[linux] LCD 2*16 met HD44780

Pagina: 1
Acties:

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik wou deze lcd graag aansturen onder linux! Nu heb ik wat info gelezen over LCDPROC, maar voor mij is het niet duidelijk of je deze ook kan configen voor een 2*16? In de doc's staat er ook iets over een toetstenbordtje voor de lcd zelf zodat je door de menu's kan lopen (heel erg handing als je een server draait en de stats wilt zien maar geen normaal beeldscherm en een toetstenbord gebruikt). Zijn er mensen dit hierover iets meer kunnen vertellen! Misschien even een pic posten of een schema?

En als laatste; wat gebruiken de linux gebruikers over het algemeen voor het aansturen van hun lcd met een HD44780 controller?

Verwijderd

Heb er persoonlijk geen ervaring mee..maar kijk eens op deze site:

LCDProc: http://lcdproc.omnipotent.net/

:)

• Neptunus
Ja daar had ik al wat rond geneust maar kwam niet achter de juiste antwoorden!

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er ook drivers zijn voor de "echte" grafische LCD's zoals de T6963c enzo. Een framebuffer driver oid voor deze LCD's is natuurlijk fantastisch voor MP3 spelers enzo! :P

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Welke vragen heb je dan precies :?

Ik zie een hoop tekst, maar geen concrete vraag.. Of je dat ding kunt aansturen vanuit linux ? Lijkt me wel, er is genoeg documentatie te vinden, je zult alleen het een en ander zelf moeten solderen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Neptunus
Solderen is geen probleem! Zou graag wat meer info van andere gebruikers willen zodat je mooi dingen kan uitlezen op je server via z'n lcd scherm. Ik heb die 2*16 al wel aan het werk onder windows, maar wil nu over op linux. Verder had ik in mijn eerste post ook iets gevraagt over LCDPROC met een toetsenbord voor de lcd zelf zodat je door de menu's van LCDPROC kan lopen zonder dat je een beeldscherm of een normaal toetsenbord moet gebruiken. Leek me erg gemakelijk voor een servertje!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 20:49

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Voor zover ik weet kan LCDProc dat ding prima aansturen. Gewoon downloaden installeren en proberen. Er zijn ook xmms plugins die de boel kunnen aansturen.

Mocht je zelf een beetje kunnen proggen, hier staan mijn lcd progje. Er is dus een Linux variant van die alleen een 4x20 LCD aanstuurt, maar de code is vrij simpel aan te passen naar een 2x16. Ik ben bezig aan een nieuwe LCD programma voor Linux, maar dat is nog steeds work in progress.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Neptunus
Ben even op je site geweest alleen kan ik de linux download nog niet vinden, kijk ik er stom overheen of ben je een linkje vergeten?

Kan een heen klein beetje progen, als ik je bestandje eens mag inzien misschien maak je mij dan al een heel blij mens!

• Creepy

Creepy

Neptunus schreef op 28 juli 2003 @ 16:34:
Ben even op je site geweest alleen kan ik de linux download nog niet vinden, kijk ik er stom overheen of ben je een linkje vergeten?
Klik op downloads -> scroll naar onderen en bij versie 0.1 staat een linux link :)
Kan een heen klein beetje progen, als ik je bestandje eens mag inzien misschien maak je mij dan al een heel blij mens!
Be my guest, ding is opensource. De main.c zit wel enigzins ranzig in elkaar maar het werkt :Y)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Neptunus
Ha dus gewoon dom overheen gelezen! Bedankt. Kan je misschien nog iets vertellen over de bestanden en over hoe je het verder hebt opgezet, dat kan ik even wat sneller wegwijs worden, er me er in gaan verdiepen! BVD

• Creepy

Creepy

Neptunus schreef op 28 juli 2003 @ 17:55:
Ha dus gewoon dom overheen gelezen! Bedankt. Kan je misschien nog iets vertellen over de bestanden en over hoe je het verder hebt opgezet, dat kan ik even wat sneller wegwijs worden, er me er in gaan verdiepen! BVD
Je hebt 2 bestanden die nodig zijn, main.c en hd44780.c. Je mag zelf uitzoeken welke file wat doet, want als je datniet lukt kan je het ook wel vergeten om de boel aan te passen ;)

• Neptunus
Oke oke was misschien ook wel wat gemakelijk gevraagd! Zal me er eens goed in verdiepen!

Ps wat ik eigenlijk wel een beetje vreemd vind is dat er nog maar weinig reacties (zeg maar geen) van andere mensen zijn met een 2*16 lcd! Wordt een lcd dan zo weinig gebruikt over linux!

• Creepy

Creepy

Blijkbaar, of ze gebruiken allemaal LCDProc :Y)
LCDProc is op het moment gewoon HET programma wat je moet draaien als je zelf geen zin hebt om te programmeren en toch leuke info op je scherm wilt hebben. Als na m'n vakantie iemand een schop onder mijn luie kont geeft komt daar misschien ooit nog eens verandering in ;)

• Neptunus
Misschien een klein project voor ons samen of misschien wel met meerdere mensen. Of blijf je liever alleen proggen!?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 09:20
Neptunus schreef op 29 July 2003 @ 00:52:
Oke oke was misschien ook wel wat gemakelijk gevraagd! Zal me er eens goed in verdiepen!

Ps wat ik eigenlijk wel een beetje vreemd vind is dat er nog maar weinig reacties (zeg maar geen) van andere mensen zijn met een 2*16 lcd! Wordt een lcd dan zo weinig gebruikt over linux!
Het probleem is, denk ik, dat de populaire prog. zoals Smartie en jaLCDs niet (tot zover ik weet :P) Linux ondersteunen. Als iemand trouwens zich nog bezig gaat houden met een eigen prog. met Linux ondersteuning: keep me informed :Y)
Pagina: 1