Toon posts:

[EL]Luidsprekermetingen/geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is als volgt, ik heb zojuist mijn voorversterker af om het signaal van mijn Monacor (panasonic) electret-capsule te versterken af.

Nu gebruik ik JustMLS om te meten, Om te meten moet je ook een attenuator paralel over je te meten speaker zettten, en deze doorsturen naar de line in van je geluidskaart.

Je sluit het geheel als volgt aan:

Line out -> Amp -> Speaker -> paralel daarover heen -> die attenuator en die weer naar line in. (zoals in de datasheet staat).
[url=mmmm, ik heb geen last meer van ruis.
Heb ff een battarijtje gefixt en aan en uit schakelaartjes enz. Nu is er TOTAAL geen ruis meer, alleen een ander probleem doemd weer op..

Nu gebruik ik JustMLS om te meten, Om te meten moet je ook een attenuator paralel over je te meten speaker zettten, en deze doorsturen naar de line in van je geluidskaart.
Allemaal geen probleem, ik een attenuator tje gefixt, in het kastje gebouwd (mooi netjes) Alles goed en wel, ik begin met aansluiten,

Line out>Amp>Speaker->paralel daarover heen> die attenuator en die weer naar line in. (zoals in de datasheet staat).
Deze datasheet, zie pagina 11 (ik gebruik dus 2 channel mode)

nou, ik zette mijn amp aan, en het enige wat hij liet horen is poef. Ik ff kijken, ja hij was in de beveiliging. Dus ik ff die line in losgehaald, en amp weer aan, en ja hoor hij doet het weer.

Het probleem is dus dat (ik heb verder zowat alles wat ik kon verzinnen al uitgesloten) de geluidskaart (Creative SB Live) de Line in automatisch en ALTIJD doorverbind met de line out.

Nou heb ik al de kX drivers (heel relexte drivers overigers) waarmee je zowat alles kan verstellen intern
zie http://kxproject.spb.ru/index.php?skip=1 voor meer info...

Hebben jullie misschien nog enig idee ik zou het echt niet meer weten..

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
(Creative SB Live) de Line in automatisch en ALTIJD doorverbind met de line out.
Vaag: Ik heb ook gemeten met een SBlive en heb er geen problemen mee gehad. Op de website van Ingemar staat ook de SBlive vermeld als een goeie kaart.

Bouw het eens stapsgewijs op:

Eerst kijken of je microfoon het doet (met micvoorversterker). Gewoon de line-in op je geluidskaart selecteren en een beetje op de microfoon blazen: hoor je wat?
Dat eerst voor elkaar maken.

Dan je geluidskaart direct op de luidspreker aansluiten (geen versterker er tussen). Geen microfoon aansluiten.
Testsignaal uitsturen (48khz, want de SBlive werkt op 48Khz): Hoor je geruis?
Zorgen dat dit goed werkt.

Dan je microfoon aansluiten en op je speaker richten (0,5cm van de woofer af bijvoorbeeld).
Meting doen: Werkt dit?

Laat me ff weten wat de resultaten zijn en dan gaan we verder.
(tipje: Bij recording settings van de SBlive niet "what u hear" aanvinken)

Omdat je geen versterker aansluit, hoef je ook die weerstandjes niet te gebruiken. Die zijn er alleen om ervoor te zorgen dat je je input niet opblaast :) )

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond op 28-07-2003 00:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
mm, ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt, maarja:

De voorversterker en mic werken prima (heb ze voor ik het topic opende nog ff getest met een scoop en gewoon ff erin praten (zowel voor als na de versterking)

stap 1. ja, werkt (heb ik ondertussen al wel 100 keer gedaan vandaag)
stap 2. Kan ik nu niet testen, maar de uitgangen van de SB werken prima, ook met versterker
stap3. Ik kan nu geen metingen meer doen omdat ik waarschijnlijk (ondangs de spanningsdeler mn microfoon input opgeblazen heb, is echter niet zo erg, we hebben een heel hoop van die kaartjes ;) )

Die tip -> ik gebruik de kX drivers zoals ik al aangaf, daarmee kan je bv. ook een actief filter maken, dmv de digitale inputs enz. (zie DIYaudio.com voor meer info :)) maar bij mij heb je dat dus niet....

Die input die heb ik waarschijnlijk dus al opgeblazen :(, maar wat ik zo raar vind is dat als ik (voordat ik op het idee kwam om ook na de versterker een referentie signaal te maken (2kanalen dus) een meting maakte, de schaal altijd op 0 dB bleef (ligt waarschijnlijk aan de calibratie denk ik)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
stap3. Ik kan nu geen metingen meer doen omdat ik waarschijnlijk (ondangs de spanningsdeler mn microfoon input opgeblazen heb
Microfoon input?
Ik neem toch aan dat je je microfoon voorversterker op de line-in hebt aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat bedoel ik, is gewoon een typo
Toen ik mn vv nog niet af had deed ik dat wel, maar nu heb ik heb exact zo aangesloten als op de datasheet blz. 11 ( ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, ik heb toch verkeerd gekeken (ik d8 dat ik) ik heb dus een turtle beach santa crus kaart. Maar ik ben ATM bezig om ff een nieuw systeem (naja nieuw P3 met 500 Mhz :+) Met WEL een SB live en dan proberen we het maar weer.

Ill keep jou postet ;)

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb het aansluitschema in de justLMS user guide even goed bekeken.

Bij het aansluiten van de attenuator (probe) op de luidspreker klemmen (= versterker uitgang) moet je HEEL GOED uitkijken! Als je de probe verkeerd om aansluit, wordt de uitgang van de versterker kortgesloten! Ik vermoed dat dit de oorzaak is van in protectie gaan van je Amp.

Hoe dat kan? Bij de meeste verterkers zijn de min aansluiting van de luidspreker uitgang en de massa van de cinch ingang intern doorverbonden. Verder zijn de massa van de versterker ingang en de massa van de probe direct met elkaar doorverbonden via de massa van line-in en line-out van de geluidskaart. Dit betekent dat wanneer de massa ingang van de probe per ongeluk aan de plus uitgang van de versterker wordt gelegd, de versterker uitgang wordt kortgesloten via de afscherming/massa van de kabels op de geluidskaart.

Moraal: massa van versterker uitgang en probe beide merken met zwarte tape, en massa van de probe altijd aan massa van de versterker uitgang leggen, en NOOIT aan de plus uitgang.

Verwijderd

Topicstarter
jah, dat had ik idd ook uitgevogeld (dmv ff testen >:)) Heb nu een dedictated pc in elkaar gezet, zal morgen wel s ff kijken of er iets te meten valt :+

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, ik ben bang dat mn versterker het niet slikt om dezelfde massa te eten als hij zelf heeft.

Ik heb ff de spanning op de massa over het net met die van mijn versterker uit en mn lijn in, maar die is exact hetzelfde :(.

Ik denk dat ik toch maar n andere versterker moet pakken...

Verwijderd

Topicstarter
Oke het werkt nu (de amp) morgen maar weer verder...
Pagina: 1