Toon posts:

Welke van de 7 digitale camera's is de beste?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Analoog heb ik een Pentax spiegelreflex camera. Op digitaal vlak weet ik echter niet wat het beste merk is. Ik ben nu op zoek naar een goede prijs/kwaliteit digitale camera. Ik heb een budget van 500 euro. Hiervoor wil ik een digitale camera aanschaffen inclusief toebehoren (extra CF-kaartje van min. 256 mb, oplaadbare batterijen + lader en tas indien niet meegeleverd).

Waar wil ik de digitale camera voor gaan gebruiken?
Ik wil de digitale camera gaan gebruiken voor hobby en vooral fun. Hierbij kun je denken aan:
- websites
- digitale bewerking (Photoshop, etc): hoge resolutie nodig
- buiten opnames en binnen opnames (dus liefst meerdere iso waarde instelbaar)
- ik wil de foto's kunnen laten afdrukken: hoge resolutie nodig dus. (afhankelijk van formaat, maar stel dat ik eens een mooie afdruk op fotoformaat of zelfs een A4 afdruk wil, dan moet dat kunnen).

Wat voor soort foto's wil ik gaan maken?
Ik wil in ieder geval de volgende foto's kunnen maken:

Buiten opnames:
- Landschappen, vergezichten, de einder (horizon), aan zee, in steden (gebouwen, skylines, etc)
- Mensen, bijvoorbeeld op vakantie

Binnen opnames:
- Mensen: bijvoorbeeld op een feest
- Gadgets, bijvoorbeeld inzomen op een Breezerflesje of op een horloge

Sport:
- Sportwedstrijden, waaronder voetbal, tennis, autosport

Snelheid:
- Bijvoorbeeld auto's 's nachts en dat je dan van die gekleeurde streepen krijgt (weet niet of dat mogelijk is met digitale camera).

Foto's voor op websites:
Dit kan natuurlijk van alles zijn, hangt van de website af.

Portret fotografie:
Ik wil natuurlijk mensen mooi op de foto kunnen zetten

Verder moet hij natuurlijk zowel overdag als 's nachts goed uit de voeten kunnen.

Welke opties moet de digitale camera hebben?
- minimaal 3 megapixels
- een kwalitatief goede lens
- moet goed zijn met diverse lichtomstandigheden (veel iso-waarden instelbaar)
- hij moet ver kunnen inzomen, 3x of 4x (optisch).
- hij moet een bepaald object kunnen scherp stellen van de achtergrond (bv Breezer flesje scherper dan de tafel waar hij opstaat).
- de behuizing vind ik erg belangrijk, het liefst een metalen behuizing dus.
- de foto's moeten te maken zijn door door de lens te kijken, zoals altijd bij een fotocamera (dus niet door op een LCD'tje te kijken!).
- hij moet een optische zoeker hebben
- hij moet een goede optie voor macrofotografie hebben
- hij moet op batterijen werken omdat oplaadbare batterijen goedkoper zijn en mij handiger lijken dan een accu die ook nog erg duur kan zijn.
- geheugentype moet Compact Flash zijn

Welke 7 digitale camera's heb ik met elkaar vergeleken?

* Canon Powershot A70:
+ redelijk veel iso-waarden in te stellen, scherpstelling auto en handmatig, gedeeltelijk metaal, geluidopname

* Canon Digital Ixus V3:
+ redelijk veel iso-waarden in te stellen, scherpstelling auto en handmatig, erg compact, geheel metaal
- maar 2 x optische zoom, iets te compact om goed vast te houden.

* Minolta Dimage S414 (4 megapixels):
+ 4 megapixels dus hogere resolutie, scherpstelling auto en handmatig, 1.8 LCD
- minder iso waarden in te stellen,

* Nikon Coolpix 3100:
+ meeste iso-waarden in te stellen, naast 3x optische zoom ook 4x digitale zoom,
- scherpstelling alleen automatisch, alleen USB

* Olympus u [mju:] 300 digital:
+ naast 3x optische zoom ook 4x digitale zoom, 320-240 video (16 sec, 15 f/s)
- minder iso-waarden instelbaar, alleen automatische scherpstelling, xD PC Card, geen geluid op te nemen?

* Pentax Optio 330GS:
+ scherpstelling auto en handmatig, 1.6 LCD
- weinig iso-waarden in te stellen, geen geluid op te nemen

* Pentax Optio S:
+scherpstelling auto en handmatig, compact, metalenbehuizing, 1.6 LCD
- weinig iso-waarden instelbaar

Na al dat vergelijk is het mij echter niet duidelijk welke ik nu het beste kan kopen. De 7 digitale camera's die ik vergeleken heb ontlopen elkaar maar erg weinig.
Wel vind ik het belangrijk om de scherpstelling ook zelf te kunnen doen, dus daarom vallen wat mij betreft de Nikon Coolpix 3100 en de Olympus u [mju:] 300 digital af.

Welke 5 digitale camera's blijven er over?
- Canon Powershot A70
- Canon Digital Ixus V3
- Minolta Dimage S414 (4 megapixels)
- Pentax Optio 330GS
- Pentax Optio S

Vraag: Welke van deze 5 overgebleven digitale camera's kan ik het beste kopen?

Graag jullie reacties met onderbouwing, bijvoorbeeld ervaring met toestel in de praktijk.

Alvast hartelijk dank voor uw reactie(s).

P.s. Omdat er wat verwarring is ontstaan nog het volgende: Ik wil gewoon wat ervaringen, tips horen. Niemand hoeft natuurlijk voor mij een keuze te maken want dat kan ik natuurlijk uitstekend zelf en zal ik ook altijd zelf doen. Ik ga gewoon niet over een nacht ijs met zo'n dure aankoop, dus vandaar deze Topic :)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 00:50 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik moet zeggen het lijkt een beetje op je vorige topic ;) Verder maakt deze startpost niet veel duidelijk. Heb je zelf al nagedacht over wat je belangrijk vindt mbt zaken als:

• Batterijen of accu,
• Instelbaar lcd scherm (contrast),
• Geheugentype,
• mogelijkheden voor macrofotografie,
• etc, etc.

Bijna alle toestellen zijn namelijk geschikt voor de door jou opgegeven vereisten :) Dan is het ook wel moeilijk vergelijken natuurlijk ;) Tip: zet alleen die typen in je startpost die binnen budget vallen en een mogelijke kandidaat zijn.

Je kunt snel en makkelijk verschillende specificaties naast elkaar zetten met http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

[ Voor 9% gewijzigd door SmartDoDo op 28-07-2003 22:13 ]

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik kan niet precies aangeven welke camera het beste is, maar wel kan ik je het advies geven om eens bij DPReview te kijken. Dat is dè site waar goede en professionele reviews worden gemaakt van digitale camera's. Ik weet niet of de door jou genoemde camera's onder handen zijn genomen, maar de site is wel het speurwerk waard :).

Verwijderd

Topicstarter
SmartDoDo schreef op 28 July 2003 @ 22:12:
• Instelbaar lcd scherm (contrast),
• mogelijkheden voor macrofotografie
Wat bedoel je met instellen van contrast op het LCD-scherm? Ik wil, zoals aangegeven, alleen foto's maken via de lens. Dan kan je de beste foto's maken.
Of bedoel je contrast instellen voor het bekijken van de foto's als je ze gemaakt hebt?Bijvoorbeeld bij veel zon zodat je ze nog kan bekijken op je schermpje? Dat zou ik dan wel willen.

Wat is macrofotografie? Ik heb wel enige kennis op fotogebied, maar dit weet ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
r0ck3t schreef op 28 July 2003 @ 22:19:
omg dude, vericht eens wat zoekwerk man
Ik heb me helemaal de pleuris gezocht en heb maar liefst 7 + 3 = 10 camera's vergeleken. Wat wil je nog meer? Ik wil gewoon graag wat ervaringen tips van mensen op mijn vraag, ik heb namelijk weinig verstand van digitale fotografie. Is dat zo erg? Help mensen liever met een nuttig antwoord. Laat het anders a.u.b.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 22:26 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 22:22:
[...]

Wat bedoel je met instellen van contrast op het LCD-scherm? Ik wil, zoals aangegeven, alleen foto's maken via de lens. Dan kan je de beste foto's maken.
Of bedoel je contrast instellen voor het bekijken van de foto's als je ze gemaakt hebt?Bijvoorbeeld bij veel zon zodat je ze nog kan bekijken op je schermpje? Dat zou ik dan wel willen.

Wat is macrofotografie? Ik heb wel enige kennis op fotogebied, maar dit weet ik niet.
Als je dergelijke vragen stelt, kun je het beste zelf eens onderzoek verrichten op de hierboven genoemde dpreview of hier op GoT. Gewoon de search induiken en je vindt genoeg info :)

Contrast instellen van het lcd scherm zodat je ook bij zonnig weer nog wat kunt zien. Foto's maken doe je altijd door de lens ;) Sommige toestellen hebben alleen een lcd scherm en anderen hebben daarnaast ook een gewone optische kijker wat uiteraard erg prettig is bij veel zonlicht.
offtopic:
Probeer de edit eens ;) met [ hr ]
kun je je onderwerpen in je post afscheiden

[ Voor 6% gewijzigd door SmartDoDo op 28-07-2003 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
SmartDoDo schreef op 28 July 2003 @ 22:26:
[...]

Als je dergelijke vragen stelt, kun je het beste zelf eens onderzoek verrichten op de hierboven genoemde dpreview of hier op GoT. Gewoon de search induiken en je vindt genoeg info :)

Contrast instellen van het lcd scherm zodat je ook bij zonnig weer nog wat kunt zien. Foto's maken doe je altijd door de lens ;) Sommige toestellen hebben alleen een lcd scherm en anderen hebben daarnaast ook een gewone optische kijker wat uiteraard erg prettig is bij veel zonlicht.
Tnx voor de info. Ik heb gewoon erg weinig verstand van digitale fotogafie. Ik zag laatst iemand foto's maken met zo'n ding door alleen op een LCD'tje te kijken, dus vandaar :) P.s. dit Forum is toch om wat te leren? Het lijkt wel of iedereen (jij niet gelukkig) gek gaat doen als je iets niet weet :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 22:29 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 22:22:
[...]

zoek eens op macro foto, en zie! honderden topics

[rml][ Foto's] Post hier je mooiste Macro Foto's[/rml] for example

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik snap nu wat een macro optie is. Hiermee dingen, dieren, mensen, etc heel dichtbij halen.

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
The Pirate, je hebt een spiegelreflex, zegt kennis van fotograferen te hebben, maar weet niet eens wat macro opnames zijn, naja....kennis heb je dus nul-komma-niks. Verder is dit topic erg overbodig. Zoek eens hier op GOT, zoek op internet en je zult antwoord vinden. Je eisen zijn te summier beargumenteerd om zinnig antwoord te geven. Ennuh....door de lens kijken? Tja, dan moet je al snel denken aan een toestel rond de 1800-2000,- Succes ermee...

Volgende patient!

Het klinkt misschien bot maar je hebt je wel erg weinig verdiept of hier op GOT al topics over lopen. Dit is echter wel het geval...lees en mocht je het nou nog niet weten, maak dan een nieuw topic aan. Ik kan je echter nu al vertellen dat je antwoord zo goed als mogelijk reeds in andere topics is gegeven.

[ Voor 28% gewijzigd door Sheik op 28-07-2003 22:39 ]

• Fire69
  • Nu online
Bij sommige cams geef je als + het aantal x digitale zoom. Daar ben je dus niks mee, dus hoef je dat ook niet in je lijst op te nemen! :)

edit:

Nikon Coolpix 4300 vervalt dus eigenlijk al

[ Voor 18% gewijzigd door Fire69 op 28-07-2003 22:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sheik schreef op 28 July 2003 @ 22:35:
The Pirate, je hebt een spiegelreflex, zegt kennis van fotograferen te hebben, maar weet niet eens wat macro opnames zijn, naja....kennis heb je dus nul-komma-niks. Verder is dit topic erg overbodig. Zoek eens hier op GOT, zoek op internet en je zult antwoord vinden. Je eisen zijn te summier beargumenteerd om zinnig antwoord te geven. Ennuh....door de lens kijken? Tja, dan moet je al snel denken aan een toestel rond de 1800-2000,- Succes ermee...

Volgende patient!
Ik probeer hier wat te weten te komen. Met die spiegelreflex kan ik zeer goed omgaan. Weet ik veel dat zo'n ver inzoom optie een macrostand heet. Je kunt toch niet alles weten? Nu weet ik het gelukkig wel dankzij enkele attente mensen die in tegenstelling tot jou wel iets zinnigs te melden hadden. Gelukkig is niet iedereen zo agressief hier. Een Forum is toch om wat te leren?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op 28 July 2003 @ 22:38:
Bij sommige cams geef je als + het aantal x digitale zoom. Daar ben je dus niks mee, dus hoef je dat ook niet in je lijst op te nemen! :)

edit:

Nikon Coolpix 4300 vervalt dus eigenlijk al
Tnx. Die digitale Zoom was trouwens extra, bovenop de optische zoom. Maar inderdaad aan digitale zoom heb je minder.

• Fire69
  • Nu online
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 22:39:
[...]

Ik probeer hier wat te weten te komen. Met die spiegelreflex kan ik zeer goed omgaan. Weet ik veel dat zo'n ver inzoom optie een macrostand heet. Je kunt toch niet alles weten? Nu weet ik het gelukkig wel dankzij enkele attente mensen die in tegenstelling tot jou wel iets zinnigs te melden hadden. Gelukkig is niet iedereen zo agressief hier. Een Forum is toch om wat te leren?
Macro heeft dus in principe niks met zoomen te maken...
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 22:42:
[...]

Tnx. Die digitale Zoom was trouwens extra, bovenop de optische zoom. Maar inderdaad aan digitale zoom heb je minder.
Digitale zoom verkl**t alleen maar je beeldkwaliteit, digitaal zoomen doe je dus echt enkel in uiterste nood, je kan het beter daarna doen in PS of zo.
Tenzij je de Sony DSC-V1 neemt, die heeft Smart Zoom, da's niet zoomen maar croppen
maar die is ver buiten je budget! ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Fire69 op 28-07-2003 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op 28 juli 2003 @ 22:44:
[...]
Macro heeft dus in principe niks met zoomen te maken...
Maar je kan dingen wel extra dichtbij halen toch? Hoe zit dat dan?

• Sheik
Daar is weer een ander topic voor The Pirate. Net als wat ik nu doe, ben jij ook bezig met offtopic gelul. Lees de FAQ van GOT eens door, dan kom je al een heel eind. Niet voor je te stangen, maar is voor je eigen bestwil.

[ Voor 36% gewijzigd door Sheik op 28-07-2003 22:47 ]

• Fire69
  • Nu online
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 22:46:
[...]

Maar je kan dingen wel extra dichtbij halen toch? Hoe zit dat dan?
Kijk daarvoor maar eens in [rml][ Foto's] Post hier je mooiste Macro Foto's[/rml]

edit:
ps: Sheik heeft wel gelijk...

[ Voor 10% gewijzigd door Fire69 op 28-07-2003 22:49 ]

• Fire69
  • Nu online
Doh, quote ipv edit! |:(

[ Voor 91% gewijzigd door Fire69 op 28-07-2003 22:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar waarom geeft bijna niemand antwoord op mijn eigelijke vraag. Welke van de 5 het beste is? Of die jullie het beste vinden? Daar zijn volgens mij meerdere topics van? Zelf in de 250-500 euro topic staat veel onzin. Ik heb de FAQ gelezen en voldoe daar gewoon aan. Je hoeft echt niets te antwoorden hoor. Ik wil gewoon antwoord: Welke van de 5 kan ik het beste kopen? Dat is toch niet zo moeilijk? Ik heb al heleboel sites afgezocht vergeleken, naar winkels geweest, met mensen gesproken, mar ik kom er niet uit. Aangezien hier meestal goede tips worden gegeven probeer ik het dus hier. Maar kennelijk wil niemand me helpen....... Ik wordt er echt erg verdrietig van........

Verwijderd

Ik las overigens in de PCM van Augustus, dat de Pentax er niet al te best uit komt. Ok, het is dan wel PCM, maar het blijft toch het bekijken van foto's.

Ik zou zowiezo ook eens kijken naar de grootte van de camera. Dat doe ik in ieder geval wel. Hij moet namelijk niet al te licht en klein zijn, en lekker in de hand te houden.

Overigens staat hogere megapixels niet meteen gelijk aan betere kwaliteit. Dat blijkt wel uit de G3 die met diverse 5 megapixel camera's de vloer aanveegt.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Even een kleine greep uit de GT faq:

http://www.dcresource.com
http://www.dpcorner.com
http://www.dpreview.com
http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp http://digitalefotografie.pagina.nl
http://www.imaging-resource.com
http://www.megapixel.net
http://www.outbackphoto.com/
http://www.pcphotoreview.com
http://www.photo.net
http://www.steves-digicams.com

Daar zul je heel veel info kunnen vinden over fotografietechnieken, fototoestellen etc. Ook reviews, zodat je eens kunt kijken waar op getest wordt en wat jij belangijk vindt. Doe er je voordeel mee :)
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 22:51:
Ok, maar waarom geeft bijna niemand antwoord op mijn eigelijke vraag. Welke van de 5 het beste is? Maar kennelijk wil niemand me helpen....... Ik wordt er echt erg verdrietig van........
We willen je best helpen :) Probleem is alleen dat je voor ons te weinig info geeft wat je precies belangrijk vindt. Daarbij is je openingspost dusdanig verwarrend imho dat het ook lastig is voor users om daar doorheen te kijken :)

Zet die 5 op een rij die jij interessant vindt. Zet daarbij die punten stapsgewijs neer die jij belangrijk vindt zoals, batterij of accu, wel of geen optische zoeker, welk geheugentype etc. Dan kunnen we je een stuk beter helpen :)

• Fire69
  • Nu online
Ok, maar waarom geeft bijna niemand antwoord op mijn eigelijke vraag. Welke van de 5 het beste is? Of die jullie het beste vinden? Daar zijn volgens mij meerdere topics van? Zelf in de 250-500 euro topic staat veel onzin. Ik heb de FAQ gelezen en voldoe daar gewoon aan. Je hoeft echt niets te antwoorden hoor. Ik wil gewoon antwoord: Welke van de 5 kan ik het beste kopen? Dat is toch niet zo moeilijk? Ik heb al heleboel sites afgezocht vergeleken, naar winkels geweest, met mensen gesproken, mar ik kom er niet uit. Aangezien hier meestal goede tips worden gegeven probeer ik het dus hier. Maar kennelijk wil niemand me helpen....... Ik wordt er echt erg verdrietig van........
Tja, dat kunnen wij echt niet voor je kiezen toch?
Da's kwestie van persoonlijke voorkeur.
Je gaat ons toch ook niet laten kiezen uit 5 auto's die je wil kopen?

Vergelijk de specs, check de reviews en kijk welke er als de beste VOOR JOU uitkomt...

Bv.
- Als je hem enkel voor foto's op je website gaat gebruiken heb je aan 2mpixel genoeg, wil je grote afdrukken ga je best hoger.
- Wil je graag veel zoom of niet?
- Wat is de beste combo van de bovenstaande voor jou?
- ....

Snappie?

edit:
Damn you, SmartDoDo! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fire69 op 28-07-2003 22:56 ]

• Sheik
Ligt er ook aan of je hem via internet of een 'echte' winkel koopt. Zo kan ik nog wel een aantal dingen vragen aan je om een goed advies te geven. Maar ik ben te moe om dit soort simpele dingen voor te kauwen. Je bent niet volledig en daarentegen ben je echt niet apart met je vraag, want je met goed lezen op GOT en Dpreview kom je echt een heel eind. Als jij je eigen vraag niet moeilijk vind, waarom kun je dan niet zelfstandig mbv genoeg informatie op internet een keuze maken? Als je er nog niet uitkomt na wat je allemaal al gedaan hebt (winkels, mensen etc) dan moet je nagaan of de tijd voor een digicam wel rijp is voor jou. Ik weet het niet, maar je verlangt iets van ons in het topic, terwijl .... laat maar hangen.......ik ga pitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Sheik op 28-07-2003 22:57 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Denk dat er best mensen zijn die je willen helpen maar JIJ bent degene die het geld gaat uitgeven.

Als IK zeg camera A en de volgende zegt E, die daarna B, nou je begrijpt het zeker wel. Zoek wat reviews en beslis zelf want wat iemand hier ook zegt, het blijven meningen en die verschillen.

ARME AOW’er

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hoeveel ISO waardes wil je wle niet? De S414 heeft er 4, en jij vind dat weinig?

Ik zou gewoon de S414 nemen omdat hij alle vrijwel alle voordelen heeft die je van alle camera's noemt, zelfs de duurdere.

- Hij 4x optische zoom heeft
- Ook een metalen buitekant heeft
- Goedkope AA batterijen gebruikt
- Razensnel is, echt heel snel zowel de shutterlag (bij handmatig scherpstellen) en alle andere operaties. Probeer maar eens enkele andere camera's je zult merken dat bij iedere knop die je indrukt er een kleine pauze zit, of bij het bekijken van foto's dat je moet wachten. Dat heeft deze camera vrijwel niet.
- 32 MB buffer heeft waardoor je veel foto's snel achter elkaar kunt maken.
- meer megapixels dan de anderen.
- Geen software nodig op de PC, gewoon inpluggen op Windows ME/2000/XP en het werkt.
- 1.8" LCD, duidelijker dan de rest
- Ook een moviemode met 320x240 @ 15 fps (wel met zwarte randen, maar de moviemode zul je toch nauwleijks gebruiken)
- Heeft ook een voice memo functie (15 sec. per foto)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Zo'n handmatige focus op die compact-digitjes, is dat nog een beetje fatsoenlijk? Ik bedoel eigenlijk of dat een ring draaien is of met knopjes. Zo'n ring is wel puur makkelijk. Ik heb zelf overigens een analoge SLR waar ik het zo af en toe op gebruik.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Fire69
  • Nu online
Hillie schreef op 28 juli 2003 @ 23:06:
Zo'n handmatige focus op die compact-digitjes, is dat nog een beetje fatsoenlijk? Ik bedoel eigenlijk of dat een ring draaien is of met knopjes. Zo'n ring is wel puur makkelijk. Ik heb zelf overigens een analoge SLR waar ik het zo af en toe op gebruik.
Bij het merendeel is het via een draaiknopje of toetsjes, je moet echt al naar de duurdere gaan (~1000€) om zo'n ring te hebben (bv. Sony Dsc-717)

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 28 July 2003 @ 22:57:
Denk dat er best mensen zijn die je willen helpen maar JIJ bent degene die het geld gaat uitgeven.

Als IK zeg camera A en de volgende zegt E, die daarna B, nou je begrijpt het zeker wel. Zoek wat reviews en beslis zelf want wat iemand hier ook zegt, het blijven meningen en die verschillen.
Tuurlijk snap ik dat, ik wil gewoon wat ervaringen van mensen horen. Jullie hoeven echt de keuze niet voor mij te maken.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Fire69 schreef op 28 July 2003 @ 23:08:
[...]

Bij het merendeel is het via een draaiknopje of toetsjes, je moet echt al naar de duurdere gaan (~1000€) om zo'n ring te hebben (bv. Sony Dsc-717)
Sony heeft toch een electronische ring? Niets meer dan een veredeld knopje drukknopje.

Ik geloof dat de Minolta Dimage 5/7/7i/7hi de enige niet-SLR camera's zijn die een echte handmatige focusring hebben.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik vind dit eigenlijk een beetje een nutteloos topic.
'de beste camera' bestaat namelijk niet.
De ene persoon vind de gemiddelde Trust-cam al prima, terwijl iemand anders al niet eens meer zijn bed uit komt voor een G3.

Aangezien jij een 'digi-n00b' bent kan je beter een allround cam zoals de Canon A60/70 nemen.

Je kan hier niet verwachten dat er voor jou een keuze gemaakt wordt uit 7 camera's.
Iedereen heeft andere punten die zwaarder wegen mbt de keuze.
Je zal je eerst beter moeten verdiepen in de materie voordat je deze vraag kan stellen, en voor jezelf bepalen wat je echt belangrijke functies vind.
Als je dan nog ongeveer 3 camera's overhoudt moet je deze vraag nog een keer stellen.
:)

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op 28 July 2003 @ 23:02:
Hoeveel ISO waardes wil je wle niet? De S414 heeft er 4, en jij vind dat weinig?

Ik zou gewoon de S414 nemen omdat hij alle vrijwel alle voordelen heeft die je van alle camera's noemt, zelfs de duurdere.
Hij heeft 3 iso-waardes toch? (100,200,400). De andere camera's hadden vaak ook nog 50 en de Nikon zelfs 800, maar die was verder weer minder.

Maar ik neem deze zeker in overweging!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 23:41 ]

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Johnny schreef op 28 July 2003 @ 23:33:
Ik geloof dat de Minolta Dimage 5/7/7i/7hi de enige niet-SLR camera's zijn die een echte handmatige focusring hebben.
Ik heb de 7i, maar die ring blijft electronisch.
Je moet dan wel flink aan die ring draaien als je de scherpte 1 cm wilt verleggen, maar je hebt niet de 'feeling' zoals met een SLR.
Het werkt overigens wel prima... :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 22:53:
Ik las overigens in de PCM van Augustus, dat de Pentax er niet al te best uit komt. Ok, het is dan wel PCM, maar het blijft toch het bekijken van foto's.
Is Pentax minder in digitale fotografie? Dat zou jammer zijn. Op een van de Forum topics las ik net dat de Pentax een mindere beeld kwaliteit zou afleveren dan de Canon. Hoe zit dit in vergelijking met Minolta?

Als Pentax echt minder is qua beeldkwaliteit dan hou ik nog maar 3 camera's over:

- De Canon Powershot A70
- De Canon Digital Ixus V3
- De Minolta Dimage S414

Waarbij de eerste een goed instap model schijnt te zijn volgens een member, de tweede ikzelf er gewoon cool uit vind zien, maar vond ik ook wat klein om vast te houden (voor de rest ook goed natuurlijk), de derde volgens een member de beste is. Ik vind het dan ook belangrijk welke van de 3 de beste beeldkwalitiet geeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 23:57 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 23:48:
[...]
In dat geval hou ik nog maar 3 camera's over:

- De Canon Powershot A70
- De Minolta Dimage S414
Zet die eens voor de gein naast elkaar bij de compare van dpreview (zie link in mijn eerste post) Dan kom je een aantal verschillen tegen waar je al even over na kunt denken. :)

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Van de eerste 2 keuzes lijkt de A70 mij een stuk prettiger dan de IXUS. Ik heb best veel met de ixus gewerkt, leuke camera, maar mij wat te klein, met alle nadelen van dien (gebruikersgemak, ik heb grote handen, battereiduur etc.).

zoomring van een 717(m'n huidige camera) is idd digitaal, maar werkt wel ideaal moet ik zeggen

...gamen blijft leuk...

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37

Wok

Dakloos...

Ik kijk met gemengde gevoelens naar dit topic. Topicstarter zoekt een digitale camera binnen een bepaald budget en geeft een aantal wensen en eisen aan. Echter, in sommige opzichten is hij niet volledig en dat lokt flame-achtige reacties uit bij anderen, waarop TS weer geïrriteerd op reageert...

@Sheik: Wat je zegt is 100% waar, maar de manier waarop is niet altijd correct. Probeer je replies ietwat te nuanceren zonder (in dit geval) de TS voor het hoofd te stoten. Zoals ik al zei, heb je gelijk maar probeer het enigszins te nuanceren. Dit is geen aanval, maar een stukje feedback; doe ermee wat je wilt. No hard feelings at all ;)

@Topicstarter: Ik wil je vriendelijk verzoeken om wat 'normaler' te reageren. Het feit dat iemand een (misschien) wat botte opmerking jegens je maakt, wil niet zeggen dat meteen het hele forum (met honderduizenden users) je niet wil helpen. Integendeel! We willen je zelfs graag helpen! Daar vragen we echter wel wat voor terug ;)

Je geeft impliciet aan dat je (ruime) ervaring hebt op het gebied van analoge fotografie. Op basis daarvan suggereren wij (ik en de mede-GoT-ers) dat je ook weet wat je wilt op het gebied van digitale fotografie. Met andere woorden: wil je een digicam die hetzelfde kan als je analoge cam of niet?

Je hebt een aantal wensen en eisen gesteld, waarvoor lof. Wat ik echter niet kan bepalen is wat je precies verwacht van een digicam. Wil je een all-rounder of wil je een specifieke soort foto's maken (landschappen, macro's etc....). Je geeft aan dat je de cam wilt gebruiken voor de hobby en voor de fun, maar tegelijkertijd stel je eisen aan het aantal MP en de instelbare ISO-waarden. Dat geeft aan dat je toch meer specifieke foto's wilt maken.

De vraag: 'Welke camera is de beste?' is niet te beantwoorden, puur omdat iedereen andere eisen stelt aan zijn of haar camera. Bepaal voor jezelf wat je precies wilt met je camera en op basis daarvan stel je je eisen samen en doe je (voor)onderzoek. Daarvoor kun je de welbekende sites (door anderen al aangegeven) raadplegen.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Canon-camera's. Dat zijn goede allrounders, maar op het gebied van macro-fotografie laten ze het enigszins afweten.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

wokmaster schreef op 29 July 2003 @ 00:07:
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Canon-camera's. Dat zijn goede allrounders, maar op het gebied van macro-fotografie laten ze het enigszins afweten.
Hier wil ik even op reageren, dat gaat niet op voor de A70 met een macroafstand van 4-5cm tov 10cm voor de Minolta ;)

TS, zet voor de gein deze 3

- De Canon Powershot A70
- De Minolta Dimage S414,

eens op een rij (dpreview) en zoek de verschillen. Ga dan eens na wat je belangrijk vindt en wat je nodig denkt te hebben. Verschil zit er in macroafstand, instelmogelijkheden, zoommogelijkheden, batterijen of accu, grootte van de camera etc. Allemaal zaken waar je over na moet denken en aangeven hoe belangrijk het voor je is :)

Verwijderd

Topicstarter
SmartDoDo schreef op 28 July 2003 @ 23:55:
[...] Zet die eens voor de gein naast elkaar bij de compare van dpreview (zie link in mijn eerste post) Dan kom je een aantal verschillen tegen waar je al even over na kunt denken. :)
Ixus zag ik niet staan, maar heb de Canon A70 en de Minolta S414 verder vergeleken, meteen een aantal vragen:

- Sensor size: wat is beter, 1/2.7" of 1/1.8"
- Autofocustype: wat is beter A; AFTTL 5-point of Contrast TTL
- Aperture range: wat is beter: F2.8 - F4.8 of F3.0 - F3.6
- Sluitertijd: wat werkt fijner en geeft een beter resultaat: 15 sec of 4 sec? Ik kan me voortstellen dat bij bv. een autorace je een kortere sluitertijd wil hebben. Maar waar heb je die 15 sec dan weer voor nodig, alleen voor normale foto toch?
- Max shutter: 1/2000 sec of 1/1000 sec (hier ook korter is sneller neem ik aan?)

Wat is verder aperture en shutter priority? Je hebt bij de eerst genoemde bv. het verschil tussen fullrange manual (welke mij beter lijkt) en 2 apertures.

Ongecomprimeerd bestandsformaat: Ik ga er vanuit dat dit de beste beeldkwaliteit en dat je dit dus maar beter wel kunt hebben (Tiff wordt wel veel gebruikt).

Wat is het vershil tussen EXIF 2.2. en EXIF bij JPEG?

Toch een hoop verschillen :)

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 00:22:
[...]

Ixus zag ik niet staan, maar heb de Canon A70 en de Minolta S414 verder vergeleken, meteen een aantal vragen:

- Sensor size: wat is beter, 1/2.7" of 1/1.8"
- Autofocustype: wat is beter A; AFTTL 5-point of Contrast TTL
- Sluitertijd: wat werkt fijner en geeft een beter resultaat: 15 sec of 4 sec? Ik kan me voortstellen dat bij bv. een autorace je een kortere sluitertijd wil hebben. Maar waar heb je die 15 sec dan weer voor nodig, alleen voor normale foto toch?
- Max shutter: 1/2000 sec of 1/1000 sec (hier ook korter is sneller neem ik aan?)

Wat is verder aperture en shutter priority? Je hebt bij de eerst genoemde bv. het verschil tussen fullrange manual (welke mij beter lijkt) en 2 apertures.

Ongecomprimeerd bestandsformaat: Ik ga er vanuit dat dit de beste beeldkwaliteit en dat je dit dus maar beter wel kunt hebben (Tiff wordt wel veel gebruikt).

Wat is het vershil tussen EXIF 2.2. en EXIF bij JPEG?

Toch een hoop verschillen :)
Je noemt nu punten die identiek zijn bij analoge fotografie, dus ik begin nu echt te twijfelen aan jou kennis van camera's. (nofi) :)

Verwijderd

argh, zeikerd, neem nou maar de A70, die heb ik ook en je krijgt er 100% geen spijt van.
ik wordt doodmoe van die mensen die de knoop niet door kunnen hakken!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 00:22:
[...]

Ixus zag ik niet staan,
Canon S230 is hetzelfde als de V3 :)
Hoe lager hoe beter. Er is dan minder licht nodig voor een foto. Beiden zijn goed.
Normaal niet zo interessant tenzij je gaat experimenteren. Bijvoorbeeld voor nachtfoto's is het interessant.
Hoe korter de sluitertijd mogelijk is hoe beter. Denk dan aan zonnige omstandigheden waarbij je nog steeds foto's kunt maken zonder een overbelichte foto te krijgen. Mijn fototoestel kon een keer op de vakantie wle goede foto's maken, die van een vriend van mij niet. Fototoestel van hem ging maar tot 1/1000e de mijne tot 1/2000e
Wat is verder aperture
diafragmavoorkeur. De grootte van het gebied wat scherp is.
en shutter priority?
sluitertijdvoorkeur, spreekt voor zicht.

Overigens, antwoorden op heel veel vragen kun je hier vinden. :)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Antwoord is simpel. Alle 7 camera's zijn de beste, en geen van de 7 zijn de beste.
Er bestaat geen "de beste" camera. Alleen maar een camera dat het best bij jou past.
En dat is dus duidelijk gemaakt in de faq, en ik kan zeker zijn dat je de faq niet gelezen hebt, of ook maar even in de andere topics hebt gekken. Want een sitenaam als dpreview is hier vaker voorgekomen dan het woord UTFS in het hele forum.

En omdat je dat niet eens wist, reageren de anderen zo heftig. Want een vraag als deze wordt tijdens de vakantieperiode 50x per dag gesteld.

Ik ruim deze topic op, want aangezien je wel wat meer moeite had gedaan om een topic te starten kan het nog goedkomen hier.

En als je nog niet zeker weet WAT je met je camera wilt doen. kijk dan in de vele fototopics. Die zijn er niet alleen om mensen te laten patsen met hun kunsten.

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 29-07-2003 00:48 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
athlonkmf schreef op 29 July 2003 @ 00:46:
[...]

Antwoord is simpel. Alle 7 camera's zijn de beste, en geen van de 7 zijn de beste.
Er bestaat geen "de beste" camera. Alleen maar een camera dat het best bij jou past.
En dat is dus duidelijk gemaakt in de faq, en ik kan zeker zijn dat je de faq niet gelezen hebt, of ook maar even in de andere topics hebt gekken. Want een sitenaam als dpreview is hier vaker voorgekomen dan het woord UTFS in het hele forum.

En omdat je dat niet eens wist, reageren de anderen zo heftig. Want een vraag als deze wordt tijdens de vakantieperiode 50x per dag gesteld.

Ik ruim deze topic op, want aangezien je wel wat meer moeite had gedaan om een topic te starten kan het nog goedkomen hier.

En als je nog niet zeker weet WAT je met je camera wilt doen. kijk dan in de vele fototopics. Die zijn er niet alleen om mensen te laten patsen met hun kunsten.
Huhhh, help...... niet opruimen a.ub. Ik begin net wat kennis op te doen. Het is voor mij een heel leerzame Topic. Ik ben al tijden bezig met me te verdiepen. Hoe kun jij (forumwatcher cq. moderator) nu beoordelen of ik wel of niet research heb gedaan? Laat hem nou gewoon open a.u.b. Hou mij in dit Forum. Anders kom ik hier nooit meer denk ik. Ik voldoe aan alle eisen volgens mij (heb de FAQ trouwens gelezen).

On topic: Ik weet wel wel welke foto's ik wil maken, was het alleen even vergeten erbij te zetten, maar het staat er nu bij. Tnx voor de tip :)

• the_Omniscient
  • Laatst online: 16-02 10:11

the_Omniscient

Geen oplossing zonder probleem

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 00:59:
[...]

Huhhh, help...... niet opruimen a.ub. Ik begin net wat kennis op te doen. Het is voor mij een heel leerzame Topic. Ik ben al tijden bezig met me te verdiepen. Hoe kun jij (forumwatcher cq. moderator) nu beoordelen of ik wel of niet research heb gedaan? Laat hem nou gewoon open a.u.b. Hou mij in dit Forum. Anders kom ik hier nooit meer denk ik. Ik voldoe aan alle eisen volgens mij (heb de FAQ trouwens gelezen).
[...]
Met "opruimen" bedoelt athlonkmf imo dat hij een aantal replies heeft weggehaald die niet van belang zijn voor de voortgang van je topic, danwel het een en ander aan onderhoud heeft gepleegd zodat je topic kan doorgaan. Hij laat het topic juist *wel* openstaan omdat opgemerkt is (het kan immers nog goedkomen, zoals aangegeven door de GT-mod), dat je er op zich wel moeite voor hebt gedaan om je een beetje in de materie te verdiepen.

Je kunt alleen nog wel wat verder gaan met dat uitdiepen, en zoiets kun je idd op een forum als GoT leren, maar ook bijv. via de vermelde links. Ben je gelijk een beetje op de hoogte van zaken en kun je keuzes "down narrowen" naar je ideale camera.

Schrijveralijeren | Hier stond een wijze sig

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 00:59:
[...]
Hoe kun jij (forumwatcher cq. moderator) nu beoordelen of ik wel of niet research heb gedaan?
Op grond van het feit dat je bepaalde basiskennis mist gok ik zo ;)
Overigens staan er nog heel erg veel zeer nuttige links w.o. een cursus digitale fotografie. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. GoTten is niet alleen info vragen maar ook info opzoeken, proberen en moeite doen (en dit ook vermelden) ;) Vooral die laatste 2 worden gewaardeerd :)

Verwijderd

Topicstarter
Tnx allen. Ik leer hier met de minuut :) Zal me later vandaag eens gaan verdiepen in de digitale cursus. Eerst maar even een tukkie doen :)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 01:11 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-02 02:16
ik heb zelf een erg slechte ervaring met een minolta (s404 geloof ik.. weet ik niet zeker, een apparaat met 3 mp en 4x optische zoom werkt op 4x AA)

het apparaat doet 't extreem kort op een stel batterijen (ni-mh 1400 mAh) ik kon maar 50 foto's maken.. viel me erg tegen

als ik je wat aan mag raden, loop een winkel binnen waar ze beide camera's hebben en maak een stel foto's. Maak ze zo 'moeilijk' als je zelf wilt (bv eentje van kleine lettertjes in de verte om de scherpte te testen, eentje met een hoop gekleurde vlakken naast elkaar om de kleurweergave te testen, eentje met grote licht / donker verschillen om het contrast te testen, enz)
Als je werkelijk vaak met een spiegelreflex hebt gewerkt dan weet je met wat voor situaties een camera moeite heeft, zoek die situaties op en bekijk de foto's op een goede monitor.

deze actie heeft ervoor gezorgd dat ik nu een Canon PowerShot A60 heb (waar ik overigens extreem tevreden mee ben, de camera kan meer dan ik de komende jaren zal kunnen)

while (! ( succeed = try ()));

• Stephan_jk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik ben zelf ook al tijden digitale camera's aan het vergelijken. De camera die ik nu op het oog heb is wat duurder dan het budget dat The Pirate beschikbaar heeft. Ik zit me ook af te vragen: je wil wel erg veel kunnen voor zo weinig geld!

De Olympus C-750 Ultra Zoom is tot nu toe degene met de meeste opties in deze prijsklasse. even een korte opsomming van de belangrijkste plussen:

- 4 million pixels for image processing
- 10x Ultra Zoom, equivalent to 38-380mm and 1-3x digital Tele, seamless
- Bright zoom lens F2.8-3.5
- Electronic View Finder (0.44", 180.000 pixels), displaying full photographic info
- xD-Picture Card compatible
- S-macro (from as close as 4cm)

Net als elke andere camera heeft ook deze nadelen. Het grootste nadeel vind ik dat deze geen 'image stabilization' heeft. Daarnaast heb ik op veel forums gelezen dat het dekseltje van de lens snel lam raakt.

De volgende link is een uitgebreide review van deze camera.

http://www.forums.clubsna...les/c750/review/index.htm

Verwijderd

Topicstarter
Ben nog eens flink aan het researchen gegaan en een aantal zaken zijn me nu goed duidelijk. Dit dankzij de online fotocursus . Zeker een aanrader.

Wat me alleen nog niet duidelijk is wat ze bij dpreview bedoelen met "Sensor photo detectors" en "Sensor size". Dit kon ik niet vinden bij die fotocursus.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 11:12 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 11:06:
Wat me alleen nog niet duidelijk is wat ze bij dpreview bedoelen met "Sensor photo detectors" en "Sensor size". Dit kon ik niet vinden bij die fotocursus.
De Sensor photo detectors geeft aan welke resolutie de CCD van de camera is. De A70 en Ixus V3 zijn 3MP, de Minolta net geen 4MP (zie effective pixels).

Sensor size is de fysieke grootte van de CCD. In hoeverre dat iets uitmaakt is mij niet bekend.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de 5 overgebleven camera's nog eens vergeleken met de Canon A70 als uitgangspunt. De volgende criteria:
- handmatige focus: A70: ja
- macrostand: A70: 5cm
- maximale sluitertijd: A70:1/2000
- belichtingsmeter: A70: 2 standen
- diafragmavoorkeur: A70:ja, ook handmatig
- sluitertijdvoorkeur: A70: ja, ook handmatig
- batterij/oplader: A70: batterijen moet je zelf kopen, geen accu, maar ik vind dit een voordeel
- lens: A70, Canon lensen lijken minder te zijn als ik diverse topics moet geloven (o.a. minder dan Minolta)
- behuizing: A70, is voor het grootste gedeelte van plastic
- grote en gewicht: A70, lag redelijk in de hand in de winkel, leek wel wat licht

Ik kwam toen tot het volgende:

Ixus V3 valt af want ondanks de mooie behuizing van aluminium, want: geen handmatige focus, Macro maar tot 10cm, sluitertijd maar tot 1/1500, belichtingsmeter maar 2 standen, geen diafragmavoorkeur, geen sluitertijdvoorkeur, wel een lith-ion batterij (maar dat is niet echt een voordeel), is te klein om goed vast te houden en kon hem ook moeilijk bedienen.

Pentax Optio 330 en Otio S vallen af doordat ze geen diafragmavoorkeur en geen sluitertijdvoorkeur hebben. Positief aan deze camera's waren wel de behuizing en bij de S de Macrostand tot 6cm. Maar de eerste 2 punten wegen zwaarder voor mij.

Dan blijft nog over de Minolta Dimage S414:
Ik heb wat gespit op het Forum hier en heb hem ook bij dpreview vergeleken. Uit het Forum rees bij mij de twijfel over de weergave van kleuren, zijn deze echt zo donker in vergelijking met de Canon's (i.d.g. de A70)? Of lag dit aan de slechte foto's in de topic. Zie Canon Powershot A70 of de Minolta Dimage S414?

Verder lijkt het wel of deze camera wat minder is in de opties. Negatief vind ik verder nog dat de macrostand maar tot 10cm gaat, verder gaat de sluitertijd tot 1/1000 en heeft de belichtingsmeter 2 standen en is er ook geen sluitertijdvoorkeur.

Positief vind ik dat je volgens mensen in topics snel door foto's kunt bladeren (hoe zit dit bij de A70?), hij ongecomprimeerd formaat ondersteund (TIFF), 4MP en 4x OZ heeft, de lens beter schijnt te zijn dan Canon (volgens mensen hier op het Forum), hij van aluminium is.

De keuze wordt dus de Canon Photoshot A70 of de Minolta Dimage S414. Ik ben daar nog niet uit. Vanwege de fototechnische opties en de heldere kleuren op de uiteindelijke foto's zou ik zeggen de Canon. Maar vanwege de hogere resolutie, zoom, de blijkbaar betere lens, de behuizing en ongecomprimeerd bestandsformaat zou ik zeggen de Minolta. Kan Canon de A70 niet ook TIFF en een aluminium behuizing en een beter lens meegeven :) Of Minolta de S14 alle optisch die de A70 heeft ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 11:51 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Heb je de A70 ook in je hand gehad met de batterijen? Want dan is hij imho niet te licht. Verder moet je ook niet vergeten dat veel mensen hun foto's nog nabewerken en eventuele fletse foto's heel scherp en helder kunnen worden. Mijn A70 foto's bewerk ik ook altijd na omdat ze anders toch net niet mooi genoeg zijn naar mijn smaak. :)

Verwijderd

Topicstarter
SmartDoDo schreef op 29 July 2003 @ 11:50:
[...] Verhaaltje hier boven.....
Het was bij de grote winkel van de MM (zal geen reclame maken :) ). Volgens mij zaten er daar geen batterijen in.
De Canon foto's vond ik in die Topic wel mooi trouwens de Minolta foto's niet (maar zoals gezegt kon dat liggen aan de fotograaf). Over bewerken: Ze moeten ook mooi zijn zonder te bewerken natuurlijk.

Jij hebt de A70 dus. Hoe is de behuizing in het gebruik. De voorkant is van aluminium en de rest van plastic als ik me het goed herinner uit de winkel. Is die behuizing sterk genoeg en bestand tegen alle weersomstandig heden (ok geen regen, maar dat is volgens mij voor geen een camera aan te raden :) )

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 12:00 ]

Verwijderd

De pentax optio 330 RS heeft wel degelijk een handmatige sluiter en diafragma voorkeuze.

• Sheik
Ik blijf me werkelijk afvragen hoe het mogelijk is dat je nu ineens wel je keuze kan maken, terwijl je in je eerste post aangaf je heeeeeeeeeel veel voorwerk (winkels/mensen etc) heb gestoken in een keuze (7!!! camera's). We zijn nu een paar reacties verder en je de A70 is al bijna de winnaar voor je. Onbegrijpelijk als ik dat mag zeggen. Ten tweede vind ik dat je eens de knoop door moet hakken. Ik stoor me er nog een beetje aan dat je een ontzettende twijfelkont bent. Komop, kopen die A70!!

Overigens is de A70 van de voorkant niet van aluminium, gewoon harde plastic.

Nogmaals, niet echt slecht bedoelt en ik zeg het wat bot, maar vind je het zelf ook niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Sheik op 29-07-2003 12:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sheik schreef op 29 July 2003 @ 12:06:
Nogmaals, niet echt slecht bedoelt en ik zeg het wat bot, maar vind je het zelf ook niet?
Geeft niet weet nu een beetje hoe je reageert :) Door Dpreview en de online fotocursus had ik nog meer punten om op te vergelijken. Vandaar dat de Canon A70 en de Minolta Dimage S414 nu pas overbleven. Het enige waar ik van baal is dat de Canon geen ongecomprimeert ondersteund en geen aluminium/metalen behuizing heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 12:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 12:05:
De pentax optio 330 RS heeft wel degelijk een handmatige sluiter en diafragma voorkeuze.
Dan staat het niet goed op dpreview. Zie hier

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 12:30 ]

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 12:26:
[...]

Dan staat het niet goed op dpreview. Zie hier
Grappige link zeg... |:(

Verwijderd

Ik heb zelf een Optio 330 RS en het zit er echt op, gebruik het zelf voor nacht foto's.

Verwijderd

Topicstarter
Jur schreef op 29 July 2003 @ 12:28:
[...] Grappige link zeg... |:(
Lol :) Klein foutje :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 12:30:
Ik heb zelf een Optio 330 RS en het zit er echt op, gebruik het zelf voor nacht foto's.
OK. Zie het nu ook staan bij Pentax (staat er niet echt duidelijk, zeker overheen gelezen). Wat was jouw reden om de Optio RS te kopen ten opzichte van andere digitale camera's?

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 12:21:
[...]
Het enige waar ik van baal is dat de Canon geen ongecomprimeert ondersteund en geen aluminium/metalen behuizing heeft.
Waar heb jij tiff (ongecomprimeerd) voor nodig dan? De jpg's van mijn Canon zijn prima hoor. Wat die behuizing betreft, die is idd geheel van plastic bij de A70, in hoeverre dat minder is dan aluminium? Als je een cam laat vallen zit de kans er altijd in dat er daarna wat mee is imo :)

Verwijderd

Mijn keus voor de camera was de grote van het toestel, de instel mogelijkheden en de compact flash geheugen en natuurlijk de goede Li-Ion accu. Dat geheugen is niet super snel maar wel goedkoop ;)

Dus over het algemeen een goede camera voor de prijs die je ervoor betaald. :*)

Verwijderd

Topicstarter
SmartDoDo schreef op 29 July 2003 @ 12:45:Waar heb jij tiff (ongecomprimeerd) voor nodig dan? De jpg's van mijn Canon zijn prima hoor. Wat die behuizing betreft, die is idd geheel van plastic bij de A70, in hoeverre dat minder is dan aluminium? Als je een cam laat vallen zit de kans er altijd in dat er daarna wat mee is imo :)
TIFF kan handig zijn als je eens ergens wat moet aanleveren bij een grafisch bedrijf. Ook voor bewerken in Photoshop haal je de hoogste kwaliteit met ongecomprimeerd. Het is natuurlijk niet echt een must, meer een leuke optie. Want voor afdrukken van foto's heb ik al gezien dat ze die in JPEG willen bij de diverse afdrukcentra.
Lol van dat vallen _/-\o_ . Maar het gaat meer om robustheid bij per ongeluk stoten en zo. en aluminium is mooier natuurlijk :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 12:55 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 29 juli 2003 @ 12:53:
[...]

TIFF kan handig zijn als je eens ergens wat moet aanleveren bij een grafisch bedrijf. Ook voor bewerken in Photoshop haal je de hoogste kwaliteit met ongecomprimeerd.
Als je serieus aan de slag wilt gaan, moet je beiden camera's imo gewoon links laten liggen, een groter budget bijelkaar vergaren en voor een SLR gaan :) Met het budget wat je nu hebt, zit je in het segment van goede huis-tuin-en-keukenfotografie. Prima camera's voor dat doel. Zodra je enigszins serieus grafisch aan de slag zou willen met je foto's, zoek dan een camera die daar bij past :)

Even wat anders, een camera die raw (dus in tiff formaat) foto's maakt heeft ook heel veel geheugen nodig. tiff is iets van 30-40MB tov 1 tot 1,5MB voor een jpg.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik wilde 'em al voor je aanpassen, maar je had 'em zelf al gewijzigd. :)

• Makkelijk
  • Laatst online: 18:47
geloof me, super fine jpeg is niet te zien dat het gecomprimeerd is hoor... echt TOTAAL niet

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Met zoveel camera's en zoveel verschillende functies die je wilt kun je misschien beter voor eentje met veel functies gaan:

Canon S30 of S45

of een G3 natuurlijk B-)

• Fire69
  • Nu online
SmartDoDo schreef op 29 July 2003 @ 13:05:
[...]
Als je serieus aan de slag wilt gaan, moet je beiden camera's imo gewoon links laten liggen, een groter budget bijelkaar vergaren en voor een SLR gaan :) Met het budget wat je nu hebt, zit je in het segment van goede huis-tuin-en-keukenfotografie. Prima camera's voor dat doel. Zodra je enigszins serieus grafisch aan de slag zou willen met je foto's, zoek dan een camera die daar bij past :)

Even wat anders, een camera die raw (dus in tiff formaat) foto's maakt heeft ook heel veel geheugen nodig. tiff is iets van 30-40MB tov 1 tot 1,5MB voor een jpg.
Raw is niet hetzelfde als Tiff volgens mij. Tiff is dan wel niet gecomprimeerd, maar er is wel al allerlei nabewerking op gedaan door de camera zelf (sharpening en zo).
Raw is wat er op de CCD komt wat rechtstreeks wordt weggeschreven.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Fire69 schreef op 29 juli 2003 @ 13:21:
[...]

Raw is niet hetzelfde als Tiff volgens mij. Tiff is dan wel niet gecomprimeerd, maar er is wel al allerlei nabewerking op gedaan door de camera zelf (sharpening en zo).
Raw is wat er op de CCD komt wat rechtstreeks wordt weggeschreven.
Ik ben er geen expert in, zou zomaar kunnen idd :) Punt waar het mij puur om ging was het feit dat bij ongecomprimeerde opslag er ook enorm veel geheugen bij komt. Dat moet de TS dan ook meenemen bij de kosten van zo'n camera. Anders is de geheugenkaart met een paar foto's al vol :)

Verwijderd

Topicstarter
MahRain schreef op 29 juli 2003 @ 13:14:
Met zoveel camera's en zoveel verschillende functies die je wilt kun je misschien beter voor eentje met veel functies gaan:
Canon S30 of S45 of een G3 natuurlijk B-)
Zou allemaal kunnen natuurlijk, waren het niet dat ik dan over m'n budget ga uitkomen denk ik. Ik zie trouwens niet in wat deze camera's nou voor grote voordelen hebben. Zeker de S30 en de S45 lijken sterk op elkaar, zijn zelfs buiten de 3 en 4 megapixels, het bijgeleverde geheugen en het verschil in video (daar koop je geen fotocamera voor) hetzelfde. Qua functies doe de A70 nergens onder voor ze. De G3 is wel uitgebruider...maar ook nog duurder :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 13:41 ]

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
hans_lenze schreef op 29 July 2003 @ 01:17:
ik heb zelf een erg slechte ervaring met een minolta (s404 geloof ik.. weet ik niet zeker, een apparaat met 3 mp en 4x optische zoom werkt op 4x AA)
Dat was dan niet de S404, want die is 4 megapixel. Het kan de S304 zijn geweest, een van de groote verbeteringen van de S404 tov de S304 is de reductie van het stroomverbruik. En dat is bij de S414 weer gereduceerd. Met de S404 kan ik een 256 MB geheugenkaartje volschieten met 1 setje 1600mah accu's.

Verwijderd

Topicstarter
Van mijn eerste vergelijk is de A70 uit de bus gekomen. Echter ik heb toch nog even gekeken naar de wat duurdere camera's. Ik heb de A70 met S30 en de S45 vergeleken en de laatste twee ook met elkaar. Zie Powershot shootout: S30 vs. A70 en verschillen S30 -S45 €100 meer waard?, plz lees mijn posts daar even, niemand lijkt daar op te reageren.

Verder heb ik ook nog even een oude Computer!Totaal bekeken waarin 4 megapixelcams getest werden. Hier kwamen de Nikon 4500 en de Canon G3 goed uit de bus. Nu heb ik al wel besloten dat ik deze laatste twee niet ga kopen. Deze gaan me toch iets te professioneel worden en zijn daarnaast met hun prijzen rond de 600-700 euro iets te prijzig.

Het gaat dus nog tussen de A70, de S30 en de nieuwere uitvoering daarvan de S45.
De S30 leek mij in mijn vergelijk een (ver)ouder(d)e versie van de A70 (hoe gek dat ook klinkt). Rest mij nog het verschil tussen de A70 en de S45. Ik vind hem niet denderend beter qua specs dan de A70.

S45:
- Kleinere CCD (1/1.8"), A70 heeft CCD van 1/2.7"
- Maximale sluitertijd 1/1500, A70 heeft 1/2000
- Macro modus maar tot 10 cm, A70 tot 5 cm
- Lith-Ion batterij, zijn losse batterijen niet veel handiger?
- fors duurder (489 t.o.v. 365 = 124 euro verschil)

+ 0.76 effectieve pixels meer t.o.v. A70
+ 3.6x DZ (voor wat het waard is) t.o.v. 3.2x
+ Autofocus TTL en Flexizone
+ 32 MB i.p.v. 16 MB CF
+ aluminium behuizing

De S45 heeft nog wel wat kleine voordelen volgens mij (zie o.a. Canon en dpreview), maar ik ga niet alles opschrijven :)

Blijft over de prijs en de keuze. Waarom zou ik dus 124 euro meer uitgeven voor een camera die bijna hetzelfde kan als de A70?

Heeft de S45 soms nog meer voodelen (bv. betere lens), die ik misschien over het hoofd zie. Graag jullie reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 02:07 ]

• Makkelijk
  • Laatst online: 18:47
S45 ziet er gewoon een stuk geiler uit.. de Lith-Ion accu gaat LANG mee.. maar idd, je moet hem niet vergeten op te laden!!!!

4Mpixel cam? Heb je het nodig? Wil je VEEL dingen op A4 afdrukken? dan kan het nuttig zijn..
Digital zoom is enkel hoger om dat aantal megapixels hoger is.. als jij digitaal zoomt cropped hij gewoon het midden eruit.. maak jij een pic op 640*480 en zoom je maximaal digitaal in.. dan maakt hij pic op hoogste resolutie en knipt hij daar het midden uit.. vandaar verband digitale zoom - megapixels

CF meegeleverd boeit niet.. die vervang je toch..

Vooral de behuizing is een issue... Tel maar: wat is het waard.. verder is de S45 niet echt beter :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de info. :)

Verwijderd

[quote)

S45:
- Kleinere CCD (1/1.8"), A70 heeft CCD van 1/2.7"
- Maximale sluitertijd 1/1500, A70 heeft 1/2000

CCD van S45 is groter!!!! (getal onder de streep is kleiner)
Sluitertijd< 1/1000 is niet interessant, niet bruikbaar

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 11:16:
[quote)
Sluitertijd< 1/1000 is niet interessant, niet bruikbaar
Hoe kom je hier nu weer bij? Een sluitertijd van 1/2000e tov 1/1500e is wel degelijk interessant. Laatst kon een vriend van mij daarom een bepaalde foto niet maken, ik wel. Puur omdat zijn foto overbelicht zou zijn, die van mij niet.

Verwijderd

Ik lees dit topic nu een tijdje door.. maar ik zou voor de A70 gaan uit deze 7 die je genoemd hebt. Die minolta mag wel 4x oz hebben, maar de foto kwaliteit vind ik echt niet goed. Ze zijn erg donker en niet scherp. Kijk maar naar de voorbeelden op:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s414.html
En hier de foto's van de A70:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a70.html

Je kunt ook kijken op :
http://www.imaging-resource.com/PRODS/A70/A70A.HTM
http://www.imaging-resource.com/PRODS/S414/S414A.HTM

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 14:38 ]

Pagina: 1