Toon posts:

Mobo reset bios bij matige OC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de FSB (default 133) op mijn GA-7VRX iets verhoog naar bijv. 136 en start dan opnieuw op, dan zie ik een melding dat er een CMOS error is. Dan kan ik kiezen voor "default values" of de BIOS ingaan. Als ik dat laatste doe zie ik dat alles weer staat op de "safe settings".
Kan er dus vanuit gaan dat ie die verhoging van 3 MHz niet eens trekt?? :? lijkt me sterk eigenlijk.
Ik probeerde in het begin gelijk 140 MHz, maar toen viel gelijk alles stil na de reboot: Monitor op standby, geen piepjes uit de speaker, HDs en fans draaiden wel, hij startte alleen niet meer op. Alleen na uit- en aanschakelen kreeg ik weer de CMOS error melding.

Ik snap hier weinig van, ik heb best wel nieuw apparatuur inzitten (nieuw HD van WD enz. check specs) dus die moeten toch wel tegen een stootje kunnen? Helemaal als ik hoor van andere mensen dat ze hun FSB ff verhoogt hebben naar 166 :/

Wat doe ik verkeerd ? 8)7 Heb de faq al goed gelezen

Verwijderd

Hmm, CMOS error lijkt me niet een symptoom van te hoog oc'en .. stil vallen wel.
Misschien (lijkt me vreemd overigens) heb je je bios beschadigt toen je 'm op 140 zette?
Allemaal maar vaag gespeculeer hoor.
Probeer anders es je FSB te underclocken en dan opnieuw op te starten.. als je nog een CMOS error krijgt weet je iig dat 't niet aan je overclock ligt.
Zou ik doen in ieder geval :P

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Rhettmatic, heb je al gezocht met je probleem? Ik heb zo het idee dat het met een CMOS clear op te lossen is. Je BIOS zal waarschijnlijk die setting niet goed opgeslagen hebben, of op een andere manier met zichzelf in de knoop zitten. Zie over het overclocken en de CMOS/BIOS ook het volgende stukje:
If you are an avid overclocker, you will probably find the Gigabyte GA-7VRXP a little lacking in its overclocking features. Without the option to tweak DDR and AGP voltages, the board does not live up to the expectations of a hardcore overclocker. In addition, users will find it a little uneasy to tweak CPU core voltages in percentages instead of fixed values.

Although the board offers jumperless overclocking with adjustable front side bus frequencies through the BIOS, the CPU multiplier settings are done through DIP switches on-board. Again, we think this may not be very appealing to the overclocker.

One of the thing we found extremely irritating was the missing Clear CMOS jumper. There was actually a space provided for the Clear CMOS jumper as printed on the motherboard but the jumper was nowhere to be found. Although clearing the CMOS may not be an everyday affair, it does come in handy when overclocking goes awry. The only way to reset what you've done wrong in the BIOS is to turn off the power and remove the CMOS battery to clear off all its information. It may not be the most elegant way, but it works. However, you may need to wait a minute or two to let all residual power drain off the CMOS - definitely a waste of time if you keep getting the wrong settings.
bron

Oftewel, een geval van je batterij eruit halen en weer terug doen.

LinkedIn
Instagram

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01

Epsilon

Verwijderd schreef op 28 juli 2003 @ 12:30:
Hmm, CMOS error lijkt me niet een symptoom van te hoog oc'en .. stil vallen wel.
Misschien (lijkt me vreemd overigens) heb je je bios beschadigt toen je 'm op 140 zette?
Probeer anders es je FSB te underclocken en dan opnieuw op te starten.. als je nog een CMOS error krijgt weet je iig dat 't niet aan je overclock ligt.
bios beschadigt niet door te hoog overclocken.

En, het is zelfs een beveiliging van je bios, om die error aan te geven.
Ben er blijk mee zou ik zeggen. Omdat je dan weet dat hij het niet trekt, maar NIET je kast in moet om je bios handmatig te resetten.

Mijn epox heeft btw hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 12:30:
Tsja hoe kom ik daar achter? Mn systeem werkt nu goed en stabiel, en ik kan ook zonder problemen de BIOS inkomen en dingen veranderen.
Gaatnie :'( Hij gaat niet lager dan 133

Verwijderd

Topicstarter
ReemF schreef op 28 July 2003 @ 12:33:
Rhettmatic, heb je al gezocht met je probleem? Ik heb zo het idee dat het met een CMOS clear op te lossen is. Je BIOS zal waarschijnlijk die setting niet goed opgeslagen hebben, of op een andere manier met zichzelf in de knoop zitten. Zie over het overclocken en de CMOS/BIOS ook het volgende stukje:
[...]

bron

Oftewel, een geval van je batterij eruit halen en weer terug doen.
Ja bedankt maar dus niet nodig, hij reset vanzelf al alles, ik kan nu nog steeds van alles tweaken in de Bios behalve dan de FSB.

Dus: Alles werkt, verander ik de FSB dan reset ie alles, verder dus no problemo.. het lijkt wel alsof het gelockt is :? maar dat lijkt me sterk, heb nog nooit van een FSB-lock gehoord.. ?

Enneh, dat artikel klopt niet helemaal, je kan wel degelijk de DDR en AGP voltages veranderen, en er is wel degelijk een CMOS clear jumper :P

offtopic
the CPU multiplier settings are done through DIP switches on-board.
Betekent dit dat ik niet eerst mijn Athlon hoef te unlocken :?
En, het is zelfs een beveiliging van je bios, om die error aan te geven.
Ben er blijk mee zou ik zeggen.
Tsja niet echt, andere mensen OC'en dit bordje zonder problemen tot 150 MHz

Verwijderd

Uh "disable top performance" :) ps. Gigabyte geeft geen ondersteuning op overklocken dus support mailen heeft vrij weinig zin :D

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 12:47:
Uh "disable top performance" :)
Ja ook al gedaan.. :(

Verwijderd

eerst "optimaze defaults" laden en daarna save and exit :S

Verwijderd

Topicstarter
Ja net dus geprobeerd, enige verschil is dat ik m niet helemaal hoef aan en uit te zetten als ie de hoge FSB niet trekt. Ik kom nu niet hoger dan 138. Bij 139 krijg ik na de POST alleen een knipperende cursor te zien, ga ik hoger dan slaat ie vast bij het infoscherm vlak na de POST (dat scherm in dat kader getekend)

Weet iemand hoe dit zit?
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

the CPU multiplier settings are done through DIP switches on-board.

--------------------------------------------------------------------------------

Betekent dit dat ik niet eerst mijn Athlon hoef te unlocken ?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 13:54:
Ja net dus geprobeerd, enige verschil is dat ik m niet helemaal hoef aan en uit te zetten als ie de hoge FSB niet trekt. Ik kom nu niet hoger dan 138. Bij 139 krijg ik na de POST alleen een knipperende cursor te zien, ga ik hoger dan slaat ie vast bij het infoscherm vlak na de POST (dat scherm in dat kader getekend)

Weet iemand hoe dit zit?

[...]
Lijkt me wel ;) Anders kon je zo ook namelijk bij elke Athlon in de BIOS de multiplier aanpassen en zo gebruiken.

Dat ie niet hoger komt dan 138MHz kan best. Ik weet zo niet of je FSB met de PCI 'gelocked' zit, want bij mij gaf de hoge PCI-bus snelheid problemen icm de TV kaart (Hauppauge WinTV Theater).

edit: alle Athlons zijn iig NIET gelocked op FSB, zou helemaal een feest zijn :{

[ Voor 8% gewijzigd door Vinnie op 28-07-2003 14:03 ]

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik check net de handleiding en zie dat mn proc (1900+ palomino) op 12x multiplier loopt... mn mobo gaat maar tot 12,5 :|

nahja jammer dan..
Pagina: 1