast 3x optische zoom ook 4x digitale zoom, 320-240 video (16 sec, 15 f/s)
- minder iso-waarden instelbaar, alleen automatische scherpstelling, xD PC Card, geen geluid op te nemen?
* Pentax Optio 330GS:
+ scherpstelling auto en handmatig, 1.6 LCD
- weinig iso-waarden in te stellen, geen geluid op te nemen
* Pentax Optio S:
+scherpstelling auto en handmatig, compact, metalenbehuizing, 1.6 LCD
- weinig iso-waarden instelbaar
Na al dat vergelijk is het mij echter niet duidelijk welke ik nu het beste kan kopen. De 7 digitale camera's die ik vergeleken heb ontlopen elkaar maar erg weinig.
Wel vind ik het belangrijk om de scherpstelling ook zelf te kunnen doen, dus daarom vallen wat mij betreft de Nikon Coolpix 3100 en de Olympus u [mju:] 300 digital af.
Welke 5 digitale camera's blijven er over?
- Canon Powershot A70
- Canon Digital Ixus V3
- Minolta Dimage S414 (4 megapixels)
- Pentax Optio 330GS
- Pentax Optio S
Vraag: Welke van deze 5 overgebleven digitale camera's kan ik het beste kopen?
Graag jullie reacties met onderbouwing, bijvoorbeeld ervaring met toestel in de praktijk.
Alvast hartelijk dank voor uw reactie(s).
P.s. Omdat er wat verwarring is ontstaan nog het volgende: Ik wil gewoon wat ervaringen, tips horen. Niemand hoeft natuurlijk voor mij een keuze te maken want dat kan ik natuurlijk uitstekend zelf en zal ik ook altijd zelf doen. Ik ga gewoon niet over een nacht ijs met zo'n dure aankoop, dus vandaar deze Topic
Waar wil ik de digitale camera voor gaan gebruiken?
Ik wil de digitale camera gaan gebruiken voor hobby en vooral fun. Hierbij kun je denken aan:
- websites
- digitale bewerking (Photoshop, etc): hoge resolutie nodig
- buiten opnames en binnen opnames (dus liefst meerdere iso waarde instelbaar)
- ik wil de foto's kunnen laten afdrukken: hoge resolutie nodig dus. (afhankelijk van formaat, maar stel dat ik eens een mooie afdruk op fotoformaat of zelfs een A4 afdruk wil, dan moet dat kunnen).
Wat voor soort foto's wil ik gaan maken?
Ik wil in ieder geval de volgende foto's kunnen maken:
Buiten opnames:
- Landschappen, vergezichten, de einder (horizon), aan zee, in steden (gebouwen, skylines, etc)
- Mensen, bijvoorbeeld op vakantie
Binnen opnames:
- Mensen: bijvoorbeeld op een feest
- Gadgets, bijvoorbeeld inzomen op een Breezerflesje of op een horloge
Sport:
- Sportwedstrijden, waaronder voetbal, tennis, autosport
Snelheid:
- Bijvoorbeeld auto's 's nachts en dat je dan van die gekleeurde streepen krijgt (weet niet of dat mogelijk is met digitale camera).
Foto's voor op websites:
Dit kan natuurlijk van alles zijn, hangt van de website af.
Portret fotografie:
Ik wil natuurlijk mensen mooi op de foto kunnen zetten
Verder moet hij natuurlijk zowel overdag als 's nachts goed uit de voeten kunnen.
Welke opties moet de digitale camera hebben?
- minimaal 3 megapixels
- een kwalitatief goede lens
- moet goed zijn met diverse lichtomstandigheden (veel iso-waarden instelbaar)
- hij moet ver kunnen inzomen, 3x of 4x (optisch).
- hij moet een bepaald object kunnen scherp stellen van de achtergrond (bv Breezer flesje scherper dan de tafel waar hij opstaat).
- de behuizing vind ik erg belangrijk, het liefst een metalen behuizing dus.
- de foto's moeten te maken zijn door door de lens te kijken, zoals altijd bij een fotocamera (dus niet door op een LCD'tje te kijken!).
- hij moet een optische zoeker hebben
- hij moet een goede optie voor macrofotografie hebben
- hij moet op batterijen werken omdat oplaadbare batterijen goedkoper zijn en mij handiger lijken dan een accu die ook nog erg duur kan zijn.
- geheugentype moet Compact Flash zijn
Welke 7 digitale camera's heb ik met elkaar vergeleken?
* Canon Powershot A70:
+ redelijk veel iso-waarden in te stellen, scherpstelling auto en handmatig, gedeeltelijk metaal, geluidopname
* Canon Digital Ixus V3:
+ redelijk veel iso-waarden in te stellen, scherpstelling auto en handmatig, erg compact, geheel metaal
- maar 2 x optische zoom, iets te compact om goed vast te houden.
* Minolta Dimage S414 (4 megapixels):
+ 4 megapixels dus hogere resolutie, scherpstelling auto en handmatig, 1.8 LCD
- minder iso waarden in te stellen,
* Nikon Coolpix 3100:
+ meeste iso-waarden in te stellen, naast 3x optische zoom ook 4x digitale zoom,
- scherpstelling alleen automatisch, alleen USB
* Olympus u [mju:] 300 digital:
+ naast 3x optische zoom ook 4x digitale zoom, 320-240 video (16 sec, 15 f/s)
- minder iso-waarden instelbaar, alleen automatische scherpstelling, xD PC Card, geen geluid op te nemen?
* Pentax Optio 330GS:
+ scherpstelling auto en handmatig, 1.6 LCD
- weinig iso-waarden in te stellen, geen geluid op te nemen
* Pentax Optio S:
+scherpstelling auto en handmatig, compact, metalenbehuizing, 1.6 LCD
- weinig iso-waarden instelbaar
Na al dat vergelijk is het mij echter niet duidelijk welke ik nu het beste kan kopen. De 7 digitale camera's die ik vergeleken heb ontlopen elkaar maar erg weinig.
Wel vind ik het belangrijk om de scherpstelling ook zelf te kunnen doen, dus daarom vallen wat mij betreft de Nikon Coolpix 3100 en de Olympus u [mju:] 300 digital af.
Welke 5 digitale camera's blijven er over?
- Canon Powershot A70
- Canon Digital Ixus V3
- Minolta Dimage S414 (4 megapixels)
- Pentax Optio 330GS
- Pentax Optio S
Vraag: Welke van deze 5 overgebleven digitale camera's kan ik het beste kopen?
Graag jullie reacties met onderbouwing, bijvoorbeeld ervaring met toestel in de praktijk.
Alvast hartelijk dank voor uw reactie(s).
P.s. Omdat er wat verwarring is ontstaan nog het volgende: Ik wil gewoon wat ervaringen, tips horen. Niemand hoeft natuurlijk voor mij een keuze te maken want dat kan ik natuurlijk uitstekend zelf en zal ik ook altijd zelf doen. Ik ga gewoon niet over een nacht ijs met zo'n dure aankoop, dus vandaar deze Topic
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 00:50 ]