Simpel programma'tje om foto's te beheren en publiceren

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52
Hey, ik zoek een programma om mijn verzameling foto's te beheren. Dit moet het programma kunnen:
- Helder de mapstructuur van mijn foto's (zoals deze al op de harde schijf staat) laten zien van mijn foto's
- Commentaar kunnen toevoegen aan de file (het commentaar moet niet in een aparte file of in het programma worden opgeslagen, maar onder de eigenschappen van de foto)
- De foto's, inclusief commentaar, kunnen exporteren naar HTML

Ik heb al gezocht op site als www.download.com en ook hier op GoT, maar ben nog niks tegengekomen. Kent iemand zo'n programma?

Verwijderd

ACDsee, Arles, Photoshop album, noem het maar op. De search staat er vol mee..

• ernstblaauw
Okee, heb ik waarschijnlijk op het verkeerde gezocht. Ga gelijk ze alledrie proberen.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:14
En vergeet IMatch niet. Het feit dat de data op een open manier bewaard wordt vind ik persoonlijk een ontzettend pluspunt.

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:51

-Stef-

Slainthe!

Irfanview

[ Voor 63% gewijzigd door -Stef- op 28-07-2003 15:50 ]

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

software algemeen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• ernstblaauw
Ik heb Photoshop album uitgeprobeerd; werkt wel redelijk lekker, en de info wordt op de foto opgeslagen. Nu ga ik even kijken naar IMatch.

Ik ben nu de evaluatieversie van IMatch aan het downloaden. Nu is mijn vraag: Is de informatie die ik invoer, ook in andere programma's beschikbaar? Dus wordt de informatie opgelsagen in de EXIF van de foto, of in één XML bestand van IMatch?

[ Voor 55% gewijzigd door ernstblaauw op 01-08-2003 11:09 ]

Verwijderd

yep, heel fijn programmaatje en nog gratis ook ... comments aan foto hangen, wat basic edit-mogelijkheden, HTML genereren van thumbnails/pics etc.

• F-Wee
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 00:32

F-Wee

vreemd, hier stond toch iets??

Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 11:18:
[...]
yep, heel fijn programmaatje en nog gratis ook ... comments aan foto hangen, wat basic edit-mogelijkheden, HTML genereren van thumbnails/pics etc.
En gewoon te vinden met google en zo (www.irfanview.com geloof ik).
Het doet al tijden precies wat ik wil en zonder problemen.

Ouwe troep en veel geduld geven uiteindelijk alsnog een burnout.

• ernstblaauw
Kan IrfanView het ook??? Dat Programma gebruik ik altijd om m'n foto's te bekijken! Ik ga het gelijk checken :)

Verwijderd

haal wel versie 3.80 op ...

• ernstblaauw
Ik heb net Irfanview bekeken, maar het editen van het commentaar is toch wat omslachtig. Je moet bij elke foto naar Info gaan, dan naar IPTC, en dan kan je pas info opgeven. Het handigst zou een programma zijn die elke foto bijna beeldvullend weergeeft, met daaronder een paar, zelf gekozen, IPTC velden, die je dan heel makkelijk kan editten. Dan weer de volgende foto, enz. Aan het eind moet je er dan een webgallery van kunnen maken met die velden die je net veranderd hebt.
Op zich lijkt Photoshop Album daar wel op, alleen daar heb je maar 1 veld (ImageDiscription van EXIF, ze noemen die "caption" in Photoshop Album) en daar kan je maar 63 tekens kwijt.
Ik zoek dus nog even verder..

edit:
ik ga nu ACDsee bekijken...

[ Voor 7% gewijzigd door ernstblaauw op 01-08-2003 14:59 ]

• ernstblaauw
ACDSee heeft op zich de goede indeling, alleen deze schrijft de informatie ook niet weg naar de IPTC-tag, en het commentaar is niet te exporteren naar HTML...
Ik ga verder zoeken naar een programma dat aan mijn eisen voldoet.

• BlueInk
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 20:52
ernstblaauw schreef op 04 August 2003 @ 09:34:
ACDSee heeft op zich de goede indeling, alleen deze schrijft de informatie ook niet weg naar de IPTC-tag, en het commentaar is niet te exporteren naar HTML...
Kijk eens naar http://www.imagewalker.com/. 'k Ben daar aardig tevreden over...

• ernstblaauw
Nou dat ImageWalker lijkt me wel wat. Nu nog één probleem: ik heb met Photoshop Album commentaar in EXIF opgeslagen (bij een stuk of 300 foto's), dus ik ga nu op zoek naar een converteer programma, die een regeltje in de EXIF naar IPTC kan omzetten.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 22:08

Ook

Yes I can!

Jasc software (bekend van PaintShopPro) heeft ook wel een aardig pakketje. Voorheen ging het door het leven als AfterShot, maar nu heet het Paint Shop Pro Album.
Geinige layout en een hoop simpele templates aanwezig. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet welke opties wel/niet ondersteund worden maar het is op zich een aardig programma.

Wees consequent, maar niet altijd

• ernstblaauw
Paint Shop Pro Album heeft echt een hele goede interface, maar helaas: de info wordt opgeslagen in een externe database...

Verwijderd

Wellicht kun je nog het programmaatje Picasa proberen

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

Stewie!

Keen must die!

lol, ernstblaauw hoeveel progs heb je al geinstalleerd!!

Is t commentaar zo belangrijk? Anders gewoon een keer alles overnieuw, t zijn maar 300 foto's

Verwijderd

ernstblaauw...: ondertussen moet je echt een kenner zijn in dit soort tooltjes. kun je als je er uit bent niet ff een flink post posten in dit topic met alle ervaringen en beschrijving van de mogelijkheden. en niet te vergeten je uiteindelijke keuze!

verders: is er ook een optie ergens dat je kunt zoeken naar een woord uit de description over heel/gedeelte je foto's. Dan is n foto namelijk makkelijk te zoeken...

• ernstblaauw
Ik zal alle ervaringen op een rijtje zetten als ik -eindelijk- het goede progje gevonden heb. Ik moet dan wel weer ff alles opnieuw installeren, want als ik iets geprobeerd heb en het bevalt niet dan gooi ik het er meestal gelijk weer af.
Maar ik een overzicht maken!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Is er al nieuws ?

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:11

Blauw

De Schreeuw

Waar heb je het over, en waarom schop je een relatief oud draadje omhoog?

• ernstblaauw
Er zijn twee programma's die me goed bevallen:
- ImageWalker 2.01. Met dit programma kan je makkelijk editten in de IPTC, maar heb je helaas niet zo'n goede export functie voor webpagina's (je moet de foto's eerst resizen, anders neemt hij gewoon m'n 3.3MP foto's).
- Photoshop Album 1.0. Hiermee kan je ook makkelijk commentaar toevoegen, maar helaas alleen maar 63 characters in de EXIF. Wel heb je hier goede exportfuncties bij. Ook kan je de info makkelijk zien in Photoshop.
Ook kan je makkelijk algeme tags geven, zoals "Rusland", "Zomer", "Canon", of zoiets. Deze info wordt -helaas- wel in een database van PA bewaard.

Op dit moment vind ik ImageWalker het makkelijkst, maar helaas heb ik al 300 foto's becommentarieerd met Photoshop Album, Dus moet of al het commentaar handmatig overzetten, of een programma vinden, of het gewoon zo laten. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar de tweede, maar dat is nog niet gelukt helaas

[ Voor 16% gewijzigd door ernstblaauw op 19-08-2003 00:14 ]

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 22:08

Ook

Yes I can!

Jozzz schreef op 18 August 2003 @ 20:36:
[Is er al nieuws ?]

Waar heb je het over, en waarom schop je een relatief oud draadje omhoog?
Nou, ik denk dat dat hierover gaat:
ernstblaauw schreef op 06 August 2003 @ 13:25:
Ik zal alle ervaringen op een rijtje zetten als ik -eindelijk- het goede progje gevonden heb. Ik moet dan wel weer ff alles opnieuw installeren, want als ik iets geprobeerd heb en het bevalt niet dan gooi ik het er meestal gelijk weer af.
Maar ik een overzicht maken!

Wees consequent, maar niet altijd

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ter aanvulling, lering ende vermaek:

Nog enige linkjes (naast de al vermelde IrfanView en ACDSee) die ik vond in een afgedrukt exemplaar van de column van Wanda Sloan in de Database (IT) sectie van de Bangkok Post van 28 mei, waar ze er een paar aardige dingen over heeft gezegd.

Image Browser Arctic
SlowView
Vallen JPegger

Disclaimer: Ik heb geen van bovenstaande programma's geprobeerd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1