Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[a7n8x] Zeer vreemd PSU probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc:

Asus A7n8x
AMD Athlon 2600+(333 mhz fsb)
2x 256 Mb corsair geheugen pc2700/333 mhz
Seagate 80 GB hdd 7200 rpm
Geforce 4 mx 440se 64 mb ram vga
Met 300 watt voeding

Wat is er voorgevallen?
-Ik heb dit systeempje in elkaar gezet met de 300 watt voeding die ik er standaard bij kreeg. Een sweex voeding was dat. Met het draaien van Prime95 gaf Asus probe aan dat 12 volt lijn op 13 volt lag !. Ik heb dus toen snel een multimeter aangeschaft en het nagemeten en helas het klopte :(.

-Ik heb daarna bij de leverancier de voeding omgeruild en ik kreeg gelukkig en MAXPOWER 300 watt voeding mee. Ok, alles weer dr in gezet en ik zag dat de 12 volt lijn in de BIOS al weer idle op 12,5 volt zat.....
Prime 95 weer draaien en deze werd 12,8 volt...
Nagemeten met de multimeter en asus probe zegt dit ook

Jah ok dat kan dan denk je..... Wat zeurt die dan , maar hier komt het vage waar ik geen ene mallemoer van snap.

-Ik pak de MAXPOWER voeding en zet die vervolgens in mijn pentium 3 systeem, hier blijft ie keurig netjes stressed op 12,3 volt steken :s.
Daarna heb ik de qtec voeding in mn nieuwe pc gezet , die geeft normaal in de pentium 3 stressed iets van 12,4 volt weer.
De Q-tec zit nu momenteel in de Athlon en het wordt nu stressed 12,7 volt :s

Ik heb alles nagemeten met een multimeter dus de spanningen zijn 100% te vertrouwen (vooral om dat de BIOS en de multimeter hetzelfde zeggen)

Dus

Q-Tec in pentium 3 pc------->12 v=12,4 stressed
Q-tec in Athlon pc ------->12 v= 12,7 stressed

MAXPOWER in Pentium 3---->12v=12,3 stressed
MAXPOWER in AThlon ------->12v=12,8 stressed

Ik snap hier echt helemaal niets van... 3 voedingen die "Brak" werken op me nieuwe mobo maar het netjes doen op een oude pc.

Iemand enig idee?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Een AMD XP 2600+ gebruikt veel meer stroom dan een Pentium 3.
Daar zou ik nie tvan die cheapo voedingen voor gebruiken, dat gaat gewoon niet (zoals je ziet).

Ik verkoop zelf ook Sweex kasten en in een combinatie met een 2600+, is een Sweex voedinkje binnen een week heel erg dood.
Maxpower en Q-Tec valt in dezelfde "kwaliteit" als Sweex.

Koop gewoon een fatsoenlijke voeding, die ECHT 300 watt kan leveren, en niet MAXIMAAL 300 watt.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, ik dacht dat een voeding altijd dezelfde waarde voor de 12 volt lijn oid moest laten zien onafhakelijk op wat voor pc je hem aansluit.
Dus dit is heel gewoontjes. Ik had deze kast gekocht omdat er zo'n premodded window met een leuke fan aan de zijkant zat. En de voeding was "AMD Athlon en p4 certified" dus ik dacht dat dat wel goed zat.
De computer draait momenteel nog stabiel. Zou ik door deze n00b actie van me dan ook andere componenten beschadigd kunnen hebben?

Het eerste wat ik morgenochtend ga doen is dus kijken naar een nieuwe voeding.

Budget is niet erg veel. Maar 50 euro. M'n oog is gevallen op de q-tec 550 Watt of een AOPEN 300 watt voeding.
Zullen deze het dan wat beter doen dan de andere 3?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Ja die zullen het zeker weten beter doen. Het maakt niet zoveel uit voor welke van die 2 je gaat.
De Q-Tec zal iets meer power leveren, maar gaat waarschijnlijk minder lang mee omdat er goedkopere onderdelen in zitten.
De A-Open presteert iets minder (weliswaar wel genoeg!) maar gaat naar verwachting wel langer mee.

Het is bij "goedkope" voedingen redelijk normaal dat ze heel afwijkende waardes hebben. En als je voor 49 Euro (zoiets kost zo'n Sweex kast met window - dat eigenlijk gewoon een plasticje is ;)) een complete kast MET voeding koopt, gaat er dan geen lichtje branden in je hoofd, dat zegt: Goh, wat raar, voor 30 Euro minder heb ik een kast met dezelfde specs, EN een raampje :P

De reden waarom zo'n voeding AMD en P4 certified is, is dat ie theoretisch gezien best een paar minuten zo'n CPU kan voeden.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je goede uitleg Dreeke, ik heb hier weer veel van geleerd.
Dit soort voedinkjes zijn gewoon goed geschikt voor wat "minder vretende cpu's"
Ik zal dan nu maar eens met search op zoek gaan welke voeding het beste bij mn budget/systeem past.
En zal maar direct de Maxpower voeding verkopen want bij een p2/p3 systeem zal ie het wel prima doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 23:44:
Ik zal dan nu maar eens met search op zoek gaan welke voeding het beste bij mn budget/systeem past.
En zal maar direct de Maxpower voeding verkopen want bij een p2/p3 systeem zal ie het wel prima doen.
Bij een P2/vroege P3 luistert het idd allemaal niet zo nauw- een simpele P2-based tikbak met een enkele HDD, CDrom en flop en een bejaarde VGA kaart trekt nauwelijks boven de 100W en dat kun je prima met een 300W el-prut voeding leveren.

* dion_b heeft twee PCs in die categorie die met een Target voeding rond moeten komen, de serieuse bakken hebben allemaal AOpen :)

AOpen is net niet in dezelfde classe als Enlight, Enermax, Antec of Zalman, maar scoort in de OEM categorie wel hoge ogen. Het is natuurlijk subjectief, maar ik heb nog nooit een enkele probleem gehad met AOpen voedingen, zelfs bij zware ge/misbruik (zoek maar eens op een topic van mij over een HP Visualize FX4 8)7 ) en gezien ze de helft of minder kosten dan die grote merken een erg goede voordelige keus :)

Iig zou ik de AOpen 300W liever in een sys hebben die regelmatig 250W+ trekt dan de Q-tec 550W :+

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

De AMD trekt zijn voeding van de 5V af, de Intel van de 12V imo (althans zo zit het in mijn geheugen begraven).

Maak je gebruik van 7V truuks?

De Q-tec is zo slecht nog niet: Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringen topic (425W continue)

Al is er natuurlijk altijd een gefundeerde reden om een duurdere merkvoeding te nemen. ;)

edit: [rml][ PSU] Voltage afwijkingen[/rml] 2 topics is een beetje onoverzichtelijk...

Maximale afwijkingen ATX voeding
Bron: ATX spec. v2.1 -> 4.1.4 - pagina 21
Lijnmin.nom.max.%
+5VDC 4,76255,2505%
-5VDC -4,545-5-5,50010%
+3,3VDC 3,1733,33,4324%
+12VDC 11,4291212,6005%
-12VDC -10,909-12-13,20010%
+5VSB 4,76255,2505%

Ik vind een afwijking van 1 op 1,058333333 nog wel meevallen.

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 23:33 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 23:44:
Ik denk helemaal met dion_b mee. Voor die "MAXPOWER" geldt hetzelfde als voor die Q-tec ----> AOpen 300W dus ;)

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb ook een standaard (elcheapo) maxpower voeding van 300watt... de +12 zit ook stug op de 13,44 hier... maar de +5, +3,3 en Vcore zijn gewoon normaal...

wil dit lawaaierige k*tding nog een keer vervangen met een goeie stille voeding... enermax ofzo met fans op 7v

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
Waarschijnlijk word je voeding zwaar belast, en zakt je 5v lijn in.
In de huidige voedingen zit er een chipje die de 5v opkrikt als deze te laag is.
Enige nadeel hiervan is is dat je 12v lijn ook omhoog gaat.

Waarschijnlijk verklaar je hiermee het verschil tussen de systemen.
5V lijn word minder belast, dus hoeft minder gecorrigeert te worden dus een lagere 12v omdat deze ook minder omhoog gaat.

Verwijderd

Toevallig dat ik dit nu voorbij zie komen!

Hier een week oude:
AMD XP 2800+, Asus A7N8X - Deluxe, een WD harde schijf en een DVD lezer... ook bij mij geeft Asus Probe 2 aan dat mijn 12 Volt lijn op 12,9 ligt!! #$@#$ :(

+12 = 12.92
+5 = 4.892
+3.3 = 3.312

Ik heb er een standaard 350Watt voeding in, deze om precies te zijn

Is dit erg slecht voor mijn componenten?? Machine draait verder vreselijk stabiel..zelf onder een zeer zware 'load'

Please reply :)

Verwijderd

Topicstarter
Glorfinder,

Alle voltages (behalve de 12 volt lijn) zagen er bij mij net zo uit.
ik heb wat verder gezocht en ben gisteren bij de ATX specificaties terecht gekomen en de 12 volt lijn mag officieel niet hoger dan 12,6 volt komen. De boel liep bij mij ook rete-stabiel, net zoals bij jou. Maar na het met een multimeter nagemeten te hebben vertrouwde ik die voedingen toch niet helemaal.

Ik heb net bij de lokale pc boer een Q-tec 400 watt voeding gehaald, en deze voeding doethet prima, 12 volt lijn is nu 12,032 en de rest ziet er ook goed uit.

Of het goed is voor je hdd en brander of dvd dat weet ik niet.
Ik las laatst dat je echte instabiliteit pas merktals de 5 volt lijn en de 3,3 volt lijn niet echt lekker liggen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 28 juli 2003 @ 10:19:
Toevallig dat ik dit nu voorbij zie komen!

Hier een week oude:
AMD XP 2800+, Asus A7N8X - Deluxe, een WD harde schijf en een DVD lezer... ook bij mij geeft Asus Probe 2 aan dat mijn 12 Volt lijn op 12,9 ligt!! #$@#$ :(
Let allereerst op dat de betrouwbaarheid van Asus Probe niet al te best is (geeft Asus zelf ook toe :z ), dus controleer die waarden in BIOS en in geval van twijfel ook met een multimeter op de ATX stekker (geel=12V, rood=5V, oranje=3.3V)
+12 = 12.92
+5 = 4.892
+3.3 = 3.312
Klinkt typisch idd...
Ik heb er een standaard 350Watt voeding in, deze om precies te zijn
Er bestaat geen 'standaard' ATX voeding. Op die pic in je link is nota bene een etiket zichtbaar, maar niet leesbaar. Wees niet zo'n luie donder, schroef je kast open en lees wat er staat :o
Is dit erg slecht voor mijn componenten?? Machine draait verder vreselijk stabiel..zelf onder een zeer zware 'load'
Doorgaans is een marge van 10% prima te doen. Op de 12V lijn zou dat 13.2V zijn en zo erg is het nog niet. Maar dit is idd typisch het gedrag dat Black_Adder beschrijft- je voeding heeft gewoon moeite met de 5V belasting (niet raar dat het juist daar knelt- itt de P4 halen de meeste Athlon mobo's hun CPU stroom uit de 5V)

Maar goed, dit is voor alle componenten muv de voeding geen ramp, alleen die voeding zou wel eens een kortere levensduur beschoren kunnen zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1