[HD Crash] Maxtor 6Y120L0 (160 GB)

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 15:09
Ik heb dit schijfje precies een week geleden gekocht, maar vanmorgen begon 'ie te tikken bij het opstarten. In windows kon ik de schijf niet meer zien (werd niet detect door de controller), dus nog maar een reboot. Nu spint de schijf zelfs helemaal niet meer op! :(

Kan 'm wel terug brengen, maar en staat een boel data op die ik elders niet meer heb staan. Is er geen enkele manier waarop ik dat ding nog even aan de praat kan krijgen om mijn data er vanaf te halen? Misschien heeft iemand een tip voor me? :/

Verwijderd

je kan kijken naar wat recovery programma's maar als windows hem niet ziet, bios ook niet??, dan houd het wel op.
of je kan hem opsturen naar die bedrijven die data kunnen recoveren maar dat kost bergen geld.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Topic is al meerdere keren langsgekomen... Even zoeken dus!
Zoeken op bijv. hdd problemen, harde schijf, harde schijf doet raar, ofzo.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Schroef hem eens helemaal uit je pc, en zet hem weer opnieuw goed vast. 4 schroeven gebruiken, stevig monteren. En alle kabels en jumpers goed checken. Stel in je BIOS alle IDE-poorten in op Auto, zodat hij tijdens het booten zelf alles gaat uitzoeken.
Eventueel andere IDE-apparaten loskoppelen.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-03 13:45

Tjark

DON'T PANIC

waarom zetten mensen altijd data op net nieuwe schijven? Als er wel _iets_ kapot kan gaan in de eerste 2 maanden is het wel een HD.

Zie het maar als een leermoment om voortaan backups te maken.

*insert signature here

Verwijderd

TjarkVerhoeven schreef op 28 juli 2003 @ 11:11:
waarom zetten mensen altijd data op net nieuwe schijven?
Geen idee wat jij ermee doet, maar als ik een nieuwe hardeschijf koop heb ik die wel gekocht met de intensie om er data op te zetten 8)7 ;)

//Edit

Ik heb ook eens een tikkende schijf gehad, deed het paar dagen niet meer. Toen vreemd genoeg werkte hij weer goed, maar ik kon neit meer bij mijn data komen. Ik heb toen met IBM tool me hdisk een low-level format gegeven. Sindsdien nooit meer problemen mee gehad, een van de wazigste dingen die ik heb meegemaakt met hardware.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 11:19 ]

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Idd Berend. Je koopt toch een schijf met dat doel.
M.i. zou je anders nooit iets met een nieuwe schijf kunnen doen als ik jouw opmerking zo lees Tjark. Opmerking dient verder geen doel! Dat het zeker niet onverstandig is om eerst even een backup te maken spreekt voor zich...

• Steenvoorde
hehe, nou de reden dat ik mijn data op deze schijf had gezet was omdat een oudere schijf van mij aan het overlijden was. Deze schijf _was_ mijn backup! :p Had toch wel het idee dat nieuwe schijven goed zouden zijn, maar da's dus een illusie. Ga meteen ook maar voor een DVD-brander om spullen te backuppen, hoewel 160 GB natuurlijk in totaal niet te doen is.

Ik heb de schijf helemaal los gekoppeld en in een andere pc (hier op werk) geschroefd. Alleen de power-cable aangesloten en (wederom) doet hij helemaal niks. Heb me waarschijnlijk een bijna-DOA in de maag laten splitsen ;)

De reden dat ik deze topic opende was trouwens dat ik hoopte dat iemand misschien een truukje voor dit type schijf had (misschien een zekering o.i.d. op de schijf die doorgfikt was). Heb de search gebruikt maar kon over dit type schijf (met mijn type probleem ;) ) niets vinden.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Steenvoorde schreef op 28 July 2003 @ 11:26:
Heb de search gebruikt maar kon over dit type schijf (met mijn type probleem ;) ) niets vinden.
Ik denk dat je dan een beetje anders moet zoeken.. Dit zijn namelijk geen specifieke problemen met die schijf, 't zijn algemene schijfproblemen..

In de faq zijn hiervoor een aantal tips opgenomen, bekijk deze eens : linkje

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Tja, da's nogal pech hebben!
Type schijf heeft verder niets met je problemen te maken. Dus een search op type zal niet veel helpen. Het zijn algemene problemen, vandaar mijn advies om eens even te zoeken.
Je moet dus op probleem zoeken ipv schijf!
Volg deze link voor het geluid dat je schijf maakte. Dan heb je in elk geval een idee wat er mis is. De link is niet echt snel, helaas (maar ik ben op zoek om hem elders te hosten en een leuke pagina te maken!)

Het enige wat je kunt proberen is de printplaat laten vervangen in de computershop om zo je data proberen te reden. Maar ik vrees dat ook dat weinig effect zou hebben. Wie niet waagt...

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-03 13:45

Tjark

DON'T PANIC

Om mijn uitspraak te nuanceren: belangrijke data.
Dat er een zooitje films wegzijn ofzo... boeien.
maar als je je belangrijke word-docs, werkdata of (voor jou onmisbare) MP3's op een gloednieuwe schijf zet _zonder_ ergens een backup te hebben, dan ben je dom bezig.

Tuurlijk zet je wel data op een nieuwe schijf, maar je moet niet mekkeren als deze binnen 2 maanden kapot gaat en je data je lief is.

*insert signature here

• Steenvoorde
Tja, daar was ik al bang voor :( ... had de tips in de faq al geprobeerd, alleen de diepvries methode nog niet. Zal ik meteen eens proberen, anders zit er niks anders op dan 'm om te wisselen bij de winkel. Wel bedankt voor alle reacties alvast! :)

• Steenvoorde
Hij ligt nu fijn een beetje af te koelen in de vriezer, straks kijken of ie nu wel wil spinnen. Laat het hier wel weten wat de uitslag is.

Maar over jouw uitspraak Tjark, ik werk nu al een tijdje als systeembeheerder maar heb het nog nooit meegemaakt dat schijven er binnen een week mee kappen. Wel na enkele jaren of een DOA. Ik ga er zelf toch wel vanuit dat schijven getest worden voordat ze verkocht worden. Het grootste gedeelte van de data kan me trouwens gestolen worden, maar er zit ook unreleased muziek tussen (van de artiesten gekregen, om discussies te voorkomen ;) ) waar ik nu niet meer aan kan komen. Het is inderdaad niet heel slim dat ik hier geen backup van heb, maar om nou te zeggen dat het dom is en dat je niet van een nieuwe schijf kan verwachten dat ie gewoon werkt is een beetje kort door de bocht. Maar da's mijn mening dan ;)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 19:18

Robtimus

me Robtimus no like you

FF een vraagje:

De topictitel is [HD Crash] Maxtor 6Y120L0 (160 GB)
Nou weet ik genoeg van Maxtor om te weten dat dat typenummer van een 120GB is (de 2MB buffer versie). Welke is het dus? 120 of 160?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Steenvoorde
IceManX schreef op 28 July 2003 @ 13:12:
FF een vraagje:

De topictitel is [HD Crash] Maxtor 6Y120L0 (160 GB)
Nou weet ik genoeg van Maxtor om te weten dat dat typenummer van een 120GB is (de 2MB buffer versie). Welke is het dus? 120 of 160?
Goeie vraag, is een typo (uit frustratie waarschijnlijk scheel gekeken). Het gaat idd om de 6Y160L0 (160 GB, 2MB buffer) versie :)

Na twee uurtjes vriezer doet hij trouwens net zoveel als daarvoor ... niks :(

• Boegel
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-01-2018

Boegel

just boegel

Verwijderd schreef op 28 juli 2003 @ 11:10:
Schroef hem eens helemaal uit je pc, en zet hem weer opnieuw goed vast. 4 schroeven gebruiken, stevig monteren. En alle kabels en jumpers goed checken. Stel in je BIOS alle IDE-poorten in op Auto, zodat hij tijdens het booten zelf alles gaat uitzoeken.
Eventueel andere IDE-apparaten loskoppelen.
Kan het aan de schroeven liggen dat een hd niet herkent wordt ??? Ik heb ook problemen met een WD HD, maar die hebbik al een tijdje niet meer vastgeschroefd (kast staat al paar weken open omdat ik al tijdje probeer data te recoveren van die schijf)...

boegel - er zijn maar 10 soorten mensen in de wereld: diegene die het binaire stelsel kennen en diegene die het niet kennen

• Steenvoorde
Die schroeven zorgen er vooral voor dat de warmte van de HD goed aan je kast wordt overgedragen. Vooral met het weer afgelopen dagen is dat zeker geen overbodige luxe. :p

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Helaas, maar waar: in de FAQ van dit subforum (zie het linkje van Twynn) staat echt elke denkbare suggestie om de data eventueel alsnog te redden. Meer kunnen we niet voor jou doen. Topics als deze lopen elke keer toch weer op niks uit, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.