Toon posts:

Laptop: voeding aansluiten als 'ie aan is?

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als een laptop loopt op batterijen en je ziet opeens dat die zowat op zijn, kan je dan gewoon, on the fly, de netvoeding aansluiten (eerst aan de computer, dan in de muur)? Of moet 'ie eerst uit. Of standby. Wat is het beste?

En omgekeerd hetzelfde: stel, je zit aan tafel, stekker in het stopcontact, en je wilt ergens anders verder: kan je dan gewoon die stekker uit de muur trekken?

Trouwens, hoe gevaarlijk is het nou om met een laptop te gaan lopen die gewoon aan is? Is het altijd beter om hem standby te zetten?

Verwijderd

maakt allemaal niets uit.

lopen met een laptop als hij aan staat ook niet. in de trein kan je er ook mee werken

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:30

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 18:41:
Trouwens, hoe gevaarlijk is het nou om met een laptop te gaan lopen die gewoon aan is?
Met een op notebook harddisk gebaseerde MP3-speler kun je redelijk joggen als je het niet te gek maakt, dus dat laat zien dat een notebook schijf tamelijk robuust is. Met een notebook hoef je niet hysterisch voorzichtig te zien. In de trein, in de auto, het kan allemaal. En rondlopen is al helemaaaal geen probleem.

Dan over voedingen: zoals hierboven al gezegd maakt het niks uit. Natuurlijk is hier aan gedacht bij het design en de bouw van notebooks. Hotplugging is op vrijwel alle vlakken mogelijk.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Mooi. Duidelijk. Dank u!

Verwijderd

zet 'm alleen niet te hard neer

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

Trouwens, hoe gevaarlijk is het nou om met een laptop te gaan lopen die gewoon aan is? Is het altijd beter om hem standby te zetten?
Ik heb zo vaak met m'n laptop (wel een ouder ding : HP 2000CS, P133) in een rugzak over straat gelopen, koptelefoon op, snoer over m'n schouder richting audio-out en Mp3 luisteren maar 8)7

Is geen probleem dus :)

Voeding is gewoon hot-pluggable. Hoe moet dat anders, 1% accu over en dan nog netjes al je werk opslaan en afsluiten zeker?
En omgekeerd hetzelfde: stel, je zit aan tafel, stekker in het stopcontact, en je wilt ergens anders verder: kan je dan gewoon die stekker uit de muur trekken?
Ja dus, alleen is het hierbij wel aan te raden eerst weer een accu in de laptop te doen :+

Wat overigens wel slecht kan zijn is wanneer de accu b.v. nog halfvol is de stekker er weer indoen zodat ie weer gaat opladen. Hiermee kan je de tijd dat je met je accu kan werken behoorlijk verkorten.. Ik had 'ns een 2dehands laptop gekocht, accu deed het nog maar voor 1 uurtje. Een paar keer helemaal opladen en weer leegdraaien en die tijd was 1,5 tot 2 uur geworden. Áls je dus op accu gaat werken is het wel aan te raden je accu ook helemaal leeg te spelen :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op 29 July 2003 @ 01:08:
Wat overigens wel slecht kan zijn is wanneer de accu b.v. nog halfvol is de stekker er weer indoen zodat ie weer gaat opladen. Hiermee kan je de tijd dat je met je accu kan werken behoorlijk verkorten.. Ik had 'ns een 2dehands laptop gekocht, accu deed het nog maar voor 1 uurtje. Een paar keer helemaal opladen en weer leegdraaien en die tijd was 1,5 tot 2 uur geworden. Áls je dus op accu gaat werken is het wel aan te raden je accu ook helemaal leeg te spelen :)
gelukkig heeft een li-ion accu daar geen last van. alleen die oude ni-mh accu's werden 'lui'.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 11:05

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 29 juli 2003 @ 03:25:
[...]

gelukkig heeft een li-ion accu daar geen last van. alleen die oude ni-mh accu's werden 'lui'.
Toch vreemd dat de accu die ik had, die na een paar keer helemaal opladen en weer leegdraaien het een stuk langer deed, een li-ion was...

Maar het zal dan toch wel kloppen. Ik had eerder iets dergelijks gelezen, maar omdat die li-ion van mij dus opeens een stuk langer meeging na een paar keer opladen en leegdraaien dacht ik dat dat effect nog steeds bestond bij li-ion. Niet dus.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

die accu was gewoon dood. dat kan af en toe. op accu's zit vaak ook maar 6 maanden garantie, terwijl er op de rest van een laptop vaak 3 jaar zit.

Verwijderd

ik heb het hier ook eens gehad dat we even weg moesten terwijl hij met updates etc bezig was, toen hebben we gewoon de voeding der weer opgezet. het was een compaq evo.. lappie. Werkte prima. Maar met een laptop en cooling draait die cooling nou constant of alleen als hij warm is en zodra de temp weer goed is dat hij dan weer uitgaat? Dan moet je hem toch niet te lang zo laten staan.

Verwijderd

mooi het topic dat ik zocht, heb ik alleen nog 1 bijvraagje: wat als je accu vol zit bij het laden en je bent gewoon bezig. is het dan handig om de stekker eruit te trekken bij 100% volle accu en dan weer uit te laten gaan. of kan de voeding er eigelijk altijd in blijven zitten zonder dat dit de preformance van de accu beschadigd?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 16:23:
mooi het topic dat ik zocht, heb ik alleen nog 1 bijvraagje: wat als je accu vol zit bij het laden en je bent gewoon bezig. is het dan handig om de stekker eruit te trekken bij 100% volle accu en dan weer uit te laten gaan. of kan de voeding er eigelijk altijd in blijven zitten zonder dat dit de preformance van de accu beschadigd?
op het moment dat je accu 100% vol zit doet je laptop er helemaal niets meer mee. in principe is dat een heel erg klein beetje schadelijk voor de accu. maar aan de andere kant, als je je accu vol hebt, en je pc uit zet, doet je pc ook niets meer met je accu...

Verwijderd

Topicstarter
...? Beetje vaag antwoord, als je het mij vraagt...

Ik denk dat hij bedoelt of het schadelijk is dat die accu gevoed blijft worden terwijl 'ie al vol zit. Bij batterijopladers kan de lader gaan 'druppelen', zoals dat heet: er wordt dan niet echt meer stroom constant toegevoegd, maar alleen een beetje druppelsgewijze om de accu op peil te houden.

Geen idee, eigenlijk: goede vraag.

Mijn vrouw (want die heeft dus een laptop) zit steeds op verschillende plekken met dat ding. Ze werkt in principe op de accu. Als ze een teken krijgt dat 'ie leeg raakt, plugt ze het snoer erin. Ze blijft daar dan op werken totdat ze weer naar een andere plek gaat. Soms werkt ze dus hele tijden op stroom terwijl de accu allang vol zit.

Ik heb niet echt de indruk dat het wat uitmaakt, eigenlijk... Ze laat 'm overigens niet de hele nacht of zo aan het netsnoer hangen: als de laptop uitgaat doet ze het snoer ook uit het stopcontact. En alles dus terwijl 'ie aan en/of uit is: maakt allemaal niet uit. De accu zit er overigens wel constant in (je weet nooit wanneer het netsnoer er per ongeluk uitgetrokken wordt of zo...)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 23:07:
Bij batterijopladers kan de lader gaan 'druppelen', zoals dat heet: er wordt dan niet echt meer stroom constant toegevoegd, maar alleen een beetje druppelsgewijze om de accu op peil te houden.
hmmz, die van mij doet dat niet. als de accu op honderd procent staat, en er een netspannings-icoontje in de taakbalk komt doet de voeding helemaal niets meer met de accu. deze loopt dan ook zeer langzaam leeg (1 pct per dag ofzo), net alsof de pc gewoon uit staat.

Verwijderd

Topicstarter
O, dat bedoelde ik ook niet, hoor! Bij onze laptop gebeurt dat ook niet (tenminste niet dat ik weet...)! Ik had het over 'echte' BATTERIJopladers: niet acu-opladers! De betere batterijopladers hebben zo'n druppeloptie ingebouwd.
Pagina: 1