Toon posts:

Northbridge temperatuur?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand wat de temperatuur van de Northbridge hoort te zijn?

Ik heb met Search en Google gezocht, maar niets concreets gevonden.

Volgens CoreCenter en SpeedFan is het 54 graden.
Dat lijkt me wat aan de hoge kant.
Toerental van NorthBridge-fan is 5443 rpm.
Systeem temperatuur 40 graden.

Moederbord: MSI 865PE Neo2.
CPU: Intel P4 2,4Ghz / 800 Mhz
Geheugen Twinmos 2 x 512MB PC3200

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Is afhankelijk van onder andere de chipset en hoever deze is overgeklokt. Voor de nForce mag de temperatuur maximaal 80 graden worden, voordat deze te hoog wordt. 54 Graden is dus al aan de hoge kant.

Helaas zijn de meeste meet programma's niet echt betrouwbaar en willen nog wel eens wat afwijkende waardes weergeven. Weet je trouwens zeker dat die 54 Graden niet van de CPU zijn??

Om de temperatuur naar beneden te krijgen zo je de standaard aangebracht koelprut kunnen vervangen door AS3, of over gaan stappen op waterkoeling. Hier valt verder wel het 1 en ander over te vinden.

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Hier is ie van de 1800+ (kt266 ofzo) thuis 55 graden, en met dat warme weer laast tegen de 60 (de cpu loopt met warm weer dik 65 stressed).

Niet erg dus, zolang het maar stabiel is (deze pc heeft dan ook geen airflow in de kast).

Mn eigen overgeklokte 2500+ zn NForce 2 chipset wordt rond de 35 :)

[ Voor 3% gewijzigd door SuperPaddo op 28-07-2003 21:26 ]

Grolsch Royce!

Verwijderd

Topicstarter
YoupY schreef op 28 July 2003 @ 21:21:
Is afhankelijk van onder andere de chipset en hoever deze is overgeklokt. Voor de nForce mag de temperatuur maximaal 80 graden worden, voordat deze te hoog wordt. 54 Graden is dus al aan de hoge kant.

Helaas zijn de meeste meet programma's niet echt betrouwbaar en willen nog wel eens wat afwijkende waardes weergeven. Weet je trouwens zeker dat die 54 Graden niet van de CPU zijn??

Om de temperatuur naar beneden te krijgen zo je de standaard aangebracht koelprut kunnen vervangen door AS3, of over gaan stappen op waterkoeling. Hier valt verder wel het 1 en ander over te vinden.
De PC is niet overklokt.
De temperatuur (in de bios) van CPU is 43 graden.

Ik zal MSI mailen over de temperatuur van de Northbridge.

Er is een topic over het vervangen van de Northbridge koeler.
Ik zal die 'ns goed doorlezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de MSI-site rondgekeken en blijkbaar is 52 graden de normale temperatuur voor de Northbridge: http://www.msi.com.tw/pro...872c97cdab29de797582332e0

Verwijderd

Ligt er natuurlijk aan wat voor chipset het is. VIA KT400? KT333? SiS 745? Daar gaat het tenslotte om. En niet om wat voor moederbord je hebt. Daarmee heb je alleen te maken als je het hebt over de koeling van de northbridge.

Maar als ik 'temperatuur northbridge' invoer bij de Search, krijg ik toch echt een hele berg antwoorden. Ook staan er antwoorden op je vraag bij. Ik quote:
Ten hoogste 50 graden is acceptabel.
Aldus BalusC in 'Max Temps kt333 northbridge'. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 00:00 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

YoupY schreef op 28 July 2003 @ 21:21:
Voor de nForce mag de temperatuur maximaal 80 graden worden, voordat deze te hoog wordt. 54 Graden is dus al aan de hoge kant.
Kun je die uitspraak ff uitleggen ?
het ding mag dus 80 graden worden, maar 54 is al hoog ?
das net 2/3 ........................

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 juli 2003 @ 23:58:
Ligt er natuurlijk aan wat voor chipset het is. VIA KT400? KT333? SiS 745? Daar gaat het tenslotte om. En niet om wat voor moederbord je hebt. Daarmee heb je alleen te maken als je het hebt over de koeling van de northbridge.

Maar als ik 'temperatuur northbridge' invoer bij de Search, krijg ik toch echt een hele berg antwoorden. Ook staan er antwoorden op je vraag bij. Ik quote:

[...]

Aldus BalusC in 'Max Temps kt333 northbridge'. :)
Ik heb het antwoord op mijn vraag al gevonden op de MSI-site:
http://www.msi.com.tw/pro...872c97cdab29de797582332e0

Van mij mag er wel een slotje op.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
heuveltje schreef op 28 juli 2003 @ 23:59:
[...]

Kun je die uitspraak ff uitleggen ?
het ding mag dus 80 graden worden, maar 54 is al hoog ?
das net 2/3 ........................
Hiervoor geld ongeveer hetzelfde als voor je processor. Een AMD kan 90 graden wordt voordat deze kapot gaat, maar wanneer je met zo'n proc boven de 60 graden uit begint te komen wordt deze al erg warm, en zou ik eens goed gaan nadenken over een betere / andere koeling.

Zelf heb ik een ASUS gehad waarbij de temperatuur van de NB (met standaard koelblokje) rond de 58 graden werd (gemeten met thermometertje van de kast, Xaser II), terwijl op standaard snelheid heb blokje niet meer werd dan 40 graden.

Uiteindelijk heeft het bordje 't niet lang volgehouden op deze temperatuur. Na een paar weken was het moederbord dood. Die 80 graden heb ik verder uit de bios gehaald van een of ander bordje (weet zo niet meer welke). Deze gaf aan de de shutdown temperatuur van de northbridge op 80 lag, maar voor verschillende chipsets kan dit natuurlijk anders zijn.

• sailor_ej
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 13:07
Ik heb voor een familie lid het zelfde systeempje in elkaar gezet
Dus ook met:
Geheugen Twinmos 2 x 256MB PC3200

En bij mij gaf CoreCenter ongeveer 46 graden aan, het was toen in de kamer
ongeveer 28/29 graden, dus jouw temperaturen lijken wat aan de hogere kant

We cannot direct the wind, but we can adjust the sails

Verwijderd

Hangt van de chipset af inderdaad. Ik heb zelf een VIA Kt266a en die wordt met dit warme weer (schat ik) zo rond de 38-40 graden. In ieder geval kan ik de heatsink op de chip nog makkelijk aanraken, hij wordt zeker een flink stuk minder warm dan de processor zelf, terwijl ik hier ook een MSI MS-6523 Pro2 bordje heb met een Intel i850 Pro2 chipset samen met Rambus geheugen, en die wordt bijna even heet als de CPU zelf (Intel P4-1.5 oude serie).

Verwijderd

Topicstarter
sailor_ej schreef op 04 augustus 2003 @ 11:07:
Ik heb voor een familie lid het zelfde systeempje in elkaar gezet
Dus ook met:
Geheugen Twinmos 2 x 256MB PC3200

En bij mij gaf CoreCenter ongeveer 46 graden aan, het was toen in de kamer
ongeveer 28/29 graden, dus jouw temperaturen lijken wat aan de hogere kant
De kamertemperatuur bij mij is een stuk hoger ongeveer 35 graden,
vandaar dat de temperatuur van de Northbridge zo tegen de 52 graden loopt.

Ik heb overigens de Northbridge temperatuur weten te verlagen tot 49 graden, dit door de Northbridge-fan er af te halen. Ik had op de MSI forum-site gelezen dat de temperatuur lager wordt als je fan er afhaalt (en dit klopt dus)

Ik heb ACAL Netherlands BV gemaild over temperatuur van de Northbridge, en hun antwoord was:
---------------------------------------------------------------------------------
Goedemorgen Alex,

Ik heb de TD van MSI gebeld en zij vertellen mij dat de NB pas boven de 95
graden kritissch bekeken moet gaan worden omdat hij dan te warm wordt.

Met vriendelijke groet,

Ruud Stevens
Inside sales engineer
Computer Components
IT Products & Solutions

ACAL Netherlands BV
P.O. Box 7934
5605 SH Eindhoven
Beatrix de Rijkweg 8
5657 EG EINDHOVEN
NETHERLANDS
--------------------------------------------------------------------------------

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07 15:05

Thyzz

-=leeg=-

Dat is het niet alleen, de MSI boorden (865 en 875 series) zijn berucht om hun hoge temperatuur aanduidingen in de vroege biossen. Flashen naar de nieuwste BIOS bracht mijn NB-temp. van 56 graden naar 36 graden idle. (875p neo FIS2R) dus dat zou al een oplossing kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Thyzz op 04-08-2003 20:05 ]

5325wp

Verwijderd

Mijn Asus P4P800 wordt ook gloeiend heet...
Zelfde verhaal???

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-07 22:41

BJD

Helaas zit er op de P4P800 geen sensor. :X
edit:
Toch wel dat is je MB temp. :X

[ Voor 36% gewijzigd door BJD op 06-08-2003 10:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Crash_neo schreef op 04 August 2003 @ 20:04:
Dat is het niet alleen, de MSI boorden (865 en 875 series) zijn berucht om hun hoge temperatuur aanduidingen in de vroege biossen. Flashen naar de nieuwste BIOS bracht mijn NB-temp. van 56 graden naar 36 graden idle. (875p neo FIS2R) dus dat zou al een oplossing kunnen zijn.
Ik heb de Bios geflashed (versie 1.3), de temperatuur is hetzelfde gebleven.

Wachten maar op een nieuwe versie.
Pagina: 1