[XP] Hibernate versnellen

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een msi k7t turbo mobo met maxtor 7.2k (:P) 80Gb schijf (DMA aan) en 512MB ram. De pc in hibernate-stand zetten gaat nog wel vrij rap, maar hem vervolgens uit de hibernate te halen duurt veel langer. Laadbalkje is bijna een minuut bezig denk ik. Ik heb me daar altijd maar bij neegelegd omdat het toch 512MB is wat ie terug moet zetten. Maar laatst zag ik op de net nieuwe laptop van mn broertje (targa ding met 512MB van de LIDL) dat het opstarten vanuit hibernate razendsnel gaat. Hij heeft dus ook 512MB geheugen (wat dus ook weer vanaf HD teruggezet moet worden), maar dat duurt maar 5 seconden! En ik weet zeker dat ik hem in hibernate (slaapstand) heb gezet en niet in 1 of andere standby modus.

Iemand een idee hoe ik dit op mijn eigen pc'tje ook zo snel kan krijgen? (enige verschil is trouwens dat de laptop XP home heeft en ik XP pro)

[edit] SP1 en updates etc. ook allemaal geinstalleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 28-07-2003 13:44 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

SP1 al geinstalleerd? Alle updates geinstalleerd?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:42

momania

iPhone 30! Bam!

Heb je ook niet het verschil dat de laptop zelf de hibernate regeld en op een normale pc windows dat doet.
Hardwarematig tegen softwarematig dus?

[ Voor 8% gewijzigd door momania op 28-07-2003 13:33 ]

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

offtopic:
vind het wel koel dat jij een 72K schijf hebt(72.000 toeren) is het niet 7.2k?

on topic. Als Hybernate je te lang duurt heb je wel alle poweroptions aan en dergelijke. Een laptop kent ook nog zoiets als powermanagement ivm batterij enzo. Een laptop zit sowieso anders in elkaar dan een normaal werkstation qua ingebakken cpu's andere bustopology enzo.

hoe schoon is die laptop en hoe vervuild is jou werkstation inmiddels? is het geen appels met peren vergelijken wat je aan het doen bent. Er zijn verschillende factoren want alles wat in geheugen staat wordt op schijf geschreven en bij booten weer ingelezen.

[ Voor 27% gewijzigd door mutsje op 28-07-2003 13:40 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
momania schreef op 28 July 2003 @ 13:33:
Heb je ook niet het verschil dat de laptop zelf de hibernate regeld en op een normale pc windows dat doet.
Hardwarematig tegen softwarematig dus?
Ik heb een gewone pc en als ik naar hibernation ga dan duurt dat een seconde of 10. Uit hibernation starten gaat vervolgens in een seconde of 5.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Kwiebus,

Hybernaten kan erg lang duren op een machine als TS verkeerde instellingen heeft en dergelijke hoe dit precies allemaal werkt geen idee maar zal vast ergens te vinden zijn.

• Palomar
  • Niet online
mutsje schreef op 28 July 2003 @ 13:39:
on topic. Als Hybernate je te lang duurt heb je wel alle poweroptions aan en dergelijke. Een laptop kent ook nog zoiets als powermanagement ivm batterij enzo. Een laptop zit sowieso anders in elkaar dan een normaal werkstation qua ingebakken cpu's andere bustopology enzo.
Maar het principe achter hibernate is dat ie je complete werkgeheugen (512MB in mijn geval) naar de HD wordt geschreven en bij de volgende boot weer in het geheugen wordt gepompt. Het lijkt me dat een laptop met extra poweroptions aan dit proces weinig aan kan veranderen...
hoe schoon is die laptop en hoe vervuild is jou werkstation inmiddels? is het geen appels met peren vergelijken wat je aan het doen bent. Er zijn verschillende factoren want alles wat in geheugen staat wordt op schijf geschreven en bij booten weer ingelezen.
Mn winxp install is wel een jaar oud, maar volgens mij was het al vanaf het begin zo langzaam.
mutsje schreef op 28 July 2003 @ 13:41:
Kwiebus,

Hybernaten kan erg lang duren op een machine als TS verkeerde instellingen heeft en dergelijke hoe dit precies allemaal werkt geen idee maar zal vast ergens te vinden zijn.
maar aan wat voor instellingen kan dit dan liggen? In het register een '1' neerzetten bij enable_fast_hibernate oid ? :P

Verwijderd

je geeft je antwoord al... sloop je 512 mb geheugen eruit en prop er 64 k in... scheelt een hoop tijd. je pc wordt wel ietsjes trager :)

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 14:01:
je geeft je antwoord al... sloop je 512 mb geheugen eruit en prop er 64 k in... scheelt een hoop tijd. je pc wordt wel ietsjes trager :)
nee, want die laptop heeft dus OOK 512MB!!! en die is dus wel supersnel. :)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Doe voor de grap eens een schijfbenchmark, desnoods de transfer-rate van Nero. Vergelijk dan je laptop eens met je desktop. Ik gok dat daar het verschil in zit.

[HK]
En een laptop is natuurlijk een kleine 5x kleiner dan een desktop, dus hoeft er minder opgeslagen te worden :D. Koppel je monitor eens af, dat scheelt al 5-6 kilo... :+
[/HK]

Zo scherp als een voetbal!

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien is je hibernation file gedefragmenteerd?
- Hibernation disablen, rebooten, defragmenteren, hibernation enablen.

Firmpete on Aerie Peak

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 19:35

Akerboom

Codito, ergo sum

bootvis..
Pagina: 1