[win2k server] hergebruik servernamen

Pagina: 1
Acties:

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
We zijn hier bezig met de voorbereiding op een migratie naar een windows 2000 domein met AD. We krijgen daarvoor een stapeltje nieuwe servers en zullen het domein vanaf de bodem opnieuw op gaan bouwen. Dit gebeurt voorlopig losstaand van het huidige NT4 domein.

Ook de werkstations zullen allemaal overgezet worden naar windows 2000 (prof).

Nu is de vraag: is het verstandig om de vervangende servers dezelfde namen te geven als de bestaande servers? Ofwel de oude server heet pietje dan gaat de server die zijn taken overneemt ook pietje heten :)

Krijg je hierdoor misschien problemen of is het juist wel handig?

(Google en de search vertellen me weinig...)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Maak van pietje -> pietje2k
enz.

Dan kun je ze uit elkaar houden
Tenminste dat zou ik doen
en als je toch nieuwe clients krijgt config je ze daar dan op

(Dit is maar een tip)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:56
als je helemaal vanaf de grond opnieuw begint, dus incl. een nieuw netwerk + SM dan kan het handig zijn voor de gebruikers, zodat ze niet hoeven te wennen aan nieuwe namen etc.
Maar ik had ze andere namen gegeven, puur om problemen te voorkomen, en voor de duidelijkheid.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 14:09:
enz.

Dan kun je ze uit elkaar houden
Tenminste dat zou ik doen
en als je toch nieuwe clients krijgt config je ze daar dan op

(Dit is maar een tip)
De oude servers zullen verdwijnen, er hoeft dus niets uit elkaar gehouden te worden.

Als er eventueel zaken tijdelijk naast elkaar zullen draaien dan is het wel een optie om andere namen te nemen

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:53

grimson

domeingrommer

Geen migraties van accounts ??

Ik zou een vers domein ontwerpen met nieuwe namen als je echt helemaal opnieuw begint.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
grimson schreef op 28 juli 2003 @ 14:23:

Ik zou een vers domein ontwerpen met nieuwe namen als je echt helemaal opnieuw begint.
Nee, ik wil helemaal vers beginnen, dan ben je ook van alle oude rommel af. Geen idee of dat qua werk haalbaar is...

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Qua structuur maak het dan helder en overzichtelijk. Denk eerst over je Active Directory structuur na (let op deze kun je 1 keer goed opzetten fout is formateren overnieuw beginnen). Als je de design klaar hebt kun je gaan bouwen. Een server na promo weer demoten kan hoop narigheid op leveren als je deze weer promote. Er wordt aangeraden gewoon weer met clean install te beginnen. In de WOS FAQ staat iig 1 doc die je met (D)DNS kan helpen qua forwarding naar internet toe.

Verwijderd

Nou als je toch vanaf het begin wil beginnen dan maakt het allemaal niet uit
wat de servernamen betreft.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:14
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 14:09:
Dit vind ik toch vreselijke, onfunctionele naamgevingen.

Denk trouwens goed na of je daadwerkelijk los van je NT4 domein wilt zijn. Om problemen te voorkomen kun je bijvoorbeeld je NT4 domein dezelfde naam geven als je nieuwe 2k domein, zodat, mocht je later toch niet alles willen hoeven migreren, het uitwisselbaar is.

De windows 2000 domeinnaam is in principe niet te veranderen. Zoals mutsje ook al aangeeft, het demoten en opnieuw promoten van een 2k domeincontroller levert onzettend veel problemen op (ervaring mee!). Maak daarom na een clean install van Windows 2000 op een server sowiezo een image zodat je die eventueel snel kunt terugzetten.
grimson schreef op 28 July 2003 @ 14:23:
Mocht TS toch useraccounts willen migreren dan zijn daar heel veel manieren voor om dat snel te doen, dus dat hoeft niet zo'n probleem op te leveren :).

Je meldt trouwens ook dat je alle clients gaat upgraden. Wij hebben op kantoor eenzelfde situatie als jij (ook volledige overstap naar windows 2000) maar daar hebben we eerst vrijwel alle clients van windows 2000 voorzien vòòr we aan de servers gaan beginnen.

Ik ben natuurlijk niet bekend met jouw domein, maar het kan je wellicht tijd besparen om dat eerst te doen, zodat je in je nieuwe domein de voordelen van NT-only kunt gebruiken, zoals geen WINS e.d. en een vlekkeloze werking van roaming profiles.

Trouwens, wat voor servernaamgeving gebruik je nu?

Verwijderd

ddc schreef op 28 July 2003 @ 17:38:
[...]
Denk trouwens goed na of je daadwerkelijk los van je NT4 domein wilt zijn. Om problemen te voorkomen kun je bijvoorbeeld je NT4 domein dezelfde naam geven als je nieuwe 2k domein, zodat, mocht je later toch niet alles willen hoeven migreren, het uitwisselbaar is.
2 dezelfde domeinnamen lijkt me wel problematisch...

• Dennis
Verwijderd schreef op 28 juli 2003 @ 17:58:
2 dezelfde domeinnamen lijkt me wel problematisch...
Dat is ook wel weer zo ja :X. Maar zoals ik ook vermeld is dat als je NIET alles wilt migreren. Met dezelfde naam kun je later kiezen al je NT4 servers eruit te gooien, te houden, of te upgraden.

[ Voor 31% gewijzigd door Dennis op 28-07-2003 18:01 ]

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Als je er nu pas aan begint, waarom dan niet meteen win2K3 server?
Deze heeft veel nieuwe features ingebouwd, waaronder vele verbeteringen aan de AD.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Charlie23 schreef op 28 July 2003 @ 18:04:
Als je er nu pas aan begint, waarom dan niet meteen win2K3 server?
Deze heeft veel nieuwe features ingebouwd, waaronder vele verbeteringen aan de AD.
de hoofdreden zal zijn dat dit nog geen 'uitgekristaliseerd' product is

* Zwelgje heeft nu al diverse malen windows server 2003 uitgerold bij klanten, maar er waren altijd wel 'vage' problemen die zich onder w2k niet voordeden

kijk als je windows server 2003 slechts opervlakkig gebruikt (router/firewall/filesharing) dan werkt het prima, maak je echter gebruik van het onderliggende, tja dan kom je nog rare dingen tegen

wachten op sp1 dus...

[ Voor 3% gewijzigd door Zwelgje op 28-07-2003 18:35 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Dennis
[offtopic]
Wij hebben ook plannen om Windows 2000 server uit te gaan rollen zwelgje, maar ik ga toch het hoofdkantoor ervan proberen te overtuigen gelijk naar 2003 (eventueel wachten op SP1) over te stappen.

Ik heb er eigenlijk maar één reden voor, en dat is IPv6. Als je dat gelijk doet scheelt je dat over een paar jaar een hoop gedoe. Ik denk dat IPv6 in 2005 wel redelijk ingeburgerd zal zijn, zeker bij bedrijven.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ddc schreef op 28 July 2003 @ 19:07:
[offtopic]
Wij hebben ook plannen om Windows 2000 server uit te gaan rollen zwelgje, maar ik ga toch het hoofdkantoor ervan proberen te overtuigen gelijk naar 2003 (eventueel wachten op SP1) over te stappen.

Ik heb er eigenlijk maar één reden voor, en dat is IPv6. Als je dat gelijk doet scheelt je dat over een paar jaar een hoop gedoe. Ik denk dat IPv6 in 2005 wel redelijk ingeburgerd zal zijn, zeker bij bedrijven.
ipv6 voor je interne netwerk :? noem mij eens 1 reden waarom? tegen de tijd dat ipv6 gemeengoed is draai jij al lang geen w2k3 meer :z

A wise man's life is based around fuck you

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
ddc schreef op 28 juli 2003 @ 17:38:
[...]

Dit vind ik toch vreselijke, onfunctionele naamgevingen.

De windows 2000 domeinnaam is in principe niet te veranderen. Zoals mutsje ook al aangeeft, het demoten en opnieuw promoten van een 2k domeincontroller levert onzettend veel problemen op (ervaring mee!). Maak daarom na een clean install van Windows 2000 op een server sowiezo een image zodat je die eventueel snel kunt terugzetten.

[...]

Mocht TS toch useraccounts willen migreren dan zijn daar heel veel manieren voor om dat snel te doen, dus dat hoeft niet zo'n probleem op te leveren :).

Je meldt trouwens ook dat je alle clients gaat upgraden. Wij hebben op kantoor eenzelfde situatie als jij (ook volledige overstap naar windows 2000) maar daar hebben we eerst vrijwel alle clients van windows 2000 voorzien vòòr we aan de servers gaan beginnen.

Ik ben natuurlijk niet bekend met jouw domein, maar het kan je wellicht tijd besparen om dat eerst te doen, zodat je in je nieuwe domein de voordelen van NT-only kunt gebruiken, zoals geen WINS e.d. en een vlekkeloze werking van roaming profiles.

Trouwens, wat voor servernaamgeving gebruik je nu?
Ik weet niet of die vraag voor mij bedoeld was maar we zitten nu op een NT4 domein, de servers hebben gewoon leuke namen :) . De domeinnaam moet hetzelfde worden, dat is al een vereiste (bedrijfsnaam.nl).

Ze willen alles tegelijk upgraden, ik was ook een voorstander van 'eerst de clients en dan de rest'

Wat betreft Server 2003: we beginnen er nog niet aan omdat het nog te nieuw is, laten ze eerst maar eens een beetje bughunten

[ Voor 6% gewijzigd door zomertje op 29-07-2003 08:08 ]

Verwijderd

Als je nieuwe win2k servers in het zelfde domein drukt lijkt me het wel handig dat je verschillende namen gebruikt want twee de zelfde servernamen gaat niet werken.
Wij hadden ook bij ons op het werk een NT4 server met daar op een exchange server. Deze heette 'exchange' later hebben we een nieuwe gekregen met win2k en exchange 2000 server. En deze heette 'exchange2k' deze hebben namelijk een tijdje naast elkaar gedraait totdat alle mailbox waren overgezet.

Verwijderd

zomertje schreef op 29 July 2003 @ 08:06:
[...]

Ik weet niet of die vraag voor mij bedoeld was maar we zitten nu op een NT4 domein, de servers hebben gewoon leuke namen :) . De domeinnaam moet hetzelfde worden, dat is al een vereiste (bedrijfsnaam.nl).

Ze willen alles tegelijk upgraden, ik was ook een voorstander van 'eerst de clients en dan de rest'

Wat betreft Server 2003: we beginnen er nog niet aan omdat het nog te nieuw is, laten ze eerst maar eens een beetje bughunten
sorry maar bedrijfsnaam.nl is niet hetzelfde als de naam van je nt4 domain. je kan die domain-naam dus prima gebruiken... maar zorg ervoor dat je pre-win2k domain naam net iets anders is dan je nt4 domain. je kan niet zomaar een 2de domain aanmaken met dezelfde naamgeving op het zelfde fysieke netwerk...

• Dennis
Een .nl domeinnaam. Hmmmm, ga je dan ook de hosting van de website bedrijfsnaam.nl vanuit dit domein doen? Anders kun je misschien beter .local nemen om bijvoorbeeld DNS-problemen te voorkomen.

Verwijderd

ddc schreef op 29 July 2003 @ 11:21:
Een .nl domeinnaam. Hmmmm, ga je dan ook de hosting van de website bedrijfsnaam.nl vanuit dit domein doen? Anders kun je misschien beter .local nemen om bijvoorbeeld DNS-problemen te voorkomen.
Inderdaad en mischien ook wel boze ISP's

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 10:18:
[...]

sorry maar bedrijfsnaam.nl is niet hetzelfde als de naam van je nt4 domain. je kan die domain-naam dus prima gebruiken... maar zorg ervoor dat je pre-win2k domain naam net iets anders is dan je nt4 domain. je kan niet zomaar een 2de domain aanmaken met dezelfde naamgeving op het zelfde fysieke netwerk...
De boel zit ook voorlopig op een apart netwerk...

en de namen van de domeinen worden wel precies hetzelfde, omdat wat ik voor het gemak even 'bedrijfsnaam.nl' genoemd heb nu al in gebruik is.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
ddc schreef op 29 juli 2003 @ 11:21:
'bedrijfsnaam.nl' was even een vorm die ik er aan gaf, het zal natuurlijk de echte bedrijfsnaam worden van het bedrijf waar ik werk. Maar ook de bijbehorende website zal vanuit dit domein komen ja.

Verwijderd

Een reden om dezelfde naamgeving te hanteren kan bijvoorbeeld zijn dat je veel clients hebt met allerlei progjes etc. etc. wat je dan moet aanpassen.
Maar als je de clients toch allemaal opnieuw gaat inrichten of de aanpassingen geeft relatief weinig werk dan zou ik nieuwe naampjes kiezen zodat je de machines nog even naast de oude kunt zetten mocht je iets vergeten zijn/niet werken.

Verwijderd

zomertje schreef op 29 July 2003 @ 11:36:
[...]

De boel zit ook voorlopig op een apart netwerk...

en de namen van de domeinen worden wel precies hetzelfde, omdat wat ik voor het gemak even 'bedrijfsnaam.nl' genoemd heb nu al in gebruik is.
ja dat begrijp ik... maar je nt4 domain is niet begrijfsnaam.nl maar waarschijnlijk bedrijfsnaam... dat je email/dns naam nu al bedrijfsnaam.nl is maakt niet uit... het gaat om dezelfde NT domainnaam (dus op welk domain er ingelogd wordt).

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 juli 2003 @ 11:53:
[...]

ja dat begrijp ik... maar je nt4 domain is niet begrijfsnaam.nl maar waarschijnlijk bedrijfsnaam... dat je email/dns naam nu al bedrijfsnaam.nl is maakt niet uit... het gaat om dezelfde NT domainnaam (dus op welk domain er ingelogd wordt).
Dat is dus ook in het nt4 domein al 'bedrijfsnaam.nl' :)

(inwrijfmodus on :P )

Pagina: 1