Steeds corrupte bios A7N8X Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
Eerst maar even mn specs:
-AMD Athlon XP 2500+
-Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0
-2x 256MB PC2700 DDR SDRAM, CAS2, Platinum Heatspreader (Corsair)
-ATI Radeon 9700

Mijn probleem is dat ik steeds een corrupte bios krijg van mn a7n8x. Als ik opstart krijg ik dan te horen: 'System failed memory check'. Daarna valt de comp meteen uit.
De eerste keer gebeurde het toen ik mn voor het eerst in elkaar aan het zetten was. Meteen hoorde ik die foutmelding al. Ik stuurde dus meteen mn moederbord terug naar yorcom.
Daarop kreeg ik mn moederbord weer met een goede bios terug.
Ik probeerde het weer, en deze keer lukte het. Mn computer deed het voor ruim een week. Maar toen ik hem weer op wou starten kreeg ik weer die foutmelding.
Deze keer bracht ik hem persoonlijk naar yorcom waarop ik een nieuw moederbord mee terug kon nemen.
Wilde ik hem een kwartier geleden voor het eerst weer opstarten, kreeg ik weer die foutmelding. (waarschijnlijk dus weer corrupte bios)
Hoe kan dit allemaal? Op de site van corsair staat dat het geheugen getest is op een a7n8x moederbord. Dat kan dus haast niet het probleem zijn.
Verder kan ik niets bedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Kheb net dus weer met yorcom gebeld, die me maar mn moederbord met voeding erbij laten opsturen, om te kijken of het aan de voeding zou kunnen liggen.
Nu is mijn vraag:
Zou iemand weten waaraan het zou kunnen liggen? En zou het inderdaad echt aan de voeding kunnen liggen?

p.s. Ik vond deze vraag zo specifiek dat ik hem maar niet in het grote a7n8x topic heb gezet. Als een mod het daarmee oneens is, verplaats ik het graag daarnaartoe hoor :P

System Specs

Verwijderd

Je kan proberen een ander soort geheugen er in te zetten. (als je die heb natuurlijk :P )

• lrietveld
Nou, wat ik vergeten ben te vertellen is dat de eerste keer dat ik opstarte, ik ander geheugen had. Ik had toen 512 mb kingston en 512 mb infineon erop zitten. Toen ging het dus ook mis :(

System Specs

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

'System failed memory check'

lijkt me toch wel een geheugen probleem :)
ik zou toch eens ander proberen.
of telkens 1 reepje proberen en kijken hoe dat gaat.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• lrietveld
Nou, dat zou je denken ja. Geloof me. Ik heb ook alles geprobeerd. 1 reeptje per keer, of steeds een ander slot. Maar niets werkte. Bij yorcom zeiden ze ook dat het een corrupte bios was. Het is dus waarschijnlijk dat ik door die corrupte bios die foutmelding krijg. Ik weet dus niet of ik er veel waarde aan moet hechten. En het zou natuurlijk wel toeval zijn als bij elkaar 3 verschillende geheugens het niet doen (infineon, kingston en corsair), zeker als de corsair al getest is op een a7n8x.

System Specs

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
biosversie?

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Verwijderd

ik heb ff gegoogled en ik heb dit gevonden: http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/4071/?o=0

Misschien kan je hier wat uit halen?

• lrietveld
Aangezien ik de bios van dit moederbord nog niet gezien heb (Direct na de foutmelding schakelt de comp uit) weet ik het niet. Kheb een rev. 2 bord.
Oh, en trouwens, de bios resetten (dmv jumpers) helpt ook niet.

System Specs

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• lrietveld
Daar wist ik al van. Zoals ik al schreef heb ik mn bios geprobeert te resetten. (zoals dus in dat topic beschreven staat) Maar dat hielp niet. Opzich wel logisch als later dus blijkt dat je een corrupte bios hebt :P .
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 17:52:
ik heb ff gegoogled en ik heb dit gevonden: http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/4071/?o=0

Misschien kan je hier wat uit halen?
Ik heb het helemaal doorgelezen, maar het is vooral een topic met mensen die problemen hebben dat ze geeneens een post-message krijgen.
Wat wel vaak in die topic naar voren kwam was dat het kan helpen om je batterij te vervangen. Bij mij hielp het in elk geval niet. (khad nog zo'n batterij liggen)

System Specs

• lrietveld
Nou, ik heb dus vorige week mijn moederbord (met corrupte bios) incl. geheugen en voeding naar de winkel gestuurd, zodat zij het konden checken. Dat hebben ze gedaan, maar zij konden niet de oorzaak vinden.
Ik heb vandaag dus mn mobo teruggekregen (natuurlijk weer met een goede bios). Ik dus alles in elkaar bouwen, en je raad het al:
Ik krijg weer die foutmelding :( :( :(
Jullie kunnen waarschijnlijk wel mn frustratie begrijpen.
Het is nu dus duidelijk dat het niet ligt aan mn voeding en geheugen. Wat zou het dan kunnen zijn?
Ik kom dan uit op de videokaart (radeon 9700 non pro) of cpu (amd 2500). Het lijkt me sterk dat het daaraan zou kunnen liggen. Wat denken jullie hier nu van? Hebben jullie ideeen waar het aan zou kunnen liggen?

System Specs

Verwijderd

zou kunnen dat je cpu het is. Haal hem er maar uit en maak hem goed schoon,
check hem op eventuele afgebroken pinnetjes (cpu slot, core)

videokaart lijkt me geen probleem

Verwijderd

hmm.. als mijn moederbord kapot was (als ik dat dacht) deed ik eerst altijd andere onderdelen erop. als het dan werkt is het een van de onderdelen die kapot is.. systematisch alles afgaan.

• lrietveld
Verwijderd schreef op 08 August 2003 @ 22:38:
zou kunnen dat je cpu het is. Haal hem er maar uit en maak hem goed schoon,
check hem op eventuele afgebroken pinnetjes (cpu slot, core)

videokaart lijkt me geen probleem
Cpu slot en core zien er goed uit. Geen problemen daar dus. Maar omdat ik steeds mn cpu en koelblok erop en eraf moest doen (omdat ik steeds weer mn kapotte mobo eruit ging halen om hem op te sturen) is het vlak naast de core een beetje smerig geworden met koelprut. (artic silver)
Het is niet zo veel, dus dat zal ook wel niet de oorzaak zijn. (toch? of zie ik nu iets heel stoms over het hoofd...)
Verwijderd schreef op 09 August 2003 @ 00:43:
hmm.. als mijn moederbord kapot was (als ik dat dacht) deed ik eerst altijd andere onderdelen erop. als het dan werkt is het een van de onderdelen die kapot is.. systematisch alles afgaan.
Dat wilde ik ook doen, maar dit werkt gewoon niet in mijn geval. Ik weet pas of mn mobo stuk is, als mn bios corrupt is.
Dan kan je doen wat je wil, met onderdelen eruit halen enz., maar je bios blijft corrupt. Ik heb zelfs al een keer geprobeerd om zonder vga, cpu en mem op te starten, alleen maar om te kijken of ik in plaats van de bekende foutmelding: system failed memory check', een andere foutmelding kon krijgen. Maar helaas. Ik kan doen wat ik wil, maar er veranderd niets.

System Specs

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Ik zou zeggen probeer het eens met een andere CPU, kreeg ook een keer errors bij memtest terwijl het geheugen en bordje goed waren, bleek het de PROC te zijn.. :)
Dan kan je doen wat je wil, met onderdelen eruit halen enz., maar je bios blijft corrupt. Ik heb zelfs al een keer geprobeerd om zonder vga, cpu en mem op te starten, alleen maar om te kijken of ik in plaats van de bekende foutmelding: system failed memory check', een andere foutmelding kon krijgen. Maar helaas. Ik kan doen wat ik wil, maar er veranderd niets.
Daarom zeg ik ook CPU, je hebt 3 verschillende borden en 2 soorten geheugen, maar steeds zelfde processor gebruikt ...

[ Voor 66% gewijzigd door Kleintje81 op 09-08-2003 07:51 ]

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Daarom zeg ik ook CPU, je hebt 3 verschillende borden en 2 soorten geheugen, maar steeds zelfde processor gebruikt ...
yep daar geloof ik dus ook in. dat de cpu het probleem is. gewoon testen
met een andere cpu. de gebruikte cpu dus ook checken in andere mobo
if possible

s6

• _VooDooMen_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 06:32
Erg vreemd ik heb de A7N8X-X wanneer ik een amd 2400+ install of een 2600 gaat de pc ook na 5 sec uit.. wanneer ik een amd 800 mhz duron monteer werkt het wel goed :?

Erg vreemd probleem het is revisie 2.o en bios 1.5 ofzo...

Ik ga denk van de week het board terug sturen

Intel Core i7 920 2.67GHz | MSI X58 Pro-E | OCZ Gold 6GB DDR3 | XFX Radeon HD 4890 Black Edition | Samsung Spinpoint F1 | Logitech X-540 5.1 Speakerset | Hitachi DVD 6x/32x | NEC ND-3520A | PSP VITA | PS5 Disc | Sony KD-55XE9305 | PSN Galatios |

Verwijderd

_VooDooMen_ schreef op 09 augustus 2003 @ 18:20:
Erg vreemd ik heb de A7N8X-X wanneer ik een amd 2400+ install of een 2600 gaat de pc ook na 5 sec uit.. wanneer ik een amd 800 mhz duron monteer werkt het wel goed :?

Erg vreemd probleem het is revisie 2.o en bios 1.5 ofzo...

Ik ga denk van de week het board terug sturen
Hmm..

Koeling?

Voeding levert voldoende energie?

• _VooDooMen_
  • Laatst online: 16-08 06:32
Verwijderd schreef op 09 August 2003 @ 18:23:
[...]

Hmm..

Koeling?

Voeding levert voldoende energie?
ik heb het spul getest op een 300 watt aopen een 250 watt en een qteq 550w

2400+ gaat uit en 2600+ had dit probleem ook al op een msi delta L ook nforce 2 chipset erg vaag

gewoon getest met board+cpu+voeding+geheugen+vga

[ Voor 7% gewijzigd door _VooDooMen_ op 09-08-2003 18:28 ]

Intel Core i7 920 2.67GHz | MSI X58 Pro-E | OCZ Gold 6GB DDR3 | XFX Radeon HD 4890 Black Edition | Samsung Spinpoint F1 | Logitech X-540 5.1 Speakerset | Hitachi DVD 6x/32x | NEC ND-3520A | PSP VITA | PS5 Disc | Sony KD-55XE9305 | PSN Galatios |

• Remy
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

_VooDooMen_, het is niet de bedoeling om hier even jouw probleem te 'dumpen', het gaat hier om een corrupte bios van een A7N8X Deluxe, niet om problemen bij het installeren van verschillende cpu's ;).

LinkedIn
Instagram

• lrietveld
Nou, ik ga met mn hele systeem maar dinsdag langs bij yorcom. Ik heb geluk dat mijn cpu daar ook gekocht is, dus als het daaraan ligt, moet het geen probleem zijn om een nieuwe te krijgen... Nu maar duimen dat het echt daaraan ligt, want anders zie ik mezelf in staat om uit wanhoop mn comp ritueel te verbranden :P .

System Specs

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Krijg je geen kortsluiting door de risers op de backplane van je kast? Ik ben een keer zo stom geweest om een riser te vergeten, en die veroorzaaktje kortsluiting waardoor het systeem niet wilde starten. Kan geen kwaad om dit even te controleren... ;)

• lrietveld
Nou, ik geloof het niet hoor. Het is natuurlijk een beetje moeilijk om te zien, maar dat zit allemaal wel goed volgens mij.
Als je kortsluiting krijgt, dan is er toch ook meer stuk op je moederbord dan een corrupte bios?
Ik zal het in elk geval nog wel ff nakijken...

System Specs

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:33
Memory Test Failed is een bekend issue bij Corsair, ik heb zelf de 512Twinx.
Elke zoveelste keer krijg ik die melding, dus het hoeft niet meteen het geheugen te zijn.

Probeer trouwens ook eens alle niet noodzakelijke onderdelen uit te zetten met de jumpers (SATA USB COM LPT).

Even een vervolg op die risers, inderdaad even checken of er geen kortsluiting zit (geen andere onderdelen tegen de backplane. Tevens is het handig om een aarde te hebben aan de kast (via stopcontact of "draadje van kast naar leiding").

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• lrietveld
De jumpers zoals sata usb enz. heb ik allemaal op disabled zitten. (kgebruik ze toch niet...)
Een aarde heb ik al.
Dat met die risers is best wel moeilijk te checken hoor. Kheb een best wel krappe kast (antec sonata), en ik heb geprobeerd om te kijken met een spiegeltje en een zaklamp, maar er is gewoon weinig te zien. Mn kast gaat in elk geval voor controle nog naar yorcom, dus ik zal wel zeggen dat ze ook op moeten letten of de mobo contact maakt...

System Specs

• lrietveld
Nou, vandaag dus helemaal langs maasland geweest om mn comp te laten nakijken.
Ze hadden mn corrupte bios weer gerepareerd, en sturen hem naar me op. (kben er niet op wezen wachten daar)
Volgens hen komt het nu omdat ik elke keer mn koelbok van mn waterkoelingset (asetek waterchill) er niet goed op had gemonteerd. Volgens mij klopte dat wel. Het is volgens mij heel moeilijk om zo'n waterblok er verkeerd op te monteren.
Ik zal hem in elk geval voortaan hem wat beter aandraaien, misschien dat het probleem zoiets is.
Maar nu is mijn vraag: Is het nu wel mogelijk dat je een corrupte bios krijgt door een te warme cpu? Natuurlijk schakelt het moederbord automatisch uit als de cpu te warm word, maar hoe kan je daar nou een corrupte bios van krijgen?

p.s. Ze hebben meteen mn andere onderdelen zoals geheugen, cpu en voeding bekeken, en alles werkt in elk geval goed.

System Specs

Pagina: 1