Toon posts:

[ADSL] Internet sharing met router en Win2K

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb een probleem met mijn internet op mijn computer met win 2000. Ik heb namelijk een speedtouch 510 router liggen waarop reeds 2 computers zijn aangesloten. Nl. een P4 met ip 10.0.0.151 en een laptop met ip 10.0.0.150. Echter bij mijn pc kan ik niet op internet komen. De router herkent hem gewoon niet, waardoor dit komt weet ik niet. Wanneer ik op mijn eigen computer (zonder I-net acces) ipconfig /all invoer krijg ik dit:
Windows 2000 Ip configuration

Host Name........................: kippies
Primary DNS suffix...............:
Node type........................: Broadcast
Ip Routing enabled...............: No
WINS proxy enabled...............: No

Ethernet adapter local area connection

Connection-specific DNS Suffix...:
Description.................................: NVIDIA nForce MCP Networking controller
Physical Address........................: 00-0C-6E-21-19-B9
DHCP enabled............................: No
IP address..................................: 10.0.0.152
Subnet Mask..............................: 255.255.255.0
Default Gateway.........................: 10.0.0.138
DNS servers......................: 10.0.0.138

10.0.0.138 is het ip van mun router uiteraard.

Nou _/-\o_ WIE _/-\o_ kan dit probleem oplossen???

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-04 09:12

antimute

Developer

Ehmm, ja, zet je nic es op DHCP zou k zeggen......

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Verwijderd

Topicstarter
HOE? Ik ben echt heel newb met netwerken

Verwijderd

Geef bij DNS server het IP van je provider eens in. :)

edit:
bij Windows XP: :?
Eigenschappen van LANverbinding /
Internetprotocol (TCP-IP) - Eigenschappen
De volgende DNS-serveradressen gebruiken

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 10:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
van mun provider? mijn outside ip bedoel je?
Dat doe ik dus niet want mun router moet er dus voor zorgen dat ik dat outside IP krijg

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 09:53:
van mun provider? mijn outside ip bedoel je?
Dat doe ik dus niet want mun router moet er dus voor zorgen dat ik dat outside IP krijg
Doe dan eens IPCONFIG op die P4.
En vul je netwerkgegevens hetzelfde in (behalve het IP 10.0.0.152)

Verwijderd

Topicstarter
In windows XP, 1 van de machines die dus wel inet heeft ipconfig /all

Windows IP configuratie

Host-naam : micromaxx
Primair DNS achtervoegsel:
Knooppunttype: onbekend
Ip routering enabled: nee
WINS proxy enabled: ja

ethernet adapter LAN verbinding:

verbindingspec. DNS achtervoegsel:
Beschrijving: SiS 900-Based PCE Fast Ethernet Adapter
fysiek adres: 00-10-DC-92-7C-3E
DHCP ingeschakeld: nee
ip-adres: 10.0.0.151
Subnetmasker: 255.255.255.0
standaardgateway: 10.0.0.138
DNS-servers:10.0.0.138

Verwijderd

Ik neem aan dat je wel gewoon je router kunt pingen?

Verwijderd

Topicstarter
ik kan mun router idd pingen ja

Verwijderd

La muis: Maakt niet uit, die router forward DNS-requests neem ik aan.

Ok, dit is wat je gaat doen. Je probeert eerst te pingen naar de router vanaf de computer die het nog niet doet. (Start -> Run -> 'cmd' -> 'ping 10.0.0.138') Als dit werkt, dan probeer je hetzelfde, maar dan naar het IP-adres van een server op internet. In plaats van 10.0.0.0.138 ping je dan '213.239.154.35'.
Indien dit ook werkt, is er iets mis met je DNS-entry's. Indien geen van beide werken, probeer je het volgende:
Zet je netwerkinstellingen op DHCP: Properties van 'My Network Places', Properties van 'Local Area Connection', en zet daar alles op 'Automatisch' of 'DHCP'.
Nu gaat je computer proberen alle IP-gegevens van je router te krijgen.

Indien je hierna nog niet kunt pingen naar '213.239.154.35', is er echt iets mis met de connectie van die specifieke computer naar je router toe.

Edit: Ok, dat maakt het een stuk makkelijker. Vergeet bovenstaand, probeer te pingen van die computer naar '213.239.154.35'.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 10:26 ]

Verwijderd

In je router het volgende doen:

Je DHCP (auto toewijzing IP clients) aanzet en in de router de DNS (voor vertalen van www.yahoo.com in een IP adres) van je provider aangeeft. Daarna kun je je pc's op automatisch verkrijgen van IP zetten. dan zou het moeten gaan werken. Hu w8 eens even je moet je IP routering in je router wel aanzetten anders verwijst hij hem alleen naar 1 pc.
Hij moet nl. aan NAT doen! Ik kijk ook een bij de FAQ daar kun je een hoop antwoorden vinden op jouw vragen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 10:25:
In je router het volgende doen:

Je DHCP (auto toewijzing IP clients) aanzet en in de router de DNS (voor vertalen van www.yahoo.com in een IP adres) van je provider aangeeft. Daarna kun je je pc's op automatisch verkrijgen van IP zetten. dan zou het moeten gaan werken. Hu w8 eens even je moet je IP routering in je router wel aanzetten anders verwijst hij hem alleen naar 1 pc.
Hij moet nl. aan NAT doen! Ik kijk ook een bij de FAQ daar kun je een hoop antwoorden vinden op jouw vragen!
Ehmm, er werken al 2 computers hoor, dus waar je dit vandaan haalt :?

Verwijderd

Topicstarter
ok ik KAN pingen naar eeen server op internet
en nu?

OFTEWEL, weet iemand hoe ik dat probleem met die foutieve DNS entrys op kan lossen?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 10:52 . Reden: moest nog ff wa adden ]

Verwijderd

Ik vindt het een beetje onduidelijk! Kan aan mij liggen hoor :) maar kun je niet een duidelijk schema-tje maken wat de situatie is. Of nog mooier een plaatje of zo.

PC1 - ip etc... PC3 router etc.....
of gewoon drie keer een ipconfig met PC namen erbij... dan wordt het een stukje duidelijker voor mij 8)7

Verwijderd

Topicstarter
OK hier komt hij:

INTERNET
|
Router
|
/|\
/ | \
/ | \
PC1PC2PC3

PC1 == P4 met internet en win XP ip = 10.0.0.151
PC2 == laptop met internet en win2k ip = 10.0.0.150
PC3 == Athlon XP zonder internet en Win2k ip= 10.0.0.152
Router = alcatel speedtouch 510 multipcmodem met ingebouwde switch

Verwijderd

1. Kan je van de andere 2 computers jouw PC pingen?
2. Typ in de Opdrachtpromt eens: tracert 213.239.154.35

Verwijderd

Topicstarter
nope ik kan die nie pingen vanaf die andere comps

Verwijderd

Ping eens op jouw computer het loopback-adres: Ping 127.0.0.1

Verwijderd

Even kijken of ik het nu begrijp je kunt van af pc3 niet pingen naar pc1 en anders om ook niet.

hee w8 eens even, Heb ik ook eens gehad met mijn win2k machine.
je kunt nl. bij het TCP/IP protocol een soort "firewall" instellen je kunt nl. IP's blocken en die stond in eens aan bij mij... ik had er nooit aan gezeten maar toen ik hem uitzetten werkte alles weer prima!

Verwijderd

en werkt het al?????

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok, een paar dingetjes:

Kan je in internet explorer de webpagina 10.0.0.138 bereiken?
Zonee: Heb je niet gewoon een proxy ingesteld ofzo? Wat je ook eens kan proberen is je netwerkkaart op 10mbit/half duplex te zetten.

Als je die pagina wel kan bereiken, kan je dan eens in een dosprompt dit commando geven:

tracert 195.121.1.66
en de resultaten daarvan hier posten?

Wat gebeurt er als je pingt naar www.planet.nl?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op 28 July 2003 @ 13:58:
Ok, een paar dingetjes:

Zonee: Heb je niet gewoon een proxy ingesteld ofzo? Wat je ook eens kan proberen is je netwerkkaart op 10mbit/half duplex te zetten.

Als je die pagina wel kan bereiken, kan je dan eens in een dosprompt dit commando geven:

tracert 195.121.1.66

Ik zou hem op 100mbit/full duplex zetten autosensing kan het ook weleens mis hebben. Trouwens zie ik nergens welke netwerkkaartjes er worden gebruikt!

nieuwste drivers al geprobeerd noem maar een dwarsstraat! B)

Verwijderd

hmm is het nu gelukt of niet?

Verwijderd

Probeer eens geen gebruik te maken van dhcp, maar zet het er handmatig in. Neem
alles over behalve de dsn-server. Stel de dns server in op 194.109.104.104 (xs4all) of gewoon de dns van je eigen provider...

Verwijderd

pc1: Beschrijving: SiS 900-Based PCE Fast Ethernet Adapter
pc2: Description.................................: NVIDIA nForce MCP Networking controller

Stond er wel hoor ;)

En als je nu gewoon even voor de test op die 2 pcs die niet inet kunnen er een dns entry van je ISP inzet (tcp/ip settings)
en zou je eens de settings op je router aan kunnen geven via een picture

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op het moment weer een ander probleem, ik heb nu in mijn device manager 2 extra apparaten staan bij mijn networking adapters. 2x iets met WAN packet scheduler, maar die dingen blokken het toewijzen van een ip voor mijn netwerkkaart. Verwijderen kan ik ze niet omdat ik dan iets verwijder wat mijn computer nodig heeft om op te starten.

NOTE: omdat ik geen ip krijg kan ik ookniet bij de propereties van mun LAN verbinding :S

OFFICIEEL: event 10045 in win2k

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb nu alles weer op orde en dat command tracert dat werkt nu:
ik heb nu als DNS 195.96.96.97 en 195.96.96.33

dat doet hij dus nu, wat moet ik nu verder nog doen?

Verwijderd

Kennelijk functioneren je netwerkkaart, het TCP/IP protocol, en je router correct.

Vul in de adresbalk van IE (op je Win2K PC) eens: http://213.239.154.35/ in. Wat gebeurt er dan?

Wat betreft de communicatie binnen je eigen netwerk, zitten alle computers in dezelfde werkgroep? Heb je op die computers een firewall draaien? :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 00:05:
Kennelijk functioneren je netwerkkaart, het TCP/IP protocol, en je router correct.

Vul in de adresbalk van IE (op je Win2K PC) eens: http://213.239.154.35/ in. Wat gebeurt er dan?

Wat betreft de communicatie binnen je eigen netwerk, zitten alle computers in dezelfde werkgroep? Heb je op die computers een firewall draaien? :?
Ik heb nu de laptop van mun broer even aan dezelfde kabel gehangen als waar mijn comp. normaal aan hangt. Hij had echter gelijk internet. Wanneer ik http://213.239.154.35/ invoer dan zegt hij this page cannot be displayed... en alle pc's binnen het netwerk zitten in een aparte werkgroep. De router draait standaard een soort firewall (ik moet alle inkomende connecties speciaal doorrouten).

Verwijderd

Topicstarter
officieel komt in mun adresbalk:
res://C:\winnt\system32\shdoclc.dll/dnserror.htm#http://213.239.154.35

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 28 July 2003 @ 13:58:
Ok, een paar dingetjes:

tracert 195.121.1.66

C: \>tracert 195.121.1.66

rracing route to 195.121.1.66 over a maximum of 30 hops

1 <10 ms <10 ms <10 ms 10.0.0.138
2 31 ms 31 ms 31 ms 195.190.243.39
3 31 ms 31 ms 31 ms 62.58.150.13
4 31 ms 31 ms 32 ms 62.58.150.18
5 31 ms 31 ms 32 ms 62.58.151.138
6 32 ms 31 ms 31 ms 193.148.15.84
7 31 ms 31 ms 47 ms 195.121.255.154
8 31 ms 32 ms 46 ms 195.121.1.66

Trace complete

C:\>ping www.planet.nl
Unknown host www.planet.nl

C:\>

en ik kan 10.0.0.138 NIET bereiken in IE

Verwijderd

Ten eerste: staat er iets in je hosts-file behalve localhost?

Ten tweede: zet al je instellingen eens vast. Neem een IP in hetzelfde subnet als je router, stel je subnetmask in, en zet je router als 'Default Gateway'. Verander de DNS-server ook naar het IP van je router.
Run nu de 'Wizard-Internet-Verbinding', en vink 'Proxyserver automatisch opsporen' aan. De rest spreekt in principe voor zich.

Probeer nu de volgende commands (in volgorde):

ping 10.0.0.138
ping 195.96.96.97
ping www.tweakers.net

Als die laatste niet werkt:

nslookup www.tweakers.net

Post je bevindingen hier.

Je ondertitel is nogal verneukeratief voor de lay-out. Misschien kun je die even veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
alles werkt totdat ik met www.tweakers.net begin te pingen dan krijg ik
Unknown host www.tweakers.net

en als ik nslookup gebruik krijg ik het volgende:
Can't find server name for address 10.0.0.138: No response frow server
Default servers are not available
Server: unknown
Address: 10.0.0.138

Unknown can't find www.tweakers.net: No response from server

Verwijderd

Dit zijn de instellingen voor als je planet gebruikt icm adsl

Ipadres 10.0.0.1xx
Netmask 255.255.255.0
Gateway 10.0.0.138

dns1 195.121.1.34
dns2 195.121.1.66

ik weet niet of je planet heb want ik heb je rest van de posts nog niet gelezen dus mischien post ik weldubbel. maar kheb ff geen tijd daarvoor

1 ding weet ik wel dat als je met je laptop wel op inet komt en met je 2000 bak niet ligt het nie aan je router maar aan je instellingen, nic of kabel van je 2000 bak

suc6

ps.
dit moet je instellen bij je netwerksettings maar dat snap je wel denk ik

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 13:10 ]

Verwijderd

Ok, blijkbaar wil je router je DNS requests niet doorsturen naar een DNS-server (wat meestal wel 't geval is), dus dan gaan we dat gewoon handmatig instellen.
In plaats van 10.0.0.138 stellen we bij DNS dus de IP's van de primaire en secundaire DNS-servers van je provider in. Deze zijn op te zoeken op de site zelf, of in dit topic: [rml][ DNS Servers] Overzicht[/rml]

Als je dit hebt gedaan, controleer even of Windows die adressen ook echt gebruikt door het commando 'ipconfig /all' in te typen in je DOS-prompt. Daar zou dan dit moeten staan:
code:
1
2
DNS servers......................: x.x.x.x
                                   x.x.x.x

Waar die x.x.x.x IP-adressen van de DNS-servers van je provider voorstellen.

Als dit klopt, probeer je nogmaals te pingen naar 'www.tweakers.net' en/of een nslookup.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2003 13:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
en als ik nslookup gebruik krijg ik het volgende:
Can't find server name for address 10.0.0.138: No response frow server
Default servers are not available
Server: unknown
Address: 10.0.0.138
zelfde alleeen nu staat bij adres die andere dns servers!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 August 2003 @ 17:51:
[...]

zelfde alleeen nu staat bij adres die andere dns servers!
Wat gek :? Op de één of andere manier wil hij je DNS-adressen niet gebruiken.. Heb je meerdere DNS'sen geprobeert uit dat topic?

Verwijderd

Stroom al van je router af gehaald? En vul de correcte dsn serveradressen ff hard in.

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand mij vertellen welk subnetmask ik moet gebruiken voor mun router, misschien zit daar de fout, ik gebruik nu 255.255.255.0. Is dit goed?

Verwijderd

ja is goed als je alleen 10.0.0.x adressen gebruikt, maar nog geen oplossing? Geef ff aan welke dingen je nog geprobeerd hebt....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2003 @ 22:56:
ja is goed als je alleen 10.0.0.x adressen gebruikt, maar nog geen oplossing? Geef ff aan welke dingen je nog geprobeerd hebt....
Ik heb hem via ICQ nog even gesproken, en ben tot de conclusie gekomen dat er iets met DNS is. Hij kan alles, ook via internet, maar zodra er een domeinnaam aan te pas komt gaat het mis.
Ik zit te denken aan een fout/misconfiguratie in Windows overigens, aangezien andere computers het wel doen.. Is er een mogelijkheid Windows even te herinstalleren? Kun je dat in ieder geval uitsluiten, alsmede gekke progjes/virussen/etc.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:22
ik heb dit topic met aandacht gelezen, zit hier met exact dezelfde problemen.

Geen dhcp configuratie mogelijk, bij vast instellen IP adres werkt alles behalve DNS. Gaat hier om een laptop met Windows XP, sis 900 integrated NIC en een Alcatel Speedtouch 510 asdl modem/router; zelfde hardware dus als de topicstarter en zelfde problemen. Wel onder XP.

iemand na een jaar een idee wat de oorzaak van dit probleem, is het op te lossen zonder herinstallatie van windows?

[ Voor 15% gewijzigd door borgdaville op 31-08-2004 16:17 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Pagina: 1