Mijn net-gebouwde systeem doet het niet goed.....

Pagina: 1
Acties:

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
Hoi

ik heb vandaag een nieuwe systeem gebouwd (dit is mijn eerste keer).
Specs:
Pentium 4 2,66Ghz 533FSB
512Mb DDr400 PC3200
Abit IS7-E
Hercules Ati Radeon 8500LE 64MB DDr
HDD:
1 van 40 gig (mijn oude)
1 van 80 gig (mijn nieuwe)
CD:
1 CDrewriter lite-on 40X12X48 en een DVD-speler ook van liteon 12X40X
350 Watt Voeding
Ik had alles goed aangesloten althans dat weet ik bijna zeker. Ik had een oude harde schijf die ik uit mijn oude systeem had gehaald en hier weer in heb gestopt. Mijn cdrom-drivers komen ook uit mijn oude systeem net als mijn videokaart. De voeding kreeg ik bij mijn kast en dat was dus 350 watt..
Ik kreeg maar 1 IDE-Kabel en heb dus mijn oude harde-schijf aangesloten waarop WinXP zit en mijn dvd-rom.
De eerste keer dat ik mijn computer opstartte keek ik wat rond in de Bios om te kijken of alles goed zat en heb wat veranderd. Daarna hoopte ik dat windows gewoon op ging starten maar dat gebeurde dus niet...
Ik zag alleen maar een donkere boot-up scherm van windows XP. Het was haast niet te zien.. Dit was trouwens gepaard met een rare geluidje van de pc of monitor... Ik had toen de pc weer opnieuw opgestart en toen kreeg ik van winXP die opstartscherm waar ik kan kiezen uit veilige modus enzo. Ik koos gewoon voor normaal opstarten.. maar dan loopt ie ineens vast. Ik probeerde ook andere dingen om te kiezen maar het lukt niet...
Nu heb ik mijn oude schijf eruit gehaald en de nieuwe erin gezet. Deze had ik trouwens een paar weken op mijn oude pc. Ik probeerde hierop windows XP te installeren maar ik kom niet verder dan wanneer hij dingen gaat laden bij het blauwe schermpje met die bestanden ofzo die ik onderin te zien krijg. Soms loopt hij vast op dezelfde naam en soms bij andere.
Ik dacht dat het aan de cd lag dat hij misschien vies was maar dat bleek dus ook niet het geval te zijn.. Kan iemand mij misschien vertellen wat er aan mijn systeem fout is??
Ik dacht ook misschien dat het aan de voeding lag want het is wat aan de hoge kant vind ik. 350 Watt is te hoog maar dat kreeg ik gewoon standaard bij de kast die ik kocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Kijoki op 28-07-2003 12:21 ]

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

1. XP kan je niet zomaar van het ene in het andere systeem overzetten, dan krijg je problemen met je licentie.
2. Weet je zeker dat je alle jumpers achter op je drives goed hebt staan?

[ Voor 27% gewijzigd door agent327 op 27-07-2003 23:05 ]

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Je bent niet echt slim bezig hoor. Ook deze gaat weer op slot.
Je zelfde topic is net gesloten door een MOD.

Zie: IK HEB HULP NODIG!....

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 23:05 ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
eh... heb je alle faq's al doorgelezen?
ennuh.. deze topic komt mij nogal bekend voor.. in ik heb hulp nodig (tnx Tagaeon) zei een modje je al dat je het in alinea's ofzo moest indelen.. ik zie nix :P

• Kijoki
agent327 schreef op 27 July 2003 @ 23:04:
1. XP kan je niet zomaar van het ene in het andere systeem overzetten, dan krijg je problemen met je licentie.
2. Weet je zeker dat je alle jumpers achter op je drives goed hebt staan?
Maar je had toch gezien dat ik al zei dat ik probeerde om hem op een nieuwe schijf te installeren en dat lukte ook niet... Ik heb ook gekeken naar de jumpers en die zitten er goed in...

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-08 10:43

w0w

XP kan je niet zomaar van het ene in het andere systeem overzetten, dan krijg je problemen met je licentie
inderdaad, je zal de reparatie functie van XP moeten gebruiken, of erover heen installeren of gewoon booten vanaf je nieuwe HD

Dit hoort trouwens no-way bij Proc's, mobo's en geheugen, maar bij Windows Operated Systems
Maar je had toch gezien dat ik al zei dat ik probeerde om hem op een nieuwe schijf te installeren en dat lukte ook niet... Ik heb ook gekeken naar de jumpers en die zitten er goed in...
Probeer eerste boot-device op cd-rom te zetten (in bios), stop dan je bootable windows XP erin (heb je die niet, dan ben je genaaid want dan zul je eerst een bootable 2000 of ME(??) moeten gebruiken)

[ Voor 53% gewijzigd door w0w op 27-07-2003 23:12 ]

• Kijoki
yojordi schreef op 27 July 2003 @ 23:07:
[...]

inderdaad, je zal de reparatie functie van XP moeten gebruiken, of erover heen installeren of gewoon booten vanaf je nieuwe HD

Dit hoort trouwens no-way bij Proc's, mobo's en geheugen, maar bij Windows Operated Systems

[...]

Probeer eerste boot-device op cd-rom te zetten (in bios), stop dan je bootable windows XP erin (heb je die niet, dan ben je genaaid want dan zul je eerst een bootable 2000 of ME(??) moeten gebruiken)
Jah maar waarom loopt ie dan vast in de installatie? Hij komt wel in het laaddeel zeg maar maar dan loopt ie vast... :S

• Kijoki
SyS_ErroR schreef op 27 July 2003 @ 23:06:
eh... heb je alle faq's al doorgelezen?
ennuh.. deze topic komt mij nogal bekend voor.. in ik heb hulp nodig (tnx Tagaeon) zei een modje je al dat je het in alinea's ofzo moest indelen.. ik zie nix :P
Ey

ik weet dat ik dat misschien moest doen maar dat is niet waarom ik deze topic heb geopend denk ik? Misschien is het wel beter leesbaar maar het gaat mij om de probleem en niet om hoe ik de tekst indeel....

Verwijderd

Kijoki schreef op 27 July 2003 @ 23:26:
[...]

Ey

ik weet dat ik dat misschien moest doen maar dat is niet waarom ik deze topic heb geopend denk ik? Misschien is het wel beter leesbaar maar het gaat mij om de probleem en niet om hoe ik de tekst indeel....
Ja, maar als jij je niet aan de regels houdt waarom zouden wij je dan helpen?

Lees nu gewoon de FAQ's door en de reglementen en zorg dat je openingspost er goed uitziet.
Dan maak je 100% meer kans dat mensen je goede tips geven.

• Kijoki
Dat had ik inderdaad niet gedaan maar ik hoop dat ik dit in de toekomst wel zal doen en nu hoop ik dat we niet verder van de onderwerp afwijken...

• Oguz286
  • Laatst online: 16-08 14:15
Krijg je een foutmelding en is die versie wel legaal? Mijn legale cd werkt altijd op mijn systeem terwijl de gebrande versie van m'n buurman het nooit doet en bij het laden vastloopt (hij doet het wel bij m'n buurman)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Probeer anders eens een ouder Windows te installeren en daarmee te stresstesten?

Verwijderd

[doorzever modus]
Het indelen van je tekst maakt het voor je mede-tweakers (de mensen die je dus proberen te helpen) makkelijker om jouw probleem te lezen en overzichtelijker. Houdt daar rekening mee als je post.
[/doorzever modus]

Verwijderd

Hoezo voeding is "te hoog"? 350 Watt is tegenwoordig gewoon een doorsnee voeding met voldoende capaciteit zolang je er niet een berg harddisks in hangt of iets dergelijks.
Bovendien bedoel je waarschijnlijk aan de lage kant. Het aantal watts kan de meeste tweakers juist nooit te hoog zijn :)

Er kunnen natuurlijk heel veel oorzaken zijn voor het niet werken van je PC.
Het kan zijn dat je iets verkeerd hebt aangesloten/ingesteld. Of er is gewoon iets stuk.
Een andere optie is er eigenlijk niet.
- Kijk dus de instellingen in het bios na.
- Probeer MEMTEST86 op een floppy te krijgen (www.memtest86.com) en kijk of je geheugen in orde is.
- Haal alle hardware die je niet nodig hebt uit je PC en kijk wat ie dan doet.
- Zit de CPU koeler er recht op?
- Staan je harddisk/cdrom jumpers goed?

Verwijderd

Windows dus gewoon ff opnieuw installeren... Xp werk nml niet zoals 98, me e.d Als je bij Xp gaat werken met een nieuw mobo en dus niet windows opnieuw installeerd, werkt het meestal NIET. Gewoon windows ff opnieuw installeren.

• Kijoki
Hey

dat heb ik dus geprobeerd.. en het wil dus niet omdat hij vastloopt... Ik dacht misschien dat het aan de moederbord lag dus heb ik een nieuwere bios-versie gedownload en die van mij geupdate maar het werkt nog steeds niet.. Ik heb zelfs geprobeerd windows 95 erop te installeren en dan loopt hij nog steeds vast.......

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 28 July 2003 @ 11:54:
Windows dus gewoon ff opnieuw installeren... Xp werk nml niet zoals 98, me e.d Als je bij Xp gaat werken met een nieuw mobo en dus niet windows opnieuw installeerd, werkt het meestal NIET. Gewoon windows ff opnieuw installeren.
Dat idee werd hierboven al geopperd maar was ook al ontkracht in de TS:
Nu heb ik mijn oude schijf eruit gehaald en de nieuwe erin gezet. Deze had ik trouwens een paar weken op mijn oude pc. Ik probeerde hierop windows XP te installeren maar ik kom niet verder dan wanneer hij dingen gaat laden bij het blauwe schermpje met die bestanden ofzo die ik onderin te zien krijg.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Kijoki schreef op 28 July 2003 @ 11:59:
Hey

dat heb ik dus geprobeerd.. en het wil dus niet omdat hij vastloopt... Ik dacht misschien dat het aan de moederbord lag dus heb ik een nieuwere bios-versie gedownload en die van mij geupdate maar het werkt nog steeds niet.. Ik heb zelfs geprobeerd windows 95 erop te installeren en dan loopt hij nog steeds vast.......
Wat heb je dan ondertussen zoal geprobeerd om te stresstesten (dus al memtest gedraaid e.d.)?

Verwijderd

Memtest draaien!!!!!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

als ie blijft hangen nadat ie heeft geswitched naar de 2e deel van de text-based setup. (dus die gedeelte waarbij de lettertjes kleiner zijn geworden, maar nog je nog niet op F8 had kunnen drukken op de license agreement te kunnen accepteren). moet je ff geduld hebben. ik heb al een paar PC's meegemaakt die daar gewoon 15 seconden niksen op dat punt. na die 15sec is alles weer goed en na de installlatie zijn die PC's ook gewoon bloedsnel.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kan ook ff kijken met een knoppix cd tje of je PC werkt.

Een voeding (zoals Dolphin al ong. zei) zoals de jouwe gebruikt niet continu 350W, maar levert maximaal 350W, oftewel er bestaat niet zoiets als teveel bij je PSU, hoogstens te weinig. Maar voor jouw systeem is deze PSU voldoende.

Weet je verder zeker dat je BIOS goed staat, zet bijvoorbeeld mem timings een beetje minder aggressief...

Controleer het "Hardware Monitor" gedeelte van je BIOS.

EN: Lees de faq en pas onmiddelijk je openinspost aan. Je hebt nu mazzel dat je topic op gang komt, want knip en plak en opnieuw proberen topics worden 9 van de 10 keer van een hangslot voorzien.

Verder kan het nooit kwaad om, als je verder geen ervaring hebt, samen met iemand alles door te lopen. Maw. iemand naar je systeem laten kijken is niet erg en je kan er alleen maar van leren.

{signature}

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Het kan ook gewoon zijn dat bijvoorbeeld je geheugen en je moederbord niet lekker samen gaan. Dat gebeurde bij mijn zelfgebouwde systemen ook wel eens. Het maakt dan niet uit wat voor merk geheugen het is, het moederbord accepteerd het reepje dan niet echt.
Ik heb zo eens een vastloper in MS-DOS gehad (is mij daarvoor nog nooit overkomen)
Succes ermee.

There could be only one, too bad it wasn't me

Verwijderd

Conclusie : run memtest86 zoals al zo vaak hierboven gezegd.
Geeft meteen antwoord als je geheugen niet lekker samenwerkt met je mobo of stuk is.
(kan natuurlijk ook zijn de je geheugensettings te aggressief zijn ingesteld)

Dit hoort (volgens mij)de eerste stap te zijn bij dit soort problemen.
Niet kunnen installeren van XP of hangen bij het bootscherm ligt namelijk erg vaak aan het geheugen.

• Kijoki
Hey wat is een knoppix cd? En wat kan ik allemaal doen om te stresstesten behalve een memtest? Trouwens kan het zijn dat mijn moederbord geen ddr400 aankan in verband met mijn processor die 533fsb heeft? Ik had namelijk een moederbord gezien die niet kon werken met 533 fsb op ddr400... Kan dit het geval zijn? Ik kan wel ff testen op een wat lagere bankje.. Ik heb hier namelijk ook een 256mb liggen van pc2100... Misschien lukt het dan wel

[ Voor 65% gewijzigd door Kijoki op 28-07-2003 12:23 ]

Verwijderd

Een knoppix cd is een linux systeem wat vanaf de CD werkt.
Lijkt me alleen handig als je ook linux ervaring hebt,
maar ik heb er nog nooit mee gewerkt.

m.b.t. stresstesten --> lees de FAQ zou ik zeggen.
(memtest86 is meer een analyse tool in deze context : dus gewoon draaien)

\edit : je toevoeging over het geheugen;
als je mobo geen DDR400 aankan klokt gebruikt het meestal automatisch een lagere snelheid.

ps) probeer a.u.b. je probleem systematisch aan te pakken dus niet steeds allerhande mogelijke problemen erbij te gaan slepen. Word erg moeilijk om je dan te helpen......

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2003 12:28 ]

• Kijoki
Hmm nu loopt ie ook vast bij die memtest....

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
ok ga eens naar de bios toe en post hier je temperatuur waarden van de processor / moederbord en de voltages..

• Kijoki
YAY tnx mensen lag toch dus aan die geheugen... Damn wat ben ik blij eindelijk stinkprobleem opgelost... Umm dit mag wel gesloten worden denk ik :P Maar bedankt voor alle hulp nu kan ik eindelijk genieten van mijn nieuwe systeem

[ Voor 38% gewijzigd door Kijoki op 28-07-2003 12:46 ]

Verwijderd

/grote smurf modus: je leert veel van dingen die niet meteen goed gaan...

• Remco20
  • Laatst online: 10:30
heb je al geprobeerd het voltage van je geheugen te verhogen ? Wat jij zo beschrijft kwam namelijk ook bij de IC7(-G) voor. Ik zie dat het minder agressief zetten van de memory timings al genoemd is.

edit: oops zag de 2e pagina niet :) ben blij dat het nu werkt :o

[ Voor 15% gewijzigd door Remco20 op 28-07-2003 20:43 ]

Pagina: 1