[Router] Eén W98-bak stribbelt tegen

Pagina: 1
Acties:

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Hier in huis hebben we 3 computer staan en een router met FreeSCO, net geïnstalleerd. Op de eerste computer staat WinXP/W98v1, op de tweede staat Win98SE, en op de derde staat Win98v1.
In alledrie zitten standaard (unex) 10/100Mbps kaartjes, de router heeft 2x10Mbps.

De router werkt naar behoren, als ik met computer 1 onder WinXP of W98 wil internetten, gaat het prima. Computer 2 ook. Pingen enzo kan allemaal.
Deze computers waren trouwens al een jaar geleden geconfigureerd voor internet-delen, via een crosslink.

Nu komt computer 3 met W98 erbij op de router, maar die komt niet zover. Pingen naar zichzelf wil wel (ping 192.168.1.3), maar pingen naar de router (ping 192.168.1.1) wil niet. De lampjes op de router gaan wel knipperen als je pingt, maar er volgt steeds een 'time-out'.
Ik heb alle instellingen van alledrie de computers bekeken onder W98, en die leken mij toch hetzelfde: juiste IP-adressen uitgedeeld, DNS prima, gateway prima, gewoon alle instellingen die je ziet bij 'rechtermuisknop netwerk - instellingen' heb ik bekeken, goed ingesteld, door iemand anders laten controleren en hij deed het toch niet.

Om er zeker van te zijn dat de kaart en de kabel goed waren, heb ik even een schijfje met FreeSCO in de tegenstribbelende W98-bak gedaan, daarvanaf opgestart en die bleek wel in staat te zijn om te pingen naar de FreeSCO-router.
De kaart & kabel zijn dus wel intact lijkt mij. Netwerkkaart gedeïnstalleerd, opnieuw geïnstalleerd, hielp ook niet.

Verder is het gewoon een 'clean install' W98, nog niet echt gebruikt (want de persoon wilde 'm alleen gebruiken als er mee geïnternet kon worden).
Wat is er dan nog niet goed ingesteld als de rest het wel allemaal doet en ze ogenschijnlijk hetzelfde geconfigureerd zijn?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 10:18

Spoooky

Core temp 37°C

je gebruikt niet de DHCP server van freesco?

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Het gebruik van DHCP was niet van toepassing, geloof ik. Dat is toch voor als je dynamisch IP-adressen krijgt van je ISP? Onze ISP heeft ons een statisch nummer gegeven.

Verwijderd

Ehmm, misschien een gekke vraag, maar.. Hoe heb je die laatste twee computers in godsnaam aan die router hangen?

Edit: Hij heeft het over DHCP in je interne netwerk. Freesco kan ook IP-adressen uitdelen aan computers in je LAN.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 10:34 ]

Verwijderd

Als je nu eens het vaste ip adres van computer 1 of 2 aan computer 3 geeft. Werkt het dan wel?

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
@JSS: in de eerste instantie ben ik nog aan het testen met een cross-link, vandaag ga ik kabels halen, ik heb al een switch staan. Alles behalve die ene bak werkt dus prima met een crosslink, die in één van de twee netwerkkaarten van de FreeSCO-bak geduwd wordt. En alle computers behalve die ene bak kunnen dan ook meteen internetten.

De computers hebben dus gewoon een 192.168.1.X nummer, de router is 192.168.1.1, computer 1 (die werkt) heeft 192.168.1.2, computer 2 (die werkt) heeft 192.168.1.4, computer 3 (die niet werkt) heeft 192.168.1.3.

@Blackbird: zou dat (gezien bovenstaande alinea) de moeite van het proberen waard zijn? Het lijkt me toch dat daar het probleem niet zit, FreeSCO heeft verder geen problemen met de hoogte van de nummers ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door TerraGuy op 28-07-2003 10:47 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Je router heeft (als ik het goed begrijp) 2 netwerkkaarten voor het interne netwerk - dus 2 IP-adressen. De 1e heeft .1.1...

...wat is de 2e?

Blackbird's suggestie is trouwens één van de simpelste mogelijkheden om meer info over waar het fout gaat te krijgen. Gewoon doen dus.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Ja, je begrijpt het goed! ;) De 2e netwerkkaart heeft het statische IP-adres van de ISP, 129.125.xxx.xxx, en is aangesloten op de kabelmodem.

Goed, ik zal eens proberen om het IP-adres te veranderen. Ik ga nu eerst even naar de winkel om UTP-kabels te halen, nu ben ik de hele tijd aan het switchen met kabels, dat is ook zo onhandig..

Verwijderd

@Blackbird: zou dat (gezien bovenstaande alinea) de moeite van het proberen waard zijn? Het lijkt me toch dat daar het probleem niet zit, FreeSCO heeft verder geen problemen met de hoogte van de nummers ofzo.
Het lijkt mij wel nuttig (en is nog geen 2 minuten werk). Je geeft aan dat je namelijk een freesco disk hebt gebruikt om te testen of je de router kon pingen. Dit werkte. Hieruit kun je 2 dingen concluderen.

1) De netwerk kaart werkt
2) De gebruikte UTP kabel is niet kapot.

Ik neem aan dat die gebruikte Freesco disk een ip adres had. Was dit ip adres het zelfde als je hebt gegeven aan computer 3? dus 192.168.1.3 of had deze toevallig een ip adres van een van de andere computers?

Als deze freesco disk een zelfde ip adres heeft gehad dan computer 3, dan ligt het toch aan je windows 98 instellingen van computer 3, en anders zou je toch in de instellingen van Freesco moeten kijken.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

het enigste wat ik hier niet gezien heb is de bevestiging van de subnetmask? is die wel correct bij PC3?

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Ok, ik heb kabels gekocht en computer 1, 2 en 3 aangesloten.

Computer 1 doet het als vanzelf (WinXP), computer 2 (W98se) evenzo, computer 3 nog niet. Ik heb 'm een ander IP-adres gegeven (192.168.1.4, die werkt op computer 2), maar dat mocht niet baten. Pingen van of naar comp. 3 geeft geen resultaat.

@nIghtorius: wat bedoel je met de bevestiging van de subnetmask? De subnetmasks staan in ieder geval allemaal op 255.255.255.0 ingesteld.

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
En nou nog wat grappigs: toen ik comp. 3 het IP 192.168.1.4 gaf (ipv 1.3), stond comp. 2 uit. Toen comp. 2 (ook met IP 192.168.1.4) aanging, gaf comp. 3 een netwerk conflict, wat logisch is, ze hebben hetzelfde IP. Dus er is wel contact over het netwerk.

Verder heb ik 'winipcfg' bekeken op comp. 2 & comp. 3, het enige verschil is daar dat bij comp. 2 (die het dus doet) IP-routing aangevinkt staat. Zou dit iets kunnen zijn? En als het wat is, hoe zet je dat dan aan? In de Help van Win98 staat niks over 'routing'.

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Na duizend en één keer alles weer bijlangs te hebben gelopen, heb ik weer (voor de tweede keer) de netwerkkaart verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dit keer met Win95 drivers. Klaar. Hij doet het. Weer zo'n typisch geval van Windows logica.
In ieder geval bedankt iedereen, voor de moeite van het meedenken!

Pagina: 1