AMD Tb850 70C+ ondanks goed gemonteerde koeler

Pagina: 1
Acties:

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 17:20
Hey, ik weet dat dit een veel gestelde vraag is en heb de search gebruikt maarja alles is een geval apart he dus heb liever dat ik geen UTFS krijg en ik hier antwoord krijg.

Ik heb een Athlon thunderbird 850 en een MSI k7t turbo moederbord.
Ik heb gewoon een koeler op mn cpu (erop gezet door een winkel) en die draait gewoon en stofzuig ik soms op lage stand zodat ie wat beter draait.

Ondanks dat is mn temp nu 70 graden als ik net heb opgestart en was net in Maya aan het renderen en het liep op tot 78 graden! (is dat een record met koeler erop?)

het rare geval is: alles loopt redelijk stabiel. Draai zware programma's en gaat wel wat slomer maar kan gewoon een week draaien (XP) zonder programma's die crashen ofzo (wel af en toe error in IE)

Maar ben toch bang dat op deze manier mn processor eraan gaat en wil het zeker weten want heb ff geen werk en geen geld, en beetje geld wta ik heb geef ik liever niet aan een nieuwe koeler uit.

Ik zat net even in de FAQ te lezen en werd verwezen naar deze site:

http://balusc.xs4all.nl/Ned/Har-CPU-AMD.html

en bij K7 (SocketA):

05/2000 850MHz 100MHz
DDR 8,5x 1,7V/1,75V L1 128KB
L2 256KB 29,4A/27A
44,8W/47W
90ºC 37M
0,18µm Cu
120mm²

(max 90 graden dus)

Alleen dat is een max.. ik heb dus en gemiddelde van net boven de 70.

En nog iets: die vent die die pc in elkaar gebouwd heeft heeft er maar 250 watt voeding ingezet.. kan dat ook de hoge temps veroorzaken? (heb dus een athlon 850, msi k7t turbo, maxtor 80gb 7200, geluidskaart, 2 netwerkkaarten, gfti4200, cdbrander en cdspeler, floppydrive en 256mb geheugen)

Dus gaat met deze gemiddelden (70+) mn processor eraan,of is het gewoon OK zolang ie maar stabiel is?

schrok toch wel ff van die 78 graden :)

[ Voor 12% gewijzigd door Hertog_Martin op 28-07-2003 05:04 ]

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:36
78 is echt te heet! 60 graden is zo'n beetje de grens!

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• Hertog_Martin
ALs het aan de koeler ligt dan toch maar een nieuwe koeler.
Wil eind dit jaar een workstation in elkaar bouwen en ga dus liefst meteen voor de Zalman CNPS6000Cu die in de bestbuy staat. Alleen kan die wel op mijn processor?

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:36
Moet je kijken op de site van Zalman op welke soort processors ze passen. 't staat er echt wel hoor.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Verwijderd

Je CPU kan de temp wel aan, maar hou er rekening mee dat die temp is gemeten met een diode onder je core. Het is dus niet de core-temp zelf. Die kan goed 10-20 graden hogen liggen. En het is maar net hoe je mobo dat compenseert.

• Zit je koelblok op de goede manier gemonteerd?
• Heb je koelpasta gebruikt?
• In het geval van een pad: heb je het plasticje er af gehaald?
• Weet je zeker dat je weergegeven temp correct is? Voel eens aan het koelblok zelf.
• Wat heb je aan kast ventilatie? Een extra fan vooronder om koele lucht aan te zuigen kan al wonderen doen.

Heel soms is je BIOS de schuldige. Kijk of je een recentere BIOS kunt vinden voor je mobo. Ik vind je temps aan de hoge kant voor een 850, mits fatsoenlijk gekoeld.

Ikzelf heb nog wat drastische truukjes toegepast, maar dat heeft te maken met dat ik het ook nog eens stil wil hebben:

• Undervolting: je CPU laten lopen op minder corespanning dan fabrieksopgaven. In mijn geval 1,60 ipv 1,750
• Halt-hack: (afhankelijk van chipset) een aantal bitjes in de bios omgooien bij boot automatisch zodat de HALT commando's van een NT-based systeem aangeroepen kunnen worden. Dit is iets dat je kunt proberen, en kijken of je systeem er stabiel onder blijft.

Bij mij werkt het iig prima.

• Hertog_Martin
Burning_Tyre schreef op 28 July 2003 @ 05:24:
Moet je kijken op de site van Zalman op welke soort processors ze passen. 't staat er echt wel hoor.
duh.. zat te zoeken via google.. maar vergeet soms dat bedrijven ook een eigen site hebben :+

edit: net gekeken en die koeler is helaas niet geschikt voor mijn cpu

burning tyre van f1forum BTW? f1freak hier :)
Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 05:25:
Je CPU kan de temp wel aan, maar hou er rekening mee dat die temp is gemeten met een diode onder je core. Het is dus niet de core-temp zelf. Die kan goed 10-20 graden hogen liggen. En het is maar net hoe je mobo dat compenseert.

• Zit je koelblok op de goede manier gemonteerd?

ja
• Heb je koelpasta gebruikt?
weet ik niet, heb 'm niet geinstalleerd
• In het geval van een pad: heb je het plasticje er af gehaald?
[b]eh sorry n00bie hier.. pad? maar tis dus gedaan in een pcwinkel, gast was niet super professioneel maar denk dat ie wel een koeler kan installeren
• Weet je zeker dat je weergegeven temp correct is? Voel eens aan het koelblok zelf.
zeker, ding is erg heet en verschillende programma's en mn bios weergeven het
• Wat heb je aan kast ventilatie? Een extra fan vooronder om koele lucht aan te zuigen kan al wonderen doen.
niks geloof ik

Heel soms is je BIOS de schuldige. Kijk of je een recentere BIOS kunt vinden voor je mobo. Ik vind je temps aan de hoge kant voor een 850, mits fatsoenlijk gekoeld.

geprobeerd tijdje terug, maakt niet uit

Ikzelf heb nog wat drastische truukjes toegepast, maar dat heeft te maken met dat ik het ook nog eens stil wil hebben:

• Undervolting: je CPU laten lopen op minder corespanning dan fabrieksopgaven. In mijn geval 1,60 ipv 1,750

• Halt-hack: (afhankelijk van chipset) een aantal bitjes in de bios omgooien bij boot automatisch zodat de HALT commando's van een NT-based systeem aangeroepen kunnen worden. Dit is iets dat je kunt proberen, en kijken of je systeem er stabiel onder blijft.

dit soort dingen doe ik liever niet

Bij mij werkt het iig prima.

[ Voor 79% gewijzigd door Hertog_Martin op 28-07-2003 05:43 ]

Verwijderd

Ik zou in jouw geval, als je niet je CPU-koeler wil controleren op correcte montage, in ieder geval een casefan bijmonteren. De traditionele lokatie daarvoor is een 80mm model vooronderin de kast. Vaak hebben nieuwere kasten daar al een een stel gaatjes zitten of zelfs een complete fan-holder van plastic waar je zo een fan in kunt doen. Mijn voorkeur gaat uit van gewoon de voorkant uit je frame zagen en er een koeler achter hangen maarja ik ben nogal veeleisend wat dat betreft.

De lokatie vooronder is zo omdat je dan koele lucht onder je kast in trekt, en de fan in je voeding dan weer de lucht door je kast heen trekt en boven de warmte naar buiten blaast.

Als je kast op dit moment totaal geen extra ventilatie heeft vind ik het niet gek dat je CPU erg warm wordt. Alhoewel ik nog steeds niet geloof dat dat je enige probleem is, aangezien een CPU die gelijk 70C aangeeft bij boot gewoon niet hoort. En aangezien je zegt dat je koelblok zelf erg warm is, is de hitteoverdracht tussen CPU en koelblok wel redelijk in orde.

Ik zou behalve het installeren van een casefan ook eens navragen of de koeler op je CPU wel krachtig genoeg is. Als je een superstil model hebt gekozen kan het zijn dat hij eigenlijk niet is berekend op je CPU.

• Hertog_Martin
Nou stil is ie zeker niet :) maar zoals ik al zei was die vent niet erg professioneel dus kan zomaar zijn dat de koeler niet echt goed is. Moet trouwens wel zeggen dat ie koeler dan dit is geweest,.. zo'n 60 graden.

Zal m morgen weer eens openhalen, mn zus is nu op andere pc vanalles aan het downloaden en ik ben de server dus :)

Verwijderd

is natuurlijk per systeem verschillend, maar een outtake fan in de buurt van je cpu werkt vaak nog beter dan een inlet fan in het vooronder. Die outtake fan blaast namelijk direct de hitte van je cpu je kast uit, zodat de warmte zich niet kan ophopen. Daarbij creeer je dan ook nog extra flow rond je heatsink.
Het beste is natuurlijk beide fans plaatsen... ;)
Heb ik ook, zijn ook regelbaar qua snelheid. En ik merk dat het verschil tussen langzaamst en snelst van de intake fan nauwelijks effect heeft op m'n temperaturen.
Het verschil tussen langzaamst en snelst van m'n outtake fan daarentegen resulteert direct in behoorlijke verschillen in zowel case als cpu temperatuur.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Technische PMG FAQ

en daarin:

Hoe warm mag mijn CPU worden?

De nodige informatie over de situatie kun je zelf uitvogelen, maar dat wil je blijkbaar niet. Dat beperkt ten zeerste de mogelijkheden die we hier hebben :o
Ik heb gewoon een koeler op mn cpu (erop gezet door een winkel) en die draait gewoon
Exact wat voor koeler is het en op hoeveel rpm draait hij :?
En nog iets: die vent die die pc in elkaar gebouwd heeft heeft er maar 250 watt voeding ingezet.. kan dat ook de hoge temps veroorzaken?
Nee, een te zwakke voeding zal niet tot hogere temperaturen leiden (althans, niet hogere CPU temps). Wel zijn er maar heel weinig 250W voedingen AMD-certified voor Athlon CPU's. Ik zou met een Tb850 een Antec of AOpen 250W vertrouwen, maar met een of andere brakke Trust ofzo loop je flink risico dat de voeding er een keer uitvliegt, al dan niet de rest van je PC meenemend...
Dus gaat met deze gemiddelden (70+) mn processor eraan,of is het gewoon OK zolang ie maar stabiel is?
Dat is de bottom line, ja. Vergeet niet dat de Tb een heethoofd is en dat we momenteel in warme dagen leven. Als de omgevingstemp 15C hoger ligt dan normaal zal de CPU temp dat ook zijn :z
Weet je zeker dat je weergegeven temp correct is? Voel eens aan het koelblok zelf.
zeker, ding is erg heet en verschillende programma's en mn bios weergeven het
Progs en BIOS kunnen van alles meten, maar niet de overdracht van warmte naar de koelblok. Die is blijkbaar OK als het loeiheet aanvoelt. Het is dus fatsoenlijk gemonteerd.
Wat heb je aan kast ventilatie? Een extra fan vooronder om koele lucht aan te zuigen kan al wonderen doen.
niks geloof ik
Dan is dit ook het eerste wat je moet doen...

Ik lees trouwens nergens een post van wat de case temp dan zou zijn :o Als die meer dan 10C hoger is dan de omgeving is een casefan zeer aan te raden. Beter nog dan een fan onderin de kast om koude lucht naar binnen te zuigen is een fan direct achter de CPU om hete lucht eruit te blazen (dat richt namelijk de airflow langs de hete CPU, wat bij een fan voorin niet automatisch gebeurt).
Edit: MantaManta was me voor :)

Alles bij elkaar is het gebrek aan informatie en eigen initiatief eigenlijk genoeg voor een slotje (je hebt duidelijk wel eea gezocht, maar niets zelf uitgeprobeerd voordat je een topic opende), maar omdat de reacties goed zijn zie ik het nog even aan.

Wel is de topictitel echt veel te weinigzeggend en te schreeuwerig, dus pas ik die voor je aan. Herlees even de GoT huisregels mbt topictitels en topicstart, dan vookom je in de toekomst dit soort twijfelgevallen :)

Oslik blyat! Oslik!

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Muisschien toch maar eens een goedkope spire kopen voor 10 euro. Een casefan betaal je toch ook al snel 5 euro voor bij een winkel. Kost wel ff geld, maar je hebt geen problemen meer.
Advies neem een whisperrock. Goedkoop, stil en koelen Goed voor een 10 euro.
8cm fan en een grote heatsink. Moet je 850 wel op een 40 graden stressed houden.

>Systeemspecs<

Pagina: 1