Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

spanningsbeveiliging, vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb de search gebruikt maar er kwam geen goed resultaat uit. over koffermods enz.
Ik heb een aantal vraagjes over spanningsbeveiliging:

ik heb er een paar van trust gezien ( andere merken zullen wel het zelfde zijn)

1. heeft zo een ding nou ook echt nut?
2. kun je der meer van maken als je er een andere stekkerdoos aanlust.
3. is dat hele trust ding de moeite waard of verspil je met dit soort beveiliging gewoon alleen maar geld.

http://www.trust.nl/products/frame-product.htm?artnr=13592
http://www.trust.nl/products/frame-product.htm?artnr=12839

zulk soort dingen dus

ik weet niet of dit hier hoort maar het is elektronica

BVD
bmwpower

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 17:30 ]

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 09:15
1. Ja zo'n ding heeft nut als bijvoorbeeld de bliksem inslaat, of als er hoge pieken in de stroomtoevoer van NUON zitten. Ding zorgt ervoor dat de teveel aan stroom 'geblockt' wordt.
2. Heeft niet echt veel zin, je kan gewoon 1 tje in het normale stopcontact stoppen, en dan gewone verlengdozen weer in de spanningsbeveiliger prikken. Wel effe opletten hoeveel watt dat ding aan kan ;)
3. Ik vind het wel de moeite waard, maar als je veel geld hebt en het boeit je niet zo, dan hoeft het natuurlijk niet. Bij een normaal stroomnet moet je zonder zo'n ding kunnen, maar wat ik al eerder zij; als de bliksem oid inslaat dan is het handig.

Jammer dat je dat nooit van tevoren weet 8)7

Edit:
Automatische spanningsinschakeling voor uw monitor, luidsprekers en printer als uw computer aan of uit wordt gezet.
Ah das nog wel een leuk extraatje :)

[ Voor 19% gewijzigd door spokje op 28-07-2003 18:13 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38

SmartDoDo

Woeptiedoe

spokje schreef op 28 July 2003 @ 18:10:
1. Ja zo'n ding heeft nut als bijvoorbeeld de bliksem inslaat, of als er hoge pieken in de stroomtoevoer van NUON zitten. Ding zorgt ervoor dat de teveel aan stroom 'geblockt' wordt.
Vergeet niet dat een blikseminslag zo'n impact heeft, dat dergelijke apparatuur niet in staat is tot een goede bescherming.
We hebben het over bescherming tegen "totaal frituren" van je PC. Dat er beschadiging optreedt bij blikseminslag is met zoiets imho niet te voorkomen. :)

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-11 09:15
Ah ok, dan iig met spanningspieken ;) Ik heb d'r wel zo'n ding tussen hangen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier stroom van eneco.
ik heb begrepen dat dit soort dingen dus wel handig en raadzaam zijn.
Nou heb ik de trusts eigeljik als voorbeeld gebruikt want er zijn geloof ik nog andere merken. Moet ik die van trust nou kopen of zijn andere merken ook goed ( die dingen hebben dezelfde functie neem ik aan) er is ook een ouder model van trust en ik heb der een paar van lenco gezien.

weet iemand hier ook raad op

Bvd

Verwijderd

ik heb er 1 van www.apc.com
voordeel is dat ze, mocht het toch mis gaan, gewoon alle van apparatuur die eraan hangt de nieuwwaarde uitkeren. toch handig. kost ongeveer 2 tientjes

Verwijderd

Topicstarter
dus ik kan bijv ook dat oudere model van trust kopen ( een witte met paarse knop) of een ander merk.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Lees voor de gein eens een paar topics uit de search door :)

Verwijderd

Topicstarter
hey bedankt ik heb daar ook op gezocht maar dan de woorden aan elkaar.

ik heb het ff doorgelezen, en nou heb ik weer een vraag.

Moet je randaarde hebben voor die dingen?ik hier heb geen randaarde in me kamer, heb al gekeke achter het stopcontact of er misschien al een aarde kabel zit maar die zit er niet in. Alleen in de keuke is het geaard.

Werkt zo een spanning beveiliger ( die van trust hierboven of gewoon die andere) wel of niet met ongeaard stopcontact?

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 20:42 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 08:57
Je MOET! een stopcontact met randaarde hebben, anders heeft het geen enkele zin. Die beveiligingen sluiten namelijk de spannings pieken kort naar aarde.

En ga niet voor een flut stekkerdoosje van trust (never trust trust) maar voor een doosje van een fabriekant die een beetje ervaring heeft met dat soort dingen (APC, MGE enz)
Met als grote voordeel dat APC de erachter hangende aparatuur verzekerd.

just my 2 cents ..

Repareren doe je zo.

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:08
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 18:39:
hey bedankt ik heb daar ook op gezocht maar dan de woorden aan elkaar.

ik heb het ff doorgelezen, en nou heb ik weer een vraag.

Moet je randaarde hebben voor die dingen?ik hier heb geen randaarde in me kamer, heb al gekeke achter het stopcontact of er misschien al een aarde kabel zit maar die zit er niet in. Alleen in de keuke is het geaard.

Werkt zo een spanning beveiliger ( die van trust hierboven of gewoon die andere) wel of niet met ongeaard stopcontact?
zo'n ding werkt volgens mij best zonder gebruik van een stopcontact met randaarde. Randaarde zorgt er immers alleen voor dat de buitenkant van je apparaatuur niet onder spanning kan komen te staan.
Maar je bent wel je garantie kwijt wanneer je het met een stopcontact zonder randaarde gebruikt.
Wat ik ook wel raar vindt is dat je apparatuur ook tegen blikseminslag is beveiligt, volgens mij valt dit nooit helemaal te beveiligen. Nu kan je dus je geld terug vragen wanneer door bliksem je hele huis is afgebrand :?

Zoals Sine al zegt zorgt de randaarde er natuurlijk ook voor dat de te hoge spanning wordt agevoerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Xplosive op 28-07-2003 22:22 ]

Verwijderd

Xplosive schreef op 28 juli 2003 @ 21:39:
Nu kan je dus je geld terug vragen wanneer door bliksem je hele huis is afgebrand :?
nee. meestal krijg je niets vergoed, onder het motto: "wij doen ons best een product te maken maar garanderen niets".

er zijn ook nog fabrikanten (zoals APC) die wel uitkeren, maar dan is er een limiet van 10 of 100 duizend euro ofzo.

in hoeverre je in een rechtszaak eea vergoed kunt krijgen weet ik niet, maar die bedrijven zullen het juridisch wel goed uitgezocht hebben

Verwijderd

Heej maar ishe tniet gewoon ook al voldoenda als er in je meterkast goede schakelautomaten hangen met een goede aardlek schakelaar erbij ? ? Als er dan spanningspieken oid zijn dan schakelt het zooitje daar toch ook uit???

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:08
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 22:40:
Heej maar ishe tniet gewoon ook al voldoenda als er in je meterkast goede schakelautomaten hangen met een goede aardlek schakelaar erbij ? ? Als er dan spanningspieken oid zijn dan schakelt het zooitje daar toch ook uit???
Nee want eer dat die schakelkast de spanningspiek "ontdekt" is de schade al geleden ( bij bliksem inslag dan).

Verwijderd

Xplosive schreef op 28 July 2003 @ 22:48:
[...]

Nee want eer dat die schakelkast de spanningspiek "ontdekt" is de schade al geleden ( bij bliksem inslag dan).
Hmmz ja ok, maar is dat dan ook weer niet op te lossen met snel uitschakelende automaten, of zijn die dan ook al te traag?? Of heb je dat dan weer alleen maar bij ouderwetse stoppen (trage en snelle)??? Ik weet namelijk niet precies hoe het zit, ik heb er wel eens iets over gehad op school maar ik ben de telematica richting ingegaan dat energie gebeuren interesseert me minder:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 22:58 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 28 juli 2003 @ 22:57:
[...]

Hmmz ja ok, maar is dat dan ook weer niet op te lossen met snel uitschakelende automaten, of zijn die dan ook al te traag??
Wat Xplosive zegt, dat gaat met zo'n snelheid dat voordat die 16A zekering ploft er allang meer dan het 10 voudige doorheen is geraast ;) Dat gaat dan wel heel snel, maar is voldoende om schade toe te brengen. Bij een goede spanningsbeveiliging is een gigantische snelle reactietijd erg belangrijk om schade te kunnen voorkomen. Ondanks dat is geheel beveiligen tegen blikseminslag imo niet mogelijk.

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31

Zym0tiC

^_^

die dingen zijn verrektes handig, vangen de pieken etc fijn op. Vooral omdat je al je spullen die eraan hangen en verzekerd zijn. Maar bedenk wel dat als je een directe inslag hebt die dingen niet helpen, dat houden die dus ook niet.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 08:57
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 22:57:
[...]

Hmmz ja ok, maar is dat dan ook weer niet op te lossen met snel uitschakelende automaten, of zijn die dan ook al te traag?? Of heb je dat dan weer alleen maar bij ouderwetse stoppen (trage en snelle)??? Ik weet namelijk niet precies hoe het zit, ik heb er wel eens iets over gehad op school maar ik ben de telematica richting ingegaan dat energie gebeuren interesseert me minder:)
Nope zelfs als ze die pieken zouden kunnen detecteren zijn er een paar miliseconden nodig om uit te schakelen. Wat al genoeg is om je electroica naar de tjifisteinen te helpen

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Over de Trust kan ik kort zijn: zolang jij het aansluit op een geaard stopcontact is het beter als niets...

Over de dekking van verzekering door Trust: http://www.trust.nl/products/frame-product.htm?artnr=13592

Voor de rest: is best wel aardig wat info over te vinden...

GoT-search: bliksembeveiliging, overspanningsbeveiliging

Google: Transient Voltage Surge Suppression Line Protector
Google: overspanningsbeveiliging

How Surge Protectors Work

Het nut van aarding (imo zelfs het eerste wat je moet doen)

Een overspanningsbeveiliging heeft een aantal kenmerken:
- drempelspanning (Clamping voltage) [lager is beter]
- vermogensabsorbtie (Energy absorption/dissipation in Joules) [hoger is beter]
- schakeltijd (Response time) [lager is beter]
- ... etc...

http://www.liebert.com/
http://www.djsociety.org/Surge_1.htm
http://www.pcguide.com/ref/power/ext/protSurge-c.html
http://www.epanorama.net/documents/surge/surge_ac.html

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 05:48 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.