Subwoofer geluid van Creative Live 5.1 zacht

Pagina: 1
Acties:
  • 377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dumpie
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb gekeken in veelgestelde vragen maar kon mijn onderwerp er niet bij vinden.

Ik heb een creative soundblaster live 5.1 geluidskaart en een Jazz Speakers 9902 soundsystem [ specs: http://www.jazzspeakers.com/products/J9902.htm ].

Alles goed aangesloten en getest met creative diagnostics, die stemmetje linksvoor, rechtsvoor enz., maar uit m'n subwoofer komt maar een heel zacht geluid. Ook al zet ik alles op vol ( bij creative mizer -> bass: 100%, frontpanel subwoofer: knop op z'n verst ).

Ik heb bij creative mizer opgegeven: 5.1 luidsprekers in windows: 5.1 Suround Sound Luidpsrekers.
Nieuw drivers helpen niet. Ook heb ik al verschillende soorten bestanden afgespeeld om te kijken of dat werkt: video, muziek, line-in, maar dat maakt ook niks uit :(.

Situatie schets: achteruit m'n geluidskaart 3 jack stekkertjes die in m'n subwoofer gaan [ surround, main, center / subwoofer ]. De subwoofer heeft een aparte voeding en uit de center speaker komt gewoon vol geluid.

Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Bedankt alvast _/-\o_.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 17:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

die subwoofer geeft waarschijnlijk alleen het geluid weer wat echt naar de subwoofer gestuurd wordt, en niet de lage tonen van de speakers die je aangesloten hebt.. En die subwoofer uitgang doet het standaard alleen maar als-ie echt aangestuurd wordt (een .1 kanaal bij 5.1 films bijvoorbeeld). Bij muziek en spellen doet-ie waarschijnlijk niets en stuurt-ie het geluid gewoon naar de speakers (ervanuitgaand dat een sub van een speakerset de lage tonen er wel uitpikt, wat ook normaal is)...

Je moet er dus voor zorgen dat de SBlive de lage tonen zelf naar de subwoofer stuurt, door ergens in te stellen dat alle lage tonen beneden de (zeg) 100Hz naar de subwoofer uitgang moeten gaan. Dat zal vast wel ergens kunnen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• dumpie
  • Niet online
Ik kan inderdaad instellen bij mixer omleiding bas en dan komt er zo'n crossover schuifbalkje bij vrij.
Moet ik die dan instellen op 100hz?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 17:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

ik zou zo zeggen: Hang eens een audiotweaker uit en speel er eens mee terwijl je luistert, dan kan je zelf horen wat het best klinkt (en of het werkt). Misschien is 140hz wel beter met dat setje of kan je zelfs nog een stuk lager gaan zitten, hangt een beetje af van hoe diep de speakertjes gaan en hoe 'hoog' de sub moet weergeven

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• dumpie
  • Niet online
Ik heb nu een beetje met die schuifbalk heen en weer gerotzooid. Als ik 'm op 200mHz zet dan heb ik de meeste bas, maar het is nog steeds niet hard.
Als ik 'm onder de 200 zet heb ik weinig tot helemaal geen bass meer.

• dumpie
  • Niet online
Probleem opgelost :).

Ik heb nu die drei Jack-Pluggen gewoon onBoard aangesloten op mijn MSI K7N2-L moederbord en nu opeens wel volle bas.
Dan lijkt het me toch gewoon dat mijn Creative Soundblaster Live 5.1 misschien wat kinderziektes heeft?

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Vooral de drivers hebben kinderziektes ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• mvddonk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 11:47
Ik heb dus een tijdje geleden ook deze problemen gehad. Heb toen KxProject drivers gebruikt maar die gaven me regelmatig problemen bij spellen en bij DVD's kan ik dan niet echt lekker geluid krijgen.
Voordeel is wel dat de subwoofer het ERG goed doet en dat je center box ook gebruikt word.
Heb zojuist de nieuwste drivers van Creative gedownload (ik heb btw een Soundblaster Live 5.1) en die werken al wat beter dan die bij mijn geluidskaart zat. Echt veel bass krijg ik er niet uit (gebruikte bij KxProject ook altijd 200Hz overgangpunt) en mijn center box krijg ik met deze drivers (bij gewoon mp3 ofzo) niet aan de gang. Weet iemand hoe je je subwoofer kunt versterken met die software en of het mogelijk is om een center box in gebruik te nemen?

Verwijderd

zet de schuifbalkje op 10 hz voor lagere bassen ;)

• mvddonk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 11:47
Nou ik heb al wat beters kunnen vinden, bleek dat ik met de EAX in Creative Surround Mixer meerdere instellingen kon kiezen waarvan er 1 'Advanced EQ -> Drum & Bass' is en die zorgt in ieder geval al voor wat meer bass en het klinkt voor de rest ook goed.
offtopic:
Verder nog iets voor de mensen die problemen hebben met de snelheid van spellen (door het geluid, wat ik dus ook had) -> installeer de VIA 4 in 1 drivers en het werkt weer perfect :D

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
Vrij oud, maar waarom een nieuwe thread maken als ik exact hetzelfde probleem heb.

Als ik crossover uitzet heb ik meer bass (en dan is mijn sub dus buiten gebruik)

Als het aanstaat maakt de frequentie niet uit, de bass is gewoon zacht. Té zacht. En EAX effectjes klinken niet echt optimaal natuurlijk.

Drivers zijn de meest recente officiele.

• thettes
Al veel geklooid maar geen resultaat :(

Laatste poging tot kick, anders maar ooit eens nieuwe soundcard kopen ;(

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Het probleem zit hem in een foute implementatie van Bass Redirection in de drivers. Dit is niet alleen op de Live! 5.1 aanwezig, maar ook op de Audigy, Audigy 2, Audigy 2 ZS etc.

Bass Redirection verlaagt namelijk de complete subwoofer output. Je moet dan dus via omwegen de subwoofer zien op te schroeven; of je moet een andere Bass Management functie dan Bass Redirection gebruiken.

Bepaalde speakersets die geen interne Bass Management hebben, zijn dan dus een probleem. Ook krijg je vaak problemen met hifi receivers, omdat deze vaak geen bass management ondersteunen bij het gebruiken van 6 analoge inputs.

Meer info zie:
http://nl.europe.creative...thre=13916&foru=51&page=1
(Ik ben "Hewk" op dat forum.)

Alhoewel Creative zelf het probleem nog niet helemaal begrijpt (maar de gebruikers begrijpen het wel), erkennen ze wel dat er een probleem is.

• thettes
Ha bedankt! :)

Dus voor iemand die z'n pc analoog op een 5.1 versterker heeft aangesloten is er helaas geen oplossing :(

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Er zijn wel werkbare oplossingen afhankelijk van welke apparatuur je hebt.

Als je een hifi receiver hebt, vormen eigenlijk alleen games een probleem omdat deze meestal ge-output worden via 6 analoge kanalen. DVD films (DD/DTS) en stereo muziek (PCM) zijn geen probleem omdat deze via S/PDIF kunnen, waardoor de Bass Management functie van de receiver gebruikt kan worden. Voor DVD films moet hiervoor moet wel SPDIF Passthrough worden aangeschakeld in zowel de Creative drivers als de DVD software. Bij Stereo muziek hoeft alleen Bass Redirection uitgeschakeld te worden.

Games kunnen meestal juiste bass geven door de subwoofer volume op te schroeven, zon +11dB ofzo met Bass Redirection aan. Alleen is +11 dB erbovenop niet op elk apparatuur haalbaar. Een andere oplossing is dan bijv. om elk kanaal apart met -11dB te verlagen, behalve het subwoofer kanaal. Dit zou misschien kunnen met die Surround Mixer. Je moet dan alleen wel weer het master volume verhogen met +11dB.

Een andere oplossing voor games is de kX driver (ipv Creative driver).
www.kxproject.com
Deze biedt dacht ik alleen geen volledige EAX functionaliteit.

• thettes
Muziek via SPDIF lukt me juist helaas niet, bij DVD gaat het perfect.

Hopelijk is het wel duidelijk dat m'n receiver slechts een 5.1 ingang heeft, maar geen Dolby Digital decoder. Maarja ik zal die KxDrivers weer eens proberen, ook al bevielen die me de laatste keer totaal niet.

edit:
met Kx krijg ik alleen geluid uit de subwoofer bij 2.0 of 2.1 geluid. Vrij vervelend, dus helaas switch ik weer terug. Want met de creative driver had ik dan wel amper geluid uit de sub, maar wel ook uit de rearspeakers en dat klonk vrij goed.

[ Voor 33% gewijzigd door thettes op 31-12-2004 02:40 ]

Pagina: 1