Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding tegen overbelasing/weglekkende stroom/spanningsgat

Pagina: 1
Acties:

• LINk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 00:06
Zoals de topic-titel al duidelijk maakt is het probleem niet in één zin samen te vatten (8> , dus eerst een verhaal dan dan de vraag.

Ik run al een tijdje op WC en heb nu 2 peltierselementen gekocht. 2 x 172 watt (dus 24 Volt x 11,2 amp = 250 watt) is dus 500 watt in totaal voor mijn 2 peltier aan stroom. Om zoveel stoom te kunnnen leveren heb ik 3 meanwell 200 Watt gekocht. Deze meanwells hebben natuurlijk gewoon 230 Volt nodig. Omdat ik alles (voedingen + WC) in mijn kast wil hebben moet ik dus ook 230 Volt naar mijn meanwells brengen.
Nou heb ik daar het volgende voor bedacht. Als ik nu mijn voeding openschroef (enermax 350 Watt) en daar 230 volt uit doorlus naar mijn meanwells, dan hoef ik geen extra kabel door mijn kast te leggen. De 230 volt wordt via een 12 volt relais (aangesloten op de 12 volt van mijn enermax) doorgeschakelt aan mijn meanwells. Dus dit gebeurt theoretisch als mijn computer wordt aangezet.
1) Enermax 350 watt gaan aan
2) 12 Volt relais schakelt
3) 230 Volt van enermax wordt doorgeschakelt naar meanwells
4) Meanwell gaat aan en levert stroom voor peltier

En dit gebeurt al mijn computer echt aangaat :'( :
1) Enermax gaat aan
2) Minder als 0,1 seconde later schakelt relais
3) Meanwells gaan aan
4) 0,1 seconden later valt alle stroom weg (waarschijnlijk gaat enermax uit, en valt het relais af, zodat ook de meanwells uitgaan)

Nou is mijn vraag dus, hoe is dat mogelijk.
Hier een aantal dingen die ik zelf al geprobeert heb:
-Voeding uit de computer halen en de voeding aanzetten zonder computer (dus groen met zwart doorverbinden)
Het geheel werkt perfekt, de meanwells gaan aan (alleen onbelaste meanwells getest dus zonder peltier)
-Voeding in computer aansluiten meanwells afkoppelen
hetzelfde probleem, de computer gaan heel even aan (0,1 seconde) en valt dan weer uit

Mogelijke oplossingen
-De aarde doorverbinden met de meanwells
Ik heb de aarde van de meanwells niet doorverbonden met de voeding (wel via het metaal van de behuizingen, maar niet een appart draadje)
-De 12 volt maakt op de één of andere manier kortsluiting
Weet niet of dat mogelijke is, omdat ik niet weet of een voeding daarvoor beveiligt is. Het zou in dit geval in ieder geval geen zekering zijn, want ik dan na een paar seconden gewoon opnieuw proberen de computer aan te zetten.
-De 230 volt spanning zakt in, vanwegen het feit dat er én een computervoeding en een fraktie later een meanwell aangaat
Lijkt me onwaarschijnlijk omdat ik ook zonder meanwell heb getest en het niks uitmaakte

Suggesties of oplossingen hoor ik graag

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 07:08 ]

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Kan het niet zo zijn dat je teveel stroom uit 1 stopcontact trekt? :?

Btw wat moet je in hemelsnaam met 2 x 172 peltiers?? 1 voor proc en 1 voor ???

Use the Search Luke...

• LINk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 00:06
2 peltiers voor de CPU

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Als je 1 meanwell inshakelt ipv 2 gaat het dan wel goed ?

de inschakelpiek zou te groot kunnen zijn

als je nu met de spannings uit de 1e meanwell ook een relais schakelt en daarmee de 220 naar de 2e meanwell schakelt heb je weer een beetje vertraging tussen de 2 voedingen, dat zou net wel eens genoeg kunnen zijn.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

En als die vertraging nog niet genoeg is kun je een relaisinschakelvertrager maken:

- Relaisinschakelvertraging

Of kant-en-klaar kopen: http://www.schneider-elec...dvertragende%20relais.pdf

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 06:36 ]

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid, is dit wat je doet?
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~lu.di/schema.gif
Maar dan waarschijnlijk zonder diode?

Het probleem onstaat vermoedelijk doordat de 12 V lijn bij het inschakelen eventjes te veel stroom moet leveren aan mobo/processor. Het relais valt dan even af. Als je geen diode (D1) over het relais zet, zal het relais bij het afvallen als spoel gaan werken en onstaan er allerlei problemen. Probeer eens die diode (bijv. een 1n4148). Bovendien kan je beter voor een 5 V relais en 5 V lijn kiezen, omdat die meer stroom kan leveren.

Ik denk dit omdat het buiten je kast wel werkt (dus zonder moederbord/processor) :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 01:45 ]

Verwijderd

Zijn die meanwells geschakelde voedingen (waarschijnlijk wel). Geschakelde voedingen parallel zetten vraagt om problemen, Het kan zijn dat een van de voedingen op maximaal vermogen aan 't werk is en dat er ook een is die bijna niks zal doen.

• Sine
Whooo .... * Sine ruikt problemen

je pelts zijn 24V

je voedingen 12

en je hebt 3 ! voedingen !?

hoe heb je dat secundair aangesloten ?

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 11:32:
Even voor de duidelijkheid, is dit wat je doet?
[afbeelding]
Maar dan waarschijnlijk zonder diode?

Het probleem onstaat vermoedelijk doordat de 12 V lijn bij het inschakelen eventjes te veel stroom moet leveren aan mobo/processor. Het relais valt dan even af. Als je geen diode (D1) over het relais zet, zal het relais bij het afvallen als spoel gaan werken en onstaan er allerlei problemen. Probeer eens die diode (bijv. een 1n4148). Bovendien kan je beter voor een 5 V relais en 5 V lijn kiezen, omdat die meer stroom kan leveren.

Ik denk dit omdat het buiten je kast wel werkt (dus zonder moederbord/processor) :)
Hoe te veel stroom leveren aan mobo/processor?
De 12V lijn levert net zoveel stroom als anders, die paar mA's van dat relais maakt niet uit, dus daar hoef je het probleem niet te zoeken.
Vrijloopdiode maar wel doen.

Je moet altijd systematisch te werk gaan, één voor één dingen uitsluiten.

Dus eerst proberen met alleen het relais op de 12V lijn.
Dan met relais en onbelaste Meanwells en daarna met relais en belaste Meanwells.
Zo kan je erachter komen waar de bottleneck zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 13:09 ]

• Sine
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 13:04:
[...]

Hoe te veel stroom leveren aan mobo/processor?
De 12V lijn levert net zoveel stroom als anders, die paar mA's van dat relais maakt niet uit, dus daar hoef je het probleem niet te zoeken.
Vrijloopdiode maar wel doen.

Dan met relais en onbelaste Meanwells en daarna met relais en belaste Meanwells.
Jup

Maar als ik z'n text goed begrijp heeft ie drie voedingen met 12V output en een 24V belasting

Knappe jongen als je dat netjes kunt verdelen, ik ben benieuwd hoe die dat gedaan heeft .....

Repareren doe je zo.

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-11 18:39

JaltaH

meh

Erh... waar staat dat die meanwell voedingen 12V leveren ?
Alleen in het plaatje van La muis staat dat, maar is volgens mij niet door de TS gezegd.

Is het trouwens niet verstandiger om de fase en de nul beide te schakelen met dat relais ?
Anders kan er nog steeds 220/230V op een van de kroonsteentjes/soldeerverbindingen staan bij de andere 3 voedingen.

Careful. We don't want to learn from this.

Verwijderd

JaltaH schreef op 29 July 2003 @ 15:36:
Erh... waar staat dat die meanwell voedingen 12V leveren ?
Alleen in het plaatje van La muis staat dat, maar is volgens mij niet door de TS gezegd.
Inderdaad, foutje van mij. Sorry maar het was wat laat/vroeg toen ik het schema'tje maakte. :Z
edit:
Ik heb het al veranderd.

edit:
Hoewel het wel een bron van misverstanden was en het topic een hele andere kant op stuurde, doet het er voor het probleem van de TS natuurlijk geen meter toe hoeveel volt de Meanwells leveren.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 17:05 . Reden: Aanpassing schema ]

Verwijderd

exter schreef op 29 July 2003 @ 13:04

Vogens mij heeft de TS dat al redelijk gedaan: :)
Hier een aantal dingen die ik zelf al geprobeert heb:
-Voeding uit de computer halen en de voeding aanzetten zonder computer (dus groen met zwart doorverbinden)
Het geheel werkt perfekt, de meanwells gaan aan (alleen onbelaste meanwells getest dus zonder peltier)
En hier gaat het dus fout: 8)7
-Voeding in computer aansluiten meanwells afkoppelen
hetzelfde probleem, de computer gaan heel even aan (0,1 seconde) en valt dan weer uit
Ik neem aan dat hij hier zijn mobo etc. ook aangesloten heeft, vandaar mijn idee dat het aan de 12 V ligt.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat ook zou kunnen (dat er nu is:)
12 volt lijn direct over het relais heen, en dan trekt het relais natuurlijk opeens veel te vol stroom -> 12 volt pleurt weg / voeding gaat in beveiliging..
Pagina: 1