[OSS]Open source developer worden?

Pagina: 1
Acties:

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
Ja hoe doe je dat? Althans, hoe doe je dat zonder gelijk om te komen in de sources, mailinglists etc.

Aangezien ik al een jaartje of wat linux, BSD etc. gebruik, en eigenlijk wel wat wil bijdragen aan de community, loop ik met de gedachten te spelen om mee te developen aan horde, een PHP framework.

Dan zullen jullie waarschijnlijk zeggen: meteen doen!

Alleen hoe pak je dat aan, ik snap wel de basics van cvs en versie beheer, maar mailing lists pakken nooit zo goed voor mij uit, zonder dat ik erin verzuip en de zooi niet meer krijg gelezen. Zo heb ik een hele tijd op de list gezeten van bugtraq, om wat meer van security te leren; echter die mailtjes komen zo vaak binnen dat je hele mailbox compleet vol stroomt en het moeilijk bij te houden is.

Mijn vraag is dus: hebben jullie nog tips voor een toekomstig OSS-developer? en nog do's en don'ts?
Daarbij zat ik te denken of het wel verstandig is om gelijk met een groot project mee te doen; of je nog lokale mirrors moet gaan draaien, gebruikte applicaties etc.

Is het alleen voor de mensen die 24/7 aan het coden zijn, of is een occasional bijdrage ook te doen?

Compromises are for the weak

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Meld je iig aan bij de mailing lists. Als je het teveel mail vindt, gebruik dan 1) een goede mailclient met threading en mailinglist support en 2) eventueel digest mode.

Begin verder met bug-hunting of documentatie schrijven. Dan groei je er als vanzelf wel in.

Succes en veel plezier ermee!

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

Verwijderd

Mijn provider (DDS) gebruikt ook horde. (als gebruiker bevalt het heel goed)
Zelf heb ik ook is een mailserver met horde/imap/ldap opgezet....(als beheerder is horde ook zeer ok)
Tijdens het opzetten van die mailserver kwam ik een aantal kleine foutjes in het programma en documentatie tegen......daar heb ik over gemailt, en dat werdt zeer netjes afgehandeld.....(oftewel: de devvers daar zijn ok)

Voor mailinglist kan je je mail client zo instellen dat hij de mails van die lijst in een appart mapje gooit, dan kan je altijd kijken of je ze nog wil lezen. Als je een simple mail client gebruikt dan kan je procmail hiervoor gebruiken....

Verwijderd

Tha_Butcha schreef op 28 July 2003 @ 12:43:
Mijn vraag is dus: hebben jullie nog tips voor een toekomstig OSS-developer? en nog do's en don'ts?
Daarbij zat ik te denken of het wel verstandig is om gelijk met een groot project mee te doen; of je nog lokale mirrors moet gaan draaien, gebruikte applicaties etc.
"Grote" projecten hebben vaak een wat stugge en strenge patch-QA, wat betekent dat 't erg moeilijk kan zijn om je patches applied te krijgen. Bedenk namelijk dat je niet meteen developer CVS access zult krijgen, zeker niet bij de grote projecten. Bij kleine projecten gaat dit allebei vaak veel makkelijker.

Ikzelf vond het vroeger erg prettig om aan kleinere projecten te werken omdat je enerzijds alle developers goed kent, en anderzijds erg makkelijk je eigen weg kan gaan daar binnen.

Bij grote projecten kun je de lijnen wel deels uitzetten, maar ben je vaak ook gebonden aan een soort schema wat binnen het team is/wordt opgesteld. Ook omdat er vaak samenwerking is met andere projecten hierbinnen. Je eigen lijn uitzetten wordt dus erg moeilijk, je moet vaak aan erg veel eisen voldoen voordat jouw patch wordt toegelaten.

Op zich zijn de nadelen niet erg groot bij grote projecten (zeker niet als je ze tegen de voordelen uitzet), maar dat moet je persoonlijk maar net liggen...
Is het alleen voor de mensen die 24/7 aan het coden zijn, of is een occasional bijdrage ook te doen?
Occasional kan altijd. :).

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
hmm, ik ga me denk ik maar és inschrijven op de mailing list daar, en és kijken of het me bevalt. Hoe dring je bij die "grotere" communities zodanig door, dus dat je b.v. CVS access krijgt, patches worden applied etc. Verschilt dat per groep, of volstaat het b.v. om wat intelligente opmerkingen te maken c.q. suggesties te doen?

Vraagje meer in het algemeen eigenlijk, voor dit forum dan; is het misschien niet een idee om hier een aparte FAQ voor te maken, met vragen over Open Source. Zoals wat het is, hoe je meedoet, licentie uitleg etc. etc.

Tot slot nog, - ja ik weet het, het is vloeken in de kerk - maar weet toevallig iemand of je met outlook ook een beetje leesbare mailling lists krijgt?

Compromises are for the weak

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Met Outlook? Misschien kan je beter Eudora of Pegasus Mail gebruiken voor die mailinglists...

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Tha_Butcha schreef op 28 July 2003 @ 17:26:
hmm, ik ga me denk ik maar és inschrijven op de mailing list daar, en és kijken of het me bevalt. Hoe dring je bij die "grotere" communities zodanig door, dus dat je b.v. CVS access krijgt, patches worden applied etc. Verschilt dat per groep, of volstaat het b.v. om wat intelligente opmerkingen te maken c.q. suggesties te doen?
Bij mijn "grote" projecten (Gnome, GStreamer) is het zo dat je jezelf bewezen moet hebben voordat je CVS access krijgt. Dat wil zeggen dat je bijvoorbeeld in andere projecten al goed werk hebt verricht en dat je interesse blijkt te hebben om dat voort te zetten in het huidige project, of dat je enkele goed patches hebt opgestuurd. In elk geval moet je een "good understanding" hebben van het geheel.

Algemeen is het zo dat, zelfs als je CVS access hebt, dat er van je verwacht wordt (ongeschreven regel) dat je alleen die code aanraakt die van jou is. Algemeen mag iedereen natuurlijk kleine fixes applien, maar het is niet de bedoeling dat jij grote patches gaat doen voor een subgedeelte die "onder beheer" van een ander is, niet zonder overleg in elk geval. Voorbeeldje: Valium is Gnome-vertaler en heeft dus Gnome CVS access. Het is echter niet de "bedoeling" dat hij opeens tig non-translation fixes voor random Gnome modules gaat inchecken, ook al zou hij dat op zich wel kunnen. Logisch nadenken is hier de key. Zie het als een soort hierarchisch iets. Als jij project founder, release manager (/me bijvoorbeeld) of iets dergelijks bent, dan is het heel wat logischer dat je "random" code verandert dan wanneer je net nieuw bent in de community.

Eigenlijk moet je het als een trap zien die je langzaam van onderaf aan beklimt. Niet iedereen komt boven, niet iedereen gaat even snel, maar je begint onderaan en je komt steeds ietsje hoger (en dan mag je dus ietsje meer). Het is gewoon een "community" als in de directe zin van het woord.
Tot slot nog, - ja ik weet het, het is vloeken in de kerk - maar weet toevallig iemand of je met outlook ook een beetje leesbare mailling lists krijgt?
Ontvangen kan altijd. Voor versturen zou ik het absoluut afraden. Er wordt vrij sterk gelet op "hoe je hoort te replien", meer dan je in eerste instantie zou denken. Ik irriteer me soms mateloos aan Outlook-achtige mailtjes, omdat de reply boven de context staat, en bovendien vaak uberhaupt niet in de context geknipt is, wat het geheel bijzonder onleesbaar maakt.

Voor meer info, zie De Quoting Howto.

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 13:07
Voor mailinglists, je raad het al, gebruik ik gewoon SquirrelMail. Je kan dan ook gewoon thread-view gebruiken.

Wanneer je voldoende kennis hebt van object oriented programeren in PHP en mee wilt helpen aan een rewrite from scratch van SquirrelMail dan mag je me altijd een mailtje sturen naar marc@squirrelmail.org. Toevallig ben ik daar development leader.

Momenteel ben ik namelijk bezig met het van de grond af herschrijven van dat programma en er is voldoende te doen. Er zijn diverse deel-projecten te definieren en als je voldoende expertise hebt, of leergierig genoeg bent om dat te verkrijgen dan is er altijd plek voor dat type ontwikkelaars.
Pagina: 1