MSI K7T Pro2: iets danig mis!

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008

• Boomrups
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10-2025
Dit gaat een lang topic worden, maar dat komt omdat ik veel uit te leggen heb. Dus ga er goed voor zitten en bij voorbaat dank voor je tijd :)

Ik heb nu al een aardig tijdje het volgende systeem:

MSI K7t pro2
AMD Duron 750 @ 950
nVidia GeForce 2MX 200
256 MB PC133 geheugen (merkloos)

en het OS dat ik al een tijdje draai is Windows XP.

Ik zat laatst een potje Transport Tycoon deLuxe te spelen met m'n huisgenoot, en opeens bam! beeld zwart...met alleen zo'n flikkerend underscore balkje linksbovenin. Dus ik doe m'n computer uit, en zet hem tien minuten later aan.

Het leuke van mijn moederbord (de MSI K7t pro2) is dat er een aantal 'diagnostic led's' opzitten die mij vertellen wat er eventueel aan de hand als er zich een probleem voordoet. Ik doe mijn computer dus opnieuw aan en die ledjes geven aan dat er iets fout gaat bij het 'decompressing BIOS image to RAM for fast booting'. Een oplossing wordt niet gegeven in mijn moederbordboekje. De computer blijft daar hangen en start niet verder op. Uit dus maar weer.

Zet ik hem later opnieuw aan. Nu lijkt het goed te gaan (alle vier ledjes zijn groen) maar voordat Windows opgestart is krijg ik de volgende foutmelding.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 Er is een fout opgetreden, Windows is afgesloten om schade te voorkomen. 

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Als dit de eerste keer is (...) of er nieuwe Windows-updates zijn  die u nodig hebt.

Technische informatie (mogelijk in het Engels):

***STOP: 0x00000050 (0xFFFFFFFD,0x00000001,0x8174324F,0x00000000)

Ik dacht dat het wel eens aan mijn RAM-geheugen kon liggen, dus heb ik mijn twee DIMMetjes in verschillende combinaties in verschillende slots gestoken. Dit hat tot resultaat dat hij soms weer bleef hangen bij het decompressen van het BIOS image naar de RAM, een andere keer kreeg ik weer een foutmelding (anders dan hierboven) en ook kreeg ik een keer een normale boot waarbij Windows keurig opgestart werd. Wilde ik vervolgens Winamp openen kreeg ik weer die Windows foutmelding.

Wat te doen? Ik persoonlijk denk dat het aan mijn geheugen ligt, dat het plotseling is overleden. Maar ik ben geen expert op dit gebied. Heb ik iets over het hoofd gezien? Kan het ook aan de geheugenslots op het mobo liggen?

Wat raden jullie mij aan? Een nieuwe DIMM 128 MB PC133 geheugen kopen en kijken of die het wel doet? Of moet ik uitkijken naar een nieuw systeem?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:55

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Eerst testen met: http://www.memtest86.com/

This footer is intentionally left blank

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem voor de rest de troubleshooter ook eens door :)
Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

• Boomrups
Ik kan het niet testen aangezien ik niet in Windows kom, en mijn huisgenoten geen computers waar ik dat geheugen in kan gooien.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hoeft daarvoor geeneens in Windows te geraken :) Memtest is Linux-based en draait in een eigen omgeving. Dowload memtest dus gewoon via de PC waar je nu zit te Gotten, voer hem uit (er wordt je om een lege flop gevraagd), prik dat flop uiteindelijk in de daartoe bestemde gleuf van je PC en start je PC op :Y)

Maargoed, nogmaals, lees de troubleshooter en eventueel de FAQ van dit subforum door (onder "hoe kan ik mijn geheugen testen") B)

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 28-07-2003 13:56 ]

Verwijderd

Da's wel opvallend... Ik heb compleet hetzelfde gehad. Precies dezelfde computer als jij en ook hetzelfde probleem. Eerst had ik een Pro1 en die gaf problemen, dus hup terug naar de winkel, daar vervangen door een Pro2, wat in het begin goed ging, maar later ook problemen gaf. Precies hetzelfde als jouw problemen. Dus maar een heel nieuw moederbord gekocht en nu geen problemen meer.
Ik denk achteraf nu dat het aan mijn voeding heeft gelegen. Die is volgens mij te licht geweest. Misschien voor jou ook iets om naar te kijken.
Het geheugen wat ik toen had, gebruik ik ook nu weer op mijn nieuwe moederbord, en dat geeft nu geen problemen. Dus ik denk niet dat dat het probleem is.
Anyway, succes.

• Boomrups
Verwijderd schreef op 28 juli 2003 @ 13:59:
Da's wel opvallend... Ik heb compleet hetzelfde gehad. Precies dezelfde computer als jij en ook hetzelfde probleem. Eerst had ik een Pro1 en die gaf problemen, dus hup terug naar de winkel, daar vervangen door een Pro2, wat in het begin goed ging, maar later ook problemen gaf. Precies hetzelfde als jouw problemen. Dus maar een heel nieuw moederbord gekocht en nu geen problemen meer.
Ik denk achteraf nu dat het aan mijn voeding heeft gelegen. Die is volgens mij te licht geweest. Misschien voor jou ook iets om naar te kijken.
Het geheugen wat ik toen had, gebruik ik ook nu weer op mijn nieuwe moederbord, en dat geeft nu geen problemen. Dus ik denk niet dat dat het probleem is.
Anyway, succes.
Jamaar mijn computer heeft het twee jaar prima gedaan met de voeding die erin zit. (300 Watt)

• Boomrups
BalusC schreef op 28 July 2003 @ 13:56:
Je hoeft daarvoor geeneens in Windows te geraken :) Memtest is Linux-based en draait in een eigen omgeving. Dowload memtest dus gewoon via de PC waar je nu zit te Gotten, voer hem uit (er wordt je om een lege flop gevraagd), prik dat flop uiteindelijk in de daartoe bestemde gleuf van je PC en start je PC op :Y)

Maargoed, nogmaals, lees de troubleshooter en eventueel de FAQ van dit subforum door (onder "hoe kan ik mijn geheugen testen") B)
Okay..ik zal het eens proberen. (soms voel ik me zo'n n00b ;))

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:35
Kijk ook eens of er condensatoren op je mobo bol staan of zijn gaan lekken, heeft dit mobo ook vaak last van na een tijd...

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Heb je die machine weer op standaard snelheid geprobeerd? BIOS gereset? Kijk anders naar je condensatoren....zijn ook topics over...als die bol staan of lekken -> nieuw mobo of nieuwe condensatoren (laten) opzetten.

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Ik haat dat mobo ;):
Een vriend van mij zijn pc begon ook raar te doen met dat mobo, blauwe schermen, ...

Ik heb wat zitten kloten zonder netwerkkaart enzo.
Dan nog geen verbetering, gewoon bios terug naar defaults of naar failsafe gezet, dan werkte hij terug maar toch bleef hij het soms geven...

Ook met allemaal mooie groene ledjes :(

Raar mobo,
anyways, suc6

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:48
Ik denk dat je mem niet meer lekker is. Ik zou je proc en alles in je bios eens op[ fail safe zetten en het dan nog een keer proberen.
Suxes!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Check de elko's op je bord! Misschien zijn ze geklapt! (die tonnetjes die rechtop staan). Als er smurrie uitkomt of ze erg bol staan (TOV andere elko's) is het fout!

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:54

renedepe

wheeeeelp!!!

'decompressing BIOS image to RAM for fast booting' is een optie om het booten van de computer sneller te laten verlopen. Dit is een optie die in het bios aan en uitgezet kan worden. Wat er gebeurt is dat er een kopie van het BIOS in het RAM-geheugen wordt gezet. Hierdoor start het systeem sneller op. Zo gauw het geheugen op dat stukje wordt aangesproken door andere software ontstaan er echter conflicten (zie windows foutmelding) en loopt de computer vast. Zet alle fast boot opties dus eens uit in je bios. Volgens mij zou het dan wel moeten lukken.

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

• Boomrups
Allemaal zeggen jullie dat ik m'n bios op failsafe moet zetten, maar ik kom soms niet eens in m'n BIOS!

Hij blijft dan hangen bij het 'decompressen van BIOS image to RAM' en ik heb geen beeld...het lijkt wel of m'n monitor gewoon geen input krijgt.

Het eerste wat op je beeldscherm verschijnt als je je computer aandoet (bij mij tenminste) is wat voor videokaart je hebt. En dat wat informatie daarover enzo. Maar vaak blijft hij daarvoor bij mij al hangen.

Mijn computer is dus erg inconsequent bezig...soms doet hij helemaal niks, dan wel beeld maar blijft hij hangen in Windows, soms wel Windows maar gaat hij hangen bij de eerste de beste handeling die ik doe.

Zo ook met dat Memtest. Ik heb het gedownload en op floppy gezet, maar mijn computer geeft het niet eens de kans om het te laden omdat hij daarvoor al blijft hangen.

Ik zal die condensators een checken inderdaad.

Verwijderd

Ik ken dit...en ik kan je gegaranderen dat het tijd is om een nieuwe voeding te kopen. Of om naar de temp van je proc te kijken. Ik denk zelf op het moment dat er niks is met het moederbord. Ik heb pas precies hetzelfde gehad en mijn pc bleef ook telkens op andere plekken hangen...bij de bios, iets voor het windows bootmenu, en bij het laten zien van welke videokaart je hebt. Dus ik zou er echt een andere voeding opgooien.

• Boomrups
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 14:23:
Ik ken dit...en ik kan je gegaranderen dat het tijd is om een nieuwe voeding te kopen. Of om naar de temp van je proc te kijken. Ik denk zelf op het moment dat er niks is met het moederbord. Ik heb pas precies hetzelfde gehad en mijn pc bleef ook telkens op andere plekken hangen...bij de bios, iets voor het windows bootmenu, en bij het laten zien van welke videokaart je hebt. Dus ik zou er echt een andere voeding opgooien.
Klinkt aannemelijk.

Want als er iets mis was met het geheugen zou dat niet zover in het bootstadium naar voren komen, of wel?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het zo erg is, dan blijven er naar mijn mening 2 dingen over: het moederbord ("K7T" says it all .. zie ook [search=k7t probleem]) of de voeding. In deze volgorde.

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

met zoveel mogelijk losgekoppeld, kan je dan ook niet in het bios komen?

Verwijderd

Ik sluit me gehele bij de voeding aan, ik heb dit zelfde ook al ettele malen gehad met exact dezelfde symptomen, als je condensators nog heel zijn is het je voeding

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Maar nog steeds geen idee of de TS zijn bios heeft gereset....probeer dat eerst eens...dan is die OC er ook af.

Voeding geloof ik niet zo in eigenlijk....denk eerder dat er iets mis is met je moederbord..dus probeer de bios te resetten (CMOS clearen) en dan verder te kijken/testen.

reserveringshouder Tesla Model 3

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dat de voeding het probleem is heb ik ook mijn twijfels over. Denk dat er te snel en te makkelijk het probleem bij de voeding gelegd word. Net zoals bij mij. Mijn ouwe systeem (Gigabyte 7IX + K7-600@700 en 256mb sdram) was aan een snellere videokaart toe. De G400 werd dus vervangen door een MX440....
Systeem wilde er niet mee werken (beeld bleef zwart). Terug naar winkel, ja meneer...voeding? Tja, 300 watt Aopen. Ow, zal die wel te licht zijn (nadat ik hem de woorden in de mond legde, doen ze graag bij Mycom). Afijn, geld terug. Haal een Radeon 8500 Pro, en die lijkt het zelfde probleem te geven. WTF :(
Geef niet zo snel op, dat ding moet gewoon werken, toch :?
Systeem eruit geloopt, alles. Schoongemaakt, de temp-sens strips iets verbogen en weer in elkaar geschroeft. Hey, was dat? het werkt :)

Afijn , een dikke 6 mnd later draait hier nu een XP2400+ met 512mb, Radeon 8500 Pro, brander, DVD etc. op een gigabyte VRXP nog steeds met dezelfde voeding. Een dikke 4jr oude Aopen 300watt. Zeer stabiel terwijl de volt-lijnen redelijk onder de reference zitten (maar wel! binnen de marge). Maar goed dat ik niet gelijk een nieuwe voeding gekocht heb...

Heb je btw. ook getest met maar 1 geheugen stripje ?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Boomrups
Okay, ik heb de CD-ROM speler en de Floppy-drive losgekoppeld en de computer aangedaan. Alles verliep prima, de LEDjes werden groen en WindowsXP startte keurig op. Ik opende Outlook Express en verwachtte een BSOD....eerst gebeurde er niks en net toen ik dacht 'Ej wtf! Het werkt!' ..pats! toch weer die foutmelding. Kijkend naar mijn moederbord zag ik ook dat er weer twee LEDjes rood geworden waren. (dezelfde code waarbij in het moboboekje staat 'decompressing BIOS image to RAM)
Het lijkt dus inderdaad aan m'n geheugen te liggen.

De volgende stappen die ik ga proberen:

- BIOS inderdaad terugzetten naar alle default settings
- verschillende combinaties proberen van geheugenreepjes in verschillende slots.

Ik hou jullie op de hoogte :)

• Boomrups
Hij blijft steeds weer andere foutmeldingen geven.

Zo zei hij nu dat er iets fout was in fastfat.sys

Weet iemand wat dat is?

Ondertussen blijf ik het stug proberen :)

• Boomrups
Okay, BIOS gerest naar fail safe settings.
Computer start opnieuw op...raad eens wat ik krijg?

De LEDjes op het moederbord blijven steken bij 'Processor initialization"

:(

(bedenk dat de terugzetting naar fail safe settings mijn overclocking van 750 naar 950 Mhz ongedaan heeft gemaakt)

• Boomrups
Kijk, ik wil best een upgrade doen, maar ik wil geen overbodige dingen gaan kopen. Dus als het niet aan de voeding ligt hoef ik geen nieuw kast/voeding te kopen.

Wat denken jullie, ligt het nou aan de voeding of niet?

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-08 15:40
Probeer eens of je even een voeding van iemand anders kunt proberen (liefst een iets zwaardere). Indien PC dan no niet werkt, kun je het item voeding wegstrepen. Werkt ie wel, dan weet je dus dat je alleen een nieuwe voeding hoeft te kopen.

• dvdhoek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 21:59
Dit nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord had ik dus met een zelfde MSI bord.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb je het nou al getest met maar 1 reepje :?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

stel de proc eens anders in in het bios......

• Batje4
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 12:51
Ik had dat moederbord ook, met dezelfde problemen. Uiteindelijk bleek het moederbord de fout (brakke chipset). Nieuw moederbord, zelfde voeding, zelfde geheugen, zelfde proc: alles draait weer als een tierelier.
Vervolgens setje verkocht en nieuw mobo, geheugen, proc gekocht :D

Het is vast wel mooi weer buiten.

• lowland101
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 22:43
Dit moederbord heeft 2 problemen:

1. zijn de condensatoren, waar men het al over had.

2. een ic die te warm/heet word, en daarom start het geheel niet meer op.

Optie 2:

- op het moederbord zit net naast de atx aansluiting, aan de linkerkant een ic (zwart blokje met veel pootjes).
- hierop staat het opschrift : sc1155csw, 0047, e03206

Om te controleren of dit de boosdoener is, zul je moeten controleren of deze ic dus ook bij jou te heet word.

_dit controleren kun je alleen maar doen wanneer de pc aanstaat !_

Ik heb dit gewoon gedaan door me vinger voorzichtig tegen de ic aan te houden,
en jawel.. ic was kokend heet...
(deze ic hoort dus _niet_ kokend heet te worden !!)

Oplossing was voor mij dat ik nog binnen de garantie het geheel kon omruilen.
(later kwam dit probleem ook boven bij een kennis van mij, voor hem helaas buiten de garantie)

Hoe kom ik aan deze wijsheid ? :)

Het heeft in het verleden een keer in een newsgroep gestaan, en op het forum van msi zelf.
Het probleem schijnt te komen, omdat die ic het voltage schijnt te regelen van je cpu,
en wanneer deze dus heet word, stort ook meteen dat voltage in elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door lowland101 op 29-07-2003 11:23 ]

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Ik zou voor dat de garantie van 3 jaar om is, een RMA aanvragen, kapot is ie zeker, maar dat is al in zoveel topics uitgelegd en er zijn nog steeds mensen die dit niet willen geloven.
Zoek maar eens op RMA 6330 of zo, dan zul je zien dat je niet de enigste bent en dat de oplossing heel simpel is.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-08 12:36

Brons

Fail!

Ok, ik had dus precies hetzelfde probleem.

En of je dit gelooft of niet, sinds ik linux draai is het probleem helemaal weg 8)7.
Ik zit nog in de garantie en ik denk er in ieder geval over om een ander plankje te halen, want het zou gewoon in windows moeten werken, maar in ieder geval succes!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Boomrups schreef op 28 juli 2003 @ 14:17:
Allemaal zeggen jullie dat ik m'n bios op failsafe moet zetten, maar ik kom soms niet eens in m'n BIOS!

Hij blijft dan hangen bij het 'decompressen van BIOS image to RAM' en ik heb geen beeld...het lijkt wel of m'n monitor gewoon geen input krijgt.

Het eerste wat op je beeldscherm verschijnt als je je computer aandoet (bij mij tenminste) is wat voor videokaart je hebt. En dat wat informatie daarover enzo. Maar vaak blijft hij daarvoor bij mij al hangen.

Mijn computer is dus erg inconsequent bezig...soms doet hij helemaal niks, dan wel beeld maar blijft hij hangen in Windows, soms wel Windows maar gaat hij hangen bij de eerste de beste handeling die ik doe.

Zo ook met dat Memtest. Ik heb het gedownload en op floppy gezet, maar mijn computer geeft het niet eens de kans om het te laden omdat hij daarvoor al blijft hangen.

Ik zal die condensators een checken inderdaad.
bios reset? elke mobo heeft een jumper daarvoor, kan me niet voorstellen dat fast boot een default optie is, dus zal die optie waarschijnlijk uitgezet worden.

• Boomrups
Boomrups schreef op 28 July 2003 @ 19:25:
Okay, BIOS gerest naar fail safe settings.
Computer start opnieuw op...raad eens wat ik krijg?

De LEDjes op het moederbord blijven steken bij 'Processor initialization"

:(

(bedenk dat de terugzetting naar fail safe settings mijn overclocking van 750 naar 950 Mhz ongedaan heeft gemaakt)
Volgens mij hebben jullie deze post van mij gemist :)

Ik heb nu dus mijn overclockwerk ongedaan gemaakt door de BIOS weer op de default instellingen te zetten, maar nu lijkt ie spontaan overleden :'(

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij woon ik bij je in de buurt en kun je hier je geheugen wel testen, je kunt ook wel een ander reepje SDRAM lenen.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Boomrups schreef op 29 July 2003 @ 17:23:
[...]

knip............
maar nu lijkt ie spontaan overleden :'(
Dat was ie al voor je dit topic startte, maar je wilt `t niet geloven denk ik.
Je kunt blijven prieken en vloeken en vragen maar dat ding is overleden, geloof me nu maar.
Spreek (schrijf) uit ervaring. je kunt proberen wat je wilt, als ie een dag of 5 helemaal niet aangeraakt wordt, gaat ie weer als de brandweer, tot ie weer uitvalt.
Doe maar een beroep op RMA bij je leverancier, of anders gewoon rechtstreeks bij MSI Nederland.
De Faq. of zoeken op RMA zal je een eind op weghelpen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jouw moederbord is (half)dood. Typisch K7T geval. Punt.

Meer kunnen we niet voor jou van dienst zijn, je kunt in dit topic blijven doorzagen over het reanimeren van een dooie mobo. Maar dit onderwerp is tientallen zo niet honderden malen uitgekauwd; hier schieten we dus echt niks mee op. Volg de advies van o.a. Gem1e op en ruil je moederbord in bij MSI of de PC-boer. Of koop een nieuw mobo.

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 29-07-2003 22:13 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.