[voeding] Wat kan er kapot aan zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een tijdje geleden trof ik m'n computer uit aan...terwijl ie aan stond toen ik 'm achter had gelaten. De voeding had het begeven :z

Het is een Enermax EG365P-VE (=350 watt, temp controlled fans). De zekering was kapot geknald. Ik heb vandaag even nieuwe zekeringen gehaald, exact dezelfde als die de voeding gebruikt. Zodra ik stroom erop zet...*PANG* :/

Ik haal m'n voeding open...de zekering is zwart en het glas heeft scheurtjes erin. Exact zoals het met de eerste kapotte zekering was.

Ik heb het ding grondig schoongemaakt (stof)...weer een zekering erin...*PANG*
Dit keer waren de houders van de zekering ontwricht, de "dopjes" verspreid door de voeding en waren de nabij gelegen voeding onderdelen besprenkelt met een zwart laagje en minuscule glassplinters. Het lijkt wel alsof het erger wordt met iedere poging.

- de zekering alleen verwisselen is dus niet genoeg
- hij staat _niet_ op 115 volt
- ik heb 'm kaal getest, zonder andere apparaten erop. hij knalt eruit zodra je er stroom op zet. de pc aanzetten lukt dus al niet eens

Ik kan niet echt wat vinden, geloof ik, wat de boosdoener zou kunnen zijn. En het moet dus ook iets zijn wat het eerst wel deed...want hij heeft al meer dan een jaar ultra stabiel gedraaid.

Wat zijn nog meer dingen om naar te kijken? In de search roept iedereen alleen maar over die zekering...maar dat is dus niet genoeg bij mijn voeding. En ik weiger m'n toch relatief dure voeding zomaar op de schroot te zetten, zonder alles te hebben geprobeerd....

PS: ik schrijf dit nu met behulp van een gare no-name 350 watt voeding, die reset zodra ie zwaar belast wordt...dus ik wil toch wel graag m'n Enermax weer werkende krijgen :\

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-08 15:35

SmartDoDo

Woeptiedoe

Er vindt toch ergens sluiting plaats. Helaas is een voeding niet het meest makkelijke electronica onderdeel om te onderzoeken daarop. Kijk eens naar onderdelen die er "niet ok" uitzien. Draadjes los, verbrande weerstanden etc. :)

Iig eens lekker printplaatsnuffelen dus :Y) maar kijk wel uit, op sommige elco's kan spanning blijven staan!

[ Voor 4% gewijzigd door SmartDoDo op 28-07-2003 20:27 ]

• Miletos
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb echt het hele ding zitten doorkijken...de voor EN achterkant van de print en eigenlijk ziet alles er gewoon goed uit.

Alles zit vast voor zover te zien is. Nergens brandplekken (behalve dan waar die zekering uit elkaar is geknald) en niks staat bol of is open geknald...

Alleen 1 van de...errr...rechtop staande schijf dingen met 2 pootjes eraan (ultra electro n00b :P ) wat vlak naast de zekering zit lijkt z'n isolatie te zijn verloren. Ik kan het metaal onder het blauwe laagje zien zitten. Maar ik twijfel ZEER sterk of dit het is, omdat het me niks zou verbazen als dit is weggesmolten door de uiteenspattende zekering. Sowieso, dat alleen zou toch niet genoeg zijn? Dat bloot gelegen metaal raakt verder niks anders aan.

Het is een groot mysterie...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

diodebrug gok ik ........
meestal plat ding met - ~~+ er op

[ Voor 42% gewijzigd door Fish op 28-07-2003 21:37 ]

Iperf

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:54
steve_jacks schreef op 28 July 2003 @ 21:33:
Ik heb echt het hele ding zitten doorkijken...de voor EN achterkant van de print en eigenlijk ziet alles er gewoon goed uit.

Alles zit vast voor zover te zien is. Nergens brandplekken (behalve dan waar die zekering uit elkaar is geknald) en niks staat bol of is open geknald...

Alleen 1 van de...errr...rechtop staande schijf dingen met 2 pootjes eraan (ultra electro n00b :P ) wat vlak naast de zekering zit lijkt z'n isolatie te zijn verloren. Ik kan het metaal onder het blauwe laagje zien zitten. Maar ik twijfel ZEER sterk of dit het is, omdat het me niks zou verbazen als dit is weggesmolten door de uiteenspattende zekering. Sowieso, dat alleen zou toch niet genoeg zijn? Dat bloot gelegen metaal raakt verder niks anders aan.

Het is een groot mysterie...
Dat kan een condensatortje zijn uit het net filter, en als je daar metaal ziet is het NIET goed !

haal hem er eens uit en kijk of ie sluiting maakt

Repareren doe je zo.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:27
Advies, wanneer je niet thuis bent in electronica laat staan switched powersupply's: afblijven en nog's AFBLIJVEN. Dit is geen kinderachtig gezeur maar je zal niet de eerste zijn die er z'n dood mee koopt.

Onoordeelkundig repareren kan ook de schakeling nog meer kapot maken en/of zal als zogenaamde gelukte reparatie wat later voor een catestrofe zorgen.
Het minste is dan nog wel een uitgefikt moederbord.
Verzekering zal verder errug moeilijk doen bij brand en ja ze kunnen eens stupide reparatie vrij makkelijk ontdekken.

SMPS's zijn ook zodanig geconstrueerd dat ze zichzelf beveiligen. Er spat minstens altijd wel 2 of meer onderdelen in het primaire en/of secundaire gedeelte. Verder is een SMPS een grote oscillator waarbij de primaire zijde wordt aangestuurd door de secundaire kant. Het is errug lastig (ook voor electro hobbyïsten) te begrijpen hoe ze starten en werken.

Wil je toch repareren, zorg dan iig voor een isolatie-trafo en een vermogens begrenzer (serie-lamp van 40W oid). De eerste voorkomt veel onheil en de tweede het continue trial en error wisselen van zekeringen/onderdelen enz. Vooral in gevallen, zoals bij jou, waarbij is sprake is van pure kortsluiting.
Ook een variac kan handig zijn (om te testen wanneer het goed danwel 'fout' gaat).
Verder heb je een DVM nodig en liefst een ESR meter. Verder in bepaalde gevallen kan een scoop handig zijn.

Begin eerst droog alle onderdelen (vooral Elco's en semiconductors) te onderzoeken op sluiting, weerstand danwel open verbindingen. Controleer daarna de weerstanden, vooral die met lage waarden (< 2 ohm). Dit kan allemaal op de print (zonder spanning natuurlijk !!!). Gewoon een kwestie van weerstand meten. De IC's meet je door deze apart onder spanning te zetten (met een aparte hulpvoeding) en kijken of ze aan de specs voldoen (bijv. ruststroom etc.).

Een laatste tip is om ook het schema van de SMPS uit te tekenen. Dit leest/kijkt makkelijker. Begin hierbij met de primaire zijde en vind het punt van terugoppeling.

O ja niet vergeten wanneer je de PC-voeding op de testbank zet, 'm wel te belasten. Hiervoor gebruik ik zelf zelf een tweetal oude IDE drives (neemt dan ca 1A op de 5V).

[ Voor 10% gewijzigd door PtrO op 29-07-2003 22:21 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Verwijderd

Als ik jou was zou ik toch maar fijn een nieuwe psu aanschaffen....Wat kost een psu nu in verhouding met het geen wat er achterhangt????? (mobo ,cpu ,enz..)

Verwijderd

Heb je de voeding al kaal zonder moederbord getest? (ik lees wel kaal zonder apparaten, maar ik lees dat nl. nergens - hang er dan wel op zijn minst een oude harddisk aan) - inschakelen kun je dan doen door de PowerGood (14) door te verbinden met de Ground (15).

http://www.jeae.dk/Computere/atx_-_psu.htm
Pagina: 1