Toon posts:

Vaag Windows XP Opstart probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeiendag beste mede-tweakers

Ik start mijn computer met behulp van mijn Windows XP Professional cd op, en hij begint met de 1ste fase van de Windows install. Hij is hiermee klaar, en normaal zou de computer nu gaan rebooten en dan beginnen met de 2de fase van de Windows install, Maar bij mij komt er een zwart scherm met links boven in de hoek een flikkerende cursor.

Ik heb van andere topic gelezen dat dit zou kunnen helpen:

-bios flashen => hielp bij mij niet
-boot virus protection disablen => hielp bij mij niet
-audio/lan/modem onboard disablen => hielp bij mij niet
-harde schijf formatteren => hielp bij mij niet
-andere windows installen (98SE) => hielp bij mij niet ( (blauw scherm met allemaal l lettert jes verdeeld over
het hele scherm :S:S:S)

System Specs:

AMD Duron 1300
Asus A7v8X-X
Point of View TNT 2
Samsung CD-RW
40 Gb Western Digital (8mb cache)

Ik weet het niet meer :S:S, Khoop dat iemand me kan helpen

Alvast bedankt.....
_/-\o_

• Macabre
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

Macabre

Euhh...

Check je geheugen met memtest86 (ik denk dat daar de fout zit).

..:: Specs ::..

Verwijderd

Topicstarter
Macabre schreef op 28 July 2003 @ 21:49:
Sorry vergeten bij me system specs te zetten : zit ook 256 mb (pc 2700) werkgeheugen in vers uit de winkel

maar ik zal eens proberen wat je zij

• NightH4wk
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Gooi je mbr eens leeg? (ik zeg ook maar wat hoor :P)

Verwijderd

Bij mijn vriendin thuis net hetzelfde probleem met een Duron 1300.

Heb er vandaag eventjes naar gekeken maar kreeg hem niet aan de praat.

Geheugen getest in andere pc, HD en VGA kaart ook en werkt perfect.

Dan maar smerige truk geprobeerd, win xp geinstalleerd op andere pc (ook Duron 1300), en daar lukt dat perfect.

Dan terug in originele pc geplaats, start op (tot mijn verbazing) maar eens ik extra dingen wil installeren (zoals drivers) en ik reboot loopt het mis (wat eigenlijk toch normaal is of vergis ik me?)

Verwijderd

Topicstarter
NightH4wk schreef op 28 July 2003 @ 21:53:
Gooi je mbr eens leeg? (ik zeg ook maar wat hoor :P)
mbr , sorry ik werk al heel wat jaartes met computer, maar van mbr heb ik nog nooit gehoord, srry :D

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 21:55:
Bij mijn vriendin thuis net hetzelfde probleem met een Duron 1300.

Heb er vandaag eventjes naar gekeken maar kreeg hem niet aan de praat.

Geheugen getest in andere pc, HD en VGA kaart ook en werkt perfect.

Dan maar smerige truk geprobeerd, win xp geinstalleerd op andere pc (ook Duron 1300), en daar lukt dat perfect.

Dan terug in originele pc geplaats, start op (tot mijn verbazing) maar eens ik extra dingen wil installeren (zoals drivers) en ik reboot loopt het mis (wat eigenlijk toch normaal is of vergis ik me?)
Juist, dat heb ik ook geprobeerd, op een andere pc (amd 2500+, ati 9500, 512 mb werkgeugen) Maar dat werkte ook niet, hij installeerde dan de dingen uit die pc en dus niet van de computer van waar de harde schijf eigenlijk in hoort te zitten.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:08

Pubbert

random gestoord

Je mobo lijkt me.

Je kunt ook ff andere ram testen, en check ook ff de temp van de cpu.

als dit niet help > mobo niet 100% dus mee terug naar de winkel.

[ Voor 13% gewijzigd door Pubbert op 28-07-2003 22:14 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
Dond3r schreef op 28 July 2003 @ 22:09:
Je mobo lijkt me.

Je kunt ook ff andere ram testen, en check ook ff de temp van de cpu.

als dit niet help > mobo niet 100%
Jah, ik was zelf ook al sterk aan het denken aan een probleem met het mobo, maar nog ff die memtest proberen, :)

Verwijderd

mbr staat voor master boot record, dat had ja wel moeten weten na vele jaren.
in de mbr kan dus ook en virus actief zijn net zoals het in het geheugen kan zitten.
met het commando in dos fdisk/mbr maak je de mbr opnieuw aan op de hd.
ook effe het geheugen testen met memtest86 en de hd checken met de tools van de fabrikant.
denk aan corrupte files enzo.
het mobo kan kapot zijn maar dat denk ik niet, meestal is het zo dat het werkt of dat het niet werkt en dus niet half aan kwakkelen is zoals bij ts het geval is

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 22:19 ]

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb laatst een vergelijkbaar probleem gehad met het installeren van Win XP, bleek ook het mobo brak te zijn.... Hoogstwaarschijnlijk is er in ieder geval IETS kapot, helaas.

@DutchTubby: Er zijn bij mij toch vele gevallen bekend van kwakkelen door half defecte onderdelen, zo werkte WinXP bij mij nog wel, alleen een nieuwe verse install ging niet meer. En zo ken ik nog wel een stapel gevallen (gelukkig niet allemaal eigen ervaring ;) ).

[ Voor 44% gewijzigd door Naluh! op 28-07-2003 22:21 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Macabre schreef op 28 juli 2003 @ 21:49:
Ehm, ik heb dus die floppy aangemaakt, en de pc opnieuw opgestart, en dan begint ie te lezen:
ik zie @ me scherm

X@30282
BG34562
TH34324
enz enz tot onderaan het scherm

dit ging gepaard met het zwaar ratelen van floppy, er gebeurde dus wel degelijk iets

maar na 5 minuten was dit nog zo bezig => moet dit zo? of klopt er toch iets niet?

• NightH4wk
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Verwijderd schreef op 28 juli 2003 @ 21:56:
[...]

mbr , sorry ik werk al heel wat jaartes met computer, maar van mbr heb ik nog nooit gehoord, srry :D
MainBootRecord, maar daar ligt het niet aan denk ik. :P

• Macabre
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

Macabre

Euhh...

X-series.....dat wat je zei betekent een kapotte floppy.....

Neem een andere floppy, hij moet in een blauw scherm komen en daar test ie je geheugen.

..:: Specs ::..

Verwijderd

Heb precies hetzelfde gehad en bij mij was het moederbord niet helemaal goed meer. Het rare was dat ik windows 98 wel kon installeren en dat die nog vrij probleemloos werkte, maar als ik win xp wilde installeren dat hij dan op dezelfde manier elke keer niet verder ging.

Heb toen me Epox mobo vervangen en toen ging alles weer perfect.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 10:45 ]

Verwijderd

NightH4wk schreef op 28 July 2003 @ 22:37:
[...]
MainBootRecord, maar daar ligt het niet aan denk ik. :P
En je kende het niet? Nee hoor, tis echt Master Boot Record

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:18

Apie!

Newer, better & confusinger

heb precies hetzelfde gehad met een ander mobo, zit er toevallig een raidcontroller oid op dat bord dat drivers nodig heeft? zoja, even uitzetten als je 'm niet gebruikt en als je 'm wel gebruikt op F6 drukken als je dat blauwe scherm voor het eerst ziet.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Verwijderd

Topicstarter
Macabre schreef op 29 July 2003 @ 10:32:
X-series.....dat wat je zei betekent een kapotte floppy.....

Neem een andere floppy, hij moet in een blauw scherm komen en daar test ie je geheugen.
Maar, ik heb net het werkgeheugen omgewisseld met het werkgeheugen van een andere pc, en toen had ik nog steeds hetzelfde probleem.

Dus het licht waarschijnlijk ook niet aan het geheugen..

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de winkel waar ik deze hardware heb gekocht even gebeld, en alle adviezen die zij me gaven om het apparaat aan de gang te krijgen had ik al geprobeerd (bios flashen/geheugen wisselen/andere voeding etc etc) dus gaak deze week even langs die winkel, en dan krijg ik een nieuw mobo.

Zij hadden ook een sterk vermoeden dat het aan het mobo lag. Dus dan gaak deze week even langs, en als ik dan het nieuwe mobo binnen heb zal ik dat even gaan tsten en dan zal ik hier de resultaten even posten,

evengoed bedankt voor de moeite he jongens/meisjes

Verwijderd

Misschien kan ik je toch nog een oplossing suggereren voordat je je mobo gaat ruilen. :)

\Probleem is volgens mij al eens eerder langsgekomen,
[rml][ WIN XP] installatie problemen knipperende cursor[/rml]

\om je te helpen hieronder mijn oplossing even gekopieerd

Komt me erg bekend voor van de installatie op mijn oude Slot A athlon PC.
Bleef ook hangen op knipperende cursor of op het windows start up scherm.
Maakte niet uit wat voor installatie CD ik gebruikte.

Bij mij was het probleem als ik het goed herinner de power save opties in het Bios.
Was de eerste keer ook erg verbaasd. Dit omdat Win98 nergens problemen mee had. Maar Win2k of WinXP gaf problemen met de power save opties. (zijn wat kritischer)

Je kunt dus proberen die uit te zetten of om tijdens het opstarten van de installatie van WinXP of F5 te drukken. Dit moet je volgens mij doen als die vraagt om de F6 optie en dan ingedrukt houden tot na de F2 optie. Op deze manier kun je dan installeren zonder de powersave opties. Die moet je dan later weer terug zetten. Hoe precies herinner ik me niet echt meer, maar dat is wel te vinden op de microsoft site.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 juli 2003 @ 13:47:
Misschien kan ik je toch nog een oplossing suggereren voordat je je mobo gaat ruilen. :)

\Probleem is volgens mij al eens eerder langsgekomen,
[rml][ WIN XP] installatie problemen knipperende cursor[/rml]

\om je te helpen hieronder mijn oplossing even gekopieerd

Komt me erg bekend voor van de installatie op mijn oude Slot A athlon PC.
Bleef ook hangen op knipperende cursor of op het windows start up scherm.
Maakte niet uit wat voor installatie CD ik gebruikte.

Bij mij was het probleem als ik het goed herinner de power save opties in het Bios.
Was de eerste keer ook erg verbaasd. Dit omdat Win98 nergens problemen mee had. Maar Win2k of WinXP gaf problemen met de power save opties. (zijn wat kritischer)

Je kunt dus proberen die uit te zetten of om tijdens het opstarten van de installatie van WinXP of F5 te drukken. Dit moet je volgens mij doen als die vraagt om de F6 optie en dan ingedrukt houden tot na de F2 optie. Op deze manier kun je dan installeren zonder de powersave opties. Die moet je dan later weer terug zetten. Hoe precies herinner ik me niet echt meer, maar dat is wel te vinden op de microsoft site.
Na F5 ingeduwd te hebben moest ik handmatig (uit een lijst selecteren) wat voor type computen ik heb => :S dus ik maar reboot

ik ga deze week terug naar de winkel, en de resultaten met het nieuwe mobo horen jullie zodra er meer nieuws is

moesasji1975nl : Ik heb 4 topic gelezen met ditzelfde probleem => geen van alle oplossingen hielp tot nu toe, behalve (hoop ik) het vervangen van het mobo.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik denk dat je ACPI bedoelt (Advanced Configuration and Power Interface). Dit is inderdaad uit te zetten in de 1e fase van Windows Setup d.m.v. een F-toets combinatie (weet niet uit me hoofd welke).

Heb dit probleem zelf ook vaak gehad en opgelost door eerst Windows ME te installeren en die vervolgens updaten naar Windows XP Pro. Dat zou je dus ook nog kunnen doen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Niet zo snel opgeven....dit heeft voor veel mensen gewerkt.

Ik dacht dat je F5 gewoon vast kon houden, maar daarvoor moet je even op de microsoft site kijken. Andere oplossing bij de lijst van opties is om volgens mij de standard hall te selecteren. Deze heeft geen ACPI ondersteuning.

Je kunt het altijd proberen. Wie weet kom je verder dan de knipperende cursor.
(ps: als je het topic bekijkt waar ik naar gelinkt had --> daar was het de oplossing en de probleem stelling is identiek !!)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 14:06:

(ps: als je het topic bekijkt waar ik naar gelinkt had --> daar was het de oplossing en de probleem stelling is identiek !!)
ik heb ook al op een aantal van deze topics gekeken, maar geen van alle (op deze nog niet geprobeerde oplossing) gaf een goed resultaat.

Maar volgens jou moet ik dus op F5 duwen, en de standaard compter selecteren?

Verwijderd

Ik kan het me helaas niet exact herinneren.....is toch al weer zo'n drie jaar geleden dat ik dat probleem had. (en toen kreeg ik volgens mij geen lijst, maar dat was Win2k?) Verder weet ook zo niet uit mijn hoofd hoe die lijst met F5 er precies uit ziet. Maar volgens mij is het op zich wel duidelijk als je de lijst ziet.

Ik denk dat iets moet selecteren wat geen ACPI heeft (volgens mij de standard PC). Het is natuurlijk een snelle optie om dit even te proberen. Als de setup doorgaat weet je genoeg.

Misschien kun je wat meer info vinden op de microsoft knowledge base.
Immers bij de introductie van Win2k waren er erg veel oudere PC's die problemen gaven op de ACPI ondersteuning. Misschien zoeken op functie-toetsen en setup?

ps) je moet waarschijnlijk wel even de ACPI ondersteuning in het bios uitzetten om rare dingen te voorkomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 21:08 ]

Verwijderd

Hi, ik had precies hetzelfde probleem............systeem is ok, maar setup doet het niet.

De oplossing (bij mij althans)

Bij setup XP (na booten vamaf CD) zodra ie onderaan het over de F6-toets heeft heb ik F5 ingedrukt totdat de optie F2-automatisch systeemherstel verdwenen was (ook in die balk onderin)

Ik kreeg toen een lijst waar ik uit kon kiezen:
- ACPI Multiprocessor PC
- ACPI Uniprocessor PC
- Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC
- Compaq SystemPro Multiprocessor of 100% compatibel
- MPS Uniprocessor PC
- MPS Multiprocessor PC
- Standard PC
- Standaard-pc met C-Step i486
- Overige

Gekozen heb ik voor: Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC (met ACPI in de BIOS nog aan) _/-\o_

En dat werkte gewoon. :)

Suc6 iedereen die dit probleem ook tegenkomt!

Verwijderd

Topicstarter
Woei, ik ben vanmiddag bij de winkel geweest en daar hadden ze ook ff gekeken, maar wat bleek nu: de core van de cpu wat beschadigd => :( Gelukkig zat er nog garantie op en was ik binnen 8 dagen teruggekomen en kreeg ik me geld terug (hadden ze niet meer op voorraad).

Deze week een keertje een nieuwe amd duron 1300 halen.

Hopen dat dit het probleem is, en zo niet dan gaak weer ff wat rondneuzen # got ;)

Maar evengoed bedankt allemaal voor de moeite :D

• Michael_E
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06-2025
Ik heb precies hetzelfde met opstarten, en het zwarte scherm met knipperende cursor

[ Voor 95% gewijzigd door Michael_E op 03-01-2004 16:14 ]

Glasvezel heeft de toekomst

Pagina: 1