[Stokoude troep] Sony viewfinder EIAJ pinout?

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hier op de uni hebben ze een bak waar electra die weggegooid gaan worden gedumpt worden, waar soms redelijk interessante dingen in terechtkomen.
Zo vind ik vandaag twee

Sony AVF-3270CE viewfinders.

Ze zaten vast aan Sony AVC-32xx videocamera's. Dit zijn spullen die dateren uit medio jaren '70 :o - het enige wat ik er online over heb kunnen vinden is het volgdende:
Model Discontinued Date Discontinued Year Categories
AVF3270 05/01/80 1980 VIEW FINDER
Yep, dit geval is meer dan 23 jaar unsupported.

Daarnaast heb ik pics van een vergelijkbaar model, de AVC-3200 (met AVF-3200 erop):
Afbeeldingslocatie: http://www.labguysworld.com/AVC-3200_002.jpg

Het verschil is dat de AVF-3270CE meer modulair opgebouwd is, dwz dat de verbinding met de camera in twee delen is, een simpele power connector eronder en een losse kabel die met de camera verbond. Daarnaast zitten er twee andere connectoren op de viewfinder, een VIDEO/SYNC connector en een intercom. Enige verdere spec die ik ervan heb is dat het een Sony CT-500 3" beeldbuis heeft.

Waarom wil ik er dan nu nog iets mee :?

Simpel. Deze viewfinder is een mooie 12V apparaat dat maar 14W trekt en dus makkelijk van een AT(X) PSU. Als ik een compatibel signaal vanaf een TV-Out of rechtstreeks vanuit VGA kan genereren zou dit nog eens een erg leuke PC accessoire kunnen worden :)

Mijn probleem /vraag is met de pinout en signaaltype van de EIAJ VIDEO/SYNC connector.

Edit:
De power verbinding gaat via een DB9 connector (zelfde connector als een PC seriele kabel). De pinout daarvan is makkelijk te raden: er zijn twee pins met rode draad verbonden en twee andere met zwart. Die rode moeten dus +12V hebben en de zwarte 0V :z
Fout. Ik heb het opengeschroefd om power aan te sluiten en ontdekte dat ik in de schaduw iets over het hoofd gezien had: er zijn idd twee rode draden (die vast en zeker 12V gaan zijn) en een zwarte, maar de vierde is wit... ideeen? (op een AT/ATX staat wit voor -5V, maar ergens lijkt dat me hier niet waarschijnlijk)

Deze site heeft allerlei info over oude videoapparatuur en zo heb ik onder andere de pinout van de CAMERA kabel kunnen vinden:
Afbeeldingslocatie: http://www.labguysworld.com/6PinCamera.gif

Helaas lijkt me dat deze niet geschikt is voor mijn doeleinden:
The 6 pin DIN camera jack is found on many EIAJ video recorder decks. This is also a convenience connector, like the 8 pin EIAJ jack. It allows a small studio camera to be connected to the VTR with a single multiconductor cable. This cable then routes horizontal and vertical drive signals from the VTR to the camera and accepts the resultant composite video signal back from the camera.
Als ik het goed lees zou ik gedonder krijgen met sync signalen als ik deze wilde toepassen :'(

De VIDEO/SYNC aansluiting moet werkend te krijgen zijn, maar ik word totaal niet wijs uit de verschillende modi van de EIAJ connector:
Afbeeldingslocatie: http://www.labguysworld.com/10PinCamPlay.gifAfbeeldingslocatie: http://www.labguysworld.com/10PinCamRec.gif

het lijkt me dat een van deze twee gebruikt zou moeten worden, maar welke :?

Mijn concrete vragen dus:

- zou ik om beeld op deze viewfinder (=zoeker) te krijgen voor de CAMERA/PLAY of CAMERA/RECORD mode van de EIAJ connector moeten bedraden?

- ik veronderstel dat een analoge mono signaal plus twee discrete sync signalen zouden voldoen. Dit klint alsof het uit een VGA signaal gehaald kan worden (specifiek: van een ATi Rage Pro- die kan zeer laag synchen). Klopt mijn vermoeden?

- heeft iemand meer ervaringen/tips mbt dit soort stokoude troep :?

Edit:
Ondertussen duidelijk dat hij 15KHz horizontal bij 60Hz vertical moet krijgen (5MHz bandbreedte)

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 31-07-2003 23:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:21

Stoney3K

Flatsehats!

Als ik het goed zie heb je een tulpconnector op dat ding zitten en ondersteunt ie interne sync (Dus van het Y-signaal). Heb je al geprobeerd je TV-out direct aan de monitor te hangen op de Video/RF plug en dan de sync switch op INT te zetten? Volgens mij haalt ie dan het synchronisatiesignaal uit het videosignaal (voorstoep, achterstoep, lijnsyncpulsen en dat soort shit)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Update: Volgens mij moet je de CAM/Play mode hebben, sinds de H-Drive en V-Drive signalen bestemd zijn voor de opnamebuis in de camera. De vraag is alleen of dat Video Out signaal wel op PAL-signalen werkt. Anders krijg je alleen maar strepen door je beeld omdat je lijntijden en aantal beeldlijnen totaal verschillend zijn. Het kan goed zijn dat Sony voor deze camera een ander systeem hanteert.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dion_b schreef op 28 July 2003 @ 19:57:
Edit:
Ondertussen duidelijk dat hij 15KHz horizontal bij 60Hz vertical moet krijgen (5MHz bandbreedte)
Dat klinkt verdacht veel als PAL. Misschien dat je op CircuitsOnline een berichtje kan posten, wat je namelijk nodig hebt is een schakeling om de H- en V-syncsignalen uit je composietvideo-signaal te halen.

Is dat ding trouwens kleur?? ;)

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Stoney3K schreef op 28 July 2003 @ 22:19:
[...]

Dat klinkt verdacht veel als PAL. Misschien dat je op CircuitsOnline een berichtje kan posten, wat je namelijk nodig hebt is een schakeling om de H- en V-syncsignalen uit je composietvideo-signaal te halen.

Is dat ding trouwens kleur?? ;)
60Hz lijkt mij toch meer NTSC :? PAL is 50Hz?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ludo schreef op 28 July 2003 @ 22:27:
[...]
Verrek... je hebt gelijk... NTSC is 60Hz omdat de netfrequentie daar ook 60Hz is....
Kwestie van je TV-out op NTSC zetten... maar die horizontale frequentie ben ik nog niet zeker van...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Stoney3K schreef op 28 juli 2003 @ 22:10:
Als ik het goed zie heb je een tulpconnector op dat ding zitten
Nee, misschien ben ik niet duidelijk geweest- wat ik hier heb is alleen de viewfinder, dus het 'beeldscherm' gedeelte. De aansluitingen ervan zitten sowieso op de zijkant. Ik heb die pic van een ander, vergelijkbaar model geplaatst om een algemeen idee te geven.
en ondersteunt ie interne sync (Dus van het Y-signaal). Heb je al geprobeerd je TV-out direct aan de monitor te hangen op de Video/RF plug en dan de sync switch op INT te zetten? Volgens mij haalt ie dan het synchronisatiesignaal uit het videosignaal (voorstoep, achterstoep, lijnsyncpulsen en dat soort shit)
Nog niets dergelijks geprobeerd omwille van mijn 12V twijfels...
Stoney3K schreef op 28 juli 2003 @ 22:14:
Update: Volgens mij moet je de CAM/Play mode hebben, sinds de H-Drive en V-Drive signalen bestemd zijn voor de opnamebuis in de camera. De vraag is alleen of dat Video Out signaal wel op PAL-signalen werkt. Anders krijg je alleen maar strepen door je beeld omdat je lijntijden en aantal beeldlijnen totaal verschillend zijn. Het kan goed zijn dat Sony voor deze camera een ander systeem hanteert.
Zoals ik in m'n edit zette heb ik evt een ATi Rage Pro - die kan dus tot 15KHz synchen. Zou ik daarvan gewoon een monosignaal kunnen trekken (alleen de GREEN dus) en die samen met de H en V signalen aansluiten?

* dion_b zou dat aan PC kant een stuk simpeler dan TV out vinden.
ludo schreef op 28 juli 2003 @ 22:27:
[...]
Yep, da's NTSC- maar ik begin zelf te twijfelen- die specs heb ik natuurlijk uit een Amerikaanse brochure en dit is toch echt hier in NL gebruikt- dus het zou heel goed alsnog 50Hz kunnen zijn...

Oslik blyat! Oslik!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Je vergeet iets -- je synchronisatiesysteem werkt alleen als het hele zootje op RGB (VGA) is ingesteld, sinds dan de CRT controller van je beeldkaart actief is. Ik denk dat je toch de cam/play mode van je EIAJ moet hebben en dan voor je beeld de Video Out pinnen (1 & 2) moet hebben... Het trigger signaal:
The camera trigger switch signal functions as follows: +9V = tape running / capstan closed, 0V = tape paused / capstan open. This polarity and voltage can be, and probably is, different for different makes and models.
Je hoeft geen sync signalen ergens erin te stouwen... er gaat gewoon composietvideo op de Video Out-pinnen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je een 6 volt gelijkspanning op je Video out zet.
The following information comes from the Sony AV-3400 service manual: In the CAM/PLAY mode, the 10 pin jack provides +12VDC power and playback composite video for the camera viewfinder. To implement an automatic switch function, the playback video rides on a DC offset voltage of +6V. This DC reverse biases the base-emitter junction of the camera output, an NPN emitter follower circuit. The input to the viewfinder circuit is AC coupled and is not effected by the presence of the DC bias. The played back picture shows on the viewfinder CRT normally.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Weet iemand trouwens waar je dit soort zut kan vinden? Is er op de TU/e niet nog van dit soort spul aanwezig (Vooral op de faculteit Elektrotechniek -- EE-Gebouw??)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Stoney3K schreef op 30 July 2003 @ 12:52:
Weet iemand trouwens waar je dit soort zut kan vinden? Is er op de TU/e niet nog van dit soort spul aanwezig (Vooral op de faculteit Elektrotechniek -- EE-Gebouw??)
Geen idee van de TU/e, maar als je een keer naar Nijmegen af wilt zakken moet je op het universiteitsterrein (in dit geval Heyendaalseweg, Campus Oostzijde) in B-fac gebouw A2 souterrain kijken (rechtsaf bij de leveranciersingang, na +-20m kom je de kratten met oud spul al tegen, met nog meer in een kamertje aan de linkerkant :)

Oslik blyat! Oslik!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Nog wat aan die tips gehad? Heb je inmiddels al beeld op de buis gekregen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Stoney3K schreef op 31 July 2003 @ 13:31:
Nog wat aan die tips gehad? Heb je inmiddels al beeld op de buis gekregen?
Helaas. Toen ik power aan ging sluiten bleek het niet zo simpel te zijn als gedacht (zie m'n edit in de openingspost)- twee keer rood voor 12V, maar slechts een keer zwart 0V. De vierde draad is wit en dat zou van alles kunnen zijn.

Morgen ga ik weer langs die bakken om te kijken of de bijbehorende camera er nog ligt. Dan kan ik die aansluiten (als hij het doet) en de op de connectoren geleverde spanningen gewoon nameten. Dat is allicht het makkelijkste.

Edit:
Is indertussen 'morgen' en ik heb de twee bijbehorende Sony AVC-3250CE camera's binnen. Beiden lijken het te doen, maar de lenzen zijn er voor het dumpen afgeschroefd :'( -wel begrijpelijk overigens- waardoor er geen echt beeld kan vormen, maar aangesloten krijg ik wel licht/schaduwpatronen op de viewfinder als ik er met m'n hand voor ga.

Ik heb kunnen vaststellen dat die DB9 idd voor voeding is, maar opmerkelijk ook voor beeld- dat is dus waar die witte kabel voor is :D

Gek genoeg meet ik slechts +8V op de rode draden tov de zwarte. Ik ga nu even kijken wat er gebeurt als ik 12V over de rode draden gooi via een externe voeding (AT). Als er dan geen rook uitkomt ga ik een videobeeld over de witte gooien en verslag doen...

Fase1:
Een van de twee camera's (eentje die al vrij toegetakeld leek) gecannibaliseerd voor de male DB9 stekker. Daar 12V op beide rode draden gezet en aangezet: geen rook, geen vonken, wel gaat het scherm zonder beeld en zonder synch aan.
Ik meet nu 10.8V op de punten waar ik eerst 8V meette. Dat is 30% hoger, maar gezien er '13V' op de onderkant van het apparaat staat moet het wel lukken.

Nu ga ik signaal toevoegen op het witte. Ik zal daarbij de nuldraad (zwart) aan zowel de nullijn van de voeding rechtstreeks (ivm de 12V lijnen) als de nullijn van de TV-out. Fingers crossed... :P

[ Voor 55% gewijzigd door dion_b op 01-08-2003 19:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Trap wegens succes :D

Ik zit nu tegen een moeilijk leesbare maar prima weergegeven 5cm brede BIOS scherm te kijken van mijn testmobo :)

Wat heb ik moeten doen :?

Eigenlijk zeer simpel:
Allereerst een passende male DB9 stekker geregeld (in dit geval van die videocamera). Let op: je kunt hier niet een standaard seriele muisstekker voor gebruiken (mij eerste idee), omdat het pins 1,2,6 en 9 gebruikt, waarvan 1,6 en 9 normaal NOT CONNECTED zijn bij PC seriele apparaten.

Vervolgens heb ik het als volgt aangesloten aan de RCA stekker van m'n kaart met TV-out:

code:
1
2
3
4
5
6
DB9                                 PC
1 (signal)------------------RCA core (signal)
2 (GND)---------------------RCA GND
6 (+12V)----       |
            |       --------Molex GND
9 (+12V)--------------------Molex +12V

Beeldkwaliteit is op dit moment knudde (kan BIOS nauwelijks lezen), maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de erg provisorische manier waarop ik alles verbonden heb (draden met de hand in elkaar gedraaid etc., plus dat de kabel van de RCA niet minder dan 20 jaar oud is (komt van mijn eerste Speccy O+ ) en goed blijk geeft van die leeftijd.
Edit: een beetje contrast/brightness getweak deed wonderen :z Het beeld is ondertussen opmerkelijk strak gezien hoe provisorisch het er allemaal aanhangt :)

Iig zal evt verdere werk hiermee nu naar CME gaan (dit geval gaat zeker in een casemod verwerkt worden >:) )

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 01-08-2003 20:32 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1